8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 79-80-81 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Kestane Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 79, 80, 81


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kestane Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 79, 80, 81, kestanenin doğal ortamı ve insanlar üzerindeki etkileri hakkında bilgi sunmaktadır. Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı içerisinde yer alan Kestane Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metni daha iyi anlamalarına yardımcı olmak için hazırlanmıştır. Ayrıca, Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları, bu konudaki soruların yanıtlarını bulmak isteyen öğrenciler için faydalı bir kaynaktır.


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 79-80-81 Hecce Yayıncılık”

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Kitabı, kestane ve genel olarak ağaçlar hakkında derinlemesine bilgi edinmek isteyenler için zengin içerik sunar. Son olarak, 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 79-80-81 Hecce Yayıncılık, kestanenin doğadaki yerini ve önemini vurgulayarak, öğrencilerin doğal yaşamı daha iyi anlamalarına katkıda bulunur.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 79-80-81


Kestane

Sonbahar aylarının sonuna doğru caddelerdeki yerlerini alarak kışın habercileri olur kestaneciler. Havaların iyice soğumasıyla birlikte her köşe başında küçük sobalarıyla nostaljik bir görüntü oluştururlar. Neredeyse hepimizin kokuyu takip ederek bulabileceği tezgâhlarda satıcıların “kestane kebap” diye bir yandan bağırıp, bir yandan pişirdiği kestaneler, çocukluğunuzun en güzel tat ve kokularından birisidir.

Kestane, kayıngiller olarak adlandırılan ağaç familyasındandır. Yediğimiz kestane ise, bu ağacın tohumudur. Kışın severek tükettiğimiz bu tohumlar sağlığımız için de son derece faydalıdır. Kestanenin kültürümüzdeki yeri ise apayrıdır. Özellikle soğuk kış akşamlarının vazgeçilmez atıştırmalığı olan kestane eskiden, henüz kaloriferli evler bu kadar yaygınlaşmadan çoğunlukla evdeki sobanın üzerinde pişirilirdi. Şişkin bir göbeğe benzeyen bombeli kısmından bıçakla çizilerek sobanın üzerinde 10-15 dakika pişirmek bu keyifli lezzete kavuşmak için yeterliydi. Sadece kebabı mı? Kestane şekeri, kestane püresi, kestane ezmesi gibi değişik şekillerde sofralarımızda, tatlılarımızda, pastalarımızda kullandığımız kestane mutfağımıza ayrı bir lezzet katar.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları


Kestane çoğu sert kabuklu yemişlerin aksine vitamin ve mineral açısından zengin bir besin kaynağıdır. Yağ oranı düşüktür ve sindirim sistemimiz için son derece faydalı lifler ile B1, B2 ve C vitaminlerini de bol miktarda içerir. Aynı zamanda güçlü bir antioksidan olan kestanenin, kansere karşı da koruyucu etkisi de var. Demir, kalsiyum, magnezyum, mangan, fosfor ve çinko gibi mineraller bakımından da zengin olan kestane tam bir potasyum deposudur.

Buğday ununda glüten adı verilen bir madde bulunur. Alerjisi olan ya da çölyak hastası olan kişiler bu unları tüketemez. Kestane glüten içermediği için un olarak da kullanılabilir ve glüten duyarlılığı olan kişiler tarafından da rahatça tüketilebilir. Ancak, yüksek karbonhidrat içermesinden dolayı fazla miktarlarda kestane tüketimi kan şekerinin yükselmesine neden olabilir. Bu yüzden şeker hastalarının yedikleri kestane miktarına çok dikkat etmeleri gerekir.

Ilıman bölgelerde yetişen kestane ağacının 16 değişik türü bulunmaktadır. Boyu 30 metreye kadar uzayabilen kestane ağaçları 500 yıl yaşayabilirler. Bu nedenle kestaneler Anadolu ormanlarının en görkemli ağaçlandır. Türkiye’de yetişen tek tür olan Anadolu kestanesi, Kuzey Anadolu kıyılarından Marmara Bölgesi’nin içlerine ve Ege Bölgesi’ne kadar geniş bir alana yayılmıştır. Anadolu kestanesinin Grekler tarafından Yunanistan’a götürüldüğü, oradan da İtalya ve diğer Akdeniz ülkelerine yayıldığı bilinmektedir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları


Ekim ve kasım aylarında hasadı yapılan kestanenin meyvesini, dikenli kabuğu (kupulası) nedeniyle ilk bakışta tanımak zordur. Ağaçtan düşürülen kestanelerin hem üzerlerinde dikenleri vardır, hem de tadı biraz acıdır. Dikenli kabuğun düşmesi ve tadındaki acılığın giderilmesi için toplanan kestanelerin üzeri toprakla örtülür. Kestane belli bir süre sonra topraktan çıkarılır, dikenli kabuğu soyulur ve soframıza kadar gelir.

Ülkemizdeki kestane üretiminin yaklaşık %70’i Ege bölgesinde gerçekleştirilir. En çok Aydın’da yetiştirilir ve bu kestaneler çok kalitelidir. Bursa’nın tadına doyulmaz kestane şekeri, Aydın kestanesinden üretilir. Aydın’dan sonra, İzmir, Kastamonu ve Sinop kestane üretiminde ilk sıralarda yer alır. Sonbaharda toplanıp kışın tükettiğimiz kestanenin ağacı da değerlidir. İtalya’da fıçı yapımında kullanılan kestane ağaçları, mobilya ve dekorasyon alanında da tercih edilmektedir. Sağlam ve dayanıklı yapısından dolayı bahçe çiti yapmak için en çok kestane ağacı kullanılır.

Kestane ağacının en büyük özelliklerinden biri de yaşlanan ağaçların parçalanarak dökülmesidir. Ağaç parçalanmaya başladığında kökten çıkardığı dallar sayesinde yeni ağaçlar yetişir. Kestane ağacının dökülen parçaları, yapraklan, dallan ve tohumlan çürüyerek toprağa karışır. Humus adı verilen bu doğal gübre özellikle çiçek yetiştiricileri tarafından sıklıkla tercih edilir.
Ve son bir uyarı: Parklarda bahçelerde sık sık karşımıza çıkan bir başka kestane ağacı daha vardır. Severek yediğimiz kestaneden daha iri ve tombul tohumları olan bu kestanelere “at kestanesi” adı verilir. Sakın görüntüsüne aldanıp “at kestanesi” yemeyin. Bu tohumlar zehirli ve sağlığımız açısından son derece tehlikelidir.

Öncü Çocuk dergisi


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 79-80-81 Hecce Yayıncılık”  konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 82-83-84-85-86-87 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85, 86, 87


8. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 82, 83, 84, 85, 86, 87 Cevapları, bu sayfalarda yer alan etkinlikler ve soruların çözümleriyle öğrencilere yol gösterir. Bu sayfalardaki alıştırmalar, dil bilgisi, yazım kuralları ve metin yorumlama konularını kapsar. Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları, öğrencilerin 2. üniteye dair kazanımlarını gözden geçirmelerine ve eksiklerini tamamlamalarına yardımcı olur.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 82-83-84-85-86-87 Hecce Yayıncılık”

Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Ders Kitabı, MEB müfredatına uygun bir şekilde hazırlanmış olup, öğrencilerin okuma, yazma ve anlama becerilerini geliştirmeyi hedefler. 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 82-83-84-85-86-87 Hecce Yayıncılık sayfalarında ise öğrenciler, metin analizleri, dil bilgisi soruları ve yazma çalışmalarıyla Türkçeyi daha etkin kullanma fırsatı bulurlar.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 82-83-84-85-86-87


KUŞ BAKIŞI

Acıkmış bir martının sana doğru bakışı değil, muhabbet kuşunun bakışı da değil. Iııh, omzuna konmak isteyen bir papağanın bakışından da söz etmiyorum. Yüksek bir yerden aşağıya doğru bütün genişliği içine alabilecek şekilde bakmaya “kuş bakışı” denir. Bir yerin kuş bakışı görünüşünün kâğıt üzerine kabaca çizimine “kroki” adı verilir. Yakın çevremizi kâğıt üzerinde gösterebilmek için kroki ve plandan yararlanırız. Okulumuzun, evimizin, sokağımızın, mahallemizin ya da semtimizin, kuş bakışı görüşünün küçültülerek, ölçüsüz olarak düzlem üzerine çizilmesine, kroki denir.

Krokide geometrik şekiller, semboller ve çizgiler kullanabiliriz. Kroki, günlük yaşantımızda çok sık kullandığımız çizimdir. Bu çizimler, ana hatlarıyla ölçmeden yapılır. Krokiye ölçek konulmaz. Uzunluklar göz kararı belirtilir. Önemli yerler şematik olarak gösterilir. Krokinin çizildiği kâğıdın bir köşesine kuzey- güney doğrultusunu gösteren bir ok konulur. Kroki, okulumuzun çevresini, mahallemizi, köyümüzü tanımada yardımcı olur.

Ayrıca aradığımız bir adresi bulmak için de krokiden yararlanırız. Bir arkadaşımıza evimizin yerini basit bir kroki çizerek tarif edebiliriz. Sınıfımızın, okul bahçesinin, odamızın ve sokağımızın durumunu da kroki ile gösterebiliriz.(…)

Asena MERİÇ
Gökyüzü Şarkı Söyler mi?
(Kısaltılmıştır.)


Soru : Aşağıdaki soruları “Kuş Bakışı” adlı metne göre cevaplayınız.


1. Kuş bakışı ve kroki nedir? 


Cevap :

Kuş bakışı, yüksek bir yerden aşağıya doğru geniş bir alanı görebilecek şekilde bakmaya denir. Bir yerin kuş bakışı görünüşünün kağıt üzerine kabaca çizimine ise kroki adı verilir.


2. Krokilerden nasıl yararlanabiliriz? 


Cevap :

Krokiler, okulumuzun, evimizin, sokağımızın veya mahallemizin kuş bakışı görünüşünü göstermek için kullanılır. Ayrıca, bir adresi tarif ederken de krokiden yararlanabiliriz.


3. Kroki çizerken hangi şekiller kullanılabilir? 


Cevap :

Kroki çizerken geometrik şekiller, semboller ve çizgiler kullanılabilir. Önemli yerler şematik olarak gösterilir ve uzunluklar göz kararı belirtilir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları


Soru : Aşağıdaki cümleleri, harf ile verilen düşünceyi geliştirme yollarıyla eşleştirerek harfleri yay ayraçların içine yazınız.


Cevap :

  • (d) Tanımlamaİsmin önüne gelerek onu niteleyen veya belirten sözcüklere sıfat denir.
  • (c) ÖrneklemeTürkçemize sahip çıkan birçok şairimiz var: Yunus Emre, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin vb.
  • (b) KarşılaştırmaÖmer Seyfettin olay hikâyesi, Sait Faik Abasıyanık ise durum hikâyesi yazmıştır.
  • (ç) Tanık göstermeCemil Meriç’in “Kitap, zekâyı kibarlaştırır.” cümlesi.
  • (a) Sayısal verilerden yararlanma2021 yılı verilerine göre Türkiye’nin okuma oranının 180 ülke arasında 140. sırada olduğu açıklandı.

Soru : Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini yazınız.


Cevap :

  • Dün akşam misafirliğe gitti oysaki bizi sinemaya götürecekti.
  • Yirmi beş yıllık mesleğim sona erdi başka bir deyişle emekli oldum.
  • Ankara’dan dönmeden önce son olarak kitapçılara uğrayacağım.
  • Konuşmama ilk olarak kendimi tanıtmakla başlayacağım.
  • Çiçekleri severim özellikle kır çiçeklerini.

Soru : Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Gözyaşları gibi ulu dağlardan
Enginden engine çağlayan sular
Derin derin derelerden dönerek
Arayıp aslını ağlayan sular.

Altı çizili dizede başvurulan söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?


A) Abartma B) Benzetme C) Kişileştirme D) Konuşturma

CevapC) Kişileştirme


2. Kayalar arasındaki dik ve dar bir patikadan inince Kızılkeçili deresiyle karşılaştık. İki sırtın birleştiği dar boğazda kayadan kayaya atlayarak köpüren sular, kulakları dolduran büyük bir gürültü çıkarıyordu. Suyun kenarındaki dar yolda, çok kere taştan taşa atlayarak yürümeye başladık. Kâh derenin kıyısına iniyor, kâh tekrar sırta tırmanarak beyaz köpüklü çağlayanlara yüksekten bakıyorduk.

Bu parçada kullanılan anlatım biçimleri hangileridir?


A) Açıklama-Tartışma B) Betimleme-Öyküleme C) Tartışma-Betimleme D) Öyküleme-Açıklama

Cevap B) Betimleme-Öyküleme


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları


3. Dünya üzerinde ne kadar insan varsa o kadar da kişilik vardır. Nasıl her insanın dış görünüşü farklıysa iç dünyası ve kişiliği de farklıdır. Aynı durum iki kardeş arasında da gözlenebilir. Kardeşimde her zaman mantık ön plandadır. Herhangi bir konuda karar vermeden önce uzun uzun düşünür. Ben ise sabırsız yapımdan dolayı hemen karar veririm ve genellikle de hata yaparım.

Bu parçada kullanılan düşünceyi geliştirme yolu aşağıdakilerden hangisidir?


A) Benzetme B) Örnekleme C) Tanık gösterme D) Tanımlam

Cevap : B) Örnekleme 


4. Sinema da tiyatro gibi sanatın bir türüdür. Ancak sinemanın izleyicisi, tiyatro izleyicisinden daha fazladır. Bunun nedeni sinemanın olanaklarının daha geniş olmasıdır. Sinemada uçsuz bucaksız çöller, balta girmemiş ormanlar, dağ zirveleri… gözünüzün önüne serilir.

Bu parçada karşılaştırılan kavramlar, aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?


A) Göller-ormanlar B) Sinema-görsel sanatlar C) Ormanlar-dağlar D) Sinema-tiyatro

CevapD) Sinema-tiyatro


5. Batuhan Öğretmen, cümlenin ögeleri konusunu anlattıktan sonra öğrencilerine bir çalışma kâğıdı hazırlamıştır. Çalışma kâğıdını kontrol ederken bir öğrencisinin yanlış yaptığını belirlemiştir.

1. Bisiklet sürerken kelebeklerle yarışmıştık. ✔
2. Kapadokya gezisine katıldık. ✔
3. Bu sabah seni aradım. ✔
4. Bana ömrüm boyunca
unutamayacağım bir masal anlattı. ✔

Öğrenci, kaç numaralı cümlenin ögesini yanlış bulmuştur?


A) 1 B) 2 C) 3 D) 4

Cevap D) 4


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları


6. “Ben atımdan inerek bu ihtiyarın elini öptüm.” cümlesinde bulunmayan öge, aşağıdakilerden hangisidir?


A) Dolaylı tümleç B) Nesne C) Özne D) Zarf tümleci

CevapA) Dolaylı tümleç 


7. “Limana girdiğimiz vakit, şehre çıkmak isteyen yolcuların kâğıtlarına bakmak için birkaç subay geldi.” cümlesinin öznesi, aşağıdakilerden hangisidir?


A) Limana girdiğimiz vakit
B) Kâğıtlarına bakmak için
C) Şehri çıkmak isteyen yolcular
D) Birkaç subay

CevapD) Birkaç subay


8. Osman Hamdi Bey’in “İstanbul Hanımefendisi” tablosu, Avusturya’nın başkenti Viyana’da açık artırmayla satıldı.

Yukarıdaki cümleyi ögelerine ayıran öğrenciler öge dizilimini labirente yerleştireceklerdir. Öge dizilimini doğru yapan öğrenci kimdir?


A) Ayşe B) Emrah C) Gizem D) İrem

Cevap : D) İrem


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları


9. “Üç tarafı ambarlı büyük kilerin tavanına kancalı büyük çiviler takılmıştı.” cümlesinin ögeleri, aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?


A) Dolaylı tümleç-nesne-yüklem
B) Dolaylı tümleç-özne-yüklem
C) Özne-dolaylı tümleç-nesne-yüklem
D) Zarf tümleci-özne-yüklem

CevapC) Özne-dolaylı tümleç-nesne-yüklem


DEPREM SONRASINDA YAPILACAKLAR

Güvenli bir yer bulun.
Sağlığınızı kontrol edin.
Bulunduğunuz yerin hasar kontrolünü yaptırın.
Küçük yangınlara müdahale edin.
Acil çıkış yollarının güvenli olup olmadığını kontrol edin.
İhtiyacı olanlara ilk yardım uygulayın.
Afet çantanızı yanınıza alarak bina dışı toplanma alanına gidin.
Artçı sarsıntı olma ihtimaline karşı en az 48 saat eve girmeyin, güvenli bir yerde bekleyin.

10. Verilen broşüre göre deprem sonrasındaki hangi davranışımız yanlış olur?


A) Deprem sonrasında küçük de olsa yangın çıkmışsa müdahale etmem, itfaiyeyi ararım.
B) İhtiyacı olanlara ilk yardım uygularım.
C) Afet çantasını yanıma alarak bina dışı toplanma alanına giderim.
D) Artçı sarsıntı olma ihtimaline karşı en az 48 saat eve girmem, güvenli bir yerde beklerim.

CevapA) Deprem sonrasında küçük de olsa yangın çıkmışsa müdahale etmem, itfaiyeyi ararım.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları


Soru : Âşık Veysel’in “Orman yurdun temelidir / Nesillerin evvelidir / Her sanatın ilkeli’dir / Ormandaki varlığa bak” dörtlüğünden ve bu temada edindiğiniz bilgilerden yararlanarak doğa sevgisi konulu bir bilgilendirici metin yazınız. 


Cevap :

Doğa Sevgisi: Ormanların Önemi

Âşık Veysel’in “Orman yurdun temelidir” dizeleri, doğanın yaşamımızdaki vazgeçilmez yerini vurguluyor. Ormanlar, yalnızca bizim değil, nesiller boyu tüm canlıların yaşam kaynağıdır. Her sanatın, her becerinin kökeni doğaya dayanır. İnsanlar, doğadan ilham alarak yaşamlarını sürdürüyor, geliştirdikleri ürün ve teknolojilerle dünyaya katkıda bulunuyorlar.

Ormanlar, bize oksijen sağlayan, su kaynaklarımızı besleyen ve birçok canlıya ev sahipliği yapan ekosistemlerdir. Bu yüzden doğaya duyduğumuz sevgi ve saygı, aslında kendi varlığımıza olan saygıdır. Ormanları korumak, sürdürülebilir bir gelecek için en önemli adımlardan biridir. Doğaya verdiğimiz her zarar, uzun vadede bize olumsuz olarak döner. Doğaya sevgiyle yaklaşmak, onu korumak ve gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak hepimizin sorumluluğudur.

Unutmamalıyız ki, doğayı korudukça hem kendimizi hem de tüm canlıları korumuş oluruz.


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 82-83-84-85-86-87 Hecce Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97


8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97‘de yer alan Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni etkinlikleri, öğrencilerin sanat alanındaki bilgilerini derinleştirmeye yöneliktir. Bu metin, Türk plastik sanatlarının tarihi ve önemi üzerine odaklanırken, 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Kitabı içindeki etkinlikler, öğrencilerin araştırma yaparak sunum hazırlamalarını ve sanat eserlerini analiz etmelerini teşvik eder.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Hecce Yayıncılık”

Ayrıca, sayfa 92-97’deki etkinlikler, öğrencilere yaratıcı düşünme fırsatları sunar. Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları çerçevesinde, sayfa 94-95’teki karşılaştırmalar, sanat biçimlerini anlamalarına yardımcı olurken, sayfa 96-97’deki yazma etkinlikleri hayal güçlerini kullanmalarını sağlar. Böylece, 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Hecce Yayıncılık kapsamındaki etkinlikler, öğrencilerin sanata olan ilgilerini artırmakta ve yaratıcılıklarını geliştirmektedir.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97


Soru : Türk sanatları denilince aklınıza hangi sanat türleri geliyor? Bunlarla ilgili
bilgilerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Türk sanatları denilince aklıma gelen sanat türleri arasında hat sanatı, ebru sanatı, çini sanatı, tezhip, minyatür, kilim ve halı dokuma gibi geleneksel el sanatları bulunuyor.

  • Hat sanatı, Arap harfleriyle estetik yazı yazma sanatıdır. Özellikle Osmanlı döneminde çok gelişmiştir.
  • Ebru sanatı, suyun üzerinde özel boyalarla yapılan desenlerin kağıda aktarılmasıyla oluşur ve çok zarif bir görüntü sunar.
  • Çini sanatı, genellikle mimari yapıların süslemesinde kullanılan seramik işleme sanatıdır. İznik çinileri bu alanda çok ünlüdür.
  • Tezhip, el yazması kitapların kenarlarını altın ve diğer renkli boyalarla süsleme sanatıdır.
  • Minyatür, tarihî olayların ve günlük hayatın küçük, ayrıntılı resimlerle tasvir edilmesidir.
  • Kilim ve halı dokuma ise Türk kültürünün önemli bir parçası olan dokuma sanatlarıdır. Geleneksel motiflerle işlenen bu ürünler, hem sanatsal hem de işlevsel özellikler taşır.

Bu sanatlar, Türk kültürünün derinliğini ve estetik anlayışını yansıtır.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki kullanımlarından hareketle aşağıdaki kelimeleri, anlamları ile eşleştiriniz.


Cevap :

  • musiki → e. Müzik
  • ehlîleştirme → ç. Evcilleştirme
  • hâlis → g. Saf
  • heybe → a. At, eşek vb. binek hayvanlarının eyeri üzerine geçirilen veya omuzda taşınan, içine öteberi koymaya yarayan, kilim veya halıdan yapılmış iki gözlü torba
  • figür → f. Resim ve heykel sanatlarında varlıkların biçimi
  • mabet → h. İçinde ibadet edilen yapı; tapınak, ibadethane
  • vakıf → b. Bir hizmetin gelecekte de yapılması için belli şartlarla ve resmî bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mülk
  • tecessüs → c. Kendini ilgilendirmeyen şeyleri belli etmeden öğrenmeye çalışma

1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1. Hayvan figürlü eserler hangi adla anılmaktadır?


Cevap : Hayvan figürlü eserler “hayvan üslubu” olarak anılmaktadır.


2. Türkler yerleşik hayata geçtiklerinde sanat anlayışlarında ne gibi bir değişiklik olmuştur?


Cevap : Türkler yerleşik hayata geçtiklerinde sanat anlayışlarında değişiklik olmuş, mimari eserlerde geometrik şekiller ve bitki motifleri daha çok kullanılmaya başlanmıştır.


3. Yazar neden tarihî eserleri korumanın vatanı korumak kadar önemli olduğunu söylemektedir?


Cevap : Yazar, tarihî eserlerin milletin geçmişini ve kültürel mirasını yansıttığını düşündüğü için onları korumanın vatanı korumak kadar önemli olduğunu söylemektedir.


4. Okuduğunuz metinden Türk plastik sanatları ile ilgili neler öğrendiniz? Açıklayınız.


Cevap : Türk plastik sanatlarında hayvan figürleri, geometrik şekiller ve bitki motiflerinin öne çıktığını, Türklerin yerleşik hayata geçişiyle sanat anlayışlarının değiştiğini ve mimari eserlerde daha fazla geometrik ve bitkisel süslemeler kullanıldığını öğrendim.


5. Millî Eğitim Temel Kanunu’nun, Türk kültür eserlerinin mana ve değerinin Türk milletinin bütün fertlerine öğretilmesini istemesinin nedeni ne olabilir? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz. 


Cevap : Millî Eğitim Temel Kanunu’nun bu isteğinin nedeni, kültürel mirasın korunarak gelecek nesillere aktarılması ve milletin tarihine ve kültürüne sahip çıkmasının sağlanması olabilir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu: Türk plastik sanatlarının gelişimi ve tarihî eserlerin önemi.

Metnin Ana Fikri: Tarihî ve kültürel eserlerin korunması, bir milletin geçmişine sahip çıkmak ve geleceğe değerli bir miras bırakmak için çok önemlidir.


4. ETKİNLİK


Soru : Cümlelerin altını çizmek, kelimeleri koyu veya italik yazmak, renklendirmek, farklı punto ya da font kullanmak metindeki önemli bölümleri vurgulamak için başvurulan yöntemlerdir. Okuduğunuz metinde bazı cümleler koyu, bazıları ise altı çizili şekilde yazılmıştır.

Sizce bu bölümler dışında metindeki hangi bölümler koyu ya da altı çizili şekilde yazılmalıydı? Metnin üzerinde işaretleyerek gösteriniz.


Cevap :

İstanbul’da fetihten sonra Türklerin vücuda getirdikleri eski eserleri gören yerli, yabancı herkes, onlara hayran olmaktan kendini alamaz.

Türkler yerleşik medeniyete geçince, bu medeniyetin temeli olan katı maddeyi, taşı, tahtayı, camı, çiniyi daha büyük bir zevkle işlemişlerdir.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri ögelerine ayırınız.


Cevap :

  1. Bu eserlerden pek büyük bir kısmı yanmış, yıkılmış, kaybolmuş, yabancıya gitmiştir.
    • Özne: Bu eserlerden pek büyük bir kısmı
    • Yüklem: yanmış, yıkılmış, kaybolmuş, gitmiştir
    • Belirtili Nesne: yabancıya

  1. Her okulun Türk sanat eserlerinin resimlerini, planlarını, maketlerini gösteren müzeleri olmalıdır.
    • Özne: Her okulun Türk sanat eserlerinin resimlerini, planlarını, maketlerini gösteren müzeleri
    • Yüklem: olmalıdır

  1. Bu eserlerden hareket edilerek yeni yeni eserler vücuda getirilebilir.
    • Özne: Yeni yeni eserler
    • Yüklem: vücuda getirilebilir
    • Belirtili Nesne: bu eserlerden hareket edilerek

  1. Avrupalılar bizim eserlerimizdeki motifleri kullanarak modalar icat etmişlerdir.
    • Özne: Avrupalılar
    • Yüklem: icat etmişlerdir
    • Belirtili Nesne: modalar
    • Belirtili Nesne: motifleri
    • Zarf Tümleci: kullanarak

  1. Plastik sanat eserlerini incelemenin en pratik yolu onların benzerini yapmaktır.
    • Özne: Plastik sanat eserlerini incelemenin en pratik yolu
    • Yüklem: yapmaktır
    • Belirtili Nesne: onların benzerini

  1. En güzel sanat eseri modellerinin çoğaltılması da bir kültür çalışmasıdır.
    • Özne: En güzel sanat eseri modellerinin çoğaltılması
    • Yüklem: bir kültür çalışmasıdır

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerden hangileri nesne almıştır? Cümlelerin nesnelerini yanlarına yazınız.


Cevap :

  • Malını yemesini bilmeyen zengin, her gün züğürttür. : malını
  • Akılsız başın cezasını ayak çeker. : cezasını
  • Doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar. : doğru söyleyeni
  • Evdeki hesap çarşıya uymaz. : hesap
  • Burası yemek kokuyor. : yemek (Burada nesne bulunmamaktadır.)
  • İlkbaharda bitkiler yeşerir. : (Burada nesne bulunmamaktadır.)
  • Yalnızlığıma doğru yürüyorum. : yalnızlığıma
  • Size verdiğim etkinliği yapmalısınız. : etkinliği
  • Bu akşam şehre dönüyormuş. : (Burada nesne bulunmamaktadır.)

Soru : Cümledeki nesnelerin cümlenin anlamını nasıl etkilediğini aşağıya yazınız.


Cevap :

Cümledeki nesneler, cümlenin anlamını derinleştirir ve cümleye özgüllük katar.

  • Malını vurgulayarak, zenginlik ve züğürtlük arasındaki tezatı belirginleştirir.
  • Cezasını kullanarak, akılsızlıkla ilişkili bir sonuç ortaya koyar, ceza kavramını somutlaştırır.
  • Doğru söyleyeni kullanmak, gerçeğin toplumdaki karşılığını ve toplum normlarına meydan okuyan bir durumu ifade eder.
  • Hesap cümlede bir belirsizliği ifade ederek, genel bir durumu temsil eder.
  • Yalnızlığıma ifadesi, kişinin duygusal durumunu ifade ederek, yalnızlığın ağırlığını vurgular.
  • Etkinliği kelimesi, belirli bir görevi veya sorumluluğu ortaya koyarak, cümlenin aciliyetini artırır.

 


7. ETKİNLİK


a) Geziye gitti.
b) Geziye gidildi.

Soru : Yukarıdaki cümlelerde bulunan fiillerin altlarını çiziniz. Fiiller arasındaki farkı söyleyiniz. Hangi cümlede işi yapan bellidir? Söyleyiniz.


Cevap :

  • a) Geziye gitti. cümlesinde, altı çizili fiil gitti’dir. Bu cümlede işi yapan bellidir. “O (gitti)” ifadesi gizli özne olarak düşünülür. Yani, bu cümlede hareketi gerçekleştiren kişi açık ya da gizli olarak bilinir.
  • b) Geziye gidildi. cümlesinde altı çizili fiil gidildi’dir. Bu cümlede işi yapan belli değildir; edilgen bir yapı vardır. Yani, fiilin kim tarafından yapıldığı belirtilmemiştir.

Soru : Aşağıdaki fiilleri cümle içinde kullanınız.


Cevap :

  • yaz-: Her sabah günlüğüme bir şeyler yazarım.
  • sev-: O kitabı çok seviyor.
  • oku-: Bu hafta sonu yeni bir roman okuyacağım.
  • bil-: Bu konuyu çok iyi bilir.
  • bak-: Camdan dışarıya uzun uzun baktı.
  • başla-: Ders çalışmaya yarın erkenden başlayacağım.

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları


Soru : Aşağıdaki fiillerin kök ya da gövdelerine -(i)l veya -(i)n eklerinden birini ekleyerek cümle içinde kullanınız.


Cevap :

  • yaz-: Bu metin henüz yazılmadı.
  • sev-: O şarkı herkes tarafından çok sevildi.
  • oku-: Kitap kısa sürede okundu.
  • bil-: Bu konu herkes tarafından bilinir.
  • bak-: Çanta masanın üstüne dikkatlice bakıldı.
  • başla-: Projeye dün başlanıldı.

Soru : Fiiller ek aldıktan sonra cümlelerde anlam bakımından nasıl bir farklılık oluşmuştur? Aşağıya yazınız.


Cevap :

Fiiller, -il ve -in eklerini aldıklarında edilgen bir anlam kazanır. Yani, cümlede işin kimin tarafından yapıldığı belirtilmez, işin kendisi önem kazanır. Örneğin:

  • “yaz-“ fiili, “yazılmak” haline geldiğinde, yazma işini kimin yaptığı belirtilmez, sadece yazma eyleminin gerçekleştiği ifade edilir.
  • “sev-“ fiili, “sevilmek” haline geldiğinde, işin öznesi pasif duruma geçer ve sevme eyleminin başkası tarafından yapıldığı belirtilir.

Bu ekler, fiillerin anlamını edilgen hale getirir ve işi yapanın önemli olmadığı bir vurgu oluşturur.


8. ETKİNLİK


Soru : Sınıfınızda “tarihî eserlerimizi korumak” konulu bir konuşma yapınız.

Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için bir önceki arkadaşınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın söylediklerinden hareketle konuşarak konuya farklı bir bakış açısı geliştirerek konuşmanızı tamamlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.


Cevap :

Değerli arkadaşlar, bugün tarihî eserlerimizi korumanın öneminden bahsedeceğim. Hepimizin bildiği gibi, tarihî eserler geçmişin izlerini taşır ve bizlere kültürümüzün, tarihimizin mirasını sunar. Ancak bu eserlerin korunması yalnızca estetik bir zorunluluk değil, aynı zamanda kimliğimizin ve geleceğimizin korunması anlamına gelir. Bir önceki konuşmada arkadaşım, tarihî eserlerin korunmasının vatanseverlik olduğunu vurguladı. Ben de bunu farklı bir açıdan ele almak istiyorum.

Düşünün, gelecekte bizden sonra gelen nesiller, tarihî eserlerimiz sayesinde geçmişimizi öğrenebilecekler. Ancak bu eserler tahrip olur ya da yok olursa, geçmişimizi nasıl anlatacağız? Eserler sadece taş ve duvar değil, onların ardında yatan hikâyeler bizim kültürel zenginliğimizdir. Yani biz, bu eserleri koruyarak hem geçmişi geleceğe taşıyor hem de kimliğimizi kaybetmeden varlığımızı sürdürüyoruz.

Tarihî eserleri korumak için ne yapmalıyız? İlk olarak, bilinçli olmalı ve çevremize bu bilinci aşılamalıyız. Tarihî mekanlarda dikkatli davranmalı, zarar vermemeliyiz. Ayrıca, devletin ve özel kuruluşların da bu konuda daha fazla sorumluluk üstlenmesini sağlamalıyız. Bizim görevimiz sadece korumak değil, aynı zamanda bu mirası gelecek kuşaklara sağlıklı bir şekilde aktarmaktır.


9. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki yazarın “Vatan çıplak topraktan ibaret değildir. Bir milletin asıl vatanı yarattığı kültür eserleridir.” sözünden hareketle defterinize “kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma” yöntemini kullanarak hikâye edici veya bilgilendirici bir metin yazınız.

Bu amaçla konuyla ilgili aklınıza gelen kelime ve kelime gruplarını kâğıtlara yazınız. Arkadaşlarınızın yazdığı kâğıtlarla kendi kâğıtlarınızı bir masada toplayarak kavram havuzu oluşturunuz. Metninizi oluşturduğunuz kavram havuzundan yararlanarak yazınız. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

Vatan çıplak topraktan ibaret değildir. Bir milletin asıl vatanı yarattığı kültür eserleridir. Bu cümle bana büyük bir sorumluluk duygusu veriyor. Düşünsenize, bir milletin gerçek mirası sadece toprak değil, yüzyıllar boyunca yaratılmış kültürel ve sanatsal eserlerdir. Bu eserler, bizden önce yaşayan insanların hayallerini, inançlarını ve yaşam biçimlerini yansıtır.

Bugün, şehirlerimizin çeşitli yerlerinde tarihî yapılar, köprüler ve camiler görüyoruz. Ancak bu eserlerin ne kadar önemli olduğunu gerçekten biliyor muyuz? Geçmişte atalarımızın elleriyle işlediği, günümüze kadar gelen bu eserler sadece fiziksel varlıklar değil; aynı zamanda kültürümüzün en değerli parçalarıdır. Bu nedenle onları korumak, geleceğe bir iz bırakmak anlamına gelir. Eğer bu eserleri kaybedersek, kültürel hafızamızın bir parçasını da kaybederiz.

Kavram Havuzu: Vatan, kültür, tarih, eser, koruma, miras, sorumluluk, gelecek, bilinç, kimlik, sanat.

Bu kelimelerden yola çıkarak, tarihî eserlerin korunmasının yalnızca bir görev değil, bir mirasın korunması olduğunu anlatan bir metin yazılabilir. Bu eserleri koruyarak aslında kendimizi ve milletimizin geleceğini koruduğumuzu unutmamalıyız.


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Hecce Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 117-118-119-120 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı  Güldüren Gerçek: Nasrettin Hoca Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 117, 118, 119, 120


8. Sınıf Türkçe Kitabı Güldüren Gerçek: Nasrettin Hoca Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 117, 118, 119, 120 Cevapları”, özellikle “Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Güldüren Gerçek: Nasrettin Hoca Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları” ile ilgili etkinlikleri kapsamaktadır. Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları, bu metin üzerinden yapılan analizler ve sorulara verilen detaylı yanıtlarla doludur.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 117-118-119-120 Hecce Yayıncılık”

“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 117-118-119-120 Hecce Yayıncılık” bölümünde, Nasrettin Hoca’nın mizahı ve hayat dersleri, öğrencilere hem eğlenceli hem de öğretici bir dille aktarılmaktadır. Bu etkinlikler, öğrencilerin metni daha iyi kavramalarına ve çıkarım yapma yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 117-118-119-120


Türk esprisinin büyük zekâsı, tanınmış filozofumuz Nasrettin Hoca’yı yalnız Türk toplumu değil, doğudan batıya her millet sever. Herkes bu büyük Türk’ün her devirde güncelliğini koruyan güzel fıkralarına hayrandır.

Çoğumuz onun nerede doğduğunu, nerede, hangi şartlar içinde yaşadığını, ne yaptığını düşünmeyiz bile… Üçümüz-beşimiz bir araya gelerek neşeli bir söz alışverişine girdik mi çoğu zaman Nasrettin Hoca da aramızda olur. Ondan bir fıkra, bir hikâye anlatır; ya onu yerer ya da zekâ çarkından dökülen esprilerle sohbetimizi süsleriz. Biliriz ki Nasrettin Hoca toplum yaralarına neşter atan, fıkra büyüteci altında kusurlarımızı yüze çıkaran yaman adamdır. Gerçekleri çekinmeden söyleyen, doğru yolu eğri yoldan gösteren tok sözlü kişidir. Nasrettin Hoca, bu yüzden yalnız bir ad, bir fıkra, bir espri olarak önem kazandığı için çoğumuz yaşadığı çağı, hayatını sormayız bile… Ama o da bir insandır, onun da bir hayat hikâyesi vardır.

Bakınız şöyle:

Tarihî kaynakların verdiği bilgilere göre Nasrettin Hoca, Anadolu Selçuklu Devri’nde, 1206 yılında, bugün Eskişehir’e bağlı Sivrihisar ilçesinin Hortu köyünde doğmuştur. İlk öğrenimini Hortu’da bir süre babası Abdullah Hoca’nın medresesinde yapmış, çocukluk yıllarını Hortu’da geçirmiştir. Söylentiler ve onun gerçek fıkralarından çıkarılan sonuçlara göre Hortu’da çıkan kıtlık yüzünden ailesi ile birlikte Sivrihisar’a yerleşmiş, öğrenimini burada sürdürmüştür.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 118 Cevapları


Sivrihisar, o zamanlar Selçuklu Devri’nin küçük fakat şirin bir kasabasıdır. Küçük Nasrettin, minareyi ilk kez burada görmüş, arkadaşlarıyla hamama gitmiş, bahçelerde çağla yolmuştur (…) Nasrettin Hoca, bir zaman sonra öğrenimini ilerletmek amacıyla başşehir Konya’ya yolcu olmuştur.

Nasrettin Hoca, Konya’da bir medreseye yerleşmiş ve öğrenimine başlamıştır. (…) Nasrettin Hoca’nın Konya’da medrese öğrenimini tamamladıktan sonra bir ara gölge kadılığı yaptığını görüyoruz. Gölge kadıları, tecrübeli hâkimlerin yanında çalışan ve bazı küçük davalara bakan kadı adaylarıdır. Odun kıran bir adamın karşısında “Hınk!” diyen birinin oduncudan hak istemesi, veremeyince mahkemeye başvurması, Nasrettin’in bu davayı görürken bir kese parayı şıngırtadarak “Hadi, sen de paraların sesini al!” diye hüküm vermesi, onun kadılık günlerindeki hatıralarından biridir. Bir süre sonra kadılıktan ayrılan üstadı büyük bilgin Seyit Mahmut Hayrani’nin Akşehir’e yerleşmesiyle Konya’yı terk eden ve Akşehir’e göçen Nasrettin Hoca, artık kişiliğini bulmaya ve usta bir sosyolog gözüyle olaylara neşter vurmaya başlar.

Nasrettin Hoca’yı bundan sonra Akşehir’de gösterişsiz yaşayışı içinde, dert çeken, uman, isteyen, efkârlanan, sonunda efkârını bir nüktede boğan bir halk adamı olarak görüyoruz. Bir ziyafete yeni kürkü ile gitmiş, gördüğü itibar üzerine “Ye kürküm ye!” deyişinde insanı yalnızca dış görünüşü ile değerlendiren toplumun, doğuran kazan hikâyesinde aç gözlülüğün Akşehir Gölü’ne yoğurt çalarken “Göl yoğurt tutar mı?” diyenlere karşı “Ya bir tutarsa?”


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları


cevabındaki gerçek yönleri… Bir gün kürsüye çıkıp da “Ey ahali! Ne söyleyeceğimi biliyor musunuz?” diye sorduğunda çevresindekilerden bazılarının “Biliyoruz.” bazılarının da “Bilmiyoruz.” cevabı vermeleri üzerine “O hâlde bilenler bilmeyenlere öğretsin!..” diyerek kürsüden inmesi, az ders mi insanoğluna?.. Eğitimin temel yapısı, bilenin bilmeyene öğretmesi demek değil midir?

Akşehir’deyken Moğol şehzadesi Keygatu ile aralarında geçen, sonraları yanlışlıkla Timur’a mal edilen olaylar, pek iyi bilinen fil hikâyeleri, Akşehir’de medrese hocalığı yaptığı günlerde tanınmış mollası İmad ve yanından hiç ayırmadığı sevgili eşeği Bozoğlan, Nasrettin Hoca’nın yaşayışında önemini her zaman korumuştur. Eşeğinden düştüğü zaman gülenlere “Ne gülüyorsunuz yahu, düşmeseydim zaten inecektim!” deyişi, yitirdiği eşeğini türkü söyleye söyleye ararken bunun sebebini soranlara “Bir umudum şu dağın ardında, orada da bulamazsam o zaman seyredin bendeki ağıdı.” cevabını vermesi, onun renkli ve çok yönlü hayatının anekdotları arasında yer alır.

Nasrettin Hoca, Akşehir’de evlenmiş, çoluk çocuğa karışmıştır. Onun iki kızından Fatma Hatun’la Dürrü Melek’in mezar taşları son yıllarda bulunmuş ve Akşehir Müzesi’ne kaldırılmıştır.
(…)


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 120 Cevapları


Nasrettin Hoca, yaşının seksene yaklaştığı bir sırada 1284 yılında Akşehir’de ölmüş, mezarı üzerine altı sütuna oturan kubbeli bir türbe yaptırılmıştır. Kubbe’nin altında Nasrettin Hoca’ya ait mermer bir sanduka görülür. Bu sandukanın baş tarafındaki kitabede Hoca’nın ölüm tarihi olan 683 hicri yılı tuhaflık olsun diye ters yazılmıştır. Burada, her yönü açık olan türbeyi kilitleyen Selçuklu devri kilidi bir sembol olarak yer alır.

Nasrettin Hoca’nın ölümü, onun yeniden doğumu olmuştur. Onun toplumun temeline oturan sağlam fikir yapısı, her geçen yılla geçerli olmuş; yüzyıllar onu daha dinç, daha diri yapmış, şöhreti Türkiye sınırlarını da aşarak dünyayı sarmıştır. Nasrettin Hoca bugün tüm insanlığın malıdır.

Akşehirliler çok sevdikleri Nasrettin Hocaları için her yıl temmuz ayında festivaller düzenler. Bu festivaller de bir türlü huzura kavuşamayan dünyamıza iyilik ve mutluluk mesajları yayınlanır Nasrettin Hoca’nın ağzından. Bu arada Akşehir Gölü’ne yoğurt çalmayı da unutmazlar.

Türk büyükleri zincirinin ölümsüz halkası aydın insan Nasrettin Hoca’ya selam olsun.

Mehmet ÖNDER
Anadolu’yu Aydınlatanlar
(Kısaltılmıştır.)


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 117-118-119-120 Hecce Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 121-122-123-124-125 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 121, 122, 123, 124, 125


8. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121, 122, 123, 124, 125 Cevapları”, “Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları” bölümünde yer alan sorular ve yanıtlarla öğrencilere ünite boyunca işledikleri konuları pekiştirme fırsatı sunar. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, dil bilgisi kuralları, metin anlama ve yorumlama becerilerini geliştirmeye yöneliktir.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121-122-123-124-125 Hecce Yayıncılık”

Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları da bu etkinliklerde öğrencilere rehberlik etmektedir. Özellikle “8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121-122-123-124-125 Hecce Yayıncılık” cevapları, öğrencilerin eksiklerini görmesine ve konuları daha iyi kavramasına yardımcı olur.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121-122-123-124-125


Soru : Aşağıdaki soruları “Kültür Dili” adlı metne göre cevaplayınız.


KÜLTÜR DİLİ

Kültür dili tabirini, günlük konuşma ve ilim dili dışında geniş mânâda yazılı ve sözlü edebiyat dili karşılığı olarak kullanıyorum. Günlük konuşma dilinin başlıca özelliği, günlük ihtiyaçlara cevap vermesidir. İçine bazı unsunlar karışsa bile o ilmi ve edebî bir maksat gütmez. Sözlü halk edebiyatı, şekli ve muhtevası bakımından günlük dilden farklıdır. Bundan dolayı o kültür diline girer.

Okuma-yazma bilmeyen nice halk hikâyecisi ve şairleri vardır ki, günlük dili estetik bir maksatla kullanırlar ve böylece toprağa altın yaparlar. Halk kültürü ile beslenmiş bir köylünün dilinde onlar pırıl pırıl parlar.

Atasözleri bunların başında gelir. Atasözleri “ata” kelimesinden de anlaşılacağı üzere geçmiş asırlardan kalmadır. Bunlarda bugün kullanılmayan Öztürkçe, Arapça ve Farsça kelime ve deyimlere rastlanır. “Aba altında sultan yatar”, “Abanın kadri yağmurda bilinir”, “Abdestsiz sofuya namaz dayanmaz”, “Acele ile kalkan nedametle oturur”, “Adam ahbabından bellidir”, “Belaya sabır gerek”, “Bin nasihattan bir musibet yeğdir” vs…

Binlerce yıllık mâzisi olan sözlü halk kültüründe, her biri ayrı mânâ ve hikmet taşıyan binlerce atasözü vardır. İçlerindeki Arapça, Farsça kelimeler dolayısıyla bunları Türk kültür dilinden çıkarmaya veya değiştirmeye kalkan biri boşuna emek harcamış olur. Kültür eserlerinin başlıca özelliği geniş kitleye mal oluşlarıdır. Öztürkçe yeni atasözleri uydurabilirsiniz. Fakat onları halka mal etmek elinizde değildir. Halka mal olmuş, yazı diline girmiş deyimler de öyle. İçlerinde Arapça ve Farsça kelimeler var diye bunları yabancı saymak, bin yıllık kültürü hiçe saymak demektir. Bir milletin kültürü binlerce yıllık hayatının mahsulüdür. Kültüre saygısı olan insan onları yıkmaya değil, anlamaya ve onlardan istifade etmeye çalışır.

Yazılı edebiyat kültür dilinin en büyük hazinesini teşkil eder. Yazılı edebiyat, günlük dilden ve sözlü edebiyattan yüzlerce defa daha zengindir. Bunun sebebi, yazının binlerce yıllık sözleri saklaması ve biriktirmesidir. Kültür denilince bilhassa yazılı eserler anlaşılır. Bunların arasında hâlis edebiyatın dışında, eski çağlara ait inanç ve ilim kitapları da vardır. Bunlarda yazılı olan inançlar ve fikirler, bugüne uymasalar bile, kültür tarihi bakımından değer taşırlar. Zira onlar bize eski çağda yaşamış olan insanları tanıtırlar.

(…) Mehmet KAPLAN Kültür ve Dil (Kısaltılmıştır.)


1. Yazar, kültür dilini hangi anlamda (manada) kullanmıştır?


Cevap :

Yazar, kültür dilini günlük konuşma dili ve bilim dilinden ayırarak geniş anlamda edebiyat dili, yani yazılı ve sözlü edebiyatın dili olarak kullanmıştır.


2. Yazara göre sözlü halk edebiyatı niçin kültür diline girer?


Cevap :

Yazara göre sözlü halk edebiyatı, estetik bir amaç taşıdığı ve günlük dilden farklı bir yapıya sahip olduğu için kültür diline girer. Halk şairleri ve hikâyecileri, günlük dili sanatsal bir şekilde kullanarak kültür diline katkıda bulunur.


3. Yazara göre içinde Arapça ve Farsça kelimeler bulunan atasözlerini Türk kültür
dilinden çıkarmak niçin boşuna bir çabadır?


Cevap :

Yazara göre, bu atasözlerini kültür dilinden çıkarmak boşuna bir çabadır çünkü bu atasözleri binlerce yıllık bir geçmişe sahiptir ve Türk kültürünün ayrılmaz bir parçasıdır. İçlerindeki yabancı kelimeler kültürel zenginliklerin ve tarihî mirasın bir yansımasıdır, dolayısıyla onları çıkarmak kültürü anlamadan reddetmek olur.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 122 Cevapları


Soru : Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Atasözü olan cümlelerin yanına (  ) , olmayan cümlelerin yanına ( x ) işareti koyunuz.


Cevap :

(✓) 1. Az kazanan çok kazanır, çok kazanan hiç kazanır.
(✓) 2. Kimi bağ bozar, kimi bostan bozar.
(X) 3. Atı olan Üsküdar’ı geçti.
(✓) 4. Mum dibine ışık vermez.
(✓) 5. Herkes kaşık yapar ama sapını yapamaz.
(X) 6. Dostlar alışverişte görsün.


Soru : Aşağıdaki cümlelerden amaç-sonuç belirtenlerin yanına “A”, neden-sonuç belirtenlerin yanına “N” yazınız.


Cevap :

(N) 1. Seni hastanede ziyaret ettiğim için işe geç gittim.
(N) 2. Çok okuyor ki iyi yazıyor.
(A) 3. Ders çalışmak üzere kütüphaneye gitti.
(A) 4. Şiir yazmak için hayal etmek gerekir.
(N) 5. Tiyatroyu çok sevdiğinden her hafta bir oyuna gider.
(A) 6. Kitap almak için para biriktiriyor.
(A) 7. İstanbul’a okumaya gitti.
(N) 8. Çok hızlı konuştuğu için söyledikleri anlaşılmıyordu.


Soru : Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde abartılı bir ifade yoktur?


A) Çok zayıflamışsın, üflesem uçacaksın.
B) Dünya kadar ödevim var.
C) Ağzımla kuş tutsam da yaranamam.
D) Bülbül, güle küsmüş.

CevapD) Bülbül, güle küsmüş.


2. Başka sanat bilmeyiz, karşımızda dururken
Yazılmamış bir destan gibi Anadolu’muz.
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz.

Yukarıdaki dörtlüğün teması, aşağıdakilerden hangisidir?


A) Anadolu sevgisi
B) Destan
C) Türküler
D) Batı sanatı

CevapA) Anadolu sevgisi


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 123 Cevapları


3. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yüklem geçişlidir?


A) Ağaca büyük bir dikkatle baktı.
B) Evdeki çiçeklerimizin hepsi kurumuş.
C) Erkenden bütün ödevlerimi bitirdim.
D) Yolda eski bir arkadaşımla karşılaştık.

Cevap: C) Erkenden bütün ödevlerimi bitirdim.


4. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde yüklem etkendir?


A) Evleri depremde yıkılmıştı.
B) İftar hazırlığı tamamlandı.
C) Birdenbire kapı açıldı.
D) Konuşması beni çok etkiledi.

CevapD) Konuşması beni çok etkiledi.


5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yüklem geçişli olduğu hâlde nesne kullanılmamıştır?


A) Arka taraftaki pencerenin camını kırmışlar.
B) Hasta, şikâyetlerini uzun uzun anlattı.
C) Ne zaman aradın?
D) Tahtadaki yazılan hızlıca sildi.

CevapC) Ne zaman aradın?


6. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin yüklemi özne-yüklem ilişkisine göre edilgen, nesne-yüklem ilişkisine göre geçişsizdir?


A) Kitap okumayı seviyorum.
B) Eşyaların fazlası, ihtiyaç sahiplerine verildi.
C) Tıkanan mutfak lavabosunu açtırdık.
D) Akşam misafirlerimiz gelecek.

CevapB) Eşyaların fazlası, ihtiyaç sahiplerine verildi.


7. Aşağıdakilerden hangisi isim cümlesidir?


A) İşim gücüm budur benim.
B) Gökyüzünü boyarım her sabah.
C) Deniz yırtılır, kimi zaman.
D) Bilmezsiniz kim diker, ben dikerim.

CevapA) İşim gücüm budur benim.


8. Aşağıdakilerden hangisi fiil cümlesidir?


A) Bugünlerde bir akım var.
B) Tiyatro bir eğlencedir.
C) Tiyatro, kişinin sınırlarını genişletir.
D) Tiyatro, sanatın tümü gibi bir okuldur.

CevapC) Tiyatro, kişinin sınırlarını genişletir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları


9. Aşağıdakilerden hangisinde bitmemiş bir cümle vardır?


A) Can çıkmayınca huy çıkmaz
B) Kır atın yanında duran ya huyundan ya suyundan
C) Yuvarlanan taş yosun tutmaz
D) Adam, adamdan korkmaz

CevapB) Kır atın yanında duran ya huyundan ya suyundan


10. Yüklemi isim soylu sözcükten oluşan cümlelere “isim cümlesi”, yüklemi fiil olan cümlelere ise “fiil” cümlesi” denir. Buna göre aşağıdaki cümlelerin hangisi yükleminin türü yönüyle diğerlerinden farklıdır?


A) Küs olan kardeşler birbiriyle anlaştı.
B) Dünyanın en güzel kokusu gül kokusudur.
C) Bana hediyesi bir kutu kalemmiş.
D) Heyecan verici bir yarıştı.

CevapA) Küs olan kardeşler birbiriyle anlaştı.


11. Aşağıdakilerden hangisi kurallı cümledir?


A) Eğlence, eğlence diyoruz boyuna.
B) Biz de hazin bir kaderi var dergilerin.
C) Çoğu bir mevsim yaşar, çiçekler gibi.
D) Hayatı, eseri, davranışları zıtlıklarla doludur.

CevapD) Hayatı, eseri, davranışları zıtlıklarla doludur.


12. Edilgen Fiiller Cümlede gerçek öznesi belli olmayan; eylemin bildirdiği işi yapan değil, işten etkilenen durumunda öznesi bulunan fiillere ”edilgen çatılı fiiller” denir.

1. Tüm çamaşırlar yıkandı.
2. Akşama kadar soru çözdüm.
3. Tüm param çalındı.
4. Mülakat için hazırlandı.
5. Giriş işlemleri yapıldı.

Numaralı cümlelerden hangileri edilgen çatılı değildir?


A) 1,3,5
B) 1,4,5
C) 2 ve 3
D) 2 ve 4

Cevap: D) 2 ve 4


13. Geçişli fiiller, nesne alabilen fiillerdir. Cümlede nesne varsa veya cümleye sonradan nesne eklenebiliyorsa cümlenin yüklemi geçişli bir fiildir. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde buna benzer bir kullanım vardır?


A) Babam seni sordu.
B) Ara tatilde üç kitap okudum.
C) Öğrenciler okul bahçesinde bekliyor.
D) Bu sınavı geçtim.

CevapC) Öğrenciler okul bahçesinde bekliyor.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 125 Cevapları


Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün “Türk dili, Türk milletinin kalbidir, zihnidir.” sözünden
yararlanarak “Millî kültürün oluşmasında dilin önemi nedir?” sorusuna cevap olacak bir
metni aşağıya yazınız.


Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk’ün “Türk dili, Türk milletinin kalbidir, zihnidir.” sözü, dilin millî kültür üzerindeki önemini vurgular. Dil, bir toplumun düşünce yapısını, değerlerini ve geleneklerini ifade eden temel araçtır.

Dil, kültürel mirası gelecek nesillere aktarır; atasözleri ve hikâyeler, dil sayesinde kuşaktan kuşağa geçer. Aynı zamanda, ortak bir dil, bireyler arasında iletişimi kolaylaştırarak milli birlik ve beraberliği pekiştirir. Türk dili, Türk milletinin kimliğini belirler ve kültürel çeşitliliği yansıtır.

Sonuç olarak, dilin korunması ve geliştirilmesi, millî kültürümüzü güçlendirmenin en etkili yoludur. Bu nedenle, dilimize sahip çıkmak büyük bir önem taşır.


“8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 121-122-123-124-125 Hecce Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

error: Content is protected !!