6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65


6. Sınıf Türkçe Kitabı Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 Cevapları”, Türkçe dersinin önemli metinlerinden biri olan Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları ile birlikte incelenmektedir. Bu metin, Kastamonulu Şerife Bacı’nın kahramanlık öyküsünü anlatırken, öğrencilerin hem tarihsel hem de kültürel bilincini artırır. Öğrenciler, bu metin aracılığıyla Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde kadınların rolünü ve cesaretini daha iyi anlar.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile birlikte 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları anahtar kelimeleri, ders içerisinde yapılan etkinliklerin detaylı bir şekilde ele alınmasını sağlar. Bu sayede öğrenciler, metni daha iyi anlayarak eleştirel düşünme becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar. Ayrıca, metnin incelenmesi, edebi dil ve anlatım özelliklerini öğrenmelerine de katkıda bulunur.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki dörtlükle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

Bu vatan toprağın kara bağrında
Sıradağlar gibi duranlarındır,
Bir tarih boyunca onun uğrunda
Kendini tarihe verenlerindir.

Orhan Şaik GÖKYAY


Cevap :

Orhan Şaik Gökyay’ın bu dörtlüğü, vatan sevgisini ve fedakârlığı yücelten derin bir anlam taşıyor. Şair, vatan toprağını koruyanların ve bu uğurda tarihe adını yazdıranların vatanın gerçek sahipleri olduğunu vurguluyor.

Bu dizeler, vatanın yalnızca üzerinde yaşayanlara değil, aynı zamanda onun uğrunda canlarını feda edenlere ait olduğunu anlatıyor. Dörtlük, şehitlerin ve gazilerin kutsallığını, tarihe mal olmuş kahramanların fedakârlıklarını anımsatarak, vatanseverlik duygularını pekiştiriyor. Bu nedenle dörtlük, vatanı koruma bilinci ve ona duyulan derin minneti dile getiriyor.


Soru : Vatanımızı sevdiğimizi nasıl, hangi davranışlarla gösterebiliriz? Açıklayınız.


Cevap :

Vatanımızı sevdiğimizi pek çok farklı şekilde gösterebiliriz. Öncelikle vatanımıza olan sevgimizi, onun değerlerine ve mirasına sahip çıkarak gösteririz.

Çevreyi temiz tutmak, kamu malını korumak ve vatanın doğasını ve kaynaklarını sorumluluk bilinciyle kullanmak bu sevginin bir göstergesidir. Aynı zamanda, milletin refahı için çalışmak, toplumsal dayanışmayı güçlendirmek ve her alanda katkı sağlamak da vatan sevgisini somutlaştırır.

Ayrıca, eğitim alıp ülkemize faydalı bireyler olmak, toplumsal kurallara uymak ve vatanın birliği ile bütünlüğünü savunmak da önemli vatansever davranışlar arasında yer alır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metindeki anlamını bilmediğiniz sözcükleri tablodaki ilgili yere yazınız.

b. Bu sözcüklerin anlamlarını, metnin / cümlenin bağlamından hareketle tahmin etmeye çalışarak tahminlerinizi tablodaki ilgili yere yazınız

c. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek tablodaki ilgili yere yazınız.

ç. Anlamını doğru tahmin ettiğiniz sözcüklerin altındaki kutuya “✔” işareti koyunuz.


Cevap :

Tame Kelimesi

    • Tahmin: Yük ya da yük taşıyan hayvan
    • Sözlük Anlamı: Yük taşıyan hayvan

Kağnı Kelimesi

    • Tahmin: Taşıma aracı
    • Sözlük Anlamı: İki tekerlekli, hayvanla çekilen araç

Tipi Kelimesi

    • Tahmin: Şiddetli kar yağışı
    • Sözlük Anlamı: Rüzgâr ve karın birlikte olduğu fırtına

Yular Kelimesi

    • Tahmin: Hayvanı tutan ip
    • Sözlük Anlamı: Hayvanları yönetmek için kullanılan ip

Gayret Kelimesi

    • Tahmin: Çaba, çabalamak
    • Sözlük Anlamı: Bir şeyi başarmak için gösterilen çaba

Kışla Kelimesi

    • Tahmin: Askerlerin barındığı yer
    • Sözlük Anlamı: Askerlerin kalıp dinlendiği, görev yaptığı yer

Kafile Kelimesi

    • Tahmin: Gruba benzer topluluk
    • Sözlük Anlamı: Yola çıkan veya seyahat eden topluluk

Buz Kelimesi

    • Tahmin: Donmuş su
    • Sözlük Anlamı: Sıvı suyun donmuş hali

Zayıf Kelimesi

    • Tahmin: Kuvvetsiz, güçsüz
    • Sözlük Anlamı: Güçsüz, dayanaksız

Vazgeçmek Kelimesi

    • Tahmin: Bir şeyden vazgeçmek, bırakmak
    • Sözlük Anlamı: Bir işten veya düşünceden geri dönmek, ayrılmak

Soru : d. Bu sözcüklerin her biri ile birer cümle kurunuz. Cümleleri defterinize yazınız. Sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

  • Tame: Şerife Bacı, kağnısını çeken tame hayvanların sırtını okşadı.
  • Kağnı: Zorlu kış koşullarında cephane taşımak için kağnılar hazırlandı.
  • Tipi: Kar tipi nedeniyle yürümekte zorluk çeken kadınlar, yollarına devam ettiler.
  • Yular: Öküzlerin yularını sıkıca tutarak kağnıyı çekmelerini sağladı.
  • Gayret: Vatan savunması için gösterdiği gayret, herkesin takdirini kazandı.
  • Kışla: Askerler, uzun bir yolculuğun ardından kışlaya vardılar.
  • Kafile: Cephane taşıyan kafile, zorlu yollardan geçerek hedeflerine ulaşmaya çalışıyordu.
  • Buz: Yolda ilerlerken, tekerlekler buz üzerinde kayarak duruyordu.
  • Zayıf: Kış şartlarında zayıf kalan hayvanlar, yiyecek bulmakta zorlandı.
  • Vazgeçmek: Zorluklara rağmen, Şerife Bacı asla vazgeçmeyeceğini düşündü.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Şerife Bacı nereye ulaşmak istemektedir?


Cevap :

Şerife Bacı, İnebolu’dan Kastamonu Kışlasına cephaneleri ulaştırmak istemektedir.


2. Şerife Bacı hangi zorluklarla karşılaşmaktadır?


Cevap :

Şerife Bacı; şiddetli soğuk, tipi, aç ve yorgun öküzler, donma tehlikesi gibi zorluklarla karşılaşmaktadır.


3. Metinde anlatılan zorlu şartlara rağmen Şerife Bacı neden pes etmemiştir?


Cevap :

Vatanına olan sevgisi ve askerlerin cephaneye olan ihtiyacı Şerife Bacı’nın pes etmemesini sağlamıştır.


4. Şerife Bacı neden kendini değil de cephane sandıklarını korumuştur?


Cevap :

Şerife Bacı, cephanelerin vatan savunması için önemli olduğunu düşündüğü için kendi canından önce onları korumayı tercih etmiştir.


5. Şerife Bacı’nın yaptığı fedakârlıklar sizi nasıl etkiledi? Duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Şerife Bacı’nın yaptığı fedakârlıklar beni derinden etkiledi. Onun vatanseverliği, cesareti ve fedakârlığı, bir milletin bağımsızlığı için bireylerin ne kadar büyük fedakârlıklar yapabileceğini gösteriyor.


3. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu: Şerife Bacı’nın, Kurtuluş Savaşı sırasında cephane taşıyarak vatanı için gösterdiği fedakârlıklar.

Metnin Ana Fikri: Vatanı savunmak uğruna yapılan fedakârlıklar milletin bağımsızlığı için hayati önem taşır.


4. ETKİNLİK


Soru : Metindeki hikâye unsurlarını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay nedir?


Cevap :

Şerife Bacı, Kurtuluş Savaşı sırasında İnebolu’dan Kastamonu Kışlasına cephane taşımaya çalışırken zor doğa koşullarıyla mücadele eder.


2. b. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay, yaşanması mümkün olan,
gerçek hayatta yaşanabilecek bir olay mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, gerçek hayatta yaşanmış bir olaydır. Kurtuluş Savaşı sırasında kadınlar da cephane taşımış ve büyük fedakârlıklar yapmıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


3. c. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metnin kahramanları kimlerdir?


Cevap :

Metnin kahramanları Şerife Bacı, kızı, öküzleri ve onu takip eden askerlerdir.


4. ç. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı yer ya da yerlerle ilgili bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, metinde olayın İnebolu’dan Kastamonu Kışlasına kadar olan bir yolculukta geçtiği belirtilmiştir.


5. d. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı zamanla ilgili
bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, olay 1921 yılının Aralık ayında, Kurtuluş Savaşı döneminde geçmektedir.


5. ETKİNLİK


Soru : Metindeki kişi sayısı kadar arkadaşınızın bulunduğu gruplar oluşturunuz ve aranızda rol dağılımı yapınız. Metni canlandırmaya hazırlanınız. Canlandırmanızı gerçekleştiriniz. En iyi canlandırma yapan grubu öğretmeninizin rehberliğinde belirleyiniz.


Cevap : Bu etkinliği sınıf içerisinde arkadaşlarınızla yapmanız gerekmektedir.


6. ETKİNLİK


Soru : Şerife Bacı başta olmak üzere bütün Millî Mücadele kahramanlarına bir teşekkür konuşması metni hazırlayınız. Yazdığınız metinden hareketle, karşınızda o kahramanlar varmışçasına konuşmanızı gerçekleştiriniz.


Cevap :

Değerli Kahramanlar,

Bugün burada, vatanımız için mücadele eden, canlarını feda eden sizlere minnetimizi sunmak için toplandık. Özellikle Şerife Bacı, cesareti ve fedakarlığıyla bizlere ilham vermektedir.

Sizlerin gösterdiği azim sayesinde bugün özgür bir ülkeye sahibiz. Her birinizin kahramanlıkları, Türk milletinin bağımsızlığı için verdiğiniz mücadelenin birer simgesidir.

Sizlere, bu kutsal vatan uğruna gösterdiğiniz özveri ve cesaret için sonsuz teşekkürlerimizi sunuyoruz. Ruhunuz şad olsun!

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : İstediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.


Cevap :

Sevgili kahramanlar,

Bugün burada, vatanımız için canlarını feda eden, destanlar yazan sizleri anmak için toplandık. Millî Mücadele döneminde gösterdiğiniz cesaret ve fedakârlık, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin en güzel örneklerindendir.

Sizler, yalnızca askeri bir mücadele vermekle kalmadınız; aynı zamanda kadın-erkek, yaşlı-genç demeden bir araya gelerek ülkemizin geleceğini şekillendirdiniz. Şerife Bacı gibi fedakâr kadınlar, bizlere ilham verdi. Gözlerinizi kırpmadan vatan uğruna mücadele ettiniz.

Hepinizin azmi ve kararlılığı, bizlere vatanın ne denli değerli olduğunu öğretti. Bugün özgürce yaşayabiliyorsak, bunu sizlerin cesaretine borçluyuz.

Sizlere şükranlarımızı sunuyoruz. Ruhunuz şad olsun!


 GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Atatürk’ün katıldığı savaşlar hakkında bir araştırma yapınız. Bu konuyla ilgili resim ve fotoğraflar toplayınız. Elde ettiğiniz bilgiler ve görselleri kullanarak sınıfta bir sunum gerçekleştireceksiniz. Bunun için evde prova yapınız.


Cevap :

Atatürk’ün Katıldığı Savaşlar

1. Trakya Savaşı (1912-1913)

  • Balkan Savaşları sırasında Trakya’da Türk ordusunun komutanı olarak görev yaptı.
  • Savaş, Türk topraklarının kaybıyla sonuçlandı.

2. Çanakkale Savaşı (1915)

  • Çanakkale Cephesi’nde 19. Tümen Komutanı olarak görev aldı.
  • Türk askerlerinin büyük bir kahramanlıkla savunduğu bu savaş, İtilaf Devletleri’ne karşı kazanıldı.

3. Kafkas Cephesi (1914-1916)

  • Doğu Cephesi’nde Rus ordusuna karşı mücadele etti.
  • Sarıkamış Harekatı’na katıldı, ancak bu savaşda büyük kayıplar yaşandı.

4. Kurtuluş Savaşı (1919-1923)

  • Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesinin lideri oldu.
  • Sakarya Meydan Muharebesi, Dumlupınar Meydan Muharebesi gibi önemli savaşları yönetti.
  • Sonuç olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasını sağladı.

“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70


6. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66, 67, 68, 69, 70 Cevapları” öğrencilerin Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Etkinlik Cevapları ile pekiştirdiği bilgi ve becerileri geliştirmeye yardımcı olan önemli bir kaynaktır. Bu metin, Atatürk’ün doğaya ve çevreye olan duyarlılığını ön plana çıkarırken, öğrencilere bu konuda farkındalık kazandırmayı hedefler. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları sayesinde, dinleme etkinliklerinden elde edilen bilgiler, öğrencilerin metinle ilgili düşüncelerini ve duygularını daha iyi ifade etmelerine olanak tanır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları”

Ders içeriği olarak, 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları üzerinden gerçekleştirilen aktiviteler, öğrencilerin okuma, dinleme ve anlama becerilerini geliştirmektedir. Bu bağlamda, Atatürk Çiçeği’nin önemi ve korunması gereken değerler hakkında tartışmalar yapılarak öğrencilerin çevre bilinci artırılmaktadır. Bu etkinlikler, öğrencilerin sadece akademik başarılarını değil, aynı zamanda kişisel ve sosyal gelişimlerini de desteklemektedir.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki anıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


ÇİÇEKLER

Kurtuluş Savaşı günlerinde bir gün Mustafa Kemal, Ankara karargâhında yemek yerken masayı biraz renklendirmek ister. Masaya birkaç çiçek konulmasını önerir. Fakat o zamanlar Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’nın masasını bile süsleyecek bir demet çiçek bulunamaz. Daha sonra Mustafa Kemal Çankaya’ya yerleştiğinde çiçek yetiştirmeye başlayacak, tarlalarda filizlenen çiçek fidanlarını arkadaşlarına göstererek “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler.” diyecektir.

Mavisel YENER


Cevap :

Bu anı, Mustafa Kemal Atatürk’ün, savaşın en zor günlerinde bile umudunu yitirmediğini ve geleceğe olan inancını nasıl canlı tuttuğunu gösteriyor. Çiçeklerin yokluğunu fark etmesi, onun sadece askeri zaferlere değil, aynı zamanda hayatın güzelliklerine ve estetiğine de önem verdiğini ortaya koyuyor.

Zorluklar arasında bile masasına çiçek koymak istemesi, yaşama sevincini yitirmediğinin bir göstergesi. Ankara toprağı üzerinde yetişen çiçekleri “kazandığımız zaferler” ile ilişkilendirmesi de, onun bu zaferleri sadece askeri bir başarı olarak değil, aynı zamanda halkın geleceği ve ülkenin yeniden dirilişi olarak gördüğünü düşündürüyor.


Soru : Sizce Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün dünyada tanınan ve takdir edilen bir lider
olması onun hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Atatürk’ün dünya çapında tanınmasının ve takdir edilmesinin en önemli sebebi, yenilikçi ve vizyoner liderliğidir. Sadece Türkiye’yi işgalden kurtarmakla kalmamış, aynı zamanda modern, laik ve demokratik bir ülke kurarak halkına çağdaş bir yaşam sunmuştur.

Onun akılcı, bilimsel yaklaşımları, bağımsızlık tutkusu ve halkının refahı için yaptığı devrimler, dünya genelinde büyük saygı kazanmasını sağlamıştır. Ayrıca, savaşlardan yorgun düşmüş bir milletin lideri olarak barışı savunmuş ve bu yönüyle uluslararası alanda barış elçisi olarak görülmüştür. Bu özellikleri, onu sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada saygı duyulan bir lider yapmıştır.


Soru : Metni dinlerken anlamını bilmediğiniz sözcükleri ve önemli gördüğünüz bilgileri aşağıdaki yazma alanına not ediniz. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin
anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.


Cevap :

Önemli Gördüğüm Bilgiler:

  • Değer verilen bir şeye isim vermek, büyük bir anlam taşıdığı için oldukça zor bir süreçtir.
  • Bir bitkiye resmi olarak ad vermek, Dünya Bitki Bilimi Dairesi gibi yetkili kuruluşlara başvurmayı gerektirir.
  • Atatürk için doğa ve çiçekler, hayatındaki özel değerler arasında yer alır.
  • Atatürk’ün en sevdiği renkler yeşil ve kırmızı olarak bilinir.
  • Atatürk çiçeği, kasım ve aralık aylarında çiçek açar.

Anlamını Bilmediğim Sözcükler:

  • Profesör: Üniversitelerde en üst düzeyde akademik unvana sahip öğretim üyesi.
  • Laboratuvar: Bilimsel deneylerin ve araştırmaların yapıldığı, özel donanımlı alan.
  • İstemsizce: İstem dışı, farkında olmadan yapılan davranış veya hareket.
  • Kolej: Yabancı dil öğretimine ağırlık veren eğitim kurumu.
  • Tescil etmek: Bir şeyi resmî olarak kaydederek hukuki statü kazandırmak.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metinde kullanılan bazı sözcükler ve bunların anlamları aşağıda verilmiştir. Metni tekrar dinleyerek bağlamdan hareketle sözcüklerle anlamlarını eşleştiriniz.


Cevap :

  • Profesör = Yükseköğretim kuruluşlarında en üst aşamada olan öğretim üyesi.
  • Tescil = Herhangi bir şeyi resmî olarak kaydetme, kütüğe geçirme.
  • İstemsiz = İstemeden yapılan.
  • Laboratuvar = Tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarıyla ilgili araştırmaların, deneylerin yapıldığı özel donanımlı yer.
  • Randevu = Belli bir saatte, belli bir yerde iki veya daha çok kişi arasında kararlaştırılan buluşma.
  • Üniversite = Bilimsel araştırma ve yayın yapan fakülte, enstitü, yüksekokul vb. kuruluş birimlerinden oluşan öğretim kurumu.

Soru : b. “a” maddesinde verilen sözcükleri anlamlarına uygun kullanarak kısa bir metin yazınız.


Cevap :

Dün, üniversitede görev yapan bir profesör ile görüşmek için randevu aldım. Görüşme, üniversitenin yeni açılan ileri teknoloji laboratuvarında gerçekleşti. Profesör, burada yapılan deneylerin sonuçlarının dikkatlice incelendiğini ve doğru bulguların resmi olarak tescil edilmesinin çok önemli olduğunu vurguladı.

Sohbet sırasında, bilim dünyasında yapılan çalışmaların titizlikle yürütüldüğünü öğrenmek beni çok etkiledi. Bir ara heyecandan istemsiz bir şekilde elimdeki notları düşürdüm, fakat profesör bunu fark edip gülümseyerek yardımcı oldu. Bu buluşma, üniversite hayatı ve bilimsel çalışmalar hakkında daha derin bir bakış açısı kazanmamı sağladı.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. “Atatürk çiçeği” adını kim, nasıl koymuştur?


Cevap :

Profesör Kirk Land’ın arkadaşı, Türkiye’yi ziyaret ettikten sonra Atatürk’ten etkilenerek bu ismi önermiştir.


2. Metinde Atatürk çiçeğinin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?


Cevap :

Yeşil yapraklı ve kan kırmızısı çiçeklidir.


3. Doktor Kirk Land’ın (Körk Land) çiçeğine Atatürk ismini koymasının sebebini açıklayınız.


Cevap :

Arkadaşının Atatürk’e duyduğu hayranlığı paylaşması üzerine bu isim tercih edilmiştir.


4. Doktor, çiçeğe Atatürk adının konulmasının tescil edilmesi için ne yapmıştır?


Cevap :

Dünya Bitkibilimi Dairesine başvurarak Atatürk ismini tescil ettirmiştir.


5. Metinde Atatürk’e ait hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?


Cevap :

Atatürk’ün doğayı ve çiçekleri sevmesi.


6. Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabilir?


Cevap :

Atatürk’ün doğa sevgisi, özgün kişiliği ve liderlik özelliklerinden dolayı ona büyük bir saygı duyulmuştur.


3. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız.


Cevap :

Profesör Kirk Land, yetiştirdiği çiçeğe isim vermekte zorlanır. Uzun zamandır görmediği arkadaşı Türkiye’ye yaptığı bir ziyarette Atatürk’ten çok etkilenmiş ve çiçeğe Atatürk’ün adını vermesini önermiştir. Bu öneriyi kabul eden Land, çiçeğe Atatürk ismini verir ve bu ismi tescil ettirir.


4. ETKİNLİK


Soru : Öğretmeniniz, ikişer öğrenciden meydana gelen üç grup oluşturacaktır. Bu gruplar, aralarında görev dağılımı yaparak hangi öğrencinin hangi rolü üstlendiğini söylemeden “Atatürk Çiçeği” adlı metindeki kişileri jest ve mimiklerle, sözsüz biçimde canlandıracaktır. Üç grubun da canlandırması izlendikten sonra sınıftaki diğer öğrenciler, aşağıdaki soruları cevaplayacaktır.


1. Sizce hangi grup en iyi canlandırmayı yaptı?


Cevap :  İkinci grup en iyi canlandırmayı yaptı.


2. Hangi öğrencinin kimi canlandırdığını tahmin edebildiniz mi? Nasıl?


Cevap :  Evet, tahmin edebildim. Jest ve mimiklerinden kimin hangi karakteri canlandırdığı açıktı.


2. Sizce jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşınız kim oldu?


Cevap :  Bence jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşım Kirk Land’ı canlandıran Ahmet oldu.


5. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.


Soru: Metnin konusu nedir?

Cevap : Profesör Kirk Land’ın bulduğu çiçeğe isim arayışı ve arkadaşının tavsiyesiyle çiçeğe Atatürk çiçeği adını vermesi.

Soru: Metnin ana fikri nedir?

Cevap : Atatürk, doğaya ve çiçeklere olan sevgisiyle tüm dünyada iz bırakan bir liderdir.


6. ETKİNLİK


Soru : Gelecek derse hazırlık bölümünde sizden istenen sunumu gerçekleştirmek için gerekli hazırlıkları yapınız. Gönüllü arkadaşlarınızdan birinin sunumunu dinleyerek sunumlara başlayınız. Sunum sonunda arkadaşınızın yaptığı sunumu değerlendiriniz. Siz de sunumunuzu yapınız ve arkadaşlarınızdan değerlendirmelerini isteyiniz.


Cevap :

Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar şunlardır:

Trablusgarp Savaşı (1911-1912): Mustafa Kemal, İtalyan işgaline karşı yerel direnişleri örgütleyerek Trablusgarp’ta halkı savunmaya hazırlamış ve burada önemli bir liderlik sergilemiştir. Bu savaş, onun askeri yeteneklerini geliştirmesinde büyük rol oynamıştır.

Balkan Savaşları (1912-1913): Mustafa Kemal, Balkan Savaşları sırasında Çanakkale ve Gelibolu bölgelerinde önemli görevler üstlenmiştir. Savaş sonrasında ise Sofya’da askeri ataşe olarak görevlendirilmiştir.

Çanakkale Savaşı (1915): 1. Dünya Savaşı sırasında Anafartalar Grup Komutanı olarak büyük bir zafer kazanmış, Çanakkale’deki bu başarısı onun ulusal bir kahraman olarak tanınmasını sağlamıştır.

Kafkasya Cephesi (1916-1917): Doğu Anadolu’da Ruslara karşı savunma ve karşı taarruzlar düzenlemiş, Muş ve Bitlis’i düşman işgalinden kurtarmıştır.

Suriye-Filistin Cephesi (1917-1918): 7. Ordu Komutanı olarak İngilizlere karşı savaşmış, ancak Osmanlı ordusu bu cephede yenilgi almıştır. Mustafa Kemal, bu cephede stratejik zekasıyla dikkat çekmiştir.

Kurtuluş Savaşı (1919-1923): Millî Mücadele’nin lideri olarak Anadolu’ya geçmiş, Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi savaşlarda zafer kazanmıştır. Bu mücadele, Türkiye Cumhuriyeti’nin temellerinin atılmasına yol açmıştır.

Atatürk, bu savaşlardaki başarılarıyla modern Türkiye’nin kurucusu ve büyük bir lider olarak tarihe geçmiştir.


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin cümlenin anlamında yaptığı değişikliği, her cümlenin altındaki yazma alanına yazınız.


  • Atatürkle hiç karşılaşmadım ama onun hakkında çok şey biliyorum.

Cevap : Biri olumsuz biri olumlu yargı bildiren iki cümleyi bağlamıştır.

  • Genç yaşına rağmen yüzlerce kitap okudu.

Cevap : Olumsuz bir durumu olumlu bir yargıya bağlamıştır.

  • Ankara’ya gitmeyi çok istemiştim ancak hastalanınca gidemedim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Sokağımızda çiçekçi aradım lakin bulamadım.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Sabahlara kadar ders çalıştım bununla birlikte iyi not alacağımdan emin değilim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.

  • Atatürk’ü görmek için yüksek bir yere çıkmıştım buna rağmen göremedim.

Cevap : Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen sözcükleri kullanarak bir hikâye yazınız. Yazınızda hikâye unsurlarını kullanmaya dikkat ediniz. Metninizi yazarken geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

çocuk, toprak, madalya, bayrak, cumhuriyet, İzmir, zafer, bağımsızlık


Cevap :

Başlık: Bağımsızlık Yolunda Bir Çocuk

Cumhuriyetin ilanından sonraki yıllarda küçük Ahmet, İzmir’in sıcak topraklarında yaşıyordu. Dedesi, Kurtuluş Savaşı’na katılmış ve zafer kazandıktan sonra geri dönmüştü. Ahmet, dedesinin madalyasını görerek o eski günleri hayal ederdi.

Bir gün dedesi, madalyanın hikâyesini anlatmaya karar verdi. “Bu madalya, bağımsızlık için verdiğimiz mücadelenin simgesidir,” dedi. “Topraklarımızı kurtarırken elimizde sadece inancımız ve bayrağımız vardı.”

Ahmet, dedesinin anlattıklarını dikkatle dinleyerek bayrağın ve cumhuriyetin değerini anlamaya başladı. Dedesi, “Bağımsızlık kolay kazanılmadı. Bu topraklar hepimizin koruması gereken en kıymetli şeylerdir,” diyerek onu uyardı.

O günden sonra Ahmet, her sabah madalyaya bakarak ülkesine hizmet etme sözü verdi. Bir gün, o da dedesi gibi bağımsızlık için çalışmaya başladı. Bayrak gökyüzünde gururla dalgalanıyordu.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : İklim değişikliği ve küresel ısınmanın etkileri hakkında bir araştırma yapınız.


Cevap :

İklim Değişikliği ve Küresel Isınmanın Etkileri

İklim değişikliği, Dünya’nın iklim sistemindeki uzun dönemli değişiklikleri ifade ederken, küresel ısınma, ortalama sıcaklıkların artışını tanımlar. Bu iki olgu, dünya genelinde ciddi etkilere yol açmaktadır.

Etkileri:

  1. Sıcaklık Artışı: Küresel sıcaklıklar, 19. yüzyıldan bu yana yaklaşık 1°C artmıştır.
  2. Buzulların Erimesi: Kutuplardaki buzullar eriyor, bu da deniz seviyesinin yükselmesine neden oluyor.
  3. Ekosistem Değişiklikleri: Türlerin yaşam alanları değişiyor, bazı türler yok olma riskiyle karşı karşıya.
  4. Tarım Üzerindeki Baskı: İklim değişikliği, tarım ürünlerinin verimliliğini olumsuz etkiliyor.
  5. Su Kaynakları: Bazı bölgelerde su kıtlığı yaşanırken, diğerlerinde aşırı yağışlar görülmektedir.

Sonuç olarak, iklim değişikliği ve küresel ısınma, insan sağlığı, ekosistemler ve gıda güvenliği üzerinde tehditler oluşturmaktadır. Bu sorunlarla başa çıkmak için yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek ve sürdürülebilir yaşam biçimlerini benimsemek önemlidir.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 71


6. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 71 Cevapları”, Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları ile öğrencilere milli kimlik ve değerler üzerine derinlemesine düşünme fırsatı sunar. Bu metin, Türk bayrağının anlamı ve önemi hakkında farkındalık yaratırken, duygusal bir bağ kurmayı hedefler. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları aracılığıyla öğrenciler, metnin içeriğini zenginleştiren çeşitli etkinlikler gerçekleştirme imkânına sahip olurlar.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları” içerdiği etkinliklerle, bayrak sevgisini ve vatanı koruma bilincini pekiştiren bir eğitim süreci sunar. Öğrenciler, bayrağın simgesel değerini kavrayarak, ulusal kimlikleriyle ilgili duygularını yazılı olarak ifade etme becerisi kazanırlar. Bu tür etkinlikler, öğrencilerin hem yazma becerilerini geliştirmelerine hem de toplumsal değerleri içselleştirmelerine yardımcı olur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


BIR BAYRAK RÜZGÂR BEKLIYOR
-Ziya İlhan Zaimoğlu’na

Şehitler tepesi boş değil,
Biri var, bekliyor…
Ve bir göğüs nefes almak için
Rüzgâr bekliyor.
Türbesi yakışmış bu kutlu tepeye,
Yattığı toprak belli,
Tuttuğu bayrak belli.
Kim demiş Meçhul Asker diye?
Destânını yapmış, kasîdeye kanmış…
Bir el ki ahretten uzanmış,
Edeple gelip birer birer
Öpsün diye fâniler.
Öpelim temizse dudaklarımız…
Fakat basmasın toprağına
Temiz değilse ayaklarımız.
Rüzgârını kesmesin gövdeler…
Sesinden yüksek çıkmasın
Nutuklar, kâsideler!
Geri gitsin alkışlar, geri…
Geri gitsin ellerin
Yapma çiçekleri!
Ona oğullardan, analardan
Dilekler yeter…
Yazın sarı, kışın beyaz
Çiçekler yeter.
Söyledi söyleyenler demin…
Gel süngülü yiğit, alkışlasınlar,
Şimdi sen söyle, söz senin!
Şehitler tepesi boş değil,
Toprağını kahramanlar bekliyor…
Ve bir bayrak dalgalanmak için
Rüzgâr bekliyor.
Destânı öksüz, sükûtu derin
Meçhul Askerin…
Türbesi yakışmış bu kutlu tepeye;
Yattığı toprak belli,
Tuttuğu bayrak belli…
Kim demiş Meçhul Asker diye?

Arif Nihat ASYA


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları Sayfa 72, 73, 74


6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72, 73, 74 Cevapları” ile Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Etkinlik Cevapları, öğrencilerin öğrenim süreçlerini destekleyen önemli kaynaklardır. Bu sayfalar, öğrencilerin ünite boyunca edindikleri bilgileri pekiştirmelerine ve anlamalarını derinleştirmelerine yardımcı olan etkinliklerle doludur. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları da bu süreçte öğrencilere yönlendirmeler sunarak, hangi alanlarda daha fazla pratik yapmaları gerektiği konusunda rehberlik eder.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları”

“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları” sayesinde, öğrenciler hem yazılı hem de sözlü iletişim becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar. Değerlendirme etkinlikleri, öğrencilerin okuma, anlama ve analiz etme yeteneklerini ölçerken, aynı zamanda kendilerini ifade etme becerilerini de artırır. Bu sayede, öğrenciler, Türkçe dersindeki kavramları daha iyi kavrayarak, ilerleyen dönemlerde daha sağlam bir temel oluştururlar.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-73-74


SEYİT ONBAŞI’NIN FOTOĞRAFI ÇEKİLİRKEN

18 Mart 1915. Bir kahramanlık destanı yazan askerlerimizden Topçu Koca Seyit, tam iki yüz on yedi kiloluk üç mermiyi arka arkaya ateşliyor ve gönderdiği üçüncü mermi Ocean (Oğşın) gemisine isabet ediyor. Gemi, yana doğru yatıyor, dengesini kaybedip yavaş yavaş sürüklenmeye başlıyor. Bu sırada ikinci darbe, Nusret’in döşediği mayınlardan geliyor. Müthiş bir patlama… İki dakika sonra gemi artık ortalıkta yok. Çoktan Boğaz’ın serin sularına gömülmüş bile.

Tabii iki yüz on yedi kiloluk mermiyi kaldırıp tarihe adını altın harflerle yazdıran Seyit Onbaşı’nın başarısı kısa sürede duyuldu. Bu anı tekrar canlandırıp ölümsüzleştirmek için Ordu Foto Film Arşivi’nin fotoğrafçıları cepheye geldi. Amaçları, Seyit’in mermiyi kucağında tuttuğu bir fotoğrafını çekip gazetelerde yayımlamaktı. Bu sayede halkın morali yükselecek ve cephedeki askerlerimizin başarısı kutlanacaktı. Fotoğraf makinesi hazırlandı. Başarısından dolayı “çavuş” yapılan Seyit’ten mermiyi tekrar kaldırması istendi. Seyit Çavuş, birkaç kez denese de mermiyi kaldıramadı.

Nedenini ise yine kendisi açıkladı: “Bu mermi kaldırma işi fotoğraf çektirmek için yapılacak iş değildir. Düşman yine gelsin, yine kaldırırım Allah’ın izniyle.” Bunun üzerine merminin içindeki barut döküldü ve boş mermiyle fotoğraf çekildi. Fotoğraf gazetelerde yayımlandıktan sonra bu mütevazı kahraman tanındı. Hatta gazetedeki fotoğraf, birçok kişi tarafından özenle kesilip çerçeveletilerek evlere, dükkânlara asıldı.

Metin ÖZDAMARLAR


Soru : 1, 2, 3 ve 4. soruları metne göre cevaplayınız.


1. “Tarihe adını altın harflerle yazdırmak” ifadesi sizce ne anlama gelmektedir?


Cevap :

“Tarihe adını altın harflerle yazdırmak” ifadesi, bir kişinin büyük başarılar elde etmesi ve bu başarıların uzun süre hatırlanması anlamına gelir. Bu ifade, Seyit Onbaşı’nın kahramanlıklarının ve yaptığı fedakarlıkların unutulmaz olduğunu vurgular.


2. Ordu Foto Film Arşivi fotoğrafçılarının cepheye geliş amacı nedir?


Cevap :

Ordu Foto Film Arşivi fotoğrafçılarının cepheye geliş amacı, Seyit Onbaşı’nın mermiyi kucağında tuttuğu bir fotoğrafını çekmek ve bu fotoğrafı gazetelerde yayımlamaktır. Bu sayede halkın morali yükselecek ve cephedeki askerlerin başarıları kutlanacaktır.


3. Seyit Onbaşı’nın fotoğrafının gazetelerde yayımlanmak istenmesinin sebebi nedir?


Cevap :

Seyit Onbaşı’nın fotoğrafının gazetelerde yayımlanmak istenmesinin sebebi, onun kahramanlık hikayesini ve başarılarını halkla paylaşarak moral vermek, ayrıca cephedeki askerlerin cesaretini artırmaktır.


4. Seyit Onbaşı, mermiyi savaştan sonra kaldıramamasını nasıl açıklamaktadır?


Cevap :

Seyit Onbaşı, savaştan sonra mermiyi kaldıramamasını, bunun fotoğraf çektirmek için yapılacak bir iş olmadığını belirterek açıklamaktadır. Düşman tekrar gelirse mermiyi kaldıracağını, ancak bu tür bir hareketin sadece fotoğraf için yapılmaması gerektiğini ifade etmiştir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


5. Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.


Cevap :

  • (Yanlış) Hikâyelerde yalnızca yaşanmış olaylar anlatılır.
  • (Doğru) Hikâyeler olay yazısıdır.
  • (Yanlış) Hikâyelere tekerleme ile başlanır.
  • (Doğru) Her hikâyede olay, yer, zaman ve şahıs unsurları bulunur.
  • (Doğru) Hikâyelerde olağanüstü kişilere yer verilir.

6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde boş bırakılan yere farklı bir geçiş ve bağlantı
ifadesi getirilmelidir?


A) Yemek masasına oturmak istememişti ……………….. aklı kitapta kalmıştı.
B) Resim dersinde orman resmi çizdim ……………….. doğayı çok seviyorum.
C) Çanakkale’yi görmeyi çok istiyorum ……………….. orada tarihin izleri var.
D) Askerimizin olanakları kısıtlıydı ……………….. askerimiz zafere ulaştı.

Cevap : D) Askerimizin olanakları kısıtlıydı ……………….. askerimiz zafere ulaştı.


7. Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer alan dizeler arasında ses benzerliği
bulunmaktadır?


A) Bir deli rüzgârım dağlar başında
Ne eser yorulur ne durulurum
B) Kandilli yüzerken uykularda
Mehtabı sürükledik sularda.
C) Derinden derine ırmaklar ağlar.
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.
D) Sürüler iniyor karşı bayırdan.
Günün son ışığı vurmuş dereye.

Cevap : C) Derinden derine ırmaklar ağlar.
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi.


8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim kullanılmamıştır?


A) Söylediklerim kulağına küpe olsun.
B) Memleketim burnumda tütüyor.
C) Dal yanlışlıkla gözüme girdi.
D) Haberi duyunca havalara uçtuk.

Cevap : C) Dal yanlışlıkla gözüme girdi.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları


l. Sanatseverlik ll. Vatanseverlik lll. Liderlik
lV. İnsan sevgisi V. İleri görüşlülük VI. Doğa sevgisi

9. Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişlerinin hangi kişilik özelliği ile ilgili olduğunu belirleyiniz ve kişilik özelliğinin numarasını ilgili boşluğa yazınız.


Cevap :

a. “Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.” (I. Sanatseverlik)
b. “Bu vatan çocuklarımız ve torunlarımız için cennet yapılmaya layıktır.” (II. Vatanseverlik)
c. “Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görmesi kâfi değildir. Muhakkak ufkun ötesini de görmesi şarttır.” (V. İleri görüşlülük)
ç. “Ben kalpleri kırarak değil, kazanarak hükmetmek isterim.” (IV. İnsan sevgisi)
d. “Verdiğiniz emrin yapıldığından emin olmak istiyorsanız da en son gerçekleşme ucuna kadar kendiniz onun başında bulunacaksınız.” (III. Liderlik)


10. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi isim değildir?


A) Bu güzel vatan atalarımızın çabası sonucu ayakta kaldı.
B) Köy halkı genç yaşlı demeden cepheye yardıma koştu.
C) Seyit Onbaşı kimsenin yardımı olmaksızın mermiyi kaldırdı.
D) Sabah ezanıyla askerler cepheye doğru yürüdüler.

Cevap : C) Seyit Onbaşı kimsenin yardımı olmaksızın mermiyi kaldırdı.


11. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde geçiş veya bağlantı ifadesi kullanılmıştır?


A) Millî Mücadele tüm halkımızın desteğiyle zaferle sonuçlandı.
B) O hiçbir zaman ümitsizliğe düşmezdi çünkü bilgisine güvenirdi.
C) Çanakkale bağımsızlığımızı müjdeleyen bir şehir olmuştu.
D) Ay yıldızlı bayrağımız gökyüzünde nazlı nazlı dalgalanıyor.

Cevap B) O hiçbir zaman ümitsizliğe düşmezdi çünkü bilgisine güvenirdi.


12. “İstanbul’da çok sayıda tarihî mekân var …………… hepsini bir haftada ziyaret edemedim.” cümlesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez?


A) ama
B) ancak
C) çünkü
D) fakat

Cevap : C) çünkü


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 72-73-74 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Anadolu Adı Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 40, 41


6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40, 41 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Anadolu Adı Serbest Okuma Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin Anadolu’nun tarihi ve kültürel dokusunu anlamalarına katkıda bulunan önemli kaynaklardır. Bu metinler, hem dinleme hem de okuma becerilerinin geliştirilmesine yardımcı olurken, Anadolu’nun zenginliklerini keşfetme fırsatı sunmaktadır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları”

Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları, ders içerikleriyle ilgili etkinliklerin uygulanmasında rehberlik etmektedir. Bu sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini güçlendirirken, Anadolu’nun kültürel ve coğrafi önemini daha iyi kavramalarına yardımcı olmaktadır.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-41


ANADOLU ADI

Güzel ülkemin büyük parçasını oluşturan Anadolu topraklarımızın bu adla anılmasının çeşitli hikâyeleri vardır. Bu efsanelerin her biri ayrı bir güzelliği sergiler, dinleyenleri kendisine çekiverir. Bu efsanelerin ikisini aşağıya alıyoruz. İlk efsanemizi, Anadolu’muzun nice efsanesine can veren Mehmet Önder’in kaleminden seçiyoruz:

“…Şöyle Anadolu’nun ortasına, Ankara’ya yakın Kızılcahamam’a kadar uzanınız. Biraz ileride Taşlıca köyü var. Köyün yanı başında bir taş oluk, oluğun yanı başında da bir yatır vardır. Anadolu dile gelir, ağızlar açılır, başlar anlatmaya…

Türk sultanı asker toplar, sefere çıkar; dağ taş, dere tepe aşarlar. Ağustos güneşi, dudakları çatlatır, asker “su!..” diye kıvranmağa başlar. İşte bu sırada, ta karşıki tepelerden omuzunda ayran bakracı, ak saçlı bir nine görünür. Yanık dudakların tek umudu bu ihtiyar anada… Kadın, buradaki taş oluğun başına gelir, ayranını döker. Askerler oluğun başına üşüşürler. Manga manga, bölük bölük ellerindeki bakır mataraları doldururlar.

“Doldur oğlum!”
“Dolu ana…”
“Doldur yiğitlerim!”
“Ana dolu…”

İhtiyar anne “Doldur!” dedikçe askerler “Ana dolu!” diyerek buz gibi ayranla bağırlarını serinletirler. Öyle ki bir bakraç ayran, koca bir ordunun susuzluğunu giderir. O güne dek “Belde-i Rum” olan bu kutsal toprakların adı da “Anadolu” olur. Oluğun yanındaki mezarın bu ihtiyar, keramet sahibi anaya ait olduğunu söylerler ve ziyaret ederler. Hatta son yıllara kadar bu mübarek ananın köyü olan Taşlıca’dan vergi alınmadığını da ilâve ederler.”


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


İkinci efsanemize gelince…

Hacı Bektaş Veli, bugün Nevşehir’e bağlı Hacıbektaş ilçesinin bulunduğu, o zamanki adıyla Suluca Karacahöyük denilen yere gelir. Kadıncık Ana’yı, bugün de akıp gitmekte olan derede çamaşır yıkarken görür. Hacı Bektaş Veli’nin karnı çok acıkmıştır, yanında yiyeceği de yoktur. Kadıncık Ana’ya yaklaşır:

“Bacım, der, karnım aç. Hak rızası için biraz yiyeceğiniz yok mu?”

Kadıncık Ana’nın evinde yiyecek bir şey yoktur. Karşısındaki dervişe verse kendisi aç kalacak; dervişin hâline acır ona da “Yok!” demek içinden geçmez. Hele hele bir dervişin yüzüne karşı “yok” demeyi hiç uygun görmez. Yanında oynamakta olan kız çocuğunu çağırır:

“Git, içeri bak bakalım, bir şey varsa al da gel.” der.

Çocuk koşa koşa evlerine gider. Çocuk eve bir gelir ki her taraf yiyecekle dolu… Sandıklar, kaplar, kiler hep dolu. Evlerinde fazla bir şeyin olmadığını bilen çocuk bu hâle şaşırır ve şaşkınlıkla, o sevinçle evden dışarı fırlar. Bir yandan da Kadıncık Ana’ya bağırır:

“Ana doluuuu!”

İşte o günden sonra bu topraklara “Anadolu” adı verilmiştir. Öyle derler eskiler ama yeniler neler derler, bilemeyiz.

Saim SAKAOĞLU


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 40-41 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

error: Content is protected !!