İlkokul ve Ortaokul Türkçe, Matematik, İngilizce, Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler Ders Kitabı ve Çalışma Kitabı Cevapları
Kategori: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeyi amaçlayan önemli bir kaynaktır. Bu kitapta yer alan metinler, dil bilgisi kuralları ve etkinliklerle öğrencilerin Türkçe’yi doğru kullanmalarına yardımcı olur. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Kitabı Cevapları ise, öğrencilerin kitaptaki etkinlik ve soruları doğru yapıp yapmadıklarını kontrol etmelerine yardımcı olur.
İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, genel Türkçe eğitimine ek olarak dini temalarla zenginleştirilmiş içerikler sunar. Bu kitap, dil becerileri kazandırmanın yanı sıra, öğrencilerin ahlaki ve dini gelişimlerini de destekler. Ayrıca, öğrencilerin derslerle ilgili sorularını paylaşabileceği ve tartışabileceği Forum MEB 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı bölümleri, öğrenmeyi daha interaktif hale getirir.
Ortaokul 5. SınıfTürkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Metin Etkinlik ve Sayfa Cevapları
5. sınıf Türkçe dersi, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek için önemli bir kaynaktır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) ve 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Cevapları, öğrencilere metinler ve dil bilgisi etkinlikleri üzerinden öğrenme fırsatları sunar. Bu kitap sayesinde öğrenciler, dil bilgilerini pekiştirip, okuduğunu anlama becerilerini geliştirirler.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları”
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Metin Etkinlik Cevapları ve 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, öğrencilerin metin sonrası soruları çözüp cevaplarını kontrol edebilecekleri bölümlerdir. Bu sayede eksik oldukları konuları fark edip kendilerini geliştirme şansı bulurlar.
İmam Hatip öğrencilerine özel hazırlanan İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları, dini temalar içeren metinlerle ahlaki değerleri vurgular. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (2. Kitap) ise birinci kitabın devamı olup, öğrencilerin dil becerilerini derinleştirir.
“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı”
5. Sınıf Türkçe Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 Cevapları, öğrencilerin okuma, yazma ve anlama becerilerini geliştirmek için hazırlanmıştır. Bu sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin Türkçe dersindeki temel kazanımları pekiştirmeye yöneliktir. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir İp Bul, Oyuna Başla! Metni Etkinlik Cevapları, metni anlama ve yorumlama becerilerini geliştirmek için çeşitli sorular içerir.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları”
Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin ders konularında başarılı olmalarına yardımcı olan kapsamlı bir kaynaktır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları ise öğrencilerin eksik oldukları noktaları tamamlamalarına destek sağlar. 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları, zengin etkinliklerle öğrencilerin ders başarılarını artırmayı hedefler.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51
Keşif Yolculuğu
Soru : İp oyunlarından hangilerini biliyorsunuz? Siz bunlardan hangilerini oynamayı daha çok seviyorsunuz?
Cevap: İp oyunlarından en çok bildiğim oyunlar “İp Atlama” ve “Sek sek”. Bu oyunları oynamayı daha çok seviyorum çünkü hem eğlenceli hem de arkadaşlarımla birlikte oynarken çok keyif alıyorum.
Soru : Yazı yazarken büyük harfleri hangi amaçlarla kullanıyorsunuz? Söyleyiniz
Cevap:
Yazı yazarken büyük harfleri birkaç amaçla kullanıyorum:
Cümlelerin başında.
Özel isimlerde, örneğin kişiler, yerler veya kurum isimlerinde.
Tarih ve gün adlarında.
Kısaltmalarda, örneğin MEB (Milli Eğitim Bakanlığı).
Başlık ve alt başlıklarda dikkat çekmek için.
Soru: Metnin başlığını ve görsellerini inceleyiniz. Bunlardan hareketle metinde neler anlatılabileceğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi 1. etkinlikteki ilgili alana yazınız.
Cevap: Başlık ve görsellere bakarak metnin konusunun ip ile oynanan oyunlar hakkında olduğunu düşünüyorum. Çünkü hem başlıkta hem de görsellerde ip vurgulanıyor.
Soru: Metni öğretmeninizin okuma hızına, vurgu ve tonlamasına dikkat ederek dinleyiniz.
Cevap: Öğretmenimin okuma hızını, vurgu ve tonlamasını dikkatlice dinledim.
Soru: Öğretmeninizi dinlerken anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını işaretleyiniz. Ardından bunlara ve anlamlarına yönelik tahminlerinizi 2. etkinlikteki ilgili alana yazınız.
Cevap: Bu kelimeler şunlardı: halat, aktivite, rekabet, gereksinim ve hamle.
Soru: Okuma hızınızın, vurgu ve tonlamanızın öğretmeninizinki gibi anlamı yansıtacak biçimde olmasına özen göstererek metni sesli okuyunuz.
Cevap:
Dinlerken anlamını bilmediğim kelimeleri işaretledim. Bu kelimeler şunlardı: halat, aktivite, rekabet, gereksinim ve hamle. Bu kelimelerin anlamları hakkında tahminlerim şöyle:
Halat: Kalın ip
Aktivite: Faaliyet veya etkinlik
Rekabet: Yarışma durumu
Gereksinim: İhtiyaç
Hamle: Adım veya hareket
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metnin içeriğine yönelik tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini yazınız.
Cevap: Başlık ve görsellere dayanarak, metnin iple oynanan oyunlar hakkında olduğunu tahmin ediyorum. Bunun nedeni, hem başlıkta hem de görsellerde ipin sürekli vurgulanmasıdır.
Soru : b. Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizde öne sürdüğünüz gerekçelerin uygun olup olmadığını açıklayınız.
Cevap: Evet, metnin içeriğiyle ilgili tahminim doğruydu. Öne sürdüğüm gerekçeler de mantıklıydı.
2. ETKİNLİK
Soru : Belirlediğiniz kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Güncel Türkçe
Sözlük’ten bularak yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz.
Cevap:
KELİME/KELİME GRUBU: Aktivite
TAHMİNİM: Etkinlik veya faaliyet SÖZLÜKANLAMI: Bir şeyin yapılması; eylem, faaliyet.
KELİME/KELİME GRUBU: Rekabet
TAHMİNİM: Yarışma durumu SÖZLÜKANLAMI: Bir şey için birbirine karşı yarışma durumu.
KELİME/KELİME GRUBU: Hamle
TAHMİNİM: Hareket, adım SÖZLÜKANLAMI: Bir işte atılan adım, yapılan eylem.
KELİME/KELİME GRUBU: Gereksinim
TAHMİNİM: İhtiyaç, gereklilik SÖZLÜK ANLAMI: Bir şeyi elde etme zorunluluğu.
KELİME/KELİME GRUBU: Sınır
TAHMİNİM: Belirli bir alanın çizgisi SÖZLÜK ANLAMI: Bir alanı belirleyen çizgi veya nokta.
KELİME/KELİME GRUBU: Engel
TAHMİNİM: Zorluk çıkaran durum SÖZLÜK ANLAMI: Hedefe ulaşmayı zorlaştıran şey.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinde en çok tekrar eden ve metnin konusunu destekleyen kelimeleri belirleyip örnekteki gibi yazınız.
Soru : b. Yazdığınız kelimelerin metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmenizde yeterli olduğunu düşünüyor musunuz? Neden?
Cevap: Evet, yazdığım kelimeler metni okumadan metnin içeriğini tahmin etmemde yeterli oldu. Çünkü bu kelimeler, ip ile oynanan oyunların temel unsurlarını ve özelliklerini yansıtıyor. “İp,” “halat,” ve “oyun” kelimeleri, metnin konusunun ne olduğunu doğrudan gösteriyor. “Takım” ve “oyuncu” kelimeleri ise oyunların grup halinde oynandığını düşündürüyor. Ayrıca “hedef,” “hamle,” ve “amaç” kelimeleri, bu oyunların stratejik ve rekabetçi yönlerini vurguluyor. Dolayısıyla, bu kelimeler, metnin genel temasını anlamamı sağladı.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden ve deneyimlerinizden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
1. Metinde hangi oyunlardan bahsedilmektedir? Siz bunlardan hangilerini
oynuyorsunuz?
Cevap: Metinde halat çekme, ip çevirme, ip atlamalı bayrak koşusu, lazer oyunu ve kedi beşiği oyunlarından bahsedilmektedir. Ben halat çekme ve ip atlamalı bayrak koşusunu oynuyorum.
2. “Kedibeşiği” adlı oyunda neden hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz? Açıklayınız.
Cevap: “Kedibeşiği” oyununda hamlelerimizi önceden düşünmeliyiz çünkü ipi farklı şekillere sokarken, dikkatli planlama yapmazsak ip düğümlenebilir. Düğüm olduğunda oyun sona erer, bu nedenle stratejik düşünmek ve her hamleyi iyi değerlendirmek önemlidir.
3. Metinde anlatılanlarla sizin oynadığınız ip oyunlarının benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.
Cevap: Metinde anlatılan oyunlar, ip ve halat kullanarak oynanan grup oyunlarıdır. Benim oynadığım ip oyunları da genellikle arkadaşlarla oynanır ve fiziksel aktivite gerektirir. Ancak, benim oynadığım oyunlar daha basit kurallara sahipken, metinde anlatılan oyunlar daha organize ve rekabetçi olabilir.
4. Metinden hareketle kuralların bir oyun için neden önemli olduğunu açıklayınız.
Cevap: Kurallar, bir oyunun düzenli ve adil bir şekilde oynanmasını sağlar. Oyuncuların ne yapacaklarını bilmesi, rekabetin sağlıklı bir şekilde ilerlemesine yardımcı olur. Ayrıca, kurallar sayesinde oyun süresi belirlenir ve herkesin eğlenceli bir deneyim yaşaması sağlanır.
5. Metinde verilen oyun isimlerini oyunların içeriğine uygun buluyor musunuz? Neden?
Cevap: Evet, metinde verilen oyun isimleri oyunların içeriğine uygun. Örneğin, “halat çekme” oyunu ismi, oyunun ne hakkında olduğunu doğrudan ifade ediyor. Benzer şekilde, “ip çevirme” ismi de oyuncuların ip çevirdiği bir oyunu temsil ediyor. Bu isimler, oyunların nasıl oynandığını ve temel unsurlarını yansıtıyor.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Metinden iki oyun belirleyerek oyunlarla ilgili istenen bilgileri yazınız.
Cevap:
Halat Çekme:
Oyun için gereken malzeme: Sağlam bir halat.
Oyuncu sayısı: İki takım.
Oyun amacı: İpi kendi tarafına çekmek ve rakip takımın sınırı geçmesini sağlamak.
İp Çevirme:
Oyun için gereken malzeme: Atlama ipi.
Oyuncu sayısı: En az 5 oyuncu.
Oyun amacı: Çevrilen ipe değmeden zıplayarak ip çeviriciden kaçınmak.
Soru : b. İki oyun arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyleyiniz
Cevap:
Benzerlikler:
Her iki oyun da ip kullanarak oynanıyor.
Her ikisi de grup halinde oynanabiliyor ve fiziksel aktivite gerektiriyor.
Farklılıklar:
Halat çekme, takımın birbiriyle çekiştiği bir oyken, ip çevirme bireysel bir beceri ve koordinasyon oyunudur.
Halat çekmede amaç rakip takımın sınırı geçmesini sağlarken, ip çevirme oyununda amaç ipten kaçınmaktır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Ailenizle ev dışında yaptığınız etkinlikleri aşağıdaki alanlara yazınız.
Cevap:
Sosyal Etkinlikler: Aile piknikleri, arkadaşlarla buluşma, doğa yürüyüşleri.
Eğlenme Amaçlı Etkinlikler: Sinemaya gitmek, oyun parkında vakit geçirmek, eğlence merkezlerinde oyun oynamak.
Kültürel Etkinlikler: Müze ziyaretleri, sergilere katılmak, konserlere gitmek.
Soru : b. Yazdığınız etkinliklerden en çok keyif aldığınız etkinliği belirleyiniz. Bu etkinlikle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Hangi sıklıkla bu etkinliği yapıyorsunuz?
Cevap: Ailemle birlikte piknik yapmayı yaz aylarında ayda bir kez yapmaya çalışıyoruz.
2. Etkinlikte neler yaparsınız?
Cevap: Piknikte yiyeceklerimizi hazırlarız, oyunlar oynarız, doğada yürüyüş yaparız ve sohbet ederiz.
3. Bu etkinlikte özel bir görev veya sorumluluğunuz oluyor mu? Oluyorsa kısaca açıklayınız.
Cevap: Genellikle yiyeceklerin hazırlanmasında yardımcı olurum ve oyunları organize ederim.
4. Bu etkinliği yaparken ne tür duygular hissediyorsunuz?
Cevap: Bu etkinlik sırasında çok mutlu ve rahat hissediyorum. Ailemle vakit geçirmek bana enerji veriyor.
5. Bu etkinliği diğerlerinden daha fazla sevmenizin sebebi nedir?
Cevap: Piknik, ailemle birlikte doğanın tadını çıkardığımız ve eğlendiğimiz bir etkinlik olduğu için çok seviyorum. Ayrıca, şehir hayatından uzaklaşıp rahatlama fırsatı veriyor.
Soru : c. Yukarıda yazdıklarınızı da kullanarak ailenizle geçirdiğiniz özel bir günü anlatan konuşma yapınız.
Cevap:
“Merhaba arkadaşlar, bugün sizlere ailemle geçirdiğim özel bir günü anlatmak istiyorum. Yaz aylarında ailemle birlikte sıkça piknik yapıyoruz. Geçen ay güzel bir pazar günü, hava çok güzeldi ve piknik yapmaya karar verdik. Hazırlıklarımızı yaptık; yiyeceklerimizi aldık, oyunlar için toplarımızı yanımıza koyduk.
Piknik alanına gittiğimizde, doğanın güzelliği ve kuş sesleri bizi karşıladı. Öncelikle yemeklerimizi serdik, ardından birlikte oyun oynamaya başladık. Saklambaç, frisbee ve futbol oynadık. Bu sırada çok eğlenceli anlar yaşadık ve bol bol kahkaha attık. Ayrıca, doğa yürüyüşü yaparak etrafı keşfettik. Doğada vakit geçirmek gerçekten huzur vericiydi.
Bu etkinlik benim için sadece eğlenceli değil, aynı zamanda ailemle bağlarımızı güçlendirdiğimiz bir zaman dilimi. Piknik yapmak beni mutlu ediyor ve ailenizle birlikte böyle güzel anılar biriktirmek harika.”
Soru : ç. Konuşma sürecinize yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız ve yönergeleri uygulayınız. Bunlardan hareketle güçlü ve zayıf yönlerinizi belirleyiniz.
1. Konuşmanızı yaparken en çok nerede zorlandınız?
Cevap: Konuşma sırasında bazen kelimeleri bulmakta zorlandım.
2. Konuşurken neler hissettiniz? Bunlar konuşma sürecinizi etkiledi mi?
Cevap: Konuşurken heyecanlandım, bu da akıcılığımı etkiledi. Ama genel olarak kendimi rahat hissettim.
3. Sizce öğretmeniniz konuşmanızda en çok neyi beğenmiş olabilir?
Cevap: Öğretmenim, ailemle olan bağlarımı ve etkinlikleri anlatma tarzımı beğenmiş olabilir.
4. Bir sonraki konuşmanızda neleri düzenlemeniz gerektiğini not ediniz.
Cevap: Daha fazla pratik yaparak kelime hazinemi genişletmeli ve akıcılığımı artırmalıyım.
5. Yaptığınız konuşmayla ilgili öğretmeninizin de geri bildirimlerini alınız.
Cevap: Öğretmenim, konuşmamın içeriğini beğendiğini ancak daha fazla hazırlık yapmam gerektiğini söyledi. Ayrıca, daha akıcı olmam için birkaç ipucu verdi.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki görseli inceleyerek görselle ilişkili kavramları işaretleyiniz.
Cevap: İletişim, Dostluk, Oyunseverlik, Öz güven, Saygı
Soru : b. İşaretlediğiniz kavramları neden seçtiğinizi görseldeki ayrıntılardan örnekler vererek açıklayınız.
Cevap: Görseldeki çocuklar birlikte oyun oynarken, aralarında doğal bir iletişim olduğu açıkça görülüyor. Oyun oynadıkları için, dostluk ve arkadaşlık bağları kurmuş olmalılar. Bu durum, onların oyun oynamayı sevdiğini ve eğlenceli zaman geçirdiklerini gösteriyor. Çocukların mutlu ifadeleri, öz güvenlerinin yüksek olduğunu ve birbirlerine karşı sıcak bir sevgi beslediklerini de ortaya koyuyor.
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda virgülün farklı amaçlarla kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki virgüllerin hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Virgülün aynı amaçla kullanıldığı cümleleri gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını, virgülün kullanım amacını ve örneklerden hareketle oluşturabileceğiniz kuralı tablolardaki uygun alanlara yazınız.
Cevap:
1. Kıymetli dostlarım( , ) öncelikle hepinize bir müjde vermek istiyorum.
2. Elbette ortada bir buz( , ) sargı bezi( , ) sedye( , ) ambulans falan yoktu.
3. Okumak( , ) okumak( , ) sürekli okumak istiyorum son zamanlarda.
4. Kedibeşiği( , ) ayatori( , ) ip oyunu adlarından birini tercih edebilirsiniz.
5. Oyun çocuğun hayal gücünü( , ) zihinsel ve duygusal gelişimini( , ) sosyal becerilerini destekler.
6. Düşünmek( , ) düşünmek( , ) yine düşünmek gerek bu ülkenin nasıl kurulduğunu.
7. Canım annem( , ) sen benim hem ebeveynim hem de en iyi oyun arkadaşım oldun.
8. Hep bilgisayar( , ) hep bilgisayar( , ) hep bilgisayar… Biraz da arkadaşlarınla oyna.
9. Sayın Okul Müdürüm( , ) Öncelikle zekâ oyunları turnuvamıza katılımınız için size teşekkür etmek istiyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : b. Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.
Cevap:
1. Grup
Cümle numarası : 1,7 ve 9
Kullanım Amacı : Hitap kelimelerini belirtmek
Kural : Hitap için kullanılan kelimelerin sonuna konur.
2. Grup
Cümle numarası : 2 ve 4
Kullanım Amacı : Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Kural : Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimelerin arasına konur.
3. Grup
Cümle numarası : 3, 6 ve 8
Kullanım Amacı : Tekrarlanan kelimeleri ayırmak
Kural : Anlatıma ve anlama güç katmak için tekrarlanan kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Soru : b. Aşağıdaki alana virgülün kullanımı ile ilgili oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek yazınız.
Cevap:
Kural 1: Hitap için kullanılan kelimelerin sonuna konur. Örnek: Merhaba, arkadaşlar.
Kural 2: Birbirileri ardınca eş gövdeli kelimelerin arasına konur. Örnek: Elma, armut, muz ve çilek aldım.
Kural 3: Anlatıma ve anlama güç katmak için tekrarlanan kelimeleri birbirinden ayırmak için kullanılır. Örnek: Bugün okulda çok eğlendim, eğlendim ve yeni arkadaşlar edindim.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Nokta ve virgülle ilgili aşağıda verilen görevi “istasyon tekniği” ile yönergeler doğrultusunda yapınız.
Cevap:
1. Grup Oluşturma ve Gözlemci Seçimi
Öğrenciler 2-3 kişilik gruplar oluşturur ve her grup bir gözlemci seçer. Gözlemcinin görevi, istasyonlardaki çalışmaların ilerleyişini ve süreye uyumu takip etmektir.
2. İstasyonlar
Gruplar sırayla üç istasyonda çalışarak etkinlikleri tamamlar:
İstasyon 1: Afiş Tasarımı
Görev: Nokta ve virgülün işlevlerini açıklayan ve örnekler içeren bir afiş tasarlanacak. Gruplar afişe yeni bilgiler ekleyebilir.
İstasyon 2: Broşür Hazırlama
Görev: Nokta ve virgülün kullanım alanları ve yanlış kullanımlarını gösteren bir broşür hazırlanacak. Gruplar, açıklayıcı görseller ve bilgiler ekleyebilir.
İstasyon 3: Slogan Üretme
Görev: Nokta ve virgülün kullanımını teşvik eden özgün sloganlar oluşturulacak. Gruplar, mevcut sloganları geliştirebilir veya yenilerini ekleyebilir.
3. Zaman Yönetimi
Her grup her istasyonda 3 dakika geçirecektir. Gruplar gözlemcinin rehberliğinde sırayla çalışır.
4. Sonuç
Etkinlikler tamamlandığında afiş, broşür ve sloganlar sınıf panosunda sergilenecek. Bu etkinlik, işbirliği ile öğrenmeyi ve noktalama işaretlerinin doğru kullanımını pekiştirmeyi hedefler.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metinde büyük harflerin kullanım alanlarından bazılarının örnekleri verilmiştir. Metni inceleyiniz ve büyük harflerin benzer kullanımlarını gruplandırınız.
Cevap:
1. Kişi İsimleri ve Unvanlar Örnekler: Boncuk (kedi adı), Maviş (kuş adı), Şehit Şenay Aybüke Yalçın, Aybüke Öğretmen
2. Tarih ve Zaman Örnekler: 9 Haziran 2024, 9 Haziran 2017, Pazar, Cuma
3. Özel İsimler Örnekler: Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
4. Özel Adlar Örnekler: Vali Bey
5. Başlangıç Harfi Örnekler: Metindeki cümlelerin başındaki ilk kelimeler (örn. “Bugün,” “Sabah,” “Hayatımda”)
Soru : b. Oluşturduğunuz gruplardan hareketle büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturup aşağıya yazınız.
Cevap:
Büyük Harf Kullanım Kuralları
Kişi İsimleri ve Unvanlar:
Kişi adları, soyadları ve unvanları büyük harfle başlar.
Örnek: Şehit Şenay Aybüke Yalçın, Aybüke Öğretmen
Tarih ve Zaman:
Tarih, gün adları, ay adları ve özel isimler büyük harfle başlar.
Örnek: 9 Haziran 2024, Pazar, Cuma
Özel İsimler:
Ülke, şehir ve coğrafi yer isimleri büyük harfle yazılır.
Örnek: Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Özel Adlar:
Unvanlar ve özel adlar daima büyük harfle başlar.
Örnek: Vali Bey
Cümle Başlangıcı:
Her cümle büyük harfle başlar.
Örnek: “Bugün, 9 Haziran.”
Soru : c. Aşağıda verilen cümleleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek ve noktalama işaretlerini uygun yerlere koyarak yeniden yazınız.
Cevap:
Aslı, Ceren ve Mehmet körebe oynuyor.
Okulumuzda 21 Haziran Salı günü akıl oyunları turnuvası başlıyor.
Aysel, köpeği Fındık’la sahilde oynuyordu.
Çocuk oyunları şenliği için Azerbaycan Cumhuriyeti’ne gidiyoruz.
Okulumuza gelen doktor Ahmet Bey, oyunların çocuklar için önemini anlattı.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : a. Arkadaşlarınızla oynarken en çok eğlendiğiniz geleneksel oyun hangisidir? Söyleyiniz.
Cevap: Arkadaşlarımla oynarken en çok eğlendiğim geleneksel oyun “yakantop”tur. Bu oyunda, bir kişi topu atarken diğerleri kaçmaya çalışır ve topu tutan kişi, topu yakalayan kişiyi oynamaktan çıkarır. Hem hızlı hareket etmek hem de arkadaşlarla birlikte eğlenmek harika bir deneyim sağlıyor.
Soru : b. Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.
Cevap: Telefonunuzdan karekodu okutunuz.
Soru : c. İzlediğiniz çoklu ortamda oyunlarla ilgili verilen bilgileri aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıflandırınız.
Cevap: Oyunların oynandığı ülkeleri ve oyunların adlarını sınıflandırabiliriz
Soru : ç. Yaptığınız sınıflandırmayı da kullanarak farklı coğrafyalarda benzer oyunların olmasıyla ilgili bir konuşma yapınız.
Cevap:
“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları”
Soru : d. Aşağıdaki soruları izlediğiniz çoklu ortamdan hareketle cevaplayınız.
1. İzlediğiniz çoklu ortamdaki karşılaştırılabilir unsurlar neler olabilir? Söyleyiniz
Cevap: İzlediğim çoklu ortamda karşılaştırılabilecek unsurlar arasında oyunların oynandığı ülkeler, oyunlarda kullanılan araç ve gereçler ile oyunların kaç kişiyle oynanabileceği sayılabilir.
2. Çoklu ortamda tanıtılan iki oyun seçiniz. Seçtiğiniz oyunların benzerlik ve farklılıkları nelerdir? Yazınız.
Cevap: Karmokça ve mendil kapmaca oyunları, her ikisi de hızlı hareket etmeyi gerektirdiği için benzerlik gösterir. Her iki oyunda da yakalanan oyuncular oyundan çıkmak zorunda kalır. Ancak kullanılan malzemeler bu iki oyunda farklıdır. Mendil kapmaca bir takım oyunu olarak oynanırken, karmokça bireysel bir oyundur.
Cevap: Mendil kapmaca oyununu daha çok seviyorum çünkü bu oyun takım çalışmasını teşvik ediyor ve arkadaşlarımla birlikte eğlenceli bir deneyim yaşatıyor. Takım ruhu ve işbirliği, bu oyunun keyfini daha da artırıyor.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru: Görselde alt yazı kullanılmasının amacı nedir? Bu tür çoklu ortamlarda alt yazı kullanılmasının başka hangi faydaları olabilir? Yazınız.
Cevap: Alt yazı, özellikle farklı dillerin konuşulduğu ortamlarda son derece faydalıdır. Örneğin, Özbekistan’da Türkçe kullanılmasına rağmen, Özbek Türkçesini anlamak bazen zor olabiliyor. Ayrıca, alt yazı işitme engelli bireyler için de önemli bir erişim imkanı sağlar.
Soru: İzlediğiniz çoklu ortamda yukarıdaki görsel ve benzerleri hangi görevi yerine getirmektedir? Bu tür bir görselin olmaması bir eksiklik oluşturur mu? Neden?
Cevap: Bu tür görseller, dünya genelindeki çocuklar arasındaki kardeşliği ve birliği simgeler. Barış mesajının iletilmesi açısından büyük bir anlam taşır; bu nedenle, böyle bir görselin eksikliği önemli bir boşluk yaratır.
Soru: İzlediğiniz çoklu ortamdan yazı, ses, müzik, video, görsel gibi unsurlardan birini çıkarmanız gerekseydi hangisini çıkarırdınız? Neden? Yazınız.
Cevap: Bu unsurların her biri, birbiriyle bağlantılı ve tamamlayıcı özellikler taşıdığı için hiçbiri çıkarılamaz. Hepsi, izleme deneyimini zenginleştiren önemli bileşenlerdir.
Soru: Tema sonunda yer alan “Dinleme/izleme Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak dinleme/izleme sürecindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap: Öz Değerlendirme Ölçeğini, kendi deneyimlerinize göre doldurabilirsiniz. Bu, hangi alanlarda güçlü olduğunuzu ve hangi yönlerinizi geliştirmeye ihtiyaç duyduğunuzu belirlemenize yardımcı olacaktır.
Soru: Karekodu okutarak “Oyun Dünyamız” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap: Bu içerikte, dünyanın farklı yerlerinde benzer veya farklı oyunların varlığına değinilmiştir. Örnek olarak bilye, topaç, halat çekme ve “aç kapıyı bezirganbaşı” gibi oyunlar sunulmuş; bu oyunların farklı kültürlerde nasıl anlam kazandığı üzerinde durulmuş ve oyunların çeşitliliği vurgulanmıştır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki elektronik postayı inceleyiniz. Elektronik postada bulunan
“Kime” bölümüne kendi elektronik posta adresinizi yazınız.
Cevap: Size ait olan e-posta adresinizi yazınız.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Soru : b. Arkadaşınız Hatice’den gelen bu elektronik postaya aşağıdaki yönergeleri göz
önünde bulundurarak bir cevap yazınız.
Cevap:
Sevgili Arkadaşım Hatice,
Görseldeki oyun körebeyi biliyorsun, şimdi sana bu oyunla ilgili bazı bilgilerimi aktaracağım.
Körebe oynamak için geniş bir alan gerekir ve bu alanın sınırları iyi belirlenmelidir. Oyuncular, belirlenen sınırların dışına çıkmamalıdır. Oyunda bir kişi ebe olarak seçilir; bu seçim kura ile yapılabilir.
Oyuna başlamadan önce bir malzeme seçmek önemlidir. Bez, mendil veya kuşak gibi bir şeyle ebenin gözleri bağlanmalıdır. Oyun başladığında, diğer oyuncular belirli sınırlar içinde ebeye seslenerek onun yakalamamasını sağlamaya çalışır. Oyuncular “Körebe, buradayım!” gibi ifadelerle ebenin dikkatini çekebilir.
Ebe bir oyuncuyu yakaladığında, o kişinin ses çıkarmaması gerekiyor. Ebe, yakaladığı kişinin yüzüne dokunarak kim olduğunu tahmin etmeye çalışır. Eğer doğru tahmin ederse, yakalanan kişi ebe olur; tahmin edemezse, aynı kişi ebe olmaya devam eder.
Umarım bu bilgiler senin için faydalı olur. İyi günler!
Arkadaşın Ümran
Soru : c. Yazdığınız e-postayı arkadaşınıza göndermeden önce oluşturduğunuz metnin oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız. Oyunu tanıtması ve iletişim sürecini devam ettirmesi açısından kontrol ediniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız.
Soru : ç. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Soru : d. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap: Kendinize göre Öz Değerlendirmeyi doldurunuz.
Bu Görev Bizim
Soru : Geleneksel çocuk oyunlarını ve bunların kültürümüzdeki önemini araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Cevap:
Geleneksel çocuk oyunları, kültürümüzde önemli bir yer tutar ve çocukların gelişimine katkı sağlar. İşte bazı geleneksel oyunlar ve kültürel önemi:
Geleneksel Oyunlar
Körebe: Ebe gözleri kapalı olarak diğer oyuncuları yakalamaya çalışır. Sosyal etkileşimi artırır.
Mendil Kapmaca: İki takım arasında mendil kapma oyunu. Takım ruhunu teşvik eder.
Sek sek: Yere çizilen kutular üzerinde zıplama. Denge ve koordinasyonu geliştirir.
Yakalambaç: Bir kişinin diğerlerini yakaladığı bir oyun. Fiziksel aktivite sağlar.
Saklambaç: Bir kişinin gözlerini kapatıp diğerlerini aradığı oyun. Yaratıcılığı teşvik eder.
Kültürel Önemi
Sosyal Bağlar: Arkadaşlık ve iletişimi geliştirir.
Kültürel Miras: Gelenekleri ve kültürel öğeleri aktarır.
Duygusal Gelişim: Duyguların ifade edilmesine yardımcı olur.
Fiziksel Gelişim: Motor becerileri artırır.
Geleneksel oyunlar, çocukların gelişimi ve kültürel kimliğimizin korunması için önemlidir.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 Cevapları, Türkçe dersinde işlenen konuları pekiştirmeye yönelik hazırlanan etkinliklerle doludur. Bu sayfalarda yer alan çalışmalar, öğrencilerin okuma, anlama ve dil bilgisi yetkinliklerini artırmayı hedefler. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları ise bu anlamlı metni derinlemesine kavramaya yardımcı olan etkinliklerle öğrencilerin dikkatini çeker.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları”
Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin derslerinde başarı sağlamalarına destek olacak önemli kaynaklardan biridir. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, her bir sayfanın içerdiği sorulara detaylı cevaplar sunarak, konuların daha iyi anlaşılmasını sağlar. 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları, öğrencilerin hem bilgi düzeylerini artırmak hem de dil becerilerini geliştirmek için özel olarak hazırlanmıştır.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71
Keşif Yolculuğu
Soru : Uçurtma ile ilgili bildiklerinizi anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Uçurtma, rüzgarda uçurulan renkli bir oyuncaktır. Çocukken uçurtma yapıp uçurmak büyük bir keyifti. Rüzgarla dans eden uçurtmalar, çocukluğumun en güzel anılarından biridir.
Soru : Geleneksel çocuk oyunları ve bu oyunların kültürümüzdeki önemiyle ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Geleneksel oyunlar, körebe, saklambaç gibi oyunlardır. Bu oyunlar, çocukların sosyalleşmesini ve fiziksel gelişimlerini destekler. Aynı zamanda dayanışma, takım çalışması ve kurallara uyma gibi önemli değerler kazandırır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler ve bu kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin metinde kullanılan anlamını örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:
süzülmek : Sessizce ve görünür bir hareket yapmadan havada ilerlemek.
haykırmak : Telaş, şikâyet vb. sebeplerle yüksek sesle bağırmak.
gök : Mavi ile yeşil arası olan renk.
kanat : Kuşlarda ve böceklerde uçmayı sağlayan organ.
saymak : Bir şeyin kaç tane olduğunu anlamak için bunları birer birer elden veya gözden geçirmek, sayısını bulmak.
ısmarlamak : Kendi için bir şey alınmasını başkasına söylemek.
Soru : ç. Anahtar kelime olarak belirlediğiniz kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.
Cevap:
Gökyüzü: Hava Öğretmen: Muallim. Gök: Sema.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Öğretmen, emekli olduktan sonra neden uçurtma yapmaya karar vermiştir?
Cevap: Öğretmen, emekli olduktan sonra öğrencilerden uzak kalmak istememiş, çocukları mutlu etmek ve onların sevinçlerini paylaşmak amacıyla uçurtma yapmaya karar vermiştir. Bu şekilde hem çocuklarla vakit geçirebilmekte hem de onlara olan sevgisini gösterebilmektedir.
2. Öğretmen, uçurtma sayısını neden artırmaya karar vermiştir?
Cevap: Geçen yıl yaptığı uçurtmaların yetersiz olduğunu ve bazı çocukların açıkta kaldığını fark etmiştir. Bu yıl çocukların hepsine yetecek kadar uçurtma yapmak istemiştir.
3. Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında ne hissetmişlerdir?
Cevap: Çocuklar uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında büyük bir heyecan ve sevinç hissetmişlerdir. Uçurtmaların yükseğe çıkması onlara özgürlük ve mutluluk vermiştir.
4. Deniz, uçurtmasını kaybedince neler hissetmiştir? Öğretmen, Deniz’e nasıl bir öneride bulunmuştur?
Cevap: Deniz, uçurtmasını kaybedince hüzünlenmiş ve üzülmüştür. Öğretmen ona yeniden, daha büyük ve güzel bir uçurtma yapacağına dair söz vermiştir, bu da Deniz’i biraz rahatlatmıştır.
5. Siz öğretmenin yerinde olsaydınız çocukları sevindirmek için neler yapardınız?
Cevap: Çocukları sevindirmek için onlarla birlikte oyunlar oynar, eğlenceli etkinlikler düzenlerdim. Ayrıca onlara küçük hediyeler vererek mutluluklarını paylaşırdım.
3. ETKİNLİK
Soru : a. Metindeki emekli öğretmenin aşağıda verilen davranışlarından hareketle hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle belirleyip ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Çocuklarla ilgilenmesi ve onlar için uçurtma yapması: Sevgi dolu, özverili
Yorulmasına rağmen uçurtma yapmaya devam etmesi: Fedakâr, sabırlı
Uçurtmaların çocukları mutlu edeceğini bilmesi: Empatik, anlayışlı
Soru : b. Çocukların emekli öğretmeni sevmelerinde bu özelliklerin etkisi olabilir mi? Nedenleriyle yazınız.
Cevap: Evet, çocuklar emekli öğretmeni bu özelliklerinden dolayı sevmektedirler. Çünkü öğretmen, onları mutlu etmek için çaba göstermekte, onlara sevgi ve ilgiyle yaklaşmakta ve onların mutluluğunu kendi mutluluğu gibi görmektedir. Bu samimiyet ve fedakârlık çocukların sevgisini kazanmıştır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden bir bölüm aşağıda verilmiştir. Deniz ve öğretmenin olaylar karşısındaki tepkilerinden yola çıkarak duygu durumlarını belirleyip söyleyiniz.
Cevap: Deniz, uçurtmasını kaybettiği için hayal kırıklığına uğrayıp üzülmüştür. Öğretmen de onun bu üzüntüsünü fark etmiş, ama ona daha büyük ve güzel bir uçurtma yapacağını söyleyerek moral vermiştir.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Kişisel görüş içeren cümleleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz cümlelerde kişisel görüş ifade eden kelime veya kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap:
“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları”
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : b. İşaretlediğiniz her bir cümle için sol, işaretlemediğiniz her bir cümle için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak yandaki grafiği oluşturunuz. Yaptığınız sınıflandırmayı ihtiyaç duyarsanız öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap: 5 tane öznel, 3 tane nesnel olarak işaretleyiniz.
6. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerde neden büyük harf kullanıldığını yazınız.
Cevap:
Haydi Ali, koyuver uçurtmanın ipini! = Özel isimler büyük harfle başlar.
Nihayet uçurtmalarım afacan sahiplerini buldu. = Cümleye büyük harfle başlar.
Soru : b. Yay ayraç içinde verilen kelimeleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Bu yıl nisan ayında çocuk oyunları festivali yapılacak. (nisan)
23 Nisan bütün çocuklar için bayramdır. (nisan)
Yarın Ahmet Bey oyun parkının açılışını yapacak. (bey)
Çok şık bir bey kapıda gülümseyerek bekliyor. (bey)
Çocukken sokak bizim oyunlarda buluştuğumuz yerdi. (sokak)
Buluşma noktamızı Güneş Sokak olarak belirledik. (sokak)
Ağrı Dağı ülkemizin eşsiz doğal alanlarından biridir. (dağı)
Bu dağı gezmek isteyen birçok kişi yaz aylarında bölgeye akın eder. (dağı)
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki paragraftan hareketle soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Hepimizin ortak kullandığı bazı yaşam alanları vardır: sahil, çocuk parkı, yeşil alanlar gibi. Bu alanları temiz ve düzenli tutmak herkesin sorumluluğundadır. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek için çevreye karşı duyarlı olmalıyız. Bu, aynı zamanda sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yaşamımızı sürdürmek için önemlidir.
Sizce çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması ne gibi sorunlara yol açabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması, onların sağlığını tehlikeye atabilir, çevre kirliliği artar ve huzurlu bir ortamda oynayamazlar. Ayrıca, yeşil alanların yok olması, çocukların doğayla olan bağını zayıflatır ve oyun oynama imkanlarını kısıtlar.
Paragrafta bahsedilen sorumluluğun yerine getirilmesiyle okuduğunuz metindeki çocukların kırlarda uçurtma uçurabilmesi arasında bir ilişki olabilir mi? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Evet, bir ilişki olabilir. Paragrafta bahsedilen çevreyi koruma sorumluluğu yerine getirilirse, çocuklar doğada daha temiz, güvenli ve güzel alanlarda oyun oynayabilirler. Metindeki çocukların kırlarda özgürce uçurtma uçurabilmeleri de, çevrenin temiz ve yeşil kalmasıyla mümkündür. Eğer doğa kirletilseydi, çocuklar bu keyfi yaşayamazlardı.
Soru : b. Aşağıdaki görselde verilen iki çocuk arasında geçen ve çevreye karşı sorumluluğu konu alan bir diyalog yazınız. Bu çalışmada yazma aracı ve ortamını (mektup, e-posta, mesajlaşma ve sosyal medya uygulamaları vb.) siz belirleyiniz. Ayrıca yazışmayı başlatma, sürdürme ve sonlandırmayla ilgili uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanızın sonunda yazdığınız diyaloğu konu ve anlam
bütünlüğü açısından gözden geçirerek düzenleyiniz.
Cevap:
Ahmet: (çöpü atarken) “Bunda ne var ki, küçücük bir şey zaten.”
Mehmet: (çöpü işaret ederek) “Ahmet, yere çöp atmak doğru değil. Çevremizi temiz tutmalıyız.”
Ahmet: “Ama bu küçücük, ne fark eder ki?”
Mehmet: “Fark eder. Bir kişi atar, sonra herkes atmaya başlar. Sonra oyun oynayacak temiz bir yerimiz kalmaz. Gel, çöpleri birlikte toplayalım.”
Ahmet: (pişman) “Haklısın Mehmet. Tamam, hadi toplayalım.”
(İkisi de yere attıkları çöpleri toplar ve çöp kutusuna atarlar.)
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap:
Emre ve ailesi iki hafta sonra gerçekleşecek olan ödül töreni için sabırsızlanıyordu. (.) Beklenen gün sonunda gelmişti. (.) Emre en yakın arkadaşları Ahmet, (,) Eren ve Yasin ile buluşup yola çıktı. (.) Okulun bahçesine geldiklerinde her yerin rengârenk balonlarla süslendiğini gördüler. (.) Emre satranç turnuvasında okul 1′ si (‘) olmuştu ve bu başarısından dolayı öğretmenleri, (,) arkadaşları ve ailesi onunla gurur duyuyordu. (.) Okul müdürü “Kıymetli öğrenciler, (,) bu başarı hepiniz için bir ilham kaynağı olacaktır.” dedi. (.) Törenden sonra Emre ve arkadaşları kutlamalara devam etmek için M. (.) Kemal Parkı’na gitmeye karar verdiler. (.) Çocuklar gün boyunca parkta koştular, (,) koştular, (,) koştular. (.)
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselde bir uçurtmanın yapım aşamaları gösterilmiştir. Görselde verilen işlemde ne yapıldığını boş bırakılan alanlara yazınız.
Cevap:
İki çıta çivi yardımıyla birleştirilir.
Çıtalar artı şeklinde çapraz olarak birleştirilir.
Çıtalar iple bağlanarak sağlamlaştırılır.
Çıtalara uygun ölçüde kesilmiş kağıt yapıştırılır.
Kağıt çıtalara düzgün şekilde sabitlenir.
Uçurtmanın kuyruğu için şeritler hazırlanır.
Kuyruğa renkli şeritler eklenir.
Uçurtma tamamlanır ve uçurulmaya hazır hale getirilir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Nasrettin Hoca”yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri
kullanırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap:
Nasrettin Hoca, 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığı kabul edilen, bilgelik ve mizahla tanınan efsanevi bir halk figürüdür. Uzun beyaz sakallı ve her zaman tebessüm eden bir bilge olarak, fıkralarıyla insanlara dersler verir. Mizahi ve düşündürücü hikâyeleri, basit olaylar aracılığıyla derin anlamlar sunar. Onun esprili, hoşgörülü ve adaletli kişiliği, Türk kültürünün önemli bir parçası olup nesilden nesile aktarılmaktadır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
Soru : Artık stratejilerimizin kullanımını öğrendik. Okuduğunuz metindeki “emekli öğretmen”i betimleyecek bir paragraf planlayalım ve taslak metnimizi kimseden yardım almadan yazalım.
Cevap:
Emekli öğretmen, uzun yıllar eğitim hayatına hizmet ettikten sonra bir süre okul kantinini işleten ve şu anda tek başına yaşayan bir kişidir. Yaşlı olmasına rağmen enerjik ve bakımlıdır; beyaz saçları ve sakalı, alnındaki derin çizgilerle birlikte ona bilge bir görünüm verir.
Hayata karşı hep pozitif bir tutum sergileyen, çocukları çok seven ve onlara karşı büyük bir şefkat besleyen biridir. Öğretmenlik yaptığı yıllardan gelen bu sevgisi, çevresindekilerle olan ilişkilerine de yansır. Sevgi dolu, merhametli ve yaşam enerjisi yüksek bir insan olduğu için bulunduğu mahallede herkes tarafından saygı ve sevgiyle anılır.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Öğretmenimizi İzliyoruz
Soru : Öğretmenimiz taslak metni düzenleyip paylaşmaya hazır hâle getirirken biz de onu dikkatlice izleyelim. Bu sırada aşağıdaki sorulara odaklanalım.
Soru : Gözden Geçiriyor,
1. a. Öğretmenimiz taslağı incelerken neler yaptı?
Cevap: Taslağın plandaki noktalara uygun olup olmadığını kontrol etti. Cümlelerin uzunluklarına, kullanılan kelimelerin anlamına uygun olup olmadığına ve yabancı sözcüklerin yerine Türkçe karşılıklarının kullanılıp kullanılmadığına dikkat etti.
2. b. Düzeltmelerini yaparken hangi açıklamalarda bulundu?
Cevap: İlk hazırlanan plana mutlaka bağlı kalmamız gerektiğini, çok uzun cümlelerin anlamayı zorlaştıracağını ve kelimelerin doğru ve Türkçeye uygun şekilde kullanılmasının önemini vurguladı.
3. c. Cümlelerin kısalığı/uzunluğu ve kelime seçimleri ile ilgili neler söyledi?
Cevap: Cümlelerin fazla uzun olmaması gerektiğini, net ve anlaşılır olmasının önemli olduğunu belirtti. Anlatımın sade olmasına özen göstermemizi, tekrarlardan kaçınmamız gerektiğini ifade etti.
4. ç. Yazım ve noktalamaları nasıl düzeltti?
Cevap: Yanlışları belirleyip, her birini açıklayarak düzeltti.
Soru : Paylaşıyor,
1. a. .Metni paylaşacağı ortama karar verirken neleri göz önünde bulundurdu?
Cevap: Ulaşmayı hedeflediği kitlenin özelliklerini dikkate aldı.
2. b. Metni, seçtiği paylaşım ortamına göre nasıl hazırladı? Yazısını desteklemek için ne
tür destekleyiciler (görsel, video, çizim vb.) kullandı?
Cevap: Yazıyı görsellerle zenginleştirdi, seslendirip video haline getirdi ve bunu düzenlemek için bir video uygulaması kullandı.
Biz Uyguluyoruz
Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Nasrettin Hoca”yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri kullanırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap: Nasrettin Hoca, Türk halk edebiyatının önemli bir figürü olup, bilgelik, mizah ve halk zekâsını simgeler. 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığı kabul edilen Hoca, fıkra ve hikâyeleriyle halk arasında tanınmış ve günümüze kadar ulaşmıştır. Uzun beyaz sakallı, orta boylu ve tebessüm eden bir yüz ifadesine sahip olan Nasrettin Hoca, derin bilgi ve yaşam tecrübesine sahip bir bilgedir. Fıkralarında olaylara farklı açılardan yaklaşarak ders niteliğinde mesajlar verir. Mizahı ve zekâsıyla düşündüren Hoca’nın hikâyeleri, Türk kültürünün önemli bir parçası olarak nesilden nesile aktarılmaktadır.
Yine Uyguluyoruz
Soru : Şimdi de “Keloğlan”ı betimleyen paragrafımızı gözden geçirip paylaşım için hazırlayalım. Aşağıdaki yönergelere dikkat edelim.
Cevap: Keloğlan, Türk halk kültürünün en sevilen masal kahramanlarından biridir ve özellikle çocuklar arasında popülerdir. Adını kel olmasından alan Keloğlan, genellikle genç, zayıf bir köylü genci olarak tasvir edilir. Saf, temiz kalpli ve dürüst bir karakterdir; bu özellikleri zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olur. Gerektiğinde zekâsını ve kurnazlığını kullanarak büyük sorunları aşar. Cesur ve korkusuz olan Keloğlan, karşılaştığı devler ve canavarlara karşı her zaman galip gelir. Ayrıca, yardımseverliği ile ihtiyaç sahiplerine destek olmaktan çekinmez. Keloğlan’ın hikâyeleri, nesiller boyunca çocuklara dürüstlük, cesaret ve iyilik gibi değerleri öğretir ve Türk halk edebiyatında önemli bir yer tutar.
Sıra Sende
Soru : Okuduğunuz metindeki “emekli öğretmen” için yaptığınız betimlemeyi gözden geçirip düzenleyelim. Ardından “Yazalım” etkinliğinde öğrendiğimiz bu stratejileri uygulayalım.
Cevap: Emekli öğretmen, uzun yıllar eğitim verdikten sonra bir süre okul kantinini işlemiş ve şu anda yalnız yaşayan bir kişidir. Yaşlı olmasına rağmen, saçları ve sakalları beyazlamış olsa da, dinç ve bakımlı görünmektedir. Alnındaki kırışıklıklar onun tecrübesini yansıtır. Öğretmenlik döneminde çocuklara büyük bir sevgi beslemiş, onları mutlu etmek için çaba göstermiş ve bu uğurda pek çok fedakarlık yapmıştır. Hayata karşı pozitif bir bakış açısına sahip, sevgi dolu ve merhametli bir kişiliği vardır. Çocuk ruhlu oluşu ve yaşam sevinci, onu çevresinde sevilen ve saygı duyulan bir birey haline getirmiştir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz kitaplardaki kahramanlarla aranızda bir bağ kurar mısınız? Nedenini söyleyiniz.
Cevap: Evet, okuduğum kitapların kahramanlarıyla aramda derin bir bağ oluşur. Kendimi onların yerine koyarak, yaşadıkları maceralara katılırmış gibi hissederim.
Soru : b. Aşağıdaki olayın anlatıldığı hikâye için bir kahraman oluşturunuz. Kahramanınızın özelliklerini ilgili yerlere yazınız. Yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap:
Kahraman: İsim: Ali Yaş: 12 Fiziksel Özellikleri: Orta boylu, ince yapılı, kısa kahverengi saçlı, neşeli bir yüz ifadesine sahip. Karakter Özellikleri: Merhametli, cesur, arkadaşlarına yardımcı olmayı seven, hayal gücü geniş, neşeli bir kişilik. Hedefleri: Zorluklarla başa çıkarak hayallerini gerçekleştirmek ve çevresindekilere ilham vermek. Maceraları: Doğadaki gizemleri keşfetmek, arkadaşlarıyla birlikte yeni yerler keşfetmek ve zorlu engelleri aşmak.
Soru : c. Yazdıklarınızı öğretmeninizin yönlendirmesiyle uygun ortamlarda paylaşınız.
Cevap: Sınıfta, Okul gazetesinde ve okul web sitesinde paylaşabilirsiniz.
Soru : ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap:
Güçlü Yönlerim: Yabancı sözcükler yerine Türkçe karşılıklarını tercih ettim. Ayrıca, sade ve anlaşılır bir dil kullanmaya özen gösterdim.
Gelişmeye Açık Yönlerim: Olayı daha zenginleştirmek için daha fazla karakter ekleyebilirdim.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki ifadeleri doğru veya yanlış olmaları yönünden değerlendiriniz.
Kutuların numaralarını takip ederek yönergelerden hareketle Keloğlan’ı hazineye ulaştırınız.
Cevap:
“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları”
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Büyüklerinizle gittiğiniz piknik, gezi vb. etkinliklerde neler yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Pikniklerde yiyeceklerin hazırlanmasına ve mangalın ateşinin yakılmasına yardımcı olmaktan zevk alıyorum. Ayrıca temiz havada yürüyüş yapmayı da seviyorum. Gezilerde ise, yeni gördüğüm yerleri tanıdık yerlerle kıyaslamayı tercih ediyorum.
Soru : b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
Soru : c. Mehmet ve dedesi kitapçıda neler yapmıştır? Yazınız.
Cevap: Dedesi, Mehmet’e kendi çocukluğuna ait hikâyeler anlattı. Eski oyuncaklar ve kitaplar üzerinde durdular ve geçmiş hakkında keyifli sohbetler yaptılar.
Soru : ç. Dinlediğiniz metinde ne anlatılmaktadır? Yazınız.
Cevap: Metinde, Mehmet ve dedesinin birlikte geçirdiği bir gün betimlenmektedir. Kitapçıya gitmeleri, piknik yapmaları ve dondurma yemeleri gibi anlar öne çıkmakta; Mehmet’in dedesiyle geçirdiği bu özel günün ona büyük mutluluk verdiği vurgulanmaktadır.
Soru : d. Aşağıdaki cümlelerden hangisi dinlediğiniz metindeki “Geçmişle ilgili sohbetler içinde kayboldular.” cümlesiyle yakın bir anlam taşımaktadır?
Cevap: Mehmet ve dedesi eski zamanlarla ilgili derin bir sohbete daldılar.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
13. ETKİNLİK
Soru : a. Dedenizle vakit geçirme fırsatınız oldu mu?
Cevap: Evet. Oldu.
Soru : b. Dedenizle bir gün geçirdiğinizi düşününüz. O gün yaşadıklarınızı, dedenizle yaptıklarınızı, oynadığınız oyunları duygu ve düşüncelerinizi de katarak anlatan bir
konuşma yapınız. Konuşurken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap:
Sevgili arkadaşlar,
Bir gün dedemle birlikte geçirdiğim zamanı anlatmak istiyorum. Güneşli bir sabah, dedem beni kahvaltıya çağırdı. Sofrada onun yaptığı lezzetli börekler vardı. Kahvaltı sırasında hayat hikâyelerini dinlerken çok keyif aldım.
Sonra bahçeye çıktık. Dedem bana eski bir yoyo gösterdi ve birlikte oynadık. Gözlerindeki heyecanı görmek beni mutlu etti. Ardından bulutlara bakarak hikâyeler anlattı.
Akşam, tavla oynadık. Onun stratejileri beni çok etkiledi. Kazandıkça, “İyi oynadın!” dediği için çok mutlu oldum.
Gece yıldızları izlerken, dedem yıldızların her birinin bir hikâyesi olduğunu anlattı. O gün, onun bilgeliğini ve sevgisini bir kez daha hissettim.
Teşekkür ederim.
Soru : c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap: Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.
Soru : ç. Tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak konuşma sürecinizdeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap: Öz Değerlendirme Ölçeğini kendinize göre değerlendiriniz.
Soru : d. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanızda hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Konuşmamda duygularımı ve düşüncelerimi ifade etmekte zorlandım; bu yüzden daha akıcı ve kesintisiz bir şekilde konuşabilmeyi hedeflemeliyim.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe KitabıOyuncakların Oyuncağı Olmak (Okuma Keyfi) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 72
5. Sınıf Türkçe Kitabı Oyuncakların Oyuncağı Olmak (Okuma Keyfi) Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları, öğrencilerin metin okuma ve anlama becerilerini geliştirmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu sayfadaki etkinlikler, Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Oyuncakların Oyuncağı Olmak (Okuma Keyfi) Metni Etkinlik Cevapları ile birleşerek, eğlenceli bir öğrenme deneyimi sunar. Öğrenciler, bu metin aracılığıyla oyuncakların hayatımızdaki yeri ve önemi hakkında bilgi edinir.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72 MEB Yayınları”
Ayrıca, Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin ders başarısını artırmaya yönelik zengin içerikler sunmaktadır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, her sayfanın özel etkinliklerine odaklanarak, öğrenme süreçlerini kolaylaştırır. Son olarak, 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72 MEB Yayınları, öğrencilerin okuma becerilerini geliştirmek için etkili bir kaynak olarak öne çıkmaktadır.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72 Cevapları
OYUNCAKLARIN OYUNCAĞI OLMAK
Girer girmez müzeden içeri
ödünç alır babam
tahta attan çocukluğunu geri. (…)
Nasıl yapardın oyuncaklarını?
Önce içine mi doğardı yapacağın oyuncak?
İçindeki küçük ressam mı çizerdi biçimlerini?
Oyuncakların kırılınca ya da tekir kedi
deliğe düşürünce bilyelerini ağlar mıydın?
Oyuncaklarımla oynarken çekilmiş
bir fotoğrafım bile yok
diyorsun belki.
Benim de yoksa da
şansımı yitirmiş sayılmam henüz.(…)
Baba sen
oyunların altın çağında
yaşadın çocukluğunu.
Oyuncakların gizli dilini
bilsen de.
Çocukluğun altın çağı
bir daha yaşanmayacak.
Çamur oyuncakları
demir oyuncaklar kırdı.
Söyle baba,
kim kurtaracak çocukları
sanal oyuncakların
oyuncağı olmaktan kim?
Mustafa Ruhi ŞİRİN (Kısaltılmıştır.)
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Oyun Durdu! (Dinleme) Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 Cevapları, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek ve ders konularını pekiştirmek için hazırlanmıştır. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, öğrencilerin okuma, yazma ve dinleme becerilerini artırmaya yönelik çeşitli çalışmalar içerir. Özellikle, Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı Oyun Durdu! Dinleme Metni Etkinlik Cevapları gibi bölümler, dinleme yetilerini güçlendirerek dikkatlerini artırır.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25 MEB Yayınları”
Ek olarak, Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları öğrencilere ve velilere, öğretmenlerin önerileri doğrultusunda ders materyallerini daha iyi anlamaları için yardımcı olur. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları ise ders içeriği hakkında detaylı bilgiler sunarak öğrenme sürecine katkıda bulunur. Son olarak, 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25 MEB Yayınları kapsamındaki etkinlikler, öğrencilerin aktif katılımlarını teşvik ederek öğrenmelerini daha eğlenceli hale getirir.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25
Cevap: “Oyun” kelimesi bana eğlence, arkadaşlık, rekabet ve keyifli vakit geçirmeyi çağrıştırıyor. Aynı zamanda strateji, yaratıcılık ve zamanın nasıl hızlı geçtiği duygusunu da düşündürüyor.
Soru : Dijital oyunlarla mı sokak oyunlarıyla mı daha fazla vakit geçiriyorsunuz? Neden?
Cevap: Sokak oyunlarıyla daha fazla vakit geçiriyorum çünkü açık havada arkadaşlarımla birlikte oynadığımda hem daha eğlenceli oluyor hem de fiziksel olarak aktif olabiliyorum. Ayrıca, sokak oyunları bana doğayla daha fazla etkileşim fırsatı sunuyor.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Sude’nin bilgisayar başından kalkıp sahilde vakit geçirmesiyle ilgili ne düşünüyorsunuz? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Sude, sahile gidip ona verilen görevi yerine getirdiği için gerçekten memnundu. Bu sayede ailesiyle birlikte vakit geçirmenin ne kadar keyifli olduğunu anladı.
Soru : b. Gün içinde yaptığınız etkinliklerden bazılarını yazınız.
Cevap:
Kahvaltı yapmak
Okula gitmek
Arkadaşlarla oyun oynamak
Ders çalışmak
Kitap okumak
Televizyon izlemek
Spor yapmak
Bilgisayar oyunu oynamak
Alışverişe gitmek
Ailemle sohbet etmek
Soru : c. Gün içinde yaptıklarınızı fiziksel olarak hareketli olup olmama durumuna göre sınıflandırıp başlığı olmayan tabloyu adlandırınız.
Cevap:
Hareketli Olduğum Etkinlikler:
Okula gitmek
Arkadaşlarla oyun oynamak
Spor yapmak
Alışverişe gitmek
Hareketli Olmadığım Etkinlikler:
Kahvaltı yapmak
Ders çalışmak
Kitap okumak
Televizyon izlemek
Bilgisayar oyunu oynamak
Ailemle sohbet etmek
Soru : ç. “Hareketli Olduğum Etkinlik” tablosundaki her bir etkinlik için aşağıda bulunan soldaki sütunun bir karesini, diğer tabloya yazdığınız her bir etkinlik için sağdaki sütunun bir karesini boyayınız.
Cevap:
“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları”
Soru : d. Yukarıda boyadığınız grafik ve görsellerden hareketle kendinizle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Kendimin hem hareketli hem de hareketsiz zamanlarım olduğunu söyleyebilirim. Bilgisayar ve telefon başında geçirdiğim süreyi azaltıp, yürüyüşe ve spora daha fazla zaman ayırarak daha aktif bir yaşam sürmem gerektiğine inanıyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metinden alınmış aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerde altı çizili kelime gruplarının hangi anlamda kullanıldığını işaretleyerek belirtiniz. İhtiyaç duymanız hâlinde işaretleme yapmadan önce kelime gruplarının anlamlarına yönelik basılı veya çevrim içi kaynaklardan bilgi alabilirsiniz.
Cevap:
“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları”
3. ETKİNLİK
Soru : a. Sude’nin oyun durduğunda, mektubu aldığında ve görevi tamamladığında yaşadığı duygu durumlarını metinden hareketle belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap:
Oyun Durduğunda: Üzgünlük ve öfke Mektubu Aldığında: Şaşkınlık Görevi tamamladığında: Mutluluk
Soru : b. Sude’nin yukarıdaki üç durumda da yaşadığı duyguların benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.
Cevap: Öfkelendiğimizde genellikle çok sinirli oluruz ve bir şeylere kızmak için bahaneler ararız. Bu yüzden öfke, şaşkınlık ve mutluluktan çok daha farklı ve tehlikelidir. Şaşkınlık, beklenmedik bir olay karşısında ne yapacağını bilememe durumu yaratır. Mutluluk ise en güzel duygudur ve bazen şaşkınlıkla iç içe geçebilir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Sude ne tür bir oyun oynamaktadır?
Cevap: Sude, bilgisayar oyunu oynamaktadır.
2. Oyun oynadığı sırada Sude nasıl bir sorunla karşılaşmıştır? Bu sorunu çözmek için ne yapmıştır?
Cevap: Sude oyun oynarken oyun bir anda durmuş ve ekran kırmızıya bürünmüştür. Oyun kilitlendiği için Sude gözlüğünü açıp kapatarak sorunu çözmeye çalışmıştır.
3. Oyuna dönebilmesi için Sude’ye posta yoluyla gönderilen görev nedir?
Cevap: Sude’ye, oyuna dönebilmesi için zarftan çıkan deniz kabuğuna benzeyen en az bin tane deniz kabuğu toplayarak kumsalda kocaman bir “Sude” yazma görevi verilmiştir.
4. “Ahtapot” adıyla Sude’ye mektup gönderen kim olabilir? Neden?
Cevap: “Ahtapot” takma adıyla Sude’ye mektup gönderen kişi büyük ihtimalle anne ve babası olabilir, çünkü bu görev onların Sude’yi dışarı çıkarmak için planladığı bir şey olabilir.
5. Sevda Hanım, göndereni belli olmayan görevleri kızının yerine getirmesini onaylıyor. Böyle bir davranışın olumsuz etkileri neler olabilir?
Cevap: Bu tür bir davranış aslında tehlikeli olabilir, çünkü gönderenin kim olduğu belli değildir. Ancak, Sevda Hanım mektubu kendilerinin gönderdiğini bildiği için bunu onaylamış olabilir.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki tabloyu dinlediğiniz metinden hareketle doldurunuz.
Cevap:
Kişiler: Sude, Sude’nin annesi ve babası, postacı
Zaman: Bir pazar günü
Yer: Sude’nin evi, sahil
Olay: Sude’nin bilgisayar oyununa fazla zaman ayırdığını gören ailesi, onu dışarı çıkararak ailece vakit geçirmenin eğlenceli olduğunu fark etmesini sağlamak için bir plan yapar.
Soru : b. Sahil, metnin gelişiminde nasıl bir rol oynuyor? Söyleyiniz.
Cevap: Sahil, Sude’nin ailece vakit geçirmenin değerini anladığı, eğlenceli bir deneyim yaşadığı yerdir.
Soru : c. Metindeki yerin değişimi olayların akışını nasıl etkiliyor? Söyleyiniz.
Cevap: Olayların evden sahile taşınması, Sude’nin ailesiyle dışarıda vakit geçirmesini sağlayarak, olumlu bir değişim yaşamasına yol açıyor.
6. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki görsellerden metnin içeriğiyle uyumlu olanı işaretleyiniz.
Cevap: 1 ve 3. görselleri işaretleyiniz.
Soru : b. İşaretlediğiniz görsellerin dinlediğiniz metinle neden uyumlu olduğunu söyleyiniz.
Cevap: Metinde ailesiyle vakit geçirmenin değerini anlayan bir çocuk tanıtıldığı için üçüncü görsel, metinle uyumludur.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Çocukların genel ağ kullanım amaçları ile ilgili aşağıdaki grafiği inceleyiniz. Grafikten hareketle doğru ifadelerin başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız.
Cevap:
(Doğru)Çocuklar, en çok “araştırma yapma” için genel ağa başvurmuştur.
(Doğru)“Mesajlaşma” amacıyla kullanım “sosyal medya kullanma”dan daha fazladır.
(Doğru)Genel ağ kullanımında “oyun oynama veya oyun indirme”, “paylaşım sitelerinde içerik izleme”nin önüne geçmiştir.
(Yanlış) “E-posta gönderme ve alma” ile “ürün ve hizmetler hakkında bilgi edinme” amacıyla genel ağ kullanımının toplamı, “araştırma yapma” amacıyla kullanımından daha yüksektir.
8. ETKİNLİK
Soru : a. Arkadaşlarınızla sokak oyunları oynarken neler hissettiğinizi, bu oyunları neden sevdiğinizi düşünüp bunlarla ilgili defterinize not alınız. Yazdıklarınızı sıra arkadaşlarınızın notlarıyla karşılaştırınız.
Cevap:
Arkadaşlarımla sokak oyunları oynarken çok keyifli hissediyorum. Oyun sırasında gülüp eğleniyoruz, bu da beni mutlu ediyor. Sokak oyunları, dışarıda hareket etmemizi sağladığı için enerjimi atma fırsatı sunuyor.
Ayrıca, arkadaşlarımla birlikte zaman geçirmek, aramızdaki bağı güçlendiriyor ve birlikte anılar biriktirmemizi sağlıyor. Bu oyunlar, sadece eğlenceli değil, aynı zamanda rekabet ve iş birliği gibi önemli dersler de veriyor. Bu nedenle sokak oyunlarını çok seviyorum.
Soru : b. Arkadaşlarınızla oynadığınız sokak oyunlarından hiç unutamadığınız bir tanesini seçip anlatınız. Konuşmaya başlamadan önce defterinize aldığınız notları kullanarak kısa bir hazırlık yapınız.
Cevap:
Arkadaşlarımla oynadığımız sokak oyunları arasında en unutamadığım oyun “yakantop”tur. Bir gün sıcak bir yaz akşamı, mahalledeki çocuklarla birlikte parkta toplandık. Oyun başlamadan önce heyecanla takımlarımızı oluşturduk. Bir takımın oyuncuları topu atarak diğer takımdan birine yakalamaya çalışıyordu.
Oyun sırasında herkes çok keyifliydi; kahkahalar, heyecanlı bağırışlar ve hareketli anlar vardı. Birden top bana doğru geldi ve refleksle topu yakalamayı başardım. Bu an, arkadaşlarımın beni tebrik etmesiyle daha da özel hale geldi.
Oyun sırasında düşüp kalktık ama her seferinde gülerek devam ettik. “Yakantop” benim için sadece bir oyun değil, arkadaşlık bağlarımızı güçlendiren ve birlikte eğlenceli anılar biriktirmemizi sağlayan bir deneyimdi. Bu nedenle bu oyunu asla unutamam.
Soru : c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”ndeverilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap: Bu kısmı kendinize göre doldurmanız gerekmektedir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerdeki değişimi inceleyiniz.
Cevap:
• Begüm düşünüyor.
• Begüm satranç oynarken düşünüyor.
• Begüm okulda satranç oynarken düşünüyor.
• Begüm okulda Mete’yle satranç oynarken düşünüyor.
• Begüm okulda düzenlenen turnuvada Mete’yle satranç oynarken düşünüyor.
• Begüm okulda düzenlenen turnuvada Mete’yle satranç oynarken hamlesini yapmak için düşünüyor.
Soru : b. Yukarıdaki örnek cümlelerden hareketle siz de aşağıdaki cümleye her defasında bir kelime veya kelime grubu ekleyerek oluşturduğunuz cümleleri tekrar yazınız.
Cevap:
Çocuk bahçede oynuyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla oynuyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla top oynuyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla top oynarken çok eğleniyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla top oynarken neşeyle gülüyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla top oynarken herkes ona katılıyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla top oynarken gün batımını izliyor.
Çocuk bahçede arkadaşlarıyla top oynarken neşeyle şarkı söylüyor.
Soru : c. Yazdığınız cümleleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Soru : ç. Yaptığınız etkinliğin yazma çalışmalarınızda size ne gibi katkıları olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap:
Yazma çalışmalarımda etkinliklerin katkıları şunlardır:
Dil Gelişimi: Yeni kelimeler öğrenerek dil becerilerimi artırır.
Düşünce Organizasyonu: Düşüncelerimi düzenlemeyi ve net bir şekilde ifade etmeyi öğretir.
Yaratıcılık: Hayal gücümü kullanarak yaratıcı fikirler üretmemi sağlar.
Eleştirel Düşünme: Farklı bakış açılarını değerlendirip analiz yapmayı geliştirir.
Kendini İfade Etme: Duygularımı ve düşüncelerimi daha iyi ifade etmemi sağlar.
Disiplin: Düzenli yazma alışkanlığı, zaman yönetimimi güçlendirir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
Soru : Metnin başlık ve görsellerinde nelere dikkat etti?
Cevap: Metnin başlığındaki kelimelerin ve görselin konuyla ilgili önemli unsurlar olduğuna dikkat etti.
Soru : Metnin konu ve içeriğine yönelik tahminlerini başlık ve görsellerle nasıl ilişkilendirdi?
Cevap: Başlıktaki “beştaş” kelimesinin metnin beştaş oyunu ile ilgili olduğunu gösterdiğini, görselin ise metnin kahramanlarının çocuklar olduğunu belirttiğini anladı.
Soru: Öğretmenimiz burada metnin sonraki bölümleriyle ilgili tahminlerini yaparken odaklandığı bilgilerle ilgili neler söyledi?
Cevap: Öğretmenimiz, tahmin yaparken Nilgün’ün önceki beştaş turnuvasının şampiyonu olduğu bilgisine dikkat çekti.
Soru: Tahminlerinin gerekçeleri neydi?
Cevap: Öğretmenimiz, olayların merkezinde Nilgün’ün şampiyonluğunun bulunduğunu belirtti ve tahminini bu bilgiyle destekledi.
Soru: Tahminde bulunurken metin dışında hangi bilgileri kullandı?
Cevap: Metin dışında sezgilerini ve daha önce okuduğu hikâyelerden edindiği deneyimlerini kullandı.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Soru : Öğretmenimiz burada metnin sonraki bölümleriyle ilgili tahminlerini yaparken odaklandığı bilgilerle ilgili neler söyledi?
Cevap: Öğretmenimiz, metnin sonraki bölümleriyle ilgili tahmin yaparken metnin sonundaki tiyatro bölümüne dikkat çekti.
Soru : Tahminlerinin gerekçeleri neydi?
Cevap: Eğer metnin devamı tiyatroyla ilgili değilse, metinde tiyatrodan bahsetmenin gereksiz olacağını belirtti.
Soru : Tahminde bulunurken metin dışında hangi bilgileri kullandı?
Cevap: Kendi çocukluk anılarını ve hayal gücünü kullanarak tahminlerde bulundu.
Soru : Öğretmenimiz tahminlerinin doğruluğunu kontrol ederken neler yaptı?
Cevap: Öğretmenimiz tahminlerinin doğruluğunu kontrol ederken tahminleri ile metinde anlatılanları tahtaya yazıp karşılaştırdı.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları
Soru : Düşünelim ve tahminlerimizi grubumuzla paylaşalım. Bunlara yönelik grup kararlarını ilgili alanlara yazalım.
Cevap: Metni dikkatlice okuyup dinleyerek önemli noktaları not alacağız. Anahtar ifadeleri göz önünde bulunduracağız.
Soru : Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz
Cevap: Metnin başlığı ve görsellerine dayanarak, metnin yavruları olan bir bülbül ile bezirgan arasında geçen bir olayı anlattığını düşünüyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
Soru : Tahminlerimizin gerekçeleri ve doğruluğu ile ilgili değerlendirmelerimizi aşağıdaki çalışma kâğıtlarına yazalım.
Cevap:
Okumaya Başlamadan Önceki Tahminlerimiz: Metnin başlığı ve görsellerine dayanarak, yavruları olan bir bülbül ile bezirgân arasında geçen bir olayı anlattığını düşünüyorum.
1 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Anne bülbül, yavrularını bulmak için diğer yavru bülbülü aramaya çıkmıştır. Annelik içgüdüsü, hayvanlarda da mevcut olduğu için böyle bir davranış sergileyeceğini düşünüyorum.
2 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Adamın bülbül sesine hayran olduğu için onu odasında beslediğini tahmin ediyorum, çünkü bülbül, güzel şarkılarıyla tanınan bir kuştur.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları
Soru : Bu kez öğretmenimiz, gerekmedikçe bize müdahale etmeyecek. Önceki uygulamalardaki sırayı takip edelim. Grup arkadaşlarımızla konuşup tartıştıktan sonra ortak karar verelim ama tahmin ve gerekçelerimizi her birimiz kendi kitabımıza yazalım.
Cevap: Gruptaki arkadaşlarımızla birlikte her ayrıntıya dikkat ederek doğru tahminler yapmaya çalışacağız.
Soru : Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz
Cevap: Metnin başlığı ve görsellerine dayanarak, konunun ormanda hayvanlar arasında geçtiğini ve başkahramanın bir kanguru olduğunu düşünüyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz
Cevap: Metnin içeriğine ve kangurunun bir yarışmada kazanma arzusuna dayanarak, ‘Bil Bakalım Bu Ne?’ oyununu kazanacağını düşünüyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
Soru : Tahminlerimizin gerekçeleri ve doğruluğu ile ilgili değerlendirmelerimizi aşağıdaki çalışma kâğıtlarına yazalım.
Cevap:
Okumaya Başlamadan Önceki Tahminlerimiz: Metnin başlığı ve görseline dayanarak, konunun ormanda hayvanlar arasında geçeceğini ve başkahramanın bir kanguru olacağını düşünüyorum.
1 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Bu oyunun yakar top, sek sek veya saklambaç gibi eğlenceli oyunlar olabileceğini düşünüyorum, çünkü bu oyunlar ormanda oynanabilecek eğlenceli aktiviteler.
2 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Metnin gelişimine bağlı olarak, kangurunun yarışmada kazanan olmak istemesi nedeniyle “Bil Bakalım Bu Ne?” oyununu kazanacağını tahmin ediyorum.
Sıra Sende
Soru : Artık tahmin etme stratejisini kullanmayı öğrendik. Şimdi kitabımızdaki “Topsuz Basketbol Oyunu” metninde stratejiyi kendimiz kullanabiliriz.
Cevap:
Metnin başlığı ve görseline dayanarak, konunun basketbol oynayan çocuklarla ilgili olduğunu ve uzay temalı bölümler içerdiğini düşünüyorum.
1 Numaralı Yerle İlgili Tahminim: Başlıktan anlaşıldığı üzere, top bulunmadığı için bu oyunun top olmadan oynanacağını tahmin ediyorum.
2 Numaralı Yerle İlgili Tahminim: Görevlilerin, Mete’yi şaka yollu olarak tedavi edeceklerini düşünüyorum.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.