İlkokul 4. Sınıf Sosyal BilgilerHecce Yayıncılık Kitabı Ne, Nerede? Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Kitabı 66-67-68-69-70-71-72 Sayfa Cevapları öğrencilerin konuları daha iyi anlaması için hazırlanmıştır. İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Hecce Yayıncılık Cevapları bu sayfalarda yer alan etkinlikler, öğrencilerin mekân ve yer bilgisini geliştirmesine yardımcı olur. Böylece öğrenciler, öğrendiklerini günlük yaşamda uygulayabilirler.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70-71-72 Cevapları Hecce Yayıncılık”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 3. Ünite Ne, Nerede? Metni Etkinlik Cevapları öğrencilerin bilgilerini pekiştirir ve değerlendirmelerini sağlar. Ayrıca, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayınları Kitabı 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 Sayfa Cevapları öğrencilerin kendi cevaplarını kontrol etmelerine ve eksiklerini görerek öğrenmelerini tamamlamalarına fırsat tanır.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ne, Nerede? Metni”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70-71-72
Soru : Yön bulmaya neden ihtiyaç duyarız? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap : Yön bulmaya, gideceğimiz yerleri doğru ve güvenli bir şekilde bulabilmek için ihtiyaç duyarız.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Soru : Pusulanın kullanım amacıyla ilgili defterinize yazdığınız yazıları okuyunuz. Arkadaşlarınızın ulaştığı bilgiler ile sizin yazdıklarınız benzerlik gösteriyor mu? Bu çalışmayı yaparken hangi bilgi kaynaklarını kullandınız? Söyleyiniz.
Cevap : Arkadaşlarımın ulaştığı bilgiler benim yazdıklarımla benzerdi; bu çalışmayı yaparken kitaplar, internet ve ansiklopediler gibi bilgi kaynaklarını kullandım.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen görselden yararlanarak çocukların hangi yönlerde olduğunu isimlerinin karşılarına yazınız.
Cevap :
Altuğ: Batı Cem: Kuzey Bahar: Doğu Pelin: Güney Aslı: Batı Merve: Kuzey Utku: Doğu Furkan: Güney
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen genel ağ haberini okuyunuz. Benzer bir durum ailenizle birlikte doğa yürüyüşüne çıktığınızda sizin başınıza gelseydi ne yapardınız? Söyleyiniz.
Antalya’dan Fethiye’ye tatile gelen Selahattin A. ve Pemra K. ormanlık alanda yürüyüşe çıktı. El fenerlerini kaybeden çift, havanın kararmasıyla orman içerisinde kayboldu. Jandarmadan yardım isteyen çift, AKUT ekiplerinin saatler süren araması sonrası kurtarıldı.
Cevap : Eğer böyle bir durum başıma gelseydi, yanımda mutlaka harita, pusula ve fener bulundururdum, kaybolursam sakin kalır ve en yakın güvenli noktaya ulaşmak için yardım isterdim.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen bilgilerden hareketle şehir merkezine en yakın ve en uzak beşerî unsurların hangileri olduğunu söyleyiniz. Harita üzerinde işaretli olan ilçelerin, şehir merkezine göre hangi yönlerde olduğunu noktalı alanlara yazınız.
Cevap :
BEYPAZARI EVLERİ = Kuzeybatı
KIZILCAHAMAM SOĞUK SU MİLLÎ PARKI = Kuzeydoğu
HAYMANA KAPLICALARI = Güneybatı
ELMADAĞ KAYAK MERKEZİ = Güneydoğu
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları
Soru : Okulunuzun çevresindeki doğal ve beşerî unsurların size göre hangi yönde olduğunu aşağıda verilen alana yazınız. Bunu yaparken her bir unsur hakkında birkaç cümlelik bilgi de verebilirsiniz.
Cevap :
Kuzey: Okulun kuzeyinde bir park bulunuyor. Ağaçları ve çiçekleriyle öğrenciler için dinlenme alanı sağlıyor.
Güney: Güneyde küçük bir market var. Öğrenciler ve çevre sakinleri ihtiyaçlarını buradan karşılayabiliyor.
Doğu: Doğuda bir spor sahası yer alıyor. Futbol ve basketbol gibi sporlar için kullanılıyor.
Batı: Batıda bir gölet var. Kuşlar ve su bitkileriyle doğal yaşamı gözlemlemek mümkün.
Soru : Ailenizden yardım alarak adresinizi tarif ettiğiniz bir metin yazınız. Metninizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Benim evim şehir merkezine yakın bir semtte bulunuyor. Okuldan çıkınca sola dönerseniz parkı geçtikten sonra sağa sapıyorsunuz. Karşıda büyük bir market var, marketin yanındaki sokaktan devam ettiğinizde benim evim solda, kırmızı kapılı ve çiçeklerle süslü bahçesi olan evdir.
İlkokul 4. Sınıf Sosyal BilgilerHecce Yayıncılık Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 59, 60, 61, 62, 63, 64
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Kitabı 59-60-61-62-63-64 Sayfa Cevapları öğrencilerin önceki konularda edindikleri bilgileri pekiştirmesi için önemlidir. İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Hecce Yayıncılık Cevapları bu sayfalarda yer alan etkinlikler, öğrencilerin tarihî ve sosyal konuları daha iyi anlamalarını sağlar. Bu sayede öğrenciler, derslerde öğrendiklerini günlük yaşamlarıyla ilişkilendirebilirler.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60-61-62-63-64 Cevapları Hecce Yayıncılık”
Öğrenciler, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları ile öğrendikleri bilgileri test eder ve eksiklerini görerek tamamlayabilirler. Ayrıca, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayınları Kitabı 59, 60, 61, 62, 63, 64 Sayfa Cevapları öğrencilerin kendi fikirlerini paylaşmalarına ve değerlendirme çalışmalarını etkin bir şekilde yapmalarına olanak tanır.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Metni”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60-61-62-63-64
A. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını, altlarında verilen boşluklara yazınız.
Cevap :
Aile tarihi çalışması yaparken ulaştığımız fotoğraflar sözlü kaynaklardır. (Yanlış) Doğru: Fotoğraflar görsel kaynaktır, sözlü kaynak değildir.
Geleneksel sanat ürünlerinin sergilendiği bir müze millî kültürümüzü yansıtan ögeler içerir. (Doğru)
Çuval yarışı, geleneksel çocuk oyunları arasında yer alır. (Doğru)
Mustafa Kemal Paşa liderliğinde 23 Nisan 1920’de meclisimiz açılmıştır. (Doğru)
Büyüklerimizin oynadığı oyunların bir kısmı günümüzde de oynanmaktadır. (Doğru)
B. Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanları cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevap :
Aile tarihi çalışmaları yaşanılan yerin tarihine odaklanarak biraz daha genişletildiğinde yerel tarih çalışmalarına dönüştürülebilir.
Osmanlı döneminden kalma tarihî bir köprü millî kültürümüzü yansıtan bir ögedir.
Mendil kapmaca geleneksel çocuk oyunları arasında yer alır.
Müzeler toplumsal hafızamızın ve millî kültürümüzün sergilendiği bilgi depolarıdır.
C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Ailenizin soyadı nasıl belirlenmiştir? Bununla ilgili olarak aile büyüklerinizle bir görüşme gerçekleştiriniz. Görüşmede elde ettiğiniz bilgileri yazınız.
Cevap : Ailem, soyadını 1934 Soyadı Kanunu sonrası almıştır. Dedemden öğrendiğime göre ailemiz, meslek ve yaşanmış olaylarla bağlantılı bir soyadı seçmiştir. Bu soyadı, ailemizin kimliğini ve tarihini yansıtmaktadır.
2. Geleneksel çocuk oyunlarıyla günümüzde çocukların tercih ettiği bilgisayar oyunları arasında ne gibi farklılıklar vardır? Yazınız.
Cevap : Geleneksel çocuk oyunları ile bilgisayar oyunları arasındaki farklılıklar: Geleneksel oyunlar genellikle açık alanda, arkadaşlarla fiziksel olarak oynanır ve sosyal iletişimi güçlendirir. Bilgisayar oyunları ise ekran karşısında, dijital ortamda oynanır ve bazen bireysel, bazen online olarak oynanır; fiziksel aktivite daha azdır.
3. Millî kültürümüzün temeli olan dilimiz Türkçenin gelişim dönemlerini genel ağdan araştırınız. Ulaştıklarınızı yazınız.
Cevap :
Türkçenin gelişim dönemleri:
Eski Türkçe: Orhun Yazıtları dönemi, 8.–13. yüzyıl
Orta Türkçe: 13.–15. yüzyıl, Karahanlı ve Çağatay Türkçesi
Yeni Türkçe: 16.–19. yüzyıl, Osmanlı Türkçesi
Çağdaş Türkçe: 20. yüzyıldan günümüze, Türkiye Türkçesi, Türk Dil Kurumu çalışmalarıyla standartlaşmıştır
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
Ç. Aşağıda verilen soruları cevaplayınız.
1. Aile tarihimizi oluştururken yararlanabileceğimiz eski eşyalar arasında yer almayanı işaretleyiniz.
Cevap : Eski eşyalar arasında yer almayan: Etkileşimli tahta
2. Aşağıdakilerden hangisi geleneksel çocuk oyunları arasında gösterilemez? İşaretleyiniz.
Cevap : Geleneksel çocuk oyunu olmayan: Tablet oyunu
3. Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur? İşaretleyiniz.
Cevap : Doğru ifade: Millî Mücadele’nin kazanılmasında tüm milletimizin emeği vardır.
4. I. Sakarya Meydan Savaşı
II. Cumhuriyet’in İlanı
III. Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması
Yukarıda verilen tarihsel olayların kronolojik olarak doğru sıralamasını yazınız.
Cevap : Kronolojik sıralama: III. Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması → I. Sakarya Meydan Savaşı → II. Cumhuriyet’in İlanı
5. Buket, sosyal bilgiler dersi için aile tarihi çalışması yapacaktır.
Bu çalışmayı yapmak için aşağıdaki yöntemlerden hangisini kullanması uygun olur? İşaretleyiniz.
Cevap : Uygun yöntem: Görüşmeler yapma
6. Millî Mücadele döneminde İzmir’de Yunan işgaline karşı bölgesel direnişin öncüsü olan kahramanımız kimdir? İşaretleyiniz.
Cevap : İzmir’de Yunan işgaline karşı direnişin öncüsü: Şahin Bey
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları
7. Mehmetçik İlkokulu, millî kültürümüzü tanıtmak için bir sergi düzenlemek istemektedir. Bunun için öğrencilerden evlerindeki millî kültürü yansıtan ögeleri getirmeleri istenir. Sosyal bilgiler öğretmeni Burcu Öğretmen de bunu öğrencilerine iletir. Öğrencilerden;
– Asya → yöresel kıyafet,
– Cem → bakır cezve,
– Mehmet → akıllı saat,
– Fadime ise dokuma kilim getirmiştir.
Yukarıdaki öğrencilerden hangisi millî kültürü yansıtan ögeler konusunu anlamamıştır? İşaretleyiniz.
Cevap : Millî kültürü yansıtan ögeyi anlamayan: Mehmet
8. Güneş Mahallesi’ndeki çocuklar parktaki oyuncaklarla oynamaktan sıkılmıştı. Farklı oyunlar oynamak istiyor ama bir türlü oyun bulamıyorlardı. Ayşe’nin aklına mahallenin büyükleri ile konuşmak geldi. Onlarla konuşup çocukluklarında hangi oyunları oynadıklarını öğrendiler. Sonra hep birlikte bu oyunları oynadılar.
Aşağıdaki oyunlardan hangisi çocukların mahallenin büyüklerinden öğrendiği oyunlar arasında yer almaz? İşaretleyiniz.
Cevap : Mahallenin büyüklerinden öğrenilmeyen oyun: Genel ağ oyunu
9. Yurdumuz düşmanların işgallerine uğramaya başlayınca başta Mustafa Kemal Paşa olmak üzere birçok vatansever buna karşı çıkmıştır. Mustafa Kemal Paşa’nın çağrısına uyarak vatanın kurtuluşu için emek veren ismi bilinen ve bilinmeyen milyonlarca kahramanımız vardır.
I. Sabırlı olmak
II. Azimli olmak
III. Çalışkan olmak
Buna göre Millî Mücadele kahramanlarının ortak özelliklerini yazınız.
Cevap :
Millî Mücadele kahramanlarının ortak özellikleri: I. Sabırlı olmak II. Azimli olmak III. Çalışkan olmak
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları
10. Mustafa Kemal Atatürk’ün öncülüğünde başlayan Millî Mücadele’nin kazanılmasında yurdumuzun her yerinden destek olan kahramanlarımızın fedakârlıkları oldukça önemlidir. Yurdumuzu işgalden kurtarmak için bölgesel direnişi başlatan bu kahramanlardan biri de Trablusgarp’ta ve Balkan Savaşlarında bulunmuş, Birinci Dünya Savaşı’nda Çanakkale, Yemen ve Sina cephelerinde savaşarak subaylığa yükselmiştir. Son görevi Fransız işgalinde olan Antep’i savunmak olmuş, üç gün boyunca direndikten sonra şehit düşmüştür.
Bu metinde bahsedilen Millî Mücadele kahramanımız kimdir? İşaretleyiniz.
Cevap : Millî Mücadele kahramanı: Şahin Bey
11. Millî kültürümüzü yansıtan ögelerin bir kısmı obje (çeşitli eşyalar, tarihsel kanıt ve belgeler gibi) bir kısmı ise birer yapıdır (köprü, devlet binaları vb.).
Buna göre millî kültürümüzü yansıtan objeyi işaretleyiniz.
Cevap : Millî kültürü yansıtan obje: Avanos çömleği
12. Aile tarihi çalışmaları yapılırken dikkat edilmesi gerekenleri işaretleyiniz.
Cevap :
Aile tarihi çalışmaları yapılırken doğru ilkeler:
Aile tarihini yansıtan her öge ve bilgi değerlendirilmelidir.
Görüşme yapılan kişilere yönlendirici sorular sorulmalıdır.
13. Bu oyunda bir tane ebe olur. Ebe bir duvara ya da ağaca gözünü koluyla kapatarak başını yaslar. Oyuncular hep birlikte bir sayıya kadar sayar. Sayma işi bittikten sonra oyuncuları aramaya koyulur.
Yukarıda hakkında bazı bilgiler verilen geleneksel çocuk oyununu işaretleyiniz.
Cevap : Geleneksel çocuk oyunu: Saklambaç
14. Aşağıdakilerden hangisi millî kültür ögelerimiz arasında gösterilemez? İşaretleyiniz.
Cevap : Millî kültür ögesi olmayan: Son teknolojik cihazlar
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları
Soru : D. Aşağıda verilen haritayı inceleyiniz. Haritada renklerle boş bırakılan yerlere cephelerin ismini yazınız. Genel ağdan ve öğretmeninizin önereceği kaynaklardan araştırma yaparak verilen soruları cevaplayınız.
Cevap :
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 59-60-61-62-63-64 Cevapları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
Soru : D. Aşağıda verilen zihin haritasını uygun şekilde doldurarak bu ünitede öğrendiklerimizi gösterelim.
İlkokul 4. Sınıf Sosyal BilgilerHecce Yayıncılık Kitabı Kurtuluş Destanımız Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Kitabı 52-53-54-55-56-57-58 Sayfa Cevapları öğrencilerin Kurtuluş Savaşı dönemini anlamalarını kolaylaştırır. İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Hecce Yayıncılık Cevapları bu sayfalarda yer alan etkinlikler, öğrencilerin tarihî olayları kronolojik olarak takip etmelerine yardımcı olur. Böylece, öğrenciler hem tarih bilinci kazanır hem de milli mücadele ruhunu daha iyi kavrarlar.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58 Cevapları Hecce Yayıncılık”
Öğrenciler, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Kurtuluş Destanımız Metni Etkinlik Cevapları ile destanın kahramanlarını ve önemli olaylarını inceleyebilirler. Ayrıca, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayınları Kitabı 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 Sayfa Cevapları öğrencilerin bu bilgileri tartışmalarla pekiştirmesine ve kendi yorumlarını yazılı olarak ifade etmelerine olanak tanır.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kurtuluş Destanımız Metni”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58
Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün yaşamı hakkında bildiğiniz olayları kronolojik sırayla defterinize yazınız. Ardından öğretmeninizden yazdığınız bilgileri kontrol etmesini isteyiniz.
Cevap :
1881 – Selanik’te doğdu.
1893 – Selanik Mülkiye Rüştiyesi’ne başladı.
1896 – Manastır Askerî İdadisi’ne geçti.
1905 – Harp Okulu ve Harp Akademisi’ni bitirerek subay oldu.
1919 – Samsun’a çıkarak Türk Kurtuluş Savaşı’nı başlattı.
1923 – Türkiye Cumhuriyeti’ni ilan etti ve ilk Cumhurbaşkanı oldu.
1938 – İstanbul’da Dolmabahçe Sarayı’nda vefat etti.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
Soru : Milli Mücadele’ye ilişkin izlediğiniz videolarda dikkatinizi çeken unsurlar nelerdir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Videolarda dikkatim, halkın birlik ve dayanışma içinde olması, Mustafa Kemal Atatürk’ün kararlılığı ve liderliği, askerlerin ve halkın fedakârlıkları ile vatan sevgisi gösteren sahnelere çekildi. Arkadaşlarımla bu unsurları paylaştım.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
Soru : Konu anlatımında yer almayan ve yaşadığınız yerin tarihinde ön plana çıkan bir Millî Mücadele kahramanının yaşam öyküsünü araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Cevap : Yakın çevremde ön plana çıkan Millî Mücadele kahramanlarından biri Şerife Bacıdır. 1921’de Kastamonu’dan Ankara’ya cephane taşırken soğuk kış şartlarında donma tehlikesi yaşadı. Yolda cephaneyi korumak için donarak şehit oldu. Cesareti ve fedakârlığı, Türk kadınının Milli Mücadele’deki rolünü gösterir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görsellerden de yararlanarak Mustafa Kemal Atatürk’ün Millî Mücadele sonrasında ne gibi yenilikler yaptığını söyleyiniz.
Görsel 2.54 Atatürk Kayseri’de yeni harfleri
Görsel 2.55 Atatürk Ankara Kız Lisesinde, 1933 vatandaşlara öğretirken, 1928
Cevap : Mustafa Kemal Atatürk, Millî Mücadele sonrasında eğitim ve kültür alanında önemli yenilikler yaptı. 1928’de Yeni Türk Harfleri’ni kabul ettirerek okuma yazmayı kolaylaştırdı ve halka öğretilmesini sağladı. Ayrıca okullarda modern eğitim yöntemlerini yaygınlaştırdı ve eğitim sistemini geliştirdi.
Soru : Pusula nedir, hangi amaçla kullanılır? Araştırınız. Edindiğiniz bilgileri özetleyip defterinize yazınız.
Cevap : Pusula, yönleri belirlemeye yarayan bir alettir. İçindeki manyetik iğne her zaman kuzeyi gösterir. Genellikle yön bulmak, harita üzerinde yönlendirme yapmak ve yolculuklarda doğru rotayı takip etmek amacıyla kullanılır.
İlkokul 4. Sınıf Sosyal BilgilerHecce Yayıncılık Kitabı Ailem Çocukken Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50, 51
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Kitabı 48-49-50-51 Sayfa Cevapları öğrencilerin aile yaşamını geçmişten günümüze incelemelerini sağlar. İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Hecce Yayıncılık Cevapları bu süreçte öğrencilerin aile içindeki rollerini ve sorumluluklarını fark etmelerine yardımcı olur. Sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin kendi aile geçmişleriyle bağlantı kurmasını destekler.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 48-49-50-51 Cevapları Hecce Yayıncılık”
Öğrenciler, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Ailem Çocukken Metni Etkinlik Cevapları ile aile büyüklerinin çocukluk dönemlerini araştırıp yorumlar yapabilirler. Ayrıca 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayınları Kitabı 48, 49, 50, 51 Sayfa Cevapları öğrencilerin aile değerlerini anlamalarını ve kendi aile deneyimlerini paylaşmalarını teşvik eder.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Ailem Çocukken Metni”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 48-49-50-51
Soru : Eskiden çocukların oynadığı oyunlarla ilgili neler biliyorsunuz? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap : Eskiden çocukların oynadığı oyunlar: Eskiden çocuklar dışarıda, sokakta veya bahçede seksek, yakantop, saklambaç, çuval yarışı gibi açık alan oyunları oynarlardı. Genellikle ekip halinde oynanır, fiziksel aktivite ve eğlence ön plandaydı.
Soru : Geleneksel çocuk oyunlarımızdan seksek, yakantop, halat çekme, mendil kapmaca, tombik, elim sende, saklambaç, akşam ebesi, aşık, istop, tıp, kulaktan kulağa ve çuval yarışı oyunlarından hangilerinin kurallarını biliyorsunuz? Bu oyunların sizin oynadığınız oyunlarla ne gibi benzerlik ve farklılıkları vardır? Söyleyiniz.
Cevap : Geleneksel oyunların kuralları ve benzerlik/farklılıklar: Seksek, yakantop ve mendil kapmaca gibi oyunların kurallarını biliyorum. Bu oyunlar benim oynadığım modern oyunlara göre daha çok fiziksel hareket ve grup çalışması gerektirir; günümüzdeki bilgisayar ve tablet oyunları ise genellikle bireysel ve dijital ortamda oynanır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru : Aile bireylerinizle yaptığınız görüşmelerden oluşturduğunuz metinleri okuyunuz. Arkadaşlarınız sizden farklı olarak hangi konulara değinmiştir? Bunları tespit ederek görüş alışverişinde bulununuz.
Cevap : Arkadaşlarımın metinlerinde aile büyüklerinin çocukluk dönemlerinde oynadıkları farklı oyunlar, günlük yaşamda yaptıkları işler veya yaşadıkları ev ve çevre ile ilgili farklı detaylar yer alıyordu. Benim metnimde ise daha çok bahçe işleri ve mahalle oyunlarına değinmiştim. Bu farklılıkları fark ederek arkadaşlarımla görüş alışverişinde bulundum.
Soru : Aşağıdaki oyunları ve kuralları okuyunuz. Bu oyunları kendi oynadığınız oyunlarla değişim ve süreklilik açısından karşılaştırınız. Ders arasında arkadaşlarınızla birlikte okul bahçesinde bu oyunlardan istediklerinizi oynayınız.
1. Körebe
Oyuncular arasından bir ebe belirlenir ve ebenin gözleri bağlanır (Görsel 2.30). Oyun, adını ebenin gözlerinin bağlanmasından alır. Ebe, bu sırada kollarını öne doğru uzatarak dokunduğu oyuncunun başını, yüzünü ve üstünü elleriyle yoklar. Kim olduğunu anlayabilirse adını söyler. Eğer tanırsa dokunduğu oyuncu ebe olur. Tanıyamazsa, oyun aynı ebeyle sürer.
2. Telden arabalar yapma
Kolay şekil alabilen teller, araba şekli verilecek bir biçimde birbirlerine bağlanır. Tekerler özel olarak oluşturulur ve ana yapıya monte edilir. Böylece telden arabalar üretilmiş olur ve keyifle oynanır. Günümüzde çocukların oynadığı bu oyun değişmiştir. Çocuklar araba oyunlarını ekran karşısında oynayabilmektedir. Direksiyonla arabanın nereye gideceğine karar verirler. Hatta bu oyunların bir kısmında araba yarışı yapılmaktadır.
Cevap : Körebe oyununda eskiden çocuklar fiziksel temas ve tahmin yeteneği kullanırken, günümüzde bazı benzer oyunlar bilgisayar veya tablet ortamında sanal karakterlerle oynanıyor; ancak arkadaşlarla birlikte oynanan körebe hâlâ devam ediyor. Telden arabalar yapma oyunu eskiden ellerle üretim ve hayal gücü gerektirirken, günümüzde dijital araba oyunlarıyla benzer eğlence sağlanıyor ama üretim kısmı azalmış. Bu oyunlarda süreklilik, eğlence ve arkadaşla paylaşma yönü korunmuş, araç ve yöntemler değişmiş.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Görsellerdeki çocuklar, hangi oyunları oynamakta ya da hangi etkinliklere katılmaktadır? Görsellerin altlarında verilen boşluklara yazınız. Bu oyun ve etkinlikleri günümüzde kendi oynadığınız oyun ve yaptığınız etkinliklerle karşılaştırınız. Benzer ve farklı yanlarını söyleyiniz.
Cevap :
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51 Cevapları”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Soru : “https://ders.eba.gov.tr” genel ağ adresindeki videoyu izleyerek geçmişten günümüze çocukların oynadığı bazı oyunlarla ilgili farklı bilgiler öğrenebilirsiniz.
Cevap : Eba adresini ziyaret ederek ilgili videoyu izleyebilirsiniz.
Soru : “https://ders.eba.gov.tr” genel ağ adresindeki videoyu izleyerek videonun sonundaki soruyu yanıtlayınız.
Cevap : Eba genel adresinden videoyu izlediğimizde dede, torununa geçmişte oynadığı oyunları biliyor musun diye soruyor. Geçmişte oynanan oyunlar ise beştaş, sek sek, cirit atma, uçurtma uçurma, körebe örnek olarak verilebilir.
Soru : Aşağıda verilen tabloya kurallarını bildiğiniz iki geleneksel oyun adı da siz yazınız. Ardından tabloyu oyunların kurallarına göre doldurunuz.
Cevap :
Oyunlar
Kaç Kişiyle Oynanır?
Gerekli Araç ve Gereçler
Yakantop
6-12 kişi
Top
Çuval yarışı
4-10 kişi
Çuval
Mendil kapmaca
6-12 kişi
Mendil
Sek sek
1-4 kişi
Taş veya tebeşirle çizilmiş alan
İstop
6-12 kişi
Top veya yok
Soru : Çinçan oyununun elektronik içeriğini inceleyiniz. Bu oyun ile ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Arkadaşlarınızla bu oyunu oynayınız.
Cevap : Çinçan oyunu: Çinçan oyunu elektronik ortamda oynandığında hem eğlenceli hem de strateji geliştirmeye yönelik bir oyun oluyor. Arkadaşlarımla oynarken hem rekabet ediyor hem de birbirimize yardımcı olabiliyoruz.
Soru : Öğretmeninizden size ülkemizin kuruluş sürecini anlatan videolar önermesini isteyiniz. Videoları izlerken hissettiğiniz duygu ve düşüncelerinizi not alarak bir sonraki derste yanınızda getiriniz.
Cevap : Ülkemizin kuruluş süreci videoları: Videoları izlerken tarihî olayların önemini ve Atatürk’ün liderliğini düşündüm; vatan sevgisi ve sorumluluk duygusu hissettim. Bu duygu ve düşüncelerimi derse not alarak getireceğim.
İlkokul 4. Sınıf Sosyal BilgilerHecce Yayıncılık Kitabı Kültürümüzün Öğeleri Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44, 45, 46, 47
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Kitabı 42-43-44-45-46-47 Sayfa Cevapları öğrencilerin kültürel mirasımızı tanımalarını ve günlük yaşamla ilişkilendirmelerini sağlar. İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Hecce Yayıncılık Cevapları bu süreçte öğrencilerin gelenekler, görenekler ve kültürel değerler hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olur. Sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin kültür bilinci geliştirmesi açısından önemlidir.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 Cevapları Hecce Yayıncılık”
Öğrenciler, 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Kültürümüzün Öğeleri Metni Etkinlik Cevapları ile günlük yaşamda kültürün izlerini gözlemleyip analiz ederler. Ayrıca 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayınları Kitabı 42, 43, 44, 45, 46, 47 Sayfa Cevapları öğrencilerin hem kültürel farkındalıklarını artırır hem de kendi kültürel deneyimlerini paylaşmalarına fırsat sunar.
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürümüzün Öğeleri Metni”
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47
Soru : Tarihî bir cami, köprü ya da bir okul neden kültürümüzün bir ögesi sayılmaktadır? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap : Tarihî bir cami, köprü veya okul, geçmişte yaşayan insanların yaşam tarzını, mimari anlayışını ve değerlerini yansıttığı için kültürümüzün bir ögesi sayılır. Bu yapılar, toplumsal hafızamızı korur ve gelecek nesillere kültürel miras olarak aktarılır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Soru : Selin ve Ömer’in hazırladığı tarihî yerler listesini inceleyiniz. Ardından siz de onlar gibi yakın çevrenizde (yakın çevrenizde yoksa ilinizde) yer alan tarihî yerlerin listesini çıkararak defterinize yazınız.
Ankara: Anıtkabir, Roma Hamamı, Hacı Bayram Camii, Augustus Tapınağı, Etnografya Müzesi, Atatürk Orman Çiftliği
İzmir: Saat Kulesi, Kadifekale, Agora Ören Yeri, Konak Meydanı, İzmir Arkeoloji Müzesi, Asansör
Antalya: Hadrian Kapısı, Kaleiçi, Aspendos Tiyatrosu, Perge Antik Kenti, Düden Şelalesi, Antalya Müzesi
Hatay: Saint Pierre Kilisesi, Habib-i Neccar Camii, Titus Tüneli, Antakya Mozaik Müzesi, Harbiye Şelalesi, Uzun Çarşı
Gaziantep: Zeugma Mozaik Müzesi, Gaziantep Kalesi, Bakırcılar Çarşısı, Emine Göğüş Mutfak Müzesi, Yesemek Açık Hava Heykel Atölyesi, Tahmis Kahvesi
Erzurum: Çifte Minareli Medrese, Erzurum Kalesi, Üç Kümbetler, Yakutiye Medresesi, Palandöken Kayak Merkezi, Erzurum Evleri
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Soru : Yaşadığınız yerin geçmişi ile ilgili sınıfınıza getirdiğiniz metin ve görselleri inceleyiniz. Arkadaşlarınızla sizin getirdiğiniz içerikleri karşılaştırınız.
Cevap : Sınıfa getirdiğim metin ve görselleri arkadaşlarımın paylaştıklarıyla karşılaştırdığımda bazı benzerlikler ve farklılıklar gördüm. Benim getirdiğim bilgiler genellikle semtin tarihi yapıları ve geçmişteki kültürel yaşamla ilgiliydi. Arkadaşlarımın getirdiği içeriklerde ise daha çok ünlü anıtlar, müzeler ve tarihi olaylar yer alıyordu. Bu karşılaştırma sayesinde yaşadığımız yerin geçmişi hakkında daha geniş bir bilgi edinmiş olduk.
Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Ardından verilen soruları cevaplayınız.
Görüşme Tarihi: 17.01.2022 Görüşme Yeri: Jale’nin dedesinin evi
Jale: Dedeciğim, geçen gün bir konuşmamızda doğduğun günden beri bu evde yaşadığını söylemiştin. Sen doğduğunda burası nasıl bir yerdi? Nasıl bir yaşamınız vardı?
Dede: Ben bu evde doğmuşum. Küçükken burası bir köydü. Şimdiki gibi gelişmiş bir ilçe değildi. Köyde hayvancılık ve tarım yapılırdı. Ben sabahları ineklerin başına giderdim. Öğlen ise eve gelir, aşımı yerdim. Şimdiki gibi çeşit çeşit marketler o zaman tabii ki yoktu. Her şeyimizi kendimiz yapardık. Bahçede yetiştirdiğimiz meyve ve sebzeleri, odun ateşinde pişirdiğimiz ekmeği yerdik.
Köyde o zamanlar birkaç aile vardı. Şimdi ise “Nüfus on bini geçmiş.” diyorlar. Köyde okul yoktu. Şimdi ilçemizde bir Anadolu lisesi bile var. Okuma yazmayı askerdeyken öğrendim. Sevgili torunum, benim çocukluk dönemimde hava tertemizdi. Tamamen doğal ürünlerle beslenmekteydik. Çok iyi komşularımız vardı. Birbirimizle yardımlaşırdık. (…)
Jale ve dedesi arasındaki konuşma nasıl devam etmiş olabilir? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap : Jale ve dedesi arasındaki konuşma muhtemelen dedesinin çocukluk anıları ve köy yaşamıyla ilgili detaylarla devam etmiştir. Dede, belki arkadaşlarıyla oynadığı oyunları, köydeki gelenekleri, bayramları ve aile içindeki günlük yaşamını anlatmıştır. Jale ise merak ederek sorular sormaya devam etmiş ve dedesinin yaşadığı zorlukları, mutlu anları öğrenmiş olabilir. Bu şekilde sohbet, geçmişle günümüz arasındaki farkları anlamaya yönelik bir deneyim hâline gelmiş olur.
Soru : Yakın çevrenizde yer alan farklı millî kültür ögelerine örnekler bularak bu örnekleri defterinize yazınız. Ardından yakın çevrenizdeki bir tarihî eseri görselleriyle birlikte tanıttığınız bir yerel tarih çalışması hazırlayınız. Çalışmanızı sınıfınızda sununuz.
Cevap :
Yakın çevremdeki millî kültür ögeleri örnekleri:
Türk el sanatları: Nakışlı yazma ve kilim dokuma
Geleneksel kıyafetler: Bindallı ve şalvar
Yemek kültürü: Mantı, baklava, zeytinyağlı yemekler
Müzik ve halk oyunları: Davul-zurna eşliğinde halay, kemençe
Yerel tarih çalışması örneği:
Tarihî Eser: İzmir Saat Kulesi
Yer: Konak Meydanı, İzmir
Özellikleri: 1901 yılında yapılmış, Osmanlı mimarisi etkisi taşır, dört köşesinde sütunlar ve süslü saat mekanizması vardır.
Kullanım amacı: Hem zaman ölçmek hem de şehrin simgesi olarak topluma hizmet etmek.
Görseller: Eserin ön ve yan cephelerinin fotoğrafları, meydandaki çevresi ve detay süslemeler.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : https://sanalmuze.gov.tr/muzeler/ankara-anadolumedeniyetleri muzesi/ genel ağ adresinden Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ni ziyaret ediniz. Müze binasının tarihini araştırınız. Bu bina hep müze olarak mı kullanılmıştır? Binanın geçmişten günümüze değişen ve sürekli olan yani değişmeyen ne gibi özellikler vardır? Defterinize yazınız.
Cevap :
Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Ankara’nın Altındağ ilçesinde, Atpazarı bölgesinde yer alan önemli bir kültürel miras alanıdır. Müze, Mahmut Paşa Bedesteni ve Kurşunlu Han adlı iki tarihi yapının birleşimiyle oluşturulmuştur. Bu yapılar, Osmanlı dönemine ait olup, 15. ve 16. yüzyıllarda inşa edilmiştir.
Mahmut Paşa Bedesteni, 1464-1471 yılları arasında inşa edilmiştir ve başlangıçta bir çarşı olarak kullanılmıştır. Kurşunlu Han ise 16. yüzyılda inşa edilmiş bir kervansaraydır. Her iki yapı da 1881 yılında çıkan büyük bir yangın sonucu terk edilmiştir. Ancak, Mustafa Kemal Atatürk’ün isteği üzerine, bu yapılar restore edilerek 1961 yılında Anadolu Medeniyetleri Müzesi olarak kullanılmaya başlanmıştır. Müze, 19 Mayıs 1968 tarihinde ziyarete açılmıştır.
Bina, başlangıçta bir çarşı ve kervansaray olarak inşa edilmişken, zamanla müze olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu süreçte, yapının iç ve dış yapısal özelliklerinde değişiklikler yapılmıştır. Örneğin, iç mekanlar sergi alanlarına dönüştürülmüş, modern aydınlatma ve güvenlik sistemleri eklenmiştir. Ancak, yapının tarihi dokusu korunarak, orijinal taş duvarlar ve kubbeli çatılar gibi unsurlar muhafaza edilmiştir.
Müze, Paleolitik Çağ’dan Osmanlı dönemine kadar uzanan geniş bir zaman diliminde Anadolu’da yaşamış medeniyetlere ait eserleri sergilemektedir. Bu eserler arasında heykeller, seramikler, takılar ve silahlar gibi çeşitli arkeolojik buluntular bulunmaktadır.
Sonuç olarak, Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin binası, tarihsel olarak bir çarşı ve kervansaray olarak inşa edilmiş, ancak zamanla müze olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bina, hem işlevsel hem de yapısal olarak değişiklikler geçirmiştir, ancak tarihi özellikleri korunarak günümüze kadar gelmiştir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
Soru : Aşağıdaki fotoğrafları inceleyiniz. Çevrenizde fotoğraftakilere benzer hangi kültürel ögeler olduğunu söyleyiniz. Bu ögelerin özelliklerini ve kullanım amaçlarını anlatınız.
Cevap :
Hereke Halısı: Çevremde bazı evlerde veya müzelerde Hereke halısı bulunuyor. Özel dokuma teknikleriyle yapılır, renkleri ve desenleri çok çeşitlidir. Genellikle evlerde süs amaçlı veya yere serilerek dekoratif olarak kullanılır.
Bindallı Kıyafeti: Çevremde düğünlerde veya özel geleneksel etkinliklerde bindallı kıyafeti görünüyor. Kadınlar tarafından giyilir ve özel nakışlarla süslenir. Genellikle gelin veya söz/nişan törenlerinde kullanılır ve kültürel mirasın bir parçasıdır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
Soru : Aile bireylerinizin çocukluk dönemi hakkında onlarla bir görüşme yapınız. Görüşmeden elde ettiğiniz bilgileri yazarak sınıfınıza getiriniz. Yazılarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Annemle yaptığım görüşmede, çocukluğunda köyde oynadığını, bahçede sebze ve meyve yetiştirdiklerini, sabahları hayvanlarla ilgilendiğini ve arkadaşlarıyla sokak oyunları oynadığını öğrendim. Babam ise çocukken mahallede bisiklet sürdüğünü, eski tahta oyuncaklarla oynadığını ve yazları tarlada ailesine yardım ettiğini anlattı. Bu bilgileri sınıfta arkadaşlarımla paylaştım.