6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70


6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66, 67, 68, 69, 70 Cevapları” öğrencilerin Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları ile pekiştirdiği bilgi ve becerileri geliştirmeye yardımcı olan önemli bir kaynaktır. Bu metin, Atatürk’ün doğaya ve çevreye olan duyarlılığını ön plana çıkarırken, öğrencilere bu konuda farkındalık kazandırmayı hedefler. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları sayesinde, dinleme etkinliklerinden elde edilen bilgiler, öğrencilerin metinle ilgili düşüncelerini ve duygularını daha iyi ifade etmelerine olanak tanır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları”

Ders içeriği olarak, 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları üzerinden gerçekleştirilen aktiviteler, öğrencilerin okuma, dinleme ve anlama becerilerini geliştirmektedir. Bu bağlamda, Atatürk Çiçeği’nin önemi ve korunması gereken değerler hakkında tartışmalar yapılarak öğrencilerin çevre bilinci artırılmaktadır. Bu etkinlikler, öğrencilerin sadece akademik başarılarını değil, aynı zamanda kişisel ve sosyal gelişimlerini de desteklemektedir.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki anıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


ÇİÇEKLER

Kurtuluş Savaşı günlerinde bir gün Mustafa Kemal, Ankara karargâhında yemek yerken masayı biraz renklendirmek ister. Masaya birkaç çiçek konulmasını önerir. Fakat o zamanlar Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’nın masasını bile süsleyecek bir demet çiçek bulunamaz. Daha sonra Mustafa Kemal Çankaya’ya yerleştiğinde çiçek yetiştirmeye başlayacak, tarlalarda filizlenen çiçek fidanlarını arkadaşlarına göstererek “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler.” diyecektir.

Mavisel YENER


Cevap :

Bu anı, Mustafa Kemal Atatürk’ün, savaşın en zor günlerinde bile umudunu yitirmediğini ve geleceğe olan inancını nasıl canlı tuttuğunu gösteriyor. Çiçeklerin yokluğunu fark etmesi, onun sadece askeri zaferlere değil, aynı zamanda hayatın güzelliklerine ve estetiğine de önem verdiğini ortaya koyuyor.

Zorluklar arasında bile masasına çiçek koymak istemesi, yaşama sevincini yitirmediğinin bir göstergesi. Ankara toprağı üzerinde yetişen çiçekleri “kazandığımız zaferler” ile ilişkilendirmesi de, onun bu zaferleri sadece askeri bir başarı olarak değil, aynı zamanda halkın geleceği ve ülkenin yeniden dirilişi olarak gördüğünü düşündürüyor.


Soru : Sizce Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün dünyada tanınan ve takdir edilen bir lider
olması onun hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Atatürk’ün dünya çapında tanınmasının ve takdir edilmesinin en önemli sebebi, yenilikçi ve vizyoner liderliğidir. Sadece Türkiye’yi işgalden kurtarmakla kalmamış, aynı zamanda modern, laik ve demokratik bir ülke kurarak halkına çağdaş bir yaşam sunmuştur.

Onun akılcı, bilimsel yaklaşımları, bağımsızlık tutkusu ve halkının refahı için yaptığı devrimler, dünya genelinde büyük saygı kazanmasını sağlamıştır. Ayrıca, savaşlardan yorgun düşmüş bir milletin lideri olarak barışı savunmuş ve bu yönüyle uluslararası alanda barış elçisi olarak görülmüştür. Bu özellikleri, onu sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada saygı duyulan bir lider yapmıştır.


Soru : Metni dinlerken anlamını bilmediğiniz sözcükleri ve önemli gördüğünüz bilgileri aşağıdaki yazma alanına not ediniz. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin
anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.


Cevap :

Önemli Gördüğüm Bilgiler:

  • Değer verilen bir şeye isim vermek, büyük bir anlam taşıdığı için oldukça zor bir süreçtir.
  • Bir bitkiye resmi olarak ad vermek, Dünya Bitki Bilimi Dairesi gibi yetkili kuruluşlara başvurmayı gerektirir.
  • Atatürk için doğa ve çiçekler, hayatındaki özel değerler arasında yer alır.
  • Atatürk’ün en sevdiği renkler yeşil ve kırmızı olarak bilinir.
  • Atatürk çiçeği, kasım ve aralık aylarında çiçek açar.

Anlamını Bilmediğim Sözcükler:

  • Profesör: Üniversitelerde en üst düzeyde akademik unvana sahip öğretim üyesi.
  • Laboratuvar: Bilimsel deneylerin ve araştırmaların yapıldığı, özel donanımlı alan.
  • İstemsizce: İstem dışı, farkında olmadan yapılan davranış veya hareket.
  • Kolej: Yabancı dil öğretimine ağırlık veren eğitim kurumu.
  • Tescil etmek: Bir şeyi resmî olarak kaydederek hukuki statü kazandırmak.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde kullanılan bazı sözcükler ve bunların anlamları aşağıda verilmiştir. Metni tekrar dinleyerek bağlamdan hareketle sözcüklerle anlamlarını eşleştiriniz.


Cevap :

  • Profesör = Yükseköğretim kuruluşlarında en üst aşamada olan öğretim üyesi.
  • Tescil = Herhangi bir şeyi resmî olarak kaydetme, kütüğe geçirme.
  • İstemsiz = İstemeden yapılan.
  • Laboratuvar = Tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarıyla ilgili araştırmaların, deneylerin yapıldığı özel donanımlı yer.
  • Randevu = Belli bir saatte, belli bir yerde iki veya daha çok kişi arasında kararlaştırılan buluşma.
  • Üniversite = Bilimsel araştırma ve yayın yapan fakülte, enstitü, yüksekokul vb. kuruluş birimlerinden oluşan öğretim kurumu.

Soru : b. “a” maddesinde verilen sözcükleri anlamlarına uygun kullanarak kısa bir metin yazınız.


Cevap :

Dün, üniversitede görev yapan bir profesör ile görüşmek için randevu aldım. Görüşme, üniversitenin yeni açılan ileri teknoloji laboratuvarında gerçekleşti. Profesör, burada yapılan deneylerin sonuçlarının dikkatlice incelendiğini ve doğru bulguların resmi olarak tescil edilmesinin çok önemli olduğunu vurguladı.

Sohbet sırasında, bilim dünyasında yapılan çalışmaların titizlikle yürütüldüğünü öğrenmek beni çok etkiledi. Bir ara heyecandan istemsiz bir şekilde elimdeki notları düşürdüm, fakat profesör bunu fark edip gülümseyerek yardımcı oldu. Bu buluşma, üniversite hayatı ve bilimsel çalışmalar hakkında daha derin bir bakış açısı kazanmamı sağladı.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. “Atatürk çiçeği” adını kim, nasıl koymuştur?


Cevap :

Profesör Kirk Land’ın arkadaşı, Türkiye’yi ziyaret ettikten sonra Atatürk’ten etkilenerek bu ismi önermiştir.


2. Metinde Atatürk çiçeğinin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?


Cevap :

Yeşil yapraklı ve kan kırmızısı çiçeklidir.


3. Doktor Kirk Land’ın (Körk Land) çiçeğine Atatürk ismini koymasının sebebini açıklayınız.


Cevap :

Arkadaşının Atatürk’e duyduğu hayranlığı paylaşması üzerine bu isim tercih edilmiştir.


4. Doktor, çiçeğe Atatürk adının konulmasının tescil edilmesi için ne yapmıştır?


Cevap :

Dünya Bitkibilimi Dairesine başvurarak Atatürk ismini tescil ettirmiştir.


5. Metinde Atatürk’e ait hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?


Cevap :

Atatürk’ün doğayı ve çiçekleri sevmesi.


6. Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabilir?


Cevap :

Atatürk’ün doğa sevgisi, özgün kişiliği ve liderlik özelliklerinden dolayı ona büyük bir saygı duyulmuştur.


3. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız.


Cevap :

Profesör Kirk Land, yetiştirdiği çiçeğe isim vermekte zorlanır. Uzun zamandır görmediği arkadaşı Türkiye’ye yaptığı bir ziyarette Atatürk’ten çok etkilenmiş ve çiçeğe Atatürk’ün adını vermesini önermiştir. Bu öneriyi kabul eden Land, çiçeğe Atatürk ismini verir ve bu ismi tescil ettirir.


4. ETKİNLİK


Soru : Öğretmeniniz, ikişer öğrenciden meydana gelen üç grup oluşturacaktır. Bu gruplar, aralarında görev dağılımı yaparak hangi öğrencinin hangi rolü üstlendiğini söylemeden “Atatürk Çiçeği” adlı metindeki kişileri jest ve mimiklerle, sözsüz biçimde canlandıracaktır. Üç grubun da canlandırması izlendikten sonra sınıftaki diğer öğrenciler, aşağıdaki soruları cevaplayacaktır.


1. Sizce hangi grup en iyi canlandırmayı yaptı?


Cevap :  İkinci grup en iyi canlandırmayı yaptı.


2. Hangi öğrencinin kimi canlandırdığını tahmin edebildiniz mi? Nasıl?


Cevap :  Evet, tahmin edebildim. Jest ve mimiklerinden kimin hangi karakteri canlandırdığı açıktı.


2. Sizce jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşınız kim oldu?


Cevap :  Bence jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşım Kirk Land’ı canlandıran Ahmet oldu.


5. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.


Soru: Metnin konusu nedir?

Cevap : Profesör Kirk Land’ın bulduğu çiçeğe isim arayışı ve arkadaşının tavsiyesiyle çiçeğe Atatürk çiçeği adını vermesi.

Soru: Metnin ana fikri nedir?

Cevap : Atatürk, doğaya ve çiçeklere olan sevgisiyle tüm dünyada iz bırakan bir liderdir.


6. ETKİNLİK


Soru : Gelecek derse hazırlık bölümünde sizden istenen sunumu gerçekleştirmek için gerekli hazırlıkları yapınız. Gönüllü arkadaşlarınızdan birinin sunumunu dinleyerek sunumlara başlayınız. Sunum sonunda arkadaşınızın yaptığı sunumu değerlendiriniz. Siz de sunumunuzu yapınız ve arkadaşlarınızdan değerlendirmelerini isteyiniz.


Cevap :

Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar şunlardır:

Trablusgarp Savaşı (1911-1912): Mustafa Kemal, İtalyan işgaline karşı yerel direnişleri örgütleyerek Trablusgarp’ta halkı savunmaya hazırlamış ve burada önemli bir liderlik sergilemiştir. Bu savaş, onun askeri yeteneklerini geliştirmesinde büyük rol oynamıştır.

Balkan Savaşları (1912-1913): Mustafa Kemal, Balkan Savaşları sırasında Çanakkale ve Gelibolu bölgelerinde önemli görevler üstlenmiştir. Savaş sonrasında ise Sofya’da askeri ataşe olarak görevlendirilmiştir.

Çanakkale Savaşı (1915): 1. Dünya Savaşı sırasında Anafartalar Grup Komutanı olarak büyük bir zafer kazanmış, Çanakkale’deki bu başarısı onun ulusal bir kahraman olarak tanınmasını sağlamıştır.

Kafkasya Cephesi (1916-1917): Doğu Anadolu’da Ruslara karşı savunma ve karşı taarruzlar düzenlemiş, Muş ve Bitlis’i düşman işgalinden kurtarmıştır.

Suriye-Filistin Cephesi (1917-1918): 7. Ordu Komutanı olarak İngilizlere karşı savaşmış, ancak Osmanlı ordusu bu cephede yenilgi almıştır. Mustafa Kemal, bu cephede stratejik zekasıyla dikkat çekmiştir.

Kurtuluş Savaşı (1919-1923): Millî Mücadele’nin lideri olarak Anadolu’ya geçmiş, Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi savaşlarda zafer kazanmıştır. Bu mücadele, Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atılmasına yol açmıştır.

Atatürk, bu savaşlardaki başarılarıyla modern Türkiye’nin kurucusu ve büyük bir lider olarak tarihe geçmiştir.


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin cümlenin anlamında yaptığı değişikliği, her cümlenin altındaki yazma alanına yazınız.


  • Atatürkle hiç karşılaşmadım ama onun hakkında çok şey biliyorum.

Cevap : Biri olumsuz biri olumlu yargı bildiren iki cümleyi bağlamıştır.

  • Genç yaşına rağmen yüzlerce kitap okudu.

Cevap : Olumsuz bir durumu olumlu bir yargıya bağlamıştır.

  • Ankara’ya gitmeyi çok istemiştim ancak hastalanınca gidemedim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Sokağımızda çiçekçi aradım lakin bulamadım.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Sabahlara kadar ders çalıştım bununla birlikte iyi not alacağımdan emin değilim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Atatürk’ü görmek için yüksek bir yere çıkmıştım buna rağmen göremedim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen sözcükleri kullanarak bir hikâye yazınız. Yazınızda hikâye unsurlarını kullanmaya dikkat ediniz. Metninizi yazarken geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

çocuk, toprak, madalya, bayrak, cumhuriyet, İzmir, zafer, bağımsızlık


Cevap :

Başlık: Bağımsızlık Yolunda Bir Çocuk

Cumhuriyetin ilanından sonraki yıllarda küçük Ahmet, İzmir’in sıcak topraklarında yaşıyordu. Dedesi, Kurtuluş Savaşı’na katılmış ve zafer kazandıktan sonra geri dönmüştü. Ahmet, dedesinin madalyasını görerek o eski günleri hayal ederdi.

Bir gün dedesi, madalyanın hikâyesini anlatmaya karar verdi. “Bu madalya, bağımsızlık için verdiğimiz mücadelenin simgesidir,” dedi. “Topraklarımızı kurtarırken elimizde sadece inancımız ve bayrağımız vardı.”

Ahmet, dedesinin anlattıklarını dikkatle dinleyerek bayrağın ve cumhuriyetin değerini anlamaya başladı. Dedesi, “Bağımsızlık kolay kazanılmadı. Bu topraklar hepimizin koruması gereken en kıymetli şeylerdir,” diyerek onu uyardı.

O günden sonra Ahmet, her sabah madalyaya bakarak ülkesine hizmet etme sözü verdi. Bir gün, o da dedesi gibi bağımsızlık için çalışmaya başladı. Bayrak gökyüzünde gururla dalgalanıyordu.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : İklim değişikliği ve küresel ısınmanın etkileri hakkında bir araştırma yapınız.


Cevap :

İklim Değişikliği ve Küresel Isınmanın Etkileri

İklim değişikliği, Dünya’nın iklim sistemindeki uzun dönemli değişiklikleri ifade ederken, küresel ısınma, ortalama sıcaklıkların artışını tanımlar. Bu iki olgu, dünya genelinde ciddi etkilere yol açmaktadır.

Etkileri:

  1. Sıcaklık Artışı: Küresel sıcaklıklar, 19. yüzyıldan bu yana yaklaşık 1°C artmıştır.
  2. Buzulların Erimesi: Kutuplardaki buzullar eriyor, bu da deniz seviyesinin yükselmesine neden oluyor.
  3. Ekosistem Değişiklikleri: Türlerin yaşam alanları değişiyor, bazı türler yok olma riskiyle karşı karşıya.
  4. Tarım Üzerindeki Baskı: İklim değişikliği, tarım ürünlerinin verimliliğini olumsuz etkiliyor.
  5. Su Kaynakları: Bazı bölgelerde su kıtlığı yaşanırken, diğerlerinde aşırı yağışlar görülmektedir.

Sonuç olarak, iklim değişikliği ve küresel ısınma, insan sağlığı, ekosistemler ve gıda güvenliği üzerinde tehditler oluşturmaktadır. Bu sorunlarla başa çıkmak için yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek ve sürdürülebilir yaşam biçimlerini benimsemek önemlidir.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 71


6. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 71 Cevapları”, Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları ile öğrencilere milli kimlik ve değerler üzerine derinlemesine düşünme fırsatı sunar. Bu metin, Türk bayrağının anlamı ve önemi hakkında farkındalık yaratırken, duygusal bir bağ kurmayı hedefler. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları aracılığıyla öğrenciler, metnin içeriğini zenginleştiren çeşitli etkinlikler gerçekleştirme imkânına sahip olurlar.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları” içerdiği etkinliklerle, bayrak sevgisini ve vatanı koruma bilincini pekiştiren bir eğitim süreci sunar. Öğrenciler, bayrağın simgesel değerini kavrayarak, ulusal kimlikleriyle ilgili duygularını yazılı olarak ifade etme becerisi kazanırlar. Bu tür etkinlikler, öğrencilerin hem yazma becerilerini geliştirmelerine hem de toplumsal değerleri içselleştirmelerine yardımcı olur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


BIR BAYRAK RÜZGÂR BEKLIYOR
-Ziya İlhan Zaimoğlu’na

Şehitler tepesi boş değil,
Biri var, bekliyor…
Ve bir göğüs nefes almak için
Rüzgâr bekliyor.
Türbesi yakışmış bu kutlu tepeye,
Yattığı toprak belli,
Tuttuğu bayrak belli.
Kim demiş Meçhul Asker diye?
Destânını yapmış, kasîdeye kanmış…
Bir el ki ahretten uzanmış,
Edeple gelip birer birer
Öpsün diye fâniler.
Öpelim temizse dudaklarımız…
Fakat basmasın toprağına
Temiz değilse ayaklarımız.
Rüzgârını kesmesin gövdeler…
Sesinden yüksek çıkmasın
Nutuklar, kâsideler!
Geri gitsin alkışlar, geri…
Geri gitsin ellerin
Yapma çiçekleri!
Ona oğullardan, analardan
Dilekler yeter…
Yazın sarı, kışın beyaz
Çiçekler yeter.
Söyledi söyleyenler demin…
Gel süngülü yiğit, alkışlasınlar,
Şimdi sen söyle, söz senin!
Şehitler tepesi boş değil,
Toprağını kahramanlar bekliyor…
Ve bir bayrak dalgalanmak için
Rüzgâr bekliyor.
Destânı öksüz, sükûtu derin
Meçhul Askerin…
Türbesi yakışmış bu kutlu tepeye;
Yattığı toprak belli,
Tuttuğu bayrak belli…
Kim demiş Meçhul Asker diye?

Arif Nihat ASYA


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları Sayfa 72, 73, 74


6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72, 73, 74 Cevapları” ile Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Etkinlik Cevapları, öğrencilerin öğrenim süreçlerini destekleyen önemli kaynaklardır. Bu sayfalar, öğrencilerin ünite boyunca edindikleri bilgileri pekiştirmelerine ve anlamalarını derinleştirmelerine yardımcı olan etkinliklerle doludur. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları da bu süreçte öğrencilere yönlendirmeler sunarak, hangi alanlarda daha fazla pratik yapmaları gerektiği konusunda rehberlik eder.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları” sayesinde, öğrenciler hem yazılı hem de sözlü iletişim becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar. Değerlendirme etkinlikleri, öğrencilerin okuma, anlama ve analiz etme yeteneklerini ölçerken, aynı zamanda kendilerini ifade etme becerilerini de artırır. Bu sayede, öğrenciler, Türkçe dersindeki kavramları daha iyi kavrayarak, ilerleyen dönemlerde daha sağlam bir temel oluştururlar.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74


SEYİT ONBAŞI’NIN FOTOĞRAFI ÇEKİLİRKEN

18 Mart 1915. Bir kahramanlık destanı yazan askerlerimizden Topçu Koca Seyit, tam iki yüz on yedi kiloluk üç mermiyi arka arkaya ateşliyor ve gönderdiği üçüncü mermi Ocean (Oğşın) gemisine isabet ediyor. Gemi, yana doğru yatıyor, dengesini kaybedip yavaş yavaş sürüklenmeye başlıyor. Bu sırada ikinci darbe, Nusret’in döşediği mayınlardan geliyor. Müthiş bir patlama… İki dakika sonra gemi artık ortalıkta yok. Çoktan Boğaz’ın serin sularına gömülmüş bile.

Tabii iki yüz on yedi kiloluk mermiyi kaldırıp tarihe adını altın harflerle yazdıran Seyit Onbaşı’nın başarısı kısa sürede duyuldu. Bu anı tekrar canlandırıp ölümsüzleştirmek için Ordu Foto Film Arşivi’nin fotoğrafçıları cepheye geldi. Amaçları, Seyit’in mermiyi kucağında tuttuğu bir fotoğrafını çekip gazetelerde yayımlamaktı. Bu sayede halkın morali yükselecek ve cephedeki askerlerimizin başarısı kutlanacaktı. Fotoğraf makinesi hazırlandı. Başarısından dolayı “çavuş” yapılan Seyit’ten mermiyi tekrar kaldırması istendi. Seyit Çavuş, birkaç kez denese de mermiyi kaldıramadı.

Nedenini ise yine kendisi açıkladı: “Bu mermi kaldırma işi fotoğraf çektirmek için yapılacak iş değildir. Düşman yine gelsin, yine kaldırırım Allah’ın izniyle.” Bunun üzerine merminin içindeki barut döküldü ve boş mermiyle fotoğraf çekildi. Fotoğraf gazetelerde yayımlandıktan sonra bu mütevazı kahraman tanındı. Hatta gazetedeki fotoğraf, birçok kişi tarafından özenle kesilip çerçeveletilerek evlere, dükkânlara asıldı.

Metin ÖZDAMARLAR


Soru : 1, 2, 3 ve 4. soruları metne göre cevaplayınız.


1. “Tarihe adını altın harflerle yazdırmak” ifadesi sizce ne anlama gelmektedir?


Cevap :

“Tarihe adını altın harflerle yazdırmak” ifadesi, bir kişinin büyük başarılar elde etmesi ve bu başarıların uzun süre hatırlanması anlamına gelir. Bu ifade, Seyit Onbaşı’nın kahramanlıklarının ve yaptığı fedakarlıkların unutulmaz olduğunu vurgular.


2. Ordu Foto Film Arşivi fotoğrafçılarının cepheye geliş amacı nedir?


Cevap :

Ordu Foto Film Arşivi fotoğrafçılarının cepheye geliş amacı, Seyit Onbaşı’nın mermiyi kucağında tuttuğu bir fotoğrafını çekmek ve bu fotoğrafı gazetelerde yayımlamaktır. Bu sayede halkın morali yükselecek ve cephedeki askerlerin başarıları kutlanacaktır.


3. Seyit Onbaşı’nın fotoğrafının gazetelerde yayımlanmak istenmesinin sebebi nedir?


Cevap :

Seyit Onbaşı’nın fotoğrafının gazetelerde yayımlanmak istenmesinin sebebi, onun kahramanlık hikayesini ve başarılarını halkla paylaşarak moral vermek, ayrıca cephedeki askerlerin cesaretini artırmaktır.


4. Seyit Onbaşı, mermiyi savaştan sonra kaldıramamasını nasıl açıklamaktadır?


Cevap :

Seyit Onbaşı, savaştan sonra mermiyi kaldıramamasını, bunun fotoğraf çektirmek için yapılacak bir iş olmadığını belirterek açıklamaktadır. Düşman tekrar gelirse mermiyi kaldıracağını, ancak bu tür bir hareketin sadece fotoğraf için yapılmaması gerektiğini ifade etmiştir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


5. Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.


Cevap :

  • (Yanlış) Hikâyelerde yalnızca yaşanmış olaylar anlatılır.
  • (Doğru) Hikâyeler olay yazısıdır.
  • (Yanlış) Hikâyelere tekerleme ile başlanır.
  • (Doğru) Her hikâyede olay, yer, zaman ve şahıs unsurları bulunur.
  • (Doğru) Hikâyelerde olağanüstü kişilere yer verilir.

6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde boş bırakılan yere farklı bir geçiş ve bağlantı
ifadesi getirilmelidir?


A) Yemek masasına oturmak istememişti ……………….. aklı kitapta kalmıştı.
B) Resim dersinde orman resmi çizdim ……………….. doğayı çok seviyorum.
C) Çanakkale’yi görmeyi çok istiyorum ……………….. orada tarihin izleri var.
D) Askerimizin olanakları kısıtlıydı ……………….. askerimiz zafere ulaştı.

Cevap : D) Askerimizin olanakları kısıtlıydı ……………….. askerimiz zafere ulaştı.


7. Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer alan dizeler arasında ses benzerliği
bulunmaktadır?


A) Bir deli rüzgârım dağlar başında
Ne eser yorulur ne durulurum
B) Kandilli yüzerken uykularda
Mehtabı sürükledik sularda.
C) Derinden derine ırmaklar ağlar.
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.
D) Sürüler iniyor karşı bayırdan.
Günün son ışığı vurmuş dereye.

Cevap : C) Derinden derine ırmaklar ağlar.
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.


8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim kullanılmamıştır?


A) Söylediklerim kulağına küpe olsun.
B) Memleketim burnumda tütüyor.
C) Dal yanlışlıkla gözüme girdi.
D) Haberi duyunca havalara uçtuk.

Cevap : C) Dal yanlışlıkla gözüme girdi.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları


l. Sanatseverlik ll. Vatanseverlik lll. Liderlik
lV. İnsan sevgisi V. İleri görüşlülük VI. Doğa sevgisi

9. Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişlerinin hangi kişilik özelliği ile ilgili olduğunu belirleyiniz ve kişilik özelliğinin numarasını ilgili boşluğa yazınız.


Cevap :

a. “Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.” (I. Sanatseverlik)
b. “Bu vatan çocuklarımız ve torunlarımız için cennet yapılmaya layıktır.” (II. Vatanseverlik)
c. “Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görmesi kâfi değildir. Muhakkak ufkun ötesini de görmesi şarttır.” (V. İleri görüşlülük)
ç. “Ben kalpleri kırarak değil, kazanarak hükmetmek isterim.” (IV. İnsan sevgisi)
d. “Verdiğiniz emrin yapıldığından emin olmak istiyorsanız da en son gerçekleşme ucuna kadar kendiniz onun başında bulunacaksınız.” (III. Liderlik)


10. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi isim değildir?


A) Bu güzel vatan atalarımızın çabası sonucu ayakta kaldı.
B) Köy halkı genç yaşlı demeden cepheye yardıma koştu.
C) Seyit Onbaşı kimsenin yardımı olmaksızın mermiyi kaldırdı.
D) Sabah ezanıyla askerler cepheye doğru yürüdüler.

Cevap : C) Seyit Onbaşı kimsenin yardımı olmaksızın mermiyi kaldırdı.


11. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde geçiş veya bağlantı ifadesi kullanılmıştır?


A) Millî Mücadele tüm halkımızın desteğiyle zaferle sonuçlandı.
B) O hiçbir zaman ümitsizliğe düşmezdi çünkü bilgisine güvenirdi.
C) Çanakkale bağımsızlığımızı müjdeleyen bir şehir olmuştu.
D) Ay yıldızlı bayrağımız gökyüzünde nazlı nazlı dalgalanıyor.

Cevap B) O hiçbir zaman ümitsizliğe düşmezdi çünkü bilgisine güvenirdi.


12. “İstanbul’da çok sayıda tarihî mekân var …………… hepsini bir haftada ziyaret edemedim.” cümlesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez?


A) ama
B) ancak
C) çünkü
D) fakat

Cevap : C) çünkü


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı İklim Değişikliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82


6. Sınıf Türkçe Kitabı İklim Değişikliği Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı İklim Değişikliği Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilere iklim değişikliği konusundaki farkındalıklarını artırma fırsatı sunuyor. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, hem bilgi edinmeyi hem de bu bilgiyi uygulamayı teşvik eder. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile öğrenciler, iklim değişikliğinin nedenleri ve sonuçları hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirebilir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları” içindeki etkinlikler, iklim değişikliği ile mücadelede bireysel ve toplumsal sorumlulukları keşfetme imkanı sağlar. Bu metinler, öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmeye yardımcı olurken, aynı zamanda çevresel sorunlar karşısında daha duyarlı bir nesil yetiştirmeyi amaçlar. Bu nedenle, ders kitabındaki içerikler, sadece akademik bir bilgi kaynağı olmanın ötesinde, hayatın gerçekleri ile ilgili de önemli bilgiler sunmaktadır.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82


HAZIRLIK


1. Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilmek istenen mesajları arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Görsellerde, dünya ikliminin değişmekte olduğu ve bunun olumsuz etkilerinin giderek arttığı vurgulanmaktadır. Buzullar kutuplarda erimeye devam ederken, kuraklık sebebiyle su kaynakları her geçen gün daha da azalmaktadır.


2. “Küresel ısınma” hakkında neler biliyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap :

Küresel ısınma, atmosfere salınan sera gazlarının birikmesiyle dünyanın ortalama sıcaklıklarının artmasıdır. Bu durum, buzulların erimesine, deniz seviyelerinin yükselmesine, aşırı hava olaylarına ve kuraklığa yol açar. İnsan faaliyetleri, fosil yakıt kullanımı ve ormansızlaşma gibi faktörler küresel ısınmanın başlıca nedenlerindendir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : a. Metinden alınan aşağıdaki sözcük ve sözcük gruplarını örnekteki gibi bulmacada bulunuz. Sözcük ve sözcük grupları, yukarıdan aşağıya veya soldan sağa yerleştirilmiştir.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları”

Soru : b. Bulduğunuz sözcüklerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi, TDK Güncel
Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Ardından bu sözcükleri ve bunların anlamlarını, oluşturduğunuz “Benim Sözlüğüm” defterine ekleyiniz.


Cevap :

1. Karbonmonoksit

  • Tahmin: Renksiz, kokusuz bir gaz; genellikle fosil yakıtların tam olarak yanmaması sonucu oluşur.
  • TDK Sözlük Anlamı: Karbon ve oksijen atomlarından oluşan, renksiz, kokusuz, zehirli gaz (CO).

2. Azot

  • Tahmin: Atmosferin büyük bir kısmını oluşturan renksiz ve kokusuz bir gaz.
  • TDK Sözlük Anlamı: Havadaki gazların yaklaşık %78’ini oluşturan, renksiz, kokusuz, tatsız bir gaz (N).

3. Oksijen

  • Tahmin: Solunum için hayati öneme sahip gaz; atmosferin yaklaşık %21’ini oluşturur.
  • TDK Sözlük Anlamı: Canlıların yaşamlarını sürdürmeleri için gerekli, havada yaklaşık %21 oranında bulunan gaz (O).

4. Fosil Yakıt

  • Tahmin: Petrol, kömür ve doğal gaz gibi yer altından çıkarılan enerji kaynakları.
  • TDK Sözlük Anlamı: Yerin derinliklerinde milyonlarca yılda oluşan kömür, petrol ve doğal gaz gibi yakıtlar.

5. Jeotermal

  • Tahmin: Yerin derinliklerindeki ısıdan elde edilen enerji türü.
  • TDK Sözlük Anlamı: Yer kabuğunun içindeki sıcaklıklardan yararlanılarak elde edilen enerji türü.

6. Atmosfer

  • Tahmin: Dünyayı çevreleyen gaz tabakası.
  • TDK Sözlük Anlamı: Bir gezegeni ya da gök cismini çevreleyen gaz tabakası.

7. Metan

  • Tahmin: Sera gazı etkisine neden olan yanıcı bir gaz; doğalgazın ana bileşenidir.
  • TDK Sözlük Anlamı: Renksiz, kokusuz, doğalgazın büyük bölümünü oluşturan ve biyolojik maddelerin çürümesiyle oluşan hidrokarbon gazı (CH4).

8. Kömür

  • Tahmin: Fosil yakıtlardan biri; enerji üretiminde kullanılır.
  • TDK Sözlük Anlamı: Toprak altında milyonlarca yılda oluşan ve enerji kaynağı olarak kullanılan madde.

9. Sera Gazı

  • Tahmin: Atmosferde birikerek küresel ısınmaya yol açan gazlar (karbon dioksit, metan vb.).
  • TDK Sözlük Anlamı: Yeryüzündeki ısının atmosferde kalmasına yol açan gazlar.

10. Atık

  • Tahmin: Kullanım dışı kalan ve çevreyi kirleten maddeler.
  • TDK Sözlük Anlamı: Kullanıldıktan sonra bir kenara bırakılan, işe yaramayan şey.

11. Yenilenebilir

  • Tahmin: Doğal yollarla sürekli olarak kendini yenileyen enerji kaynakları (güneş, rüzgar vb.).
  • TDK Sözlük Anlamı: Kendiliğinden sürekli olarak var olan ve tükenmeyen enerji kaynakları için kullanılan terim.

12. İklim

  • Tahmin: Belirli bir bölgede uzun yıllar boyunca görülen hava koşulları.
  • TDK Sözlük Anlamı: Bir bölgede uzun yıllar boyunca gözlenen ortalama hava koşulları.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Gezegenimizi kaplayan atmosfer nasıl bir yapıdadır ve ne işe yaramaktadır?


Cevap :

Atmosfer, dünyamızı ince bir hava tabakasıyla kaplar ve sıcaklıkların dengede kalmasına yardımcı olur, böylece yaşanabilir bir ortam sağlar.


2. Sera gazlarının önemi nedir?


Cevap :

Sera gazları, dünya üzerindeki sıcaklık dengesini koruyarak canlıların hayatta kalmasını sağlar. Bu gazlar, yaşamın sürdürülmesi için kritik öneme sahiptir.


3. İklim değişikliğinin sebepleri nelerdir?


Cevap :

İklim değişikliği, atmosferdeki sera gazlarının artışına bağlı olarak gerçekleşir. Bu durum, küresel ısınmaya yol açar.


4. Atmosferdeki sera gazlarının artma nedenleri nelerdir?


Cevap :

Fosil yakıtların (petrol, kömür, doğal gaz) yaygın kullanımı, sera gazı salımını artıran başlıca sebeptir.

 


5. Metinde anlatılan sorunun çözümü için sizce başka neler yapılabilir?


Cevap :

Enerji tasarrufu yapılabilir, bitkisel beslenme tercih edilerek et üretiminin çevreye olan etkisi azaltılabilir ve bisiklet gibi çevre dostu ulaşım araçları yaygınlaştırılabilir.


3. ETKİNLİK 


Soru : a. Sizce aşağıdaki cümlelerin hangisinde koşul, hangisinde neden-sonuç ve hangisinde amaç-sonuç belirtilmiştir? Belirleyerek boşlukları doldurunuz.


Cevap :

Havaya zehirli gazlar salındığı için atmosfer kirleniyor. Bu cümlede neden-sonuç belirtilmiştir çünkü gazların salınması atmosferin kirlenmesine neden olmaktadır.

Dünyamızı temiz tutmak için atıkları doğada bırakmamalıyız. Bu cümlede amaç-sonuç belirtilmiştir çünkü atıkları doğaya bırakmamak, dünyamızı temiz tutma amacına yöneliktir.

Fosil kaynakları kullanmayı azaltırsak temiz bir doğaya kavuşuruz. Bu cümlede koşul belirtilmiştir çünkü fosil kaynaklarının kullanımını azaltmak şartıyla temiz bir doğaya ulaşılabilir.

 


Soru : b. Aşağıdaki cümlelerden neden-sonuç anlamı taşıyan cümlelerin sonundaki boşluğa “N”, amaç-sonuç anlamı taşıyan cümlelerin sonundaki boşluğa “A”, koşul anlamı taşıyan cümlelerin sonundaki boşluğa “K” yazınız.


Cevap :

• Buzullar erirse deniz seviyesinde yükselme olur. (K)
• Nehre fabrika atıkları döküldüğünden nehrin rengi değişti. (N)
• TEMA, yeni ormanlık alanlar oluşturmak için kampanya başlattı. (A)
• Güneş ışınları kutuplara eğik düştüğünden kutuplarda sıcaklık düşüktür. (N)
• Atmosferdeki kirliliği azaltmak için yenilenebilir enerji kullanılıyor. (A) 


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları


4. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. Okuduğunuz metinde bazı cümleler koyu bazı cümleler ise altı çizili olarak verilmiştir. Sizce niçin böyle bir yola başvurulmuştur? Açıklayınız.


Cevap :

Metinde önemli olduğu düşünülen ve okuyucunun dikkatini çekmesi istenen bölümler, vurgulama amacıyla koyu ve altı çizili olarak verilmiştir.


2. b. “Metinlerde önemli noktaları vurgulama” ile ilgili bildiğiniz başka biçimler var mı?
Açıklayınız.


Cevap :

Önemli noktaları vurgulamak için ilgili bölümler eğik yazılabilir, tüm harfler büyük yazılabilir, tırnak içine alınabilir ya da farklı bir renkte yazılabilir.


3. c. 58. sayfadaki “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metni yeniden okuyunuz. Metni okurken önemli gördüğünüz yerlerin altını çiziniz. Altını çizdiğiniz cümlelerden bir tanesini aşağıya yazınız.


Cevap :

İklim değişikliği olarak adlandırılan sorun, atmosferdeki sera gazlarının miktarının artması nedeniyle gerçekleşiyor. Bu gazların miktarı arttıkça atmosferdeki sıcaklık da artıyor. Bu da Dünya’nın farklı yerlerinde iklim dengesizliklerine neden oluyor.


5. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki konuşma balonlarını, küresel ısınma ile ilgili bir karikatüre dönüşecek şekilde doldurunuz.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları”

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki grafiği inceleyiniz ve grafikle ilgili soruları cevaplayınız.


1. a. Grafiğe göre en fazla ağaç dikilen ay hangisidir?


Cevap : Mayıs.


2. b. Grafiğe göre en az ağaç dikilen ay hangisidir?


Cevap : Ocak.


3. c. Grafiğe göre ağaç dikiminin 60.000’den az olduğu aylar hangileridir?


Cevap : Ocak, şubat, temmuz, ağustos, aralık.


4. ç. Grafiğe göre ağaç dikimi hangi mevsimde daha fazladır?


Cevap : İlkbahar.


5. d. “Kış mevsimi, ağaç dikimi için en elverişli mevsimdir.” diyen biri sizce grafiğe göre haklı olabilir mi? Açıklayınız.


Cevap : Hayır, haklı olamaz çünkü en çok ağaç ilkbaharda dikilmiştir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları


7. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


• “Beden dili” ve “beden dilini etkili kullanma” sözlerinden ne anlıyorsunuz?


Cevap :

Beden dili, insanların sözel olmayan yollarla, jest ve mimikleri kullanarak duygu ve düşüncelerini ifade etme biçimidir. Beden dilini etkili kullanma ise konuşma sırasında beden hareketlerinin sözlerle uyumlu ve anlamı güçlendirici bir şekilde kullanılmasıdır.


• Bir konuşmacı neler yapar, hangi davranışları sergilerse o konuşmacının beden dilini etkili kullandığı söylenebilir?


Cevap :

Bir konuşmacı etkili göz teması kurar, jest ve mimiklerini yerinde kullanır, duruşuyla kendine güven sergiler ve ellerini doğal hareketlerle mesajını vurgulamak için kullanırsa beden dilini etkili kullanmış olur.


• “Bir konuşmada, sözlerle uyumlu beden hareketlerinde bulunmak” sözünden ne anlıyorsunuz? Sözlerle uyumlu beden hareketlerine örnek verebilir misiniz?


Cevap :

Bu ifade, konuşmacının söylediklerini destekleyen beden hareketleri yapması anlamına gelir. Örneğin, bir şeyin büyüklüğünden bahsederken ellerle geniş bir alan göstermek ya da önemli bir noktayı vurgularken başını sallamak sözlerle uyumlu beden hareketlerine örnek olabilir.


1.b. Okuduğunuz metinde anlatılanlardan hareketle “iklim değişikliği sorununun çözümü için bireysel olarak neler yapılabileceği” ile ilgili düşüncelerinizi anlatınız.

Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili bir şekilde kullanmaya dikkat ediniz. Konuşmanızın sonunda arkadaşlarınızdan sizi, beden dilini etkili kullanma ve bağlama uygun konuşma bakımından değerlendirmelerini isteyiniz. Konuşmanıza başlamadan önce aşağıdaki alana konuşmanızla ilgili kısa notlarınızı yazınız.


Cevap :

İklim değişikliğiyle mücadelede bireysel olarak enerji tasarrufuna dikkat edebiliriz, gereksiz elektrik kullanımından kaçınabiliriz. Daha az fosil yakıt tüketmek için toplu taşıma veya bisiklet kullanabiliriz. Atıkları geri dönüştürmek ve plastik kullanımını azaltmak da çevreye önemli katkılar sağlayacaktır.

Notlar:

  • Göz teması kurarak dinleyiciyi etkileyin.
  • Jest ve mimikleri doğal kullanın.
  • Vurgulamak istediğiniz yerlerde ellerinizi kullanın.
  • Konuşmayı akıcı ve samimi bir tonla sürdürün.

7. ETKİNLİK 


Soru : Gruplara ayrılınız. Grup arkadaşlarınızla birlikte “Doğa ve Evren” temasına uygun bir yazma konusu ve konuya uygun bir ana fikir belirleyiniz. Defterinize belirlediğiniz konu ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap :

Yazma Konusu: “Su Döngüsünün Ekosistem İçin Önemi”

Ana Fikir: Su döngüsü, yeryüzündeki yaşamı sürdüren en önemli doğal süreçlerden biridir. Bu döngü, ekosistemin devamlılığı ve biyoçeşitlilik açısından büyük öneme sahiptir.

Bilgilendirici Metin:
Su döngüsü, suyun buharlaşma, yoğunlaşma ve yağış şeklinde sürekli hareket ettiği bir süreçtir. Bu döngü, dünyanın su kaynaklarının korunmasına ve yenilenmesine olanak tanır. Göller, nehirler, okyanuslar ve yer altı suları su döngüsü sayesinde beslenir. Bitkiler bu döngüyle suyu alarak büyür ve atmosferdeki nem dengesi sağlanır. Aynı zamanda su döngüsü, temiz su kaynaklarının varlığını sürdürmek için hayati önem taşır. İnsanlar, hayvanlar ve bitkiler, su döngüsüne bağlıdır. Döngünün bozulması, iklim değişikliği, kuraklık ve ekosistem üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir. Bu yüzden su döngüsünün korunması, çevre için büyük bir sorumluluktur.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Ormanın faydaları ile ilgili bir araştırma yapınız.


Cevap :

Ormanlar, dünyanın ekosisteminin temelini oluşturan önemli doğal kaynaklardır. Ormanların faydaları şunlardır:

  1. Karbon Depolama: Ağaçlar fotosentez yaparak atmosferdeki karbondioksiti emer ve oksijen üretir. Bu, iklim değişikliğiyle mücadelede önemli bir rol oynar.
  2. Hava Kalitesini İyileştirme: Ormanlar, zararlı gazları filtreleyerek hava kalitesini artırır.
  3. Su Döngüsüne Katkı: Ormanlar, yağmur suyunu tutarak su döngüsüne katkıda bulunur ve erozyonu engeller.
  4. Biyoçeşitlilik: Ormanlar, birçok bitki ve hayvan türüne ev sahipliği yapar, biyoçeşitliliği korur.
  5. İnsanlara Ekonomik Faydalar: Ormanlar, odun ve ilaç gibi çeşitli ürünlerin kaynağıdır. Ayrıca turizm ve dinlenme alanları sağlar.

“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76-78-79-80-81-82 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23


6. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 Cevapları” kısmı, öğrencilere Hatay’ın tarihî eserleri ve mutfağı hakkında derinlemesine bilgi sunmaktadır. Bu bölümde yer alan Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin bu önemli konu üzerinde düşünmelerini ve bilgi edinmelerini sağlamaktadır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23 MEB Yayınları”

Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları sayesinde, öğrenciler 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23 MEB Yayınları içindeki etkinliklere yönelik daha kapsamlı ve anlamlı yanıtlar geliştirebilirler. Bu sayede, Hatay’ın kültürel zenginlikleri üzerine bilgi sahibi olurken, Türkçe dil becerilerini de pekiştirmiş olurlar.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23


HAZIRLIK


1. Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişiyle ilgili düşüncelerinizi açıklayınız.


Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk’ün Özdeyişi: Atatürk, “En büyük eserim” derken Cumhuriyet’i kastetmiştir. Bu özdeyiş, Cumhuriyetin halk için önemini ve onun sağladığı değişimi vurgular. Atatürk, Cumhuriyet ile ulusal egemenlik, birey hakları ve özgürlükleri hedeflemiştir. Bu, onun çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşma vizyonunu ve toplumsal değişim arzusunu yansıtır.


2. Ülkemizde en çok hangi şehri görmek istersiniz? Neden? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Görmek İstediğim Şehir: Ülkemizde en çok görmek istediğim şehir İstanbul. Tarihi ve kültürel açıdan eşsiz bir yer olan İstanbul, farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmıştır. Ayasofya, Topkapı Sarayı gibi tarihi eserler, Boğaziçi’nin manzarası ve canlı sosyal hayatı ile beni her zaman cezbetmiştir. İstanbul, geçmişin ve günümüz Türkiye’sinin kalbini temsil ediyor.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki numaralandırılmış, karışık hâlde verilen harf gruplarından her biri, metinden bir sözcüğü oluşturmaktadır. Harf gruplarının altında bu sözcükleri bulmanızı sağlayacak ipuçları yer almaktadır. Hangi numaralı sözcüğü bulmaya çalışacaksanız aynı numaralı ipucunu okuyunuz. Bulduğunuz sözcüğü ilgili harf grubunun altındaki noktalı yere yazınız. Ardından bu sözcükleri ve bu sözcüklerin anlamlarını, oluşturduğunuz “Benim Sözlüğüm” defterine ekleyiniz.


Cevap :

1. Aynı düzlem içinde ikişer ikişer bulunan ve kesişmeyen, koşut.  = Paralel
2. Sadece bir bölgede yetişen veya yaşayan (bitki, hayvan). = Endemik
3. Türlü renklerde, küçük küp biçiminde mermer, taş veya pişmiş toprak parçalarının
yan yana getirilmesiyle yapılan resim ve bezeme işi. =  Mozaik
4. Öğrenme, yarar sağlama veya zevk amacıyla bir araya getirilmiş ve özelliklerine
göre sınıflara ayrılmış nesnelerin bütünü. = Koleksiyon
5. Mitoloji ile ilgili, mitolojiye ait. =  Mitolojik
6. Yüksek ısıda pişirilmiş topraktan yapılan vazo, çanak, çömlek vb. nesne. =  Seramik
7. Semer yapan veya satan kimse. =  Semerci
8. Bir ülkenin, bir toplumun, maddi ve manevi varlıklarının, fikir, sanat çalışmalarıyla
ilgili niteliklerinin tümü, medeniyet. =  Uygarlık

Anlamları:

  1. Paralel: Aynı düzlem içinde ikişer ikişer bulunan ve kesişmeyen, koşut.
  2. Endemik: Sadece bir bölgede yetişen veya yaşayan (bitki, hayvan).
  3. Mozaik: Türlü renklerde, küçük küp biçiminde mermer, taş veya pişmiş toprak parçalarının yan yana getirilmesiyle yapılan resim ve bezeme işi.
  4. Koleksiyon: Öğrenme, yarar sağlama veya zevk amacıyla bir araya getirilmiş ve özelliklerine göre sınıflara ayrılmış nesnelerin bütünü.
  5. Mitolojik: Mitoloji ile ilgili, mitolojiye ait.
  6. Seramik: Yüksek ısıda pişirilmiş topraktan yapılan vazo, çanak, çömlek vb. nesne.
  7. Semerci: Semer yapan veya satan kimse.
  8. Uygarlık: Bir ülkenin, bir toplumun maddi ve manevi varlıklarının, fikir, sanat çalışmalarıyla ilgili niteliklerinin tümü.

2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Amik Ovası’nda yetişen ürünler nelerdir?


Cevap :

Amik Ovası’nda buğday, endüstri bitkileri, sebzeler, zeytin, yağlı tohumlar ve meyve gibi tarım ürünleri yetişmektedir.


2. Ney çalgısı, hangi bitkiden yapılmaktadır?


Cevap :

Ney çalgısı, Asi Nehri kıyısında yetişen kargı adlı bitkiden yapılmaktadır.


3. Hatay, göçmen kuşları gözlemlemek için neden çok iyi bir yerdir?


Cevap :

Hatay, göçmen kuşların kalabalık sürüler hâlinde geçiş yaptığı bir yer olduğu için gözlem yapmak için idealdir.


4. Antakya Arkeoloji Müzesinin ülkemiz açısından önemi nedir? Açıklayınız.


Cevap :

Antakya Arkeoloji Müzesi, dünyanın en zengin ikinci mozaik koleksiyonuna sahip olması nedeniyle, tarihi ve kültürel mirasımız açısından büyük bir öneme sahiptir.


5. Metinde Hatay’a ait hangi tarihî doğal güzelliklerin adı geçmektedir? Açıklayınız.


Cevap :

Hatay’a ait doğal güzellikler arasında Amanos Dağları ve Asi Nehri, tarihî güzellikler arasında ise Antakya Arkeoloji Müzesi ve Uzun Çarşı bulunmaktadır.


6. Metinde anlatılanlardan hareketle Hatay’la ilgili bir slogan oluşturunuz.


Cevap :

Hatay: Tarih, Doğa ve Lezzetlerin Buluşma Noktası!”


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


3. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili cevaplarıyla birlikte iki soru hazırlayınız. Sorularınızı arkadaşlarınıza yöneltiniz.


Cevap :

  • Hatay mutfağında hangi yemek çeşitleri bulunmaktadır?
    • Cevap: Hatay mutfağı et yemekleri, dolmaları, sebze yemekleri, reçeller, turşular, pilavlar, aşlar, salatalar, tatlılar, pasta ve börekler ile kuru yiyecekler içermektedir.
  • Hatay’ın hangi kültürel etkinlikleri ve zanaatleri vardır?
    • Cevap: Hatay’da ipekböceği yetiştiriciliği ve sabun yapımı gibi zanaatlar ile Antakya’nın tarihî çarşısındaki çeşitli zanaatkarlar (semerciler, demirciler, bakırcılar) bulunmaktadır.

4. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki cümlelerde “bahçe” sözcüğüne getirilen ve kırmızı renkle yazılan ekleri inceleyiniz. Daha sonra bu eklerin görevini açıklayınız.


Cevap :

“Bahçe” sözcüğüne getirilen ve kırmızı renkle yazılan ekler sözcüğün kime ait olduğunu belirtmiştir.


Soru : Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilen eklerden uygun olanı yazınız.


Cevap :

• Benim şapka..m…. kırmızı.
• Bizim okul…umuz…. sahile yakın.
• Onun kedi…si…. sürekli oyun oynuyor.
• Senin hediye…n…. çok güzeldi.
• Onların defter..leri…. rengârenkti.
• Sizin görev..iniz…. çok kutsal.


Soru : b maddesinde yazdığınız ekler olmasaydı cümlelerin anlamı nasıl etkilenirdi, değişirdi?


Cevap :

Bu ekler olmasaydı, bu kelimelerin kime ait olduğu anlaşılmazdı ve cümlelerde belirsizlik oluşurdu.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıda, ülkemizde bir şehirle özdeşleşmiş bir yer, tarihî eser veya ürün adı yer
almaktadır. Bunlardan ve harf ipuçlarından hareketle şehirlerimizi bularak eksik harfleri yazınız.


Cevap :

  • Kestane – Bursa
  • Truva Atı – Çanakkale
  • Anıtkabir – Ankara
  • Pamuk – Adana
  • Nemrut Dağı – Adıyaman
  • Ihlara Vadisi – Aksaray
  • Dondurma – Kahraman Maraş
  • Akdamar Adası – Van
  • Sümela Manastırı – Trabzon
  • Taş kömürü – Zonguldak
  • Ayasofya Cami – İstanbul

Soru : Etkinliğin a. maddesinde bulduğunuz şehirlerin yerlerini aşağıdaki Türkiye haritasında belirleyiniz. Her şehrin karşısındaki harfi, haritada belirlediğiniz alana yazınız. “Bursa”nın yeri örnek olması için haritada gösterilmiştir.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları”

Soru : Siz de gezip gördüğünüz ya da çevrenizde bulunan bir yer veya tarihî eserle ilgili
bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Ankara:
Ankara, Türkiye’nin başkenti ve iç kesiminde yer alan bir şehirdir. Anıtkabir, Atatürk Orman Çiftliği ve Museum of Anatolian Civilizations gibi önemli tarihî ve kültürel eserlere ev sahipliği yapmaktadır. Modern mimarisi ve geniş parklarıyla, hem yerli hem de yabancı turistler için cazip bir destinasyondur. Ayrıca, Kızılay gibi merkezî bölgeleriyle sosyal ve ticari yaşamın kalbidir.

İzmir:
İzmir, Ege Bölgesi’nde yer alan, Türkiye’nin en güzel sahil şehirlerinden biridir. Tarihî Efes Antik Kenti, Bergama ve Şirince gibi yerlerle zengin bir tarihî geçmişe sahiptir. Ayrıca, İzmir Kordonu, güzel plajları ve çeşitli restoranları ile ünlüdür. Hem kültürel etkinlikleri hem de canlı sosyal hayatı ile dikkat çeker.

İstanbul:
İstanbul, hem Avrupa hem de Asya kıtalarında yer alan, tarihi ve kültürel zenginlikleriyle dolu bir şehirdir. Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Sultanahmet Camii gibi önemli yapılarla doludur. Ayrıca, Boğaziçi’ndeki manzarası ve çeşitli mutfak kültürü ile her yıl milyonlarca turisti ağırlamaktadır. İstanbul’un tarihi, mistik ve modern yapıları bir arada yaşamaktadır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak yaşadığınız şehri tanıtan bir konuşma yapınız.


Kısa Cevap :

Ankara Şehri Tanıtan Bir Konuşma: Merhaba arkadaşlar! Bugün sizlere Ankara’dan bahsetmek istiyorum. Ankara, Türkiye’nin başkenti olup, hem tarihi hem de modern yapılarıyla dikkat çeker. Anıtkabir, Mustafa Kemal Atatürk’ün anıt mezarıdır ve şehrin simgelerinden biridir. Ayrıca, geniş parkları ve müzeleri ile de bilinir. Türkiye’nin siyasi merkezi olması nedeniyle, birçok önemli etkinlik ve toplantıya ev sahipliği yapmaktadır. Ankara’nın sunduğu kültürel zenginlikleri mutlaka keşfetmelisiniz!

İzmir Şehri Tanıtan Bir Konuşma: Sevgili arkadaşlar, bugün sizlere İzmir’den bahsetmek istiyorum. İzmir, Ege Bölgesi’nin en güzel şehirlerinden biridir. Tarihi yerleri, güzel plajları ve eşsiz mutfağı ile ünlüdür. Efes Antik Kenti, burada görebileceğiniz tarihi yapılar arasındadır. İzmir Kordonu, yürüyüş yapmak ve deniz manzarasının tadını çıkarmak için harika bir yerdir. İzmir’deki sosyal yaşam çok canlıdır ve farklı kültürel etkinlikler düzenlenmektedir. İzmir’i gezmek için sabırsızlanıyorum!

İstanbul Şehri Tanıtan Bir Konuşma: Arkadaşlar, şimdi de sizlere İstanbul’dan bahsetmek istiyorum. İstanbul, hem tarihi hem de kültürel açıdan Türkiye’nin en önemli şehirlerinden biridir. Ayasofya, Sultanahmet Camii ve Topkapı Sarayı gibi eşsiz yapılar burada yer almaktadır. Ayrıca, Boğaziçi manzarası ve çeşitli lezzetleri ile ünlüdür. İstanbul, her yıl milyonlarca turisti ağırlayarak farklı kültürlerin bir araya geldiği bir metropol olma özelliğini taşımaktadır. İstanbul’u keşfetmek için mutlaka zaman ayırmalısınız!


7. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıya, “yurt sevgisi” temalı bir şiir yazınız. Şiiriniz için bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

Başlık: Yurdumun Güzellikleri

Vatanım, canımın içi,
Yeşil dağların sesi,
Sıcak güneşin tebessümü,
Gözlerimde bir özlem, bir sevgi.

Akdeniz’in masmavi suları,
Ege’nin rüzgârı, sarı buğday tarlaları,
Karadeniz’in hırçın dalgaları,
Yurdum, sen benim her şeyimsin!

Kültürlerin buluşma noktası,
Tarihin derin izleri,
Birlikte yaşamanın tadı,
Yurdum, benim vatanım, canımın evi.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Hikâyesi olan bir türkü belirleyiniz. Türkünün hikâyesini öğreniniz.


Cevap :

Türkü: “Çocuklar Gibi”

Hikâye: Bu türkü, bir çocukluk özlemi ve saf mutluluğu anlatır. İnsanların büyüdükçe kaybettikleri masumiyetin hatırlatıldığı bir şarkıdır. Duygusal bir melodiye sahip olup, dinleyeni geçmişe götürür. Çocukluk dönemindeki sevinçler ve hayal gücü ile dolu günlerin özlemi dile getirilir.

Umarım bu yanıtlar ihtiyaçlarınıza uygun olur! Başka bir şeyde yardımcı olabilir miyim?


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

error: Content is protected !!