6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35, 36, 37, 38, 39


6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35, 36, 37, 38, 39 Cevapları” kapsamında yer alan Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Türkiye’m Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin Türkiye’nin kültürel zenginliklerini ve doğal güzelliklerini daha iyi anlamalarına yardımcı olmaktadır. Bu metin, dinleme becerilerini geliştirmek için önemli bir kaynak sağlarken, Türkiye’nin farklı coğrafyalarının özelliklerini de tanıtmaktadır.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları”

Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları ile ilgili etkinliklerin yanı sıra, öğrencilerin okuma ve dinleme becerilerini pekiştirmelerine olanak tanır. Bu sayfalardaki etkinlikler, ders içeriğinin daha etkili bir şekilde kavranmasını sağlamakta ve öğrencilerin dil bilgisi konusundaki bilgilerini artırmaktadır.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39


HAZIRLIK


Soru : Kendini konuşanın yerine koyarak dinleme yöntemiyle “Türkiye’m” adlı şiiri
önce dinleyiniz, ardından metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Şair, şiiri hangi duygularla yazmış olabilir?


Cevap :

Şair, şiirini yazarken ülkesine olan derin sevgisini ve bağlılığını hissetmiş olabilir. Bu duygular, vatanına olan özlemi ve hayranlığını yansıtmaktadır.


2. Şair, şiir için neden “Türkiye’m” başlığını kullanmış olabilir? Siz olsaydınız
hangi başlığı kullanırdınız? Niçin?


Cevap :

“Türkiye’m” başlığını seçerek, eserinde ülkesine duyduğu sevgiyi ve aidiyet duygusunu vurgulamak istemiştir. Ben de bu şiire “Canım Vatanım” ya da “Cennetim Türkiye” gibi başlıklar koyardım; çünkü bu başlıklar ülkemizin güzelliklerini ve önemini daha da öne çıkarır.


1. ETKİNLİK 


Soru : Metni bir kez daha dinleyerek metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük gruplarının anlamlarını tahmin ediniz. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek bu sözcükleri ve bu sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız. Yazdığınız her sözcükle bir cümle kurarak cümlenizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Çiğdem Kelimesi

  • Tahminim: Belirli bir çiçek türü.
  • Sözlük Anlamı: Zambakgiller ailesine ait, farklı renklerde çiçekler açan, çok yıllık ve yumrulu bir bitki; mahmur çiçeği.
  • Örnek Cümle: Köydeki tarlalarda birçok renkte çiğdemler açarak göze çarpar.

Urba Kelimesi

  • Tahminim: Bir tür kıyafet.
  • Sözlük Anlamı: Giysi.
  • Örnek Cümle: Çocuklar, bayramda giyecekleri urba için büyük bir heyecan içindeler.

Zeybek Kelimesi

  • Tahminim: Ege bölgesine ait bir halk dansı ve bu dansı yapan kişi.
  • Sözlük Anlamı: Batı Anadolu’daki efelerden biri; Ege bölgesine özgü bir müzik ve oyun tarzı; zeybek havası.
  • Örnek Cümle: Amcam zeybek oyununu ustaca sergiliyor.

Konmak Kelimesi

  • Tahminim: Bir yerde oturmak veya yaşamak.
  • Sözlük Anlamı: Bir yeri yurt edinmek.
  • Örnek Cümle: Türkler, Orta Asya’dan sonra Anadolu’ya konarak yerleşmişlerdir.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Şiir, duygu ve düşüncelerinizde herhangi bir değişikliğe yol açtı mı? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, şiiri okuduktan sonra ülkemle olan bağlılığım daha da derinleşti.


2. Sizce şair, ülkemizin güzelliklerini, değerini etkili bir şekilde anlatabilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, bence şair ülkemizin güzelliklerini ve değerini oldukça etkili bir biçimde dile getirmiştir. Şiirinde ülkemizi yalnızca tek bir yönüyle değil, doğası, insanları, türküleri, zeybekleri ve orduları ile coşkulu bir şekilde aktarmıştır.


3. Sizden ülkemizle ilgili bir şiir yazmanız istenseydi neler anlatırdınız?


Cevap :

Ben ülkemizle ilgili bir şiir yazsaydım, ülkemizin doğal güzelliklerini, insanlarını, vatanımızı korumak için verilen mücadeleleri, askerlerimizin kahramanlıklarını ve Atatürk’ü konu alırdım.


3. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilenlerden uygun olanı yazınız.


Cevap :

• Kütüphaneden ödünç kitap aldın ?
• Yarın hava yağmurlu mu?
• Karşıdan gelen sizin otobüs ?
• Okuduklarının arasında bu en güzeli mi?


Soru : b. Boşluklara yazdığınız sözcüklerin cümleye kattığı anlamı söyleyiniz.


Cevap :

Boşluklara yazdığım sözcüklerin cümleye kattığı anlam: “mi” eki, cümlelerin soru niteliği kazanmasını sağlıyor. Bu ek, cümlenin sonunda yer alarak söylenenlerin bir doğruluğunu sorguluyor veya karşımızdakinin onayını almak amacıyla kullanılıyor.


Soru : c. Soru ekini (mi) kullanarak defterinize beş tane soru cümlesi yazınız.


Cevap :

Soru ekini (mi) kullanarak beş tane soru cümlesi örneği ;

  1. Bugün sinemaya gidecek misin?
  2. Kahvaltıda peynir var mı?
  3. Arkadaşın da bu konuyu biliyor mu?
  4. Bu kitabı daha önce okudun mu?
  5. Öğretmen derse geç kalacak mı?
  6. Yarın pikniğe katılacak mısın?
  7. Bu film çok güzel değil mi?
  8. Hava sıcak mı, soğuk mu?
  9. Yüzme havuzunda kimler var mı?
  10. Bu elbise sana çok yakıştı mı?

4. ETKİNLİK 


Soru : Dinlediğiniz metnin konusu ve ana duygusunu belirleyerek uygun yere yazınız.


Cevap :

Metnin konusu, Türkiye’nin doğa güzellikleri, insanları, çobanları ve sürüleri üzerinde yoğunlaşmaktadır.

Metnin ana duygusu , yurt sevgisini ifade etmektedir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki form üzerinde, ülkemizin dünyada daha iyi tanınmasına katkıda bulunmak amaçlı bir proje taslağı hazırlayınız. Hazırladığınız taslağı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Projenin Adı: Türkiye’yi Tanıtalım

Projede Görev Alacak Takım Arkadaşlarınız: Ali, Zeynep, Ahmet, Elif

Eylem Planınız (Sırasıyla Yapılacak İşler):

  1. Türkiye’nin tarihi ve kültürel yerleri hakkında araştırma yapmak.
  2. Toplanan bilgileri derlemek ve sunum hazırlamak.
  3. Türkiye’nin geleneksel müziklerini ve danslarını tanıtmak için bir etkinlik düzenlemek.
  4. Yerel yemekleri tanıtmak amacıyla bir yemek atölyesi oluşturmak.
  5. Proje sonuçlarını sınıf ve okul çapında paylaşmak.

Projede Kullanılacak Araç, Gereç ve Malzemeler:

  • Bilgisayar ve projeksiyon cihazı (sunum için)
  • Araştırma kaynakları (kitap, makale, internet)
  • Yemek malzemeleri (atölye için)
  • Afiş ve broşürler (tanıtım için)

Projeden Beklediğiniz Sonuçlar:

  • Türkiye’nin zengin kültürünü ve tarihini arkadaşlarımıza tanıtmak.
  • Ülkemize olan sevgiyi ve bağlılığı artırmak.
  • Katılımcılara, Türkiye’nin farklı yönlerini ve güzelliklerini göstermek.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde yer alan yabancı kökenli ve dilimize henüz yerleşmemiş sözcükleri bulunuz ve örnekteki gibi Türkçe karşılıkları ile eşleştiriniz.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 Cevapları”

Soru : b. Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmak neden önemlidir? Açıklayınız.


Cevap :

Yabancı dillerden alınmış ve henüz dilimize tam olarak yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmak, dilimizin zenginliğini ve özünü korumak açısından önemlidir. Bu, Türkçenin kültürel kimliğini güçlendirir ve dilin özüne sahip çıkmamızı sağlar.

Ayrıca, Türkçe’nin yapısının bozulmasını önleyerek, anadilimizin düzgün ve anlaşılır bir şekilde kullanılmasına katkıda bulunur. Bu sayede, dilimizi konuşan insanlar arasında iletişimi artırır ve Türkçe’nin gelecek nesillere daha sağlam bir şekilde aktarılmasını sağlar. Özellikle eğitim ve resmi iletişimde Türkçe karşılıkların kullanılması, dilin doğru ve etkin bir şekilde gelişmesine yardımcı olur.


7. ETKİNLİK 


Soru : Karamanoğlu Mehmet Bey’in aşağıdaki sözünü okuyunuz. Bu sözün sizde uyandırdığı düşünceler ile ilgili hazırlıksız bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya özen gösteriniz.


Cevap :

Karamanoğlu Mehmet Bey’in bu sözü oldukça anlamlı ve yerinde bir ifadedir. Bu sözle, Mehmet Bey devletin yönetiminde, dinî merkezlerde, dergâhlarda, sohbetlerde ve halkın günlük yaşamında Türkçeden başka bir dilin konuşulmasına yasak koymuştur.

O dönemde, devlet yöneticileri, şairler ve halk arasında Arapça ve Farsça yaygın bir şekilde kullanılmakta ve Türkçe değersiz bir dil olarak algılanmaya başlanmıştır. Bunu fark eden Mehmet Bey, Türkçeye hak ettiği önemi kazandırmak için böyle bir karar almıştır.


8. ETKİNLİK 


Soru : Sınıfa getirdiğiniz araç gereçleri kullanarak Türkçemizin güzel ve doğru kullanılması ile ilgili bir afiş tasarlayınız. Tasarladığınız afişi, öğretmeninizin rehberliğinde sınıf panosunda paylaşınız.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları”

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


9. ETKİNLİK 


Soru : a. “Anadolu, sevgi, kültür, misafir, gelenek” sözcüklerine de yer verdiğiniz hikâye edici bir metin yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcükler kullanmamaya dikkat ediniz. Metninize uygun bir başlık bulunuz.


Cevap :

Başlık: Anadolu’nun Misafirperverliği

Anadolu, tarihi ve kültürel zenginlikleriyle dolu bir yerdir. Bu topraklarda sevgi ve misafirperverlik her zaman ön plandadır. Küçük bir köyde yaşayan Ayşe, misafirlerini ağırlamak için hazırlık yapıyordu.

Köydeki herkes, Ayşe’nin davetini duyunca sevinçle geldi. Gelenek göreneği olarak, en lezzetli yemekler hazırlandı; sarmalar, dolmalar, sıcak pideler masayı süslüyordu. Misafirler geldiğinde, Ayşe onları güler yüzle karşıladı.

Sıcak bir atmosferde geçen akşamda, sohbetler ve gülüşmelerle dolu bir zaman geçirildi. Misafirler, Anadolu’nun sevgi dolu sıcaklığını hissetti. Akşam sonunda, herkes Ayşe’ye teşekkür ederek Anadolu’nun eşsiz misafirperverliğini bir kez daha deneyimlemiş oldu.


b. Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-43-44 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları Sayfa 42, 43, 44


6. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 42, 43, 44 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Etkinlik Cevapları, öğrencilerin öğrenme süreçlerini destekleyen önemli kaynaklardır. Bu sayfalardaki etkinlikler, öğrencilerin ünite sonunda kazandıkları bilgileri pekiştirmelerine yardımcı olur ve konuları daha iyi anlamalarını sağlar.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-43-44 MEB Yayınları”

Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile birlikte 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 42-43-44 MEB Yayınları, öğretmenlerin ders planlamasında ve öğrencilerin öğrenme hedeflerine ulaşmasında büyük bir rol oynamaktadır. Bu kaynaklar, hem bireysel hem de grup çalışmalarıyla etkin bir öğrenme ortamı oluşturarak, Türkçe dersinin keyifli ve verimli geçmesini sağlamaktadır.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 42-43-44


YETENEK KAVUKTA

Bir gün bir adam, elinde mektup Hoca’ya:
– Hocam, şu mektubu bana bir okusana, demiş.
Mektubu alan Hoca, mektuba şöyle bir bakmış. Mektup baştan
sona Arapça. Evirip çevirmiş mektubu, bir türlü çözememiş.
Adama demiş ki:
– Başkasına okut bunu sen.
Adam şaşırıp Hoca’ya nedenini sormuş. Hoca:
– Türkçe değil bu mektup, okuyamam, diye yanıt vermiş.
Adam Hoca’nın okuması yok zannedip:
– Ayıp Hoca, ayıp, demiş. Benden utanmıyorsan, kavuğundan utan!
Hoca, kavuğu çıkartıp uzatmış. Sonra:
– Mademki iş kavuktadır; haydi giy de şunu, kendin oku bakalım mektubunu, demiş.

Tuğba ÖZTÜRK


Soru : 1, 2 ve 3. soruları yukarıdaki fıkraya göre cevaplayınız.


1. Adam Hoca’dan ne yapmasını istemiştir?


Cevap :

Adam, Hoca’dan elindeki mektubu okumasını istemiştir.


2. Hoca mektubu neden okuyamamıştır?


Cevap :

Hoca, mektubun baştan sona Arapça olduğunu gördüğü için okuyamamıştır.


3. Bu fıkradan Hoca’nın hangi kişilik özelliği çıkartılabilir?


Cevap :

Bu fıkradan Hoca’nın dürüst ve alaycı bir kişilik özelliğine sahip olduğu çıkarılabilir. Hoca, okuma yeteneği olmadığını açıkça belirtmiş ve durumu mizahi bir şekilde ele almıştır.


• Kına gecesi kültürümüzün önemli bir unsurudur.
• Düğünlerde gelenek ve görenekler önemsenir.
• Sipsi kursunda çok başarılı bir öğrenciymiş.
• Bu yaz halk oyunları kursundan sertifika almış.

Soru : Bu cümleler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) Yönelme hâl eki kullanılmıştır.
B) Bulunma hâl eki kullanılmıştır.
C) Çoğul eki kullanılmıştır.
D) Ayrılma hâl eki kullanılmıştır.

Cevap : A) Yönelme hâl eki kullanılmıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


5. Aşağıdaki tabloyu örnekteki gibi doldurunuz.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları”

I. Sakla samanı, gelir zamanı.
II. İsin yanına varan is, misin yanına varan mis kokar.
III. Komşu komşunun külüne muhtaçtır.
IV. Kır atın yanında duran ya huyundan ya suyundan.
V. Ak akçe kara gün içindir.

6. Yukarıda verilen atasözleri anlamları bakımından ikişerli olarak eşleştirildiğinde hangisi dışta kalır?


A) l B) ll C) lll D) V

Cevap :   D) V


balık kara abanın tavında rahmet kötü

7. Yukarıdaki her sözcüğü, doğru boşluğa yazarak eksik atasözlerini tamamlayınız.


Cevap :

  • “Kadrin kıymeti yağmurda bilinir.
  • Demir tavında dövülür.”
  • Zahmetsiz rahmet olmaz.”
  • “Kötü baştan kokar.
  • Dost kara günde belli olur.

8. Aşağıdaki cümlelerden öznel olanların sonuna “Ö”, nesnel olanların sonuna “N” yazınız.


Cevap :

  • Neşet Ertaş o güzel türkülerinde Anadolu’yu anlattı. (Öznel)
  • İlkokul çağlarında önce keman, sonra da bağlama çalmayı öğrendi. (Nesnel)
  • Neşet Ertaş 1938 yılında Kırşehir’in Kırtıllar köyünde dünyaya geldi. (Nesnel)
  • Neşet Ertaş babası Muharrem Ertaş ile Türk toplumunun gönlünde taht kurdu. (Öznel)

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları


9. Aşağıdaki cümlelerden doğru bilgi içerenlerin sonuna “D”, yanlış bilgi içerenlerin sonuna “Y” yazınız.


Cevap :

  • “Çorbada senin de tuzun olsun.” cümlesinde birden çok hâl eki kullanılmıştır. (Yanlış)
  • “Bu gece yıldızlar çok parlak.” cümlesinde “-ler” eki abartma anlamı katmıştır. (Yanlış)
  • “Davul ve zurna, Türk kültürünün vazgeçilmez çalgılarıdır.” cümlesi özneldir. (Yanlış)
  • “Kahve, ilk kez Afrika’dan getirtilip kullanılmaya başlanmış.” cümlesi nesneldir. (Doğru)
  • “Kömbe, pek çok malzeme ile yapılır.” cümlesinde hâl eki kullanılmıştır. (Yanlış)

I. Türkçe dersinde öğretmenimiz animasyon yaptırdı.
II. Yağmurlu günlerde dışarıda yürümeyi severim.
III. Çantam full, çantama başka bir şey koyamam.
IV. Halk türkülerinin özünü, sevgi ve saygı oluşturur.

10. Yukarıda numaralandırılmış cümlelerin hangilerinde Türkçe karşılığı olduğu hâlde yabancı dillerden gelen ve dilimize henüz yerleşmemiş olan bir sözcüğe yer verilmiştir?


A) l-lV B) ll-lll C) l-lll D) ll-lV

Cevap C) I-III


11. Kurban Bayramı’nda Hacer, Çiler, Osman, Deniz, Sevda ve Sadık dedelerinin elini öpmek için sıraya girmiştir. Kimin hangi sırada dedesinin elini öptüğü ile ilgili bilinenler şunlardır:

• Osman’dan sonra iki kişi daha el öpmüştür.
• Çiler ile Sevda arasında bir kişi vardır.
• Deniz birinci sırada, Sadık son sırada dedesinin elini öpmüştür.

11. Buna göre aşağıdakilerden hangisi kesinlikle doğrudur?


A) Osman, Sadık’tan sonra dedesinin elini öpmüştür.
B) Çiler dedesinin elini öpen ilk kişidir.
C) Sevda dedesinin elini öpen son kişidir.
D) Hacer, dedesinin elini öpen ikinci kişidir.

Cevap A) Osman, Sadık’tan sonra dedesinin elini öpmüştür.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42-43-44 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51


6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51 Cevapları” ve Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Vatan Destanı Metni Etkinlik Cevapları sayesinde, öğrenciler milli duygularını güçlendirecek etkinliklerle karşılaşırlar. Bu metin ve etkinlikler, vatan sevgisinin ve kahramanlık duygularının pekişmesini sağlar. Ayrıca, Türk dilini daha etkin ve doğru kullanma becerileri geliştirilir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları ile öğrenciler, “Vatan Destanı” gibi önemli konular üzerinde düşünme ve yazılı ifade yeteneklerini artırma fırsatı bulurlar. Bu etkinlikler, öğrencilerin dil becerilerini geliştirirken, ders içeriklerine olan ilgilerini de artırır.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki dizelerle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

“Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır.
Toprak eğer uğrunda ölen varsa vatandır.”
Mithat Cemal KUNTAY


Cevap :

Bu dizeler, vatan sevgisini ve bayrağın anlamını en güçlü şekilde ifade eden sözlerdir. Şair, bayrağın sadece bir bez parçası olmadığını, ona anlam katanın uğrunda dökülen kan olduğunu vurgulamıştır.

Vatan ise sadece toprak değil, üzerinde yaşayan insanların fedakârlıklarıyla anlam kazanan bir yerdir. Bu dizeler, insanların vatanları için verdikleri mücadelenin ve yaptıkları fedakârlıkların ne kadar değerli olduğunu düşündürmektedir. Vatan sevgisi ve milli birlik, bu dizelerde ön plandadır.


Soru : “Vatan” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları boşluklara yazınız.


Cevap :

“Vatan” Sözcüğünün Çağrıştırdığı Kavramlar:

  1. Özgürlük
  2. Bağımsızlık
  3. Fedakârlık
  4. Şehitlik
  5. Bayrak
  6. Millet
  7. Birlik
  8. Kurtuluş
  9. Kahramanlık
  10. Toprak

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki harf gruplarından her biri metinden bir sözcüğe aittir. Verilen anlam ve ipucu harflerden hareketle sözcükleri bulup eksik harfleri yazınız..


Cevap :

  1. Yüzyıllık süre = Asır
  2. Boylu boslu, yakışıklı (kimse) = Levent
  3. Cam parlaklığında, yeşil renkte, saydam bir süs taşı = Zümrüt
  4. Kahramanca mücadele, çarpışma, savaş = Cenk
  5. Kıtaları birbirinden ayıran deniz, ana deniz = Umman
  6. Sıkıntı, eziyete katlanmış veya katlanan = Cefalı
  7. Bilme, anlama, sezme = İrfan

Soru : b. Numaralı kutulara denk gelen harfleri, sırasına göre aşağıya yazarak şifreyi oluşturunuz.


Cevap :

ŞİFRE : CANIM VATANIM


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. “En büyük hürriyet cumhuriyettir.” dizesiyle anlatılmak istenen ne olabilir?


Cevap :

Bu dizede cumhuriyetin, halkın en büyük özgürlüğü olduğu vurgulanmaktadır. Cumhuriyet, halkın kendi kendini yönetme hakkını elde ettiği, bireylerin özgürce yaşadığı ve eşit haklara sahip olduğu bir yönetim biçimidir. Şair bu dizeyle, bağımsızlık ve hürriyetin cumhuriyet ile anlam kazandığını belirtmektedir.


2. “Hilâli kucaklar her vatandaşın.” dizesinde, “hilâl” diye bahsedilen hangi varlıktır?


Cevap :

“Hilâl” burada Türk bayrağında yer alan ay figürünü temsil etmektedir. Bayrak, milletin birliğini ve bütün vatandaşların ona olan bağlılığını sembolize eder.


3. Şiirin en çok hangi bölümünü sevdiniz? Niçin?


Cevap :

En çok “En büyük hürriyet cumhuriyettir” dizesini sevdim, çünkü bu dize özgürlüğün ve bağımsızlığın en değerli şey olduğunu en güçlü biçimde ifade ediyor. Cumhuriyetin kıymeti ve halkın özgürlüğü bu dizede etkileyici bir şekilde vurgulanmış.


4. Şiiri etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, şiiri oldukça etkileyici buldum. Şair, vatanın güzelliklerini ve önemini destansı bir üslupla anlatmış. Vatan sevgisini, bayrak ve özgürlük kavramlarını güçlü ve coşkulu bir şekilde dile getiriyor, bu da okuyucuda derin bir yurt sevgisi uyandırıyor.

 


5. Şair siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız?


Cevap :

Eğer ben olsaydım metin için “Özgürlüğün ve Vatanın Destanı” başlığını kullanırdım. Çünkü metin vatan sevgisini, cumhuriyeti ve hürriyeti büyük bir coşkuyla anlatıyor.


 

3. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusu ve ana duygusunu belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Şair, metinde ne anlatıyor?


Cevap :

Şair, metinde Türkiye’nin tarihini, doğasını, insanlarını ve vatan sevgisini anlatıyor. Türkiye’nin asırlardır güçlü ve özgür bir millet olarak var olduğuna, bağımsızlık uğruna verilen mücadelelere, cumhuriyetin değerine vurgu yapıyor.

Metnin Konusu: Metnin konusu, Türkiye’nin tarihî, kültürel ve doğal güzellikleri ile cumhuriyetin ve özgürlüğün yüceliğidir.

Ana Duygusu: Metnin ana duygusu, vatan ve cumhuriyet sevgisidir. Şair, vatanın kutsallığını ve özgür bir millet olmanın önemini coşkulu bir dille ifade ediyor.


Soru : Şairin bu metinde hissettirmek istediği asıl duygu nedir?


Cevap :

Şairin hissettirmek istediği asıl duygu, vatan ve cumhuriyet sevgisidir. Vatanın kutsallığı, bağımsızlık ve özgürlüğün değerini ön plana çıkararak okuyucuda derin bir milli duyguyu harekete geçirmektedir.


4. ETKİNLİK


Soru :“Vatan Destanı” adlı şiirden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.


O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.

1. a. Şiirdeki bütün dizelerin hece sayısı on birdir. Bütün dizelerin on bir heceden oluşması, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

a. Şiirdeki bütün dizelerin on bir heceden oluşması, şiirin akışında bir ritim ve düzen sağlamaktadır. Bu düzenli hece yapısı, okuyan kişide ahenkli bir duygusal akış oluşturur. Aynı hece sayısının sürekli tekrarı, şiirin müzikalitesini artırarak okuyucunun şiiri daha etkili bir şekilde algılamasına katkıda bulunur.


O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil, sanki bin vatan gibisin
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin.

2. b. Yandaki dörtlüğün kırmızıyla yazılan sözcükleri arasında ses benzerliği bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, sizce şiirde bir ahenk oluşmasına katkıda bulunmakta mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

b. Dörtlükteki kırmızıyla yazılan sözcükler arasında ses benzerliği bulunmaktadır. Bu ses benzerlikleri, şiirde uyumlu bir ritim oluşturur ve ahenk yaratır. Özellikle ses tekrarları, şiirin melodik yapısını güçlendirir, bu da okuyucunun şiiri daha kolay ve akılda kalıcı bir şekilde okumasını sağlar.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları


Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.

3. c. Yandaki dörtlükte kırmızı ile gösterilen sesler, üç farklı sözcük içinde yer almaktadır. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış ve okunuşları aynı, anlam ve görevleri farklı “aş” seslerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.


Cevap :

c. Dörtlükteki ses benzerlikleri, yazılış ve okunuşları aynı olan “aş” seslerinden meydana gelmektedir. Ancak bu sesler farklı anlam ve görevlerde kullanılmıştır. Bu tür ses benzerlikleri, şiirde armoniyi sağlayarak seslerin etkileyici bir şekilde kullanılmasına olanak tanır.


Hep böyle bulutlar içinde başın,
Hilâli kucaklar her vatandaşın.
Geçse de asırlar, tazedir yaşın,
O kadar leventsin, fidan gibisin.

4. ç. Yandaki dörtlüğün kırmızı ile gösterilen ekleri arasında da ses benzerliği vardır. Bu üç ek, aynı ektir. Sizce buradaki ses benzerliği; yazılış, okunuş, anlam ve görevleri aynı
olan “-ın” eklerinden mi meydana gelmektedir? Açıklayınız.


Cevap :

ç. Dörtlükteki kırmızı ile gösterilen “-ın” ekleri, yazılış, okunuş, anlam ve görevleri aynı olan eklerden oluşmaktadır. Bu eklerin tekrar kullanımı, şiirde bir uyum ve ahenk yaratır. Aynı eklerin kullanılması, hem ses açısından bütünlük sağlar hem de dizelerin birbirine daha sıkı bir şekilde bağlanmasına katkıda bulunur.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları


5. ETKİNLİK


1. a. İstiklâl Marşımızı dize sonlarındaki ses benzerliklerine dikkat ederek okuyunuz.


Cevap :

İSTİKLÂL MARŞI

Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.

Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilâl!
Kahraman ırkıma bir gül! Ne bu şiddet, bu celâl?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl.
Hakkıdır Hakk’a tapan milletimin istiklâl.

Mehmet Âkif ERSOY


2. b. İstiklâl Marşımızın dize sonlarındaki ses benzerliklerini bulunuz. Bu benzerliklerin
şiire olan katkısını açıklayınız.


Cevap :

İstiklâl Marşı’nın dize sonlarındaki ses benzerlikleri şu şekildedir:

  • al sancakparlayacak
  • son ocakancak
  • nazlı hilâlcelâl
  • helâlistiklâl

Bu ses benzerlikleri (kafiyeler), şiire ahenk ve ritim katmaktadır. Aynı zamanda şiirin etkileyiciliğini artırır ve okuyucunun hafızasında daha kolay yer etmesini sağlar. Şiirin güçlü bir duygu yükü taşıması, bu ses tekrarları sayesinde daha da vurgulanır, böylece verilen mesaj daha güçlü bir şekilde iletilir. Kafiyeler, şiirin müzikal yapısını pekiştirirken aynı zamanda bir bütünlük ve akıcılık sağlar.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Ardından bu görselin sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerle ilgili bir konuşma yapınız.


Cevap :

Değerli arkadaşlar,

Milli birlik ve milli mücadele, milletimizin bağımsızlık için gösterdiği büyük fedakârlıkları simgeler. Kurtuluş Savaşı’nda halkımız, yokluklar içinde tek yürek olmuş, vatan toprağını korumuştur. Bu birlik sayesinde zafer kazanılmış ve özgürlüğümüz elde edilmiştir.

Milli mücadele ruhu, sadece savaş döneminde değil, bugün de bizim rehberimiz olmalıdır. Birlik içinde olmak, vatanımızı daha ileriye taşıyacak en önemli güçtür. Bu ruhu her zaman yaşatmalıyız.

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


7. ETKİNLİK


1. Dize sonlarında ses benzerliği olacak şekilde vatan sevgisi konulu en az iki dörtlükten oluşan bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Vatan Sevgisi

Bu topraklar uğruna dökülen kanla,
Gözlerim ufukta, kalbimle anla.
Hür yaşar milletim, hep bayrağım alda,
Vatanım için can feda her anla.

Dağlarında açar güller bir bir,
Her mevsim bahardır, yollar hep kir.
Şanlı al bayrakla yürekler dirilir,
Sevdamız vatandır, hepimiz bilir.


GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplarla ilgili bir araştırma yapınız.


Cevap :

Atatürk’ün Gerçekleştirdiği İnkılaplar:

Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’ni modernleştirme ve çağdaşlaştırma hedefi doğrultusunda birçok inkılap gerçekleştirmiştir. Bu inkılaplar arasında en önemlileri şunlardır:

  1. Saltanatın Kaldırılması (1922): Osmanlı İmparatorluğu’nun sona erdiğini ve halk egemenliğine dayalı bir devletin kurulduğunu simgeler.
  2. Cumhuriyetin İlanı (1923): Monarşi yerine halkın egemenliğine dayalı cumhuriyet sistemi kabul edilmiştir.
  3. Halifeliğin Kaldırılması (1924): Dini otoritenin siyasi gücüne son verilmiştir.
  4. Tevhid-i Tedrisat Kanunu (1924): Eğitim birleştirilmiş, modern ve laik eğitim sistemi benimsenmiştir.
  5. Kılık Kıyafet İnkılabı (1925): Batılı tarzda giyinme teşvik edilmiştir.
  6. Türk Medeni Kanunu’nun Kabulü (1926): Toplumsal ve ailevi düzenlemeler Batı hukukuna göre şekillendirilmiştir.
  7. Harf İnkılabı (1928): Arap alfabesi yerine Latin alfabesi kabul edilmiştir.
  8. Kadınlara Seçme ve Seçilme Hakkı (1934): Kadınlara siyasi haklar tanınmıştır.

Bu inkılaplar, Türkiye’yi çağdaş bir devlet yapma yolunda önemli adımlar olarak kabul edilir.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de! Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57


6. Sınıf Türkçe Kitabı Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de! Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57 Cevapları” içerisinde yer alan Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de! Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin günlük yaşamda karşılaşabilecekleri durumları anlamalarını sağlayan önemli bir kaynaktır. Bu metin, olayların ve durumların sonucunda meydana gelen etkileri vurgularken, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini de geliştirir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57 MEB Yayınları anahtar kelimeleri kullanılarak yapılan çalışmalar, dersin daha eğlenceli ve öğretici hale gelmesine katkıda bulunur. Öğrenciler, metni anlamakla kalmaz, aynı zamanda bu süreçte dil becerilerini de pekiştirirler.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57


HAZIRLIK


Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişiyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.

“Mevzubahis vatansa gerisi teferruattır.” Mustafa Kemal ATATÜRK


Kısa  Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk’ün “Mevzubahis vatansa gerisi teferruattır.” sözü, vatan sevgisinin ve ulusal bağımsızlığın önemini vurguluyor.

Bu özdeyiş, her şeyin önünde vatanın gelmesi gerektiğini anlatıyor. Bu bakış açısı, birlik ve beraberlik içinde olmanın gerekliliğini de gözler önüne seriyor.

Uzun  Cevap :

Atatürk’ün “Mevzubahis vatansa gerisi teferruattır.” sözü, vatan sevgisinin her şeyin önünde olduğunu ifade ediyor. Bu söz, vatan için verilen mücadelenin ve fedakarlıkların ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.

Vatan uğruna her türlü zorluğa katlanmanın, bir arada durmanın ve birlik olmanın önemini vurguluyor. Günümüzde de bu özdeyiş, toplumun çeşitli kesimlerini bir araya getiren bir anlayış oluşturuyor. Bu nedenle, sadece savaş zamanlarında değil, barış dönemlerinde de vatanı korumanın gerekliliğini hatırlatıyor.

Bu duygu, Türk milletinin tarih boyunca göstermiş olduğu dayanışmanın temelinde yatan unsurlardan biridir.


Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün başardıkları düşünüldüğünde onun hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa  Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk, liderlik vasfı, kararlılığı ve vizyonu ile tanınan bir kişiliğe sahiptir. Yenilikçi ve modern düşünceleriyle, her alanda gelişimin öncüsü olmuştur. Ayrıca, cesareti ve vatanseverliği ile Türk milletine örnek olmuştur.

Uzun  Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk’ün başardıkları düşünüldüğünde, onun birçok kişilik özelliğine sahip olduğu söylenebilir. Öncelikle, liderlik vasfı dikkat çekicidir. Kurtuluş Savaşı’nı başarılı bir şekilde yönlendirmiş ve yeni Türkiye Cumhuriyeti’ni kurarak tarih yazmıştır. Vizyoner bir lider olması, geleceği görebilme yeteneği ile birleşmiştir. Eğitim, hukuk, ekonomi ve sosyal alanlarda gerçekleştirdiği inkılaplar, onun çağdaş ve ilerici düşünce yapısının bir sonucudur.

Atatürk, aynı zamanda cesur ve kararlı bir kişiliğe sahipti. Zorlu koşullarda bile hedeflerinden sapmadan, milleti için en iyi olanı seçmiştir. Vatanseverliği, onun her eyleminde ve söyleminde kendini gösterir; her zaman milletinin bağımsızlığı ve refahı için mücadele etmiştir. Demokratik değerleri benimsemiş, halka güvenmiş ve onların fikirlerine değer vermiştir. Sonuç olarak, Atatürk, hem liderlik özellikleri hem de insani değerleri ile Türk milletinin gönlünde taht kurmuştur. Bu özellikleri sayesinde, Türk ulusunu modern dünyada yerini alması için cesaretle yönlendirmiştir.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda, metinden bazı sözcüklerin anlamları verilmiştir. Belirtilen sayı aralıklarına, anlamlarından hareketle bulduğunuz sözcükleri yazarak bulmacayı doldurunuz.


Cevap :

  • İki merkez arasında, kararlaştırılmış işaretlerin yardımıyla yazılı haberlerin veya belgelerin iletimini sağlayan bir telekomünikasyon düzeni. : Telgraf
  • Bir yeri ele geçirme. : İstila
  • Telgraf işaretlerini göndermek için bir devredeki akımı kesmekte veya yeniden vermekte kullanılan araç, manipülatör. : Mikrofon
  • Yıldırımsavar, yıldırımkıran, yıldırımlık, yıldırım siper : Yıldırım (ya da Şimşek)
  • Kesinlikle, kesin bir biçimde, kesin, kesin olarak. : Kesin

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Ahmet Remzi’nin Antakya’ya gidememe sebebi nedir?


Cevap :

Ahmet Remzi, Antakya’dan ayrıldıktan sonra oraya gidememesinin sebebi, Antakya’nın Fransız işgali altında olmasıdır.


2. “Hilâli kucaklar her vatandaşın.” dizesinde, “hilâl” diye bahsedilen hangi varlıktır?


Cevap :

“Hilâl” dizesinde bahsedilen varlık, Türk bayrağındaki ay ve yıldızdır. Bu ifade, bayrağın sembolik anlamını ve milletin bağımsızlık sembolünü temsil etmektedir.


3. Mustafa Kemal telgrafhaneden ayrıldıktan sonra Ahmet Remzi niçin uzun süre yerinden kalkamamış olabilir?


Cevap :

Ahmet Remzi, Mustafa Kemal’in telgrafhaneden ayrılmasından sonra uzun süre yerinden kalkamamış olabilir çünkü onun vatan için gösterdiği cesaret ve kararlılık, Ahmet Remzi üzerinde derin bir etki bırakmış ve bu anı unutulmaz bir hale getirmiştir.


4. Metinde Mustafa Kemal Atatürk’ün hangi kişilik özellikleri ön plana çıkmaktadır?


Cevap :

Metinde Mustafa Kemal Atatürk’ün cesareti, kararlılığı, liderlik vasfı ve vatanseverliği ön plana çıkmaktadır. Vatanın kurtuluşu için yaptığı cesur bir eylem ve gerektiğinde tehlikeleri göze alabilme yeteneği, onun güçlü kişilik özellikleri arasındadır.


3. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Ardından cümlelerde tırnak içinde verilen ifadelerin her birini karşılayan sözcükleri bulunuz.

1. “Kalemle yazılmış şeyleri silmeye yarayan nesne”yi bana uzatır mısın?
2. Öğretmen “yazı yazmak için bir araya tutturulmuş kağıt yapraklar”ı kontrol etti.
3. Ben giderim adım kalır “sevilen, güvenilen, yakın arkadaş”lar beni hatırlasın.


Cevap :

  1. “Kalemle yazılmış şeyleri silmeye yarayan nesne”yi bana uzatır mısın?
    Cevap: Silgi
  2. Öğretmen “yazı yazmak için bir araya tutturulmuş kağıt yapraklar”ı kontrol etti.
    Cevap: Defter
  3. Ben giderim adım kalır “sevilen, güvenilen, yakın arkadaş”lar beni hatırlasın.
    Cevap: Dostlar

Soru : b. a maddesinin birinci cümlesinde yer alan tırnak içindeki ifadeyi karşılayan sözcük “silgi”; ikinci cümlede “defter”; üçüncü cümlede ise “dost”tur. Şimdi soruları cevaplayınız.


1. Bulduğunuz sözcüklerin ortak özellikleri nelerdir?


Cevap :

Bulduğumuz sözcüklerin ortak özellikleri, hepsinin yazı ile ilgili nesneleri veya kavramları tanımlıyor olmalarıdır. Ayrıca, her biri belirli bir nesne ya da kavramı ifade eden isimlerdir. Tüm bu sözcükler, yazma ve iletişim süreçlerinde kullanılan önemli öğeleri temsil eder.


2. Bulduğunuz sözcüklerin kullanıldıkları cümlelerde anlama olan katkısı, cümle içindeki görevi nedir?


Cevap :

Bulduğumuz sözcükler, cümlelerde nesneleri tanımlayarak anlamı zenginleştirir. Her bir sözcük, cümledeki yükleme veya eyleme doğrudan bağlanarak, cümledeki anlamın netleşmesine yardımcı olur.

Örneğin, “silgi” cümlede yazılmış şeyleri silme eylemiyle ilişkilidir; “defter” yazı yazma eyleminin gerçekleştiği yeri belirtir; “dost” ise kişisel ilişkilerin önemli bir parçasını ifade eder. Bu şekilde, cümlelerin daha anlaşılır ve etkili olmasına katkıda bulunurlar.


Soru : c. Aşağıdaki cümlelerden bulduğunuz sözcüklerin ortak bir özelliğini anlatanların sonundaki kutuya “✔” koyunuz.


Cevap :

  • Bu sözcükler; iş, oluş veya hareket bildirmektedir.
  • Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilemez.
  • Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilebilir.
  • Bu sözcükler; varlık, duygu, düşünce veya kavramların karşılığıdır.

Açıklama: Bulduğumuz sözcükler (silgi, defter, dost) somut nesneleri veya kavramları ifade ettikleri için “varlık, duygu, düşünce veya kavramların karşılığıdır” ifadesi doğru bir özellik taşır. Ayrıca, isimler oldukları için “-mek / -mak” eki getirilmesi mümkün değildir.


Soru : ç. “Yıldırım Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de!” adlı metinde kullanılan isimleri bulup bu isimlerin metnin anlamına olan katkısını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Metinde, isimlerin yerine etkinliğin a maddesindeki cümlelerde olduğu gibi isimlerin
karşıladığı varlık, duygu, düşünce ya da kavramları açıklayan, anlatan ifadeler yazılsaydı metin nasıl etkilenirdi, değişirdi?


Cevap :

Eğer metinde isimlerin yerine tanımlayıcı ifadeler kullanılsaydı, metin daha belirsiz hale gelir ve karakterlerin kimliği ve motivasyonları kaybolurdu. Bu da okuyucunun hikaye ile duygusal bir bağ kurmasını zorlaştırırdı.


2. Metinde, isim türünde sözcükler olmasaydı metnin anlamı nasıl etkilenirdi, değişirdi?


Cevap :

İsim türünde sözcükler olmasaydı, metin anlamını kaybederdi. Olayların aktörleri ve bağlamı belirsizleşir, okuyucunun metindeki karakterlerle bağlantı kurması zorlaşırdı. Bu durum, hikayenin etkisini azaltırdı.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıda, Mors alfabesindeki işaretlerin harf, sayı ve işaret karşılıkları verilmiştir. Bunları inceleyiniz.


Cevap :

“6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları”

Soru : b. Mors alfabesi ile yazılmış aşağıdaki şifreyi çözünüz. Ardından defterinize bulduğunuz şifreyi başlık olarak kullandığınız bir şiir yazınız.


Cevap :

Vatan Sevdası

Bir güneş gibi doğar içimde vatan sevdası,
Her karış toprağında akar şehit kanı,
Kahramanlar yazdı tarihimizi, nice destan,
Kollarımda sarılırken bu kutsal vatana.

Dağları, denizleri, her köşesi cennet,
Gözümde bir düş gibi, özgürlük için kıyamet,
Sonsuz bir aşkla dolup taşar yüreğim,
Vatanım, her zaman benim en büyük sevdam.


Soru : c. “Dalgalan sen de al bayrak.” cümlesini, Mors alfabesiyle aşağıya yazınız.


Cevap :

  • -.. .- .-.. –. .-.. .- -. / … . -. / -.. . / .-.. .- -. / -… .- -.– .-. .- -.-. 

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar ve bu inkılapların önemiyle ilgili bir konuşma yapınız.


Kısa Cevap :

Sayın dinleyiciler,

Bugün burada, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar ve bu inkılapların öneminden bahsetmek için bir araya geldik. Atatürk, ülkemizin çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşması için bir dizi devrim gerçekleştirmiştir. Bu inkılaplar, yalnızca siyasi değişiklikler değil, aynı zamanda sosyal ve kültürel alanlarda da büyük dönüşümler sağlamıştır.

Eğitim alanında yapılan reformlar, okuma yazma oranını artırmış ve genç nesillerin bilimsel düşünce ile yetişmesini sağlamıştır. Medeni Kanun’un kabulü, hukuk alanında yenilikler getirmiştir. Bu sayede, kadınlarımıza tanınan haklarla birlikte toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda önemli bir adım atılmıştır.

Atatürk’ün inkılapları, Türkiye’nin uluslararası alanda saygın bir yer edinmesine de katkı sağlamıştır. Bugün, modern Türkiye olarak dünya sahnesinde varlığımızı sürdürüyoruz. Bu devrimler, bize bırakılan en değerli miraslardır.

Teşekkür ederim.

Uzun Cevap :

Sevgili arkadaşlar,

Bugün Mustafa Kemal Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar üzerine konuşmak istiyorum. Atatürk, Türk milletinin çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşabilmesi için cesur adımlar atmıştır. Bu adımlar, yalnızca devlet yönetimini değil, bireylerin hayatlarını da derinden etkilemiştir.

Eğitim alanındaki reformlar, Türkiye’nin geleceği için kritik öneme sahiptir. Yeni eğitim sisteminin oluşturulmasıyla birlikte, gençlerimiz nitelikli bir eğitim almış ve ülkemizin gelişimine katkıda bulunabilecek bireyler olarak yetişmişlerdir.

Kültürel alanda yapılan inkılaplar, Türk milletinin kendi kimliğini bulmasına yardımcı olmuştur. Atatürk, halkın milli değerlerini ön plana çıkarmış ve modernleşme sürecini desteklemiştir.

Atatürk’ün bu inkılapları, sadece geçmişte kalmamış, aynı zamanda geleceğimizi de şekillendirmiştir. Bizler, bu değerleri korumalı ve geliştirmeliyiz.

Teşekkür ederim.


6. ETKİNLİK


Soru : “Millî Mücadele ve Atatürk” temasına uygun bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık bulunuz.


Kısa Cevap :

Hikaye Başlığı: “Umudun Sesi”

Bir zamanlar Anadolu’nun bir köyünde yaşayan Ali, Millî Mücadele döneminde, işgallere karşı direnişin simgesi olan bir gençti. Köydeki arkadaşlarıyla birlikte, Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde bağımsızlık mücadelesine katılmaya karar verdiler. Bir gece, düşman askerlerinin köylerine girmesiyle birlikte, halkın birlik içinde durması gerektiğini düşündü.

Ali, arkadaşlarına cesaret vererek, köydeki herkesin bir araya gelmesini sağladı. Topladıkları malzemelerle bir direniş planı yaptılar. Atatürk’ün liderliğinde, köyü korumak için mücadele etmeye başladılar. Bu süreçte, birlik ve beraberliğin önemini anladılar. Nihayet, düşman köyü terk etti ve köy yeniden huzura kavuştu. Ali, Millî Mücadele’nin sadece askeri değil, manevi bir savaş olduğunu keşfetti.

Uzun Cevap :

Umudun Sesi

Küçük bir Anadolu köyünde yaşayan Ali, gün geçtikçe artan işgallerden endişeliydi. Bir akşam, köyün gençleri toplanarak, düşmanla mücadele etmeye karar verdiler. Ali, Atatürk’ün bağımsızlık mücadelesi için verdiği cesur mücadeleleri hatırlatarak, “Biz de vatanımız için direneceğiz!” dedi.

Köydeki herkes bir araya geldi ve düşmana karşı nasıl bir direniş sergileyeceklerine dair planlar yapmaya başladılar. Ali, köyün ihtiyarlarıyla birlikte malzeme topladı ve savunma hazırlıklarını tamamladı. Düşman köye girdiğinde, cesaretle karşı koydular.

Ali ve arkadaşları, birlik ve beraberlik içinde hareket ederek düşmanı köyden attı. Bu mücadele sırasında, herkesin vatan sevgisinin önemini anladılar. Ali, Millî Mücadele’nin sadece askeri bir savaş değil, aynı zamanda umudun, cesaretin ve sevginin savaşı olduğunu fark etti.

Artık, Ali’nin hikayesi, köydeki herkes için bir umut kaynağıydı. Atatürk’ün izinden giden Ali, “Umudun sesi” olmayı başarmıştı.


“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65


6. Sınıf Türkçe Kitabı Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 Cevapları”, Türkçe dersinin önemli metinlerinden biri olan Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları ile birlikte incelenmektedir. Bu metin, Kastamonulu Şerife Bacı’nın kahramanlık öyküsünü anlatırken, öğrencilerin hem tarihsel hem de kültürel bilincini artırır. Öğrenciler, bu metin aracılığıyla Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde kadınların rolünü ve cesaretini daha iyi anlar.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları”

Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile birlikte 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları anahtar kelimeleri, ders içerisinde yapılan etkinliklerin detaylı bir şekilde ele alınmasını sağlar. Bu sayede öğrenciler, metni daha iyi anlayarak eleştirel düşünme becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar. Ayrıca, metnin incelenmesi, edebi dil ve anlatım özelliklerini öğrenmelerine de katkıda bulunur.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki dörtlükle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

Bu vatan toprağın kara bağrında
Sıradağlar gibi duranlarındır,
Bir tarih boyunca onun uğrunda
Kendini tarihe verenlerindir.

Orhan Şaik GÖKYAY


Cevap :

Orhan Şaik Gökyay’ın bu dörtlüğü, vatan sevgisini ve fedakârlığı yücelten derin bir anlam taşıyor. Şair, vatan toprağını koruyanların ve bu uğurda tarihe adını yazdıranların vatanın gerçek sahipleri olduğunu vurguluyor.

Bu dizeler, vatanın yalnızca üzerinde yaşayanlara değil, aynı zamanda onun uğrunda canlarını feda edenlere ait olduğunu anlatıyor. Dörtlük, şehitlerin ve gazilerin kutsallığını, tarihe mal olmuş kahramanların fedakârlıklarını anımsatarak, vatanseverlik duygularını pekiştiriyor. Bu nedenle dörtlük, vatanı koruma bilinci ve ona duyulan derin minneti dile getiriyor.


Soru : Vatanımızı sevdiğimizi nasıl, hangi davranışlarla gösterebiliriz? Açıklayınız.


Cevap :

Vatanımızı sevdiğimizi pek çok farklı şekilde gösterebiliriz. Öncelikle vatanımıza olan sevgimizi, onun değerlerine ve mirasına sahip çıkarak gösteririz.

Çevreyi temiz tutmak, kamu malını korumak ve vatanın doğasını ve kaynaklarını sorumluluk bilinciyle kullanmak bu sevginin bir göstergesidir. Aynı zamanda, milletin refahı için çalışmak, toplumsal dayanışmayı güçlendirmek ve her alanda katkı sağlamak da vatan sevgisini somutlaştırır.

Ayrıca, eğitim alıp ülkemize faydalı bireyler olmak, toplumsal kurallara uymak ve vatanın birliği ile bütünlüğünü savunmak da önemli vatansever davranışlar arasında yer alır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metindeki anlamını bilmediğiniz sözcükleri tablodaki ilgili yere yazınız.

b. Bu sözcüklerin anlamlarını, metnin / cümlenin bağlamından hareketle tahmin etmeye çalışarak tahminlerinizi tablodaki ilgili yere yazınız

c. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek tablodaki ilgili yere yazınız.

ç. Anlamını doğru tahmin ettiğiniz sözcüklerin altındaki kutuya “✔” işareti koyunuz.


Cevap :

Tame Kelimesi

    • Tahmin: Yük ya da yük taşıyan hayvan
    • Sözlük Anlamı: Yük taşıyan hayvan

Kağnı Kelimesi

    • Tahmin: Taşıma aracı
    • Sözlük Anlamı: İki tekerlekli, hayvanla çekilen araç

Tipi Kelimesi

    • Tahmin: Şiddetli kar yağışı
    • Sözlük Anlamı: Rüzgâr ve karın birlikte olduğu fırtına

Yular Kelimesi

    • Tahmin: Hayvanı tutan ip
    • Sözlük Anlamı: Hayvanları yönetmek için kullanılan ip

Gayret Kelimesi

    • Tahmin: Çaba, çabalamak
    • Sözlük Anlamı: Bir şeyi başarmak için gösterilen çaba

Kışla Kelimesi

    • Tahmin: Askerlerin barındığı yer
    • Sözlük Anlamı: Askerlerin kalıp dinlendiği, görev yaptığı yer

Kafile Kelimesi

    • Tahmin: Gruba benzer topluluk
    • Sözlük Anlamı: Yola çıkan veya seyahat eden topluluk

Buz Kelimesi

    • Tahmin: Donmuş su
    • Sözlük Anlamı: Sıvı suyun donmuş hali

Zayıf Kelimesi

    • Tahmin: Kuvvetsiz, güçsüz
    • Sözlük Anlamı: Güçsüz, dayanaksız

Vazgeçmek Kelimesi

    • Tahmin: Bir şeyden vazgeçmek, bırakmak
    • Sözlük Anlamı: Bir işten veya düşünceden geri dönmek, ayrılmak

Soru : d. Bu sözcüklerin her biri ile birer cümle kurunuz. Cümleleri defterinize yazınız. Sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

  • Tame: Şerife Bacı, kağnısını çeken tame hayvanların sırtını okşadı.
  • Kağnı: Zorlu kış koşullarında cephane taşımak için kağnılar hazırlandı.
  • Tipi: Kar tipi nedeniyle yürümekte zorluk çeken kadınlar, yollarına devam ettiler.
  • Yular: Öküzlerin yularını sıkıca tutarak kağnıyı çekmelerini sağladı.
  • Gayret: Vatan savunması için gösterdiği gayret, herkesin takdirini kazandı.
  • Kışla: Askerler, uzun bir yolculuğun ardından kışlaya vardılar.
  • Kafile: Cephane taşıyan kafile, zorlu yollardan geçerek hedeflerine ulaşmaya çalışıyordu.
  • Buz: Yolda ilerlerken, tekerlekler buz üzerinde kayarak duruyordu.
  • Zayıf: Kış şartlarında zayıf kalan hayvanlar, yiyecek bulmakta zorlandı.
  • Vazgeçmek: Zorluklara rağmen, Şerife Bacı asla vazgeçmeyeceğini düşündü.

6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Şerife Bacı nereye ulaşmak istemektedir?


Cevap :

Şerife Bacı, İnebolu’dan Kastamonu Kışlasına cephaneleri ulaştırmak istemektedir.


2. Şerife Bacı hangi zorluklarla karşılaşmaktadır?


Cevap :

Şerife Bacı; şiddetli soğuk, tipi, aç ve yorgun öküzler, donma tehlikesi gibi zorluklarla karşılaşmaktadır.


3. Metinde anlatılan zorlu şartlara rağmen Şerife Bacı neden pes etmemiştir?


Cevap :

Vatanına olan sevgisi ve askerlerin cephaneye olan ihtiyacı Şerife Bacı’nın pes etmemesini sağlamıştır.


4. Şerife Bacı neden kendini değil de cephane sandıklarını korumuştur?


Cevap :

Şerife Bacı, cephanelerin vatan savunması için önemli olduğunu düşündüğü için kendi canından önce onları korumayı tercih etmiştir.


5. Şerife Bacı’nın yaptığı fedakârlıklar sizi nasıl etkiledi? Duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Şerife Bacı’nın yaptığı fedakârlıklar beni derinden etkiledi. Onun vatanseverliği, cesareti ve fedakârlığı, bir milletin bağımsızlığı için bireylerin ne kadar büyük fedakârlıklar yapabileceğini gösteriyor.


3. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu: Şerife Bacı’nın, Kurtuluş Savaşı sırasında cephane taşıyarak vatanı için gösterdiği fedakârlıklar.

Metnin Ana Fikri: Vatanı savunmak uğruna yapılan fedakârlıklar milletin bağımsızlığı için hayati önem taşır.


4. ETKİNLİK


Soru : Metindeki hikâye unsurlarını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay nedir?


Cevap :

Şerife Bacı, Kurtuluş Savaşı sırasında İnebolu’dan Kastamonu Kışlasına cephane taşımaya çalışırken zor doğa koşullarıyla mücadele eder.


2. b. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay, yaşanması mümkün olan,
gerçek hayatta yaşanabilecek bir olay mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, gerçek hayatta yaşanmış bir olaydır. Kurtuluş Savaşı sırasında kadınlar da cephane taşımış ve büyük fedakârlıklar yapmıştır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


3. c. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metnin kahramanları kimlerdir?


Cevap :

Metnin kahramanları Şerife Bacı, kızı, öküzleri ve onu takip eden askerlerdir.


4. ç. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı yer ya da yerlerle ilgili bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, metinde olayın İnebolu’dan Kastamonu Kışlasına kadar olan bir yolculukta geçtiği belirtilmiştir.


5. d. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı zamanla ilgili
bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, olay 1921 yılının Aralık ayında, Kurtuluş Savaşı döneminde geçmektedir.


5. ETKİNLİK


Soru : Metindeki kişi sayısı kadar arkadaşınızın bulunduğu gruplar oluşturunuz ve aranızda rol dağılımı yapınız. Metni canlandırmaya hazırlanınız. Canlandırmanızı gerçekleştiriniz. En iyi canlandırma yapan grubu öğretmeninizin rehberliğinde belirleyiniz.


Cevap : Bu etkinliği sınıf içerisinde arkadaşlarınızla yapmanız gerekmektedir.


6. ETKİNLİK


Soru : Şerife Bacı başta olmak üzere bütün Millî Mücadele kahramanlarına bir teşekkür konuşması metni hazırlayınız. Yazdığınız metinden hareketle, karşınızda o kahramanlar varmışçasına konuşmanızı gerçekleştiriniz.


Cevap :

Değerli Kahramanlar,

Bugün burada, vatanımız için mücadele eden, canlarını feda eden sizlere minnetimizi sunmak için toplandık. Özellikle Şerife Bacı, cesareti ve fedakarlığıyla bizlere ilham vermektedir.

Sizlerin gösterdiği azim sayesinde bugün özgür bir ülkeye sahibiz. Her birinizin kahramanlıkları, Türk milletinin bağımsızlığı için verdiğiniz mücadelenin birer simgesidir.

Sizlere, bu kutsal vatan uğruna gösterdiğiniz özveri ve cesaret için sonsuz teşekkürlerimizi sunuyoruz. Ruhunuz şad olsun!

Teşekkür ederim.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : İstediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.


Cevap :

Sevgili kahramanlar,

Bugün burada, vatanımız için canlarını feda eden, destanlar yazan sizleri anmak için toplandık. Millî Mücadele döneminde gösterdiğiniz cesaret ve fedakârlık, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin en güzel örneklerindendir.

Sizler, yalnızca askeri bir mücadele vermekle kalmadınız; aynı zamanda kadın-erkek, yaşlı-genç demeden bir araya gelerek ülkemizin geleceğini şekillendirdiniz. Şerife Bacı gibi fedakâr kadınlar, bizlere ilham verdi. Gözlerinizi kırpmadan vatan uğruna mücadele ettiniz.

Hepinizin azmi ve kararlılığı, bizlere vatanın ne denli değerli olduğunu öğretti. Bugün özgürce yaşayabiliyorsak, bunu sizlerin cesaretine borçluyuz.

Sizlere şükranlarımızı sunuyoruz. Ruhunuz şad olsun!


 GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Atatürk’ün katıldığı savaşlar hakkında bir araştırma yapınız. Bu konuyla ilgili resim ve fotoğraflar toplayınız. Elde ettiğiniz bilgiler ve görselleri kullanarak sınıfta bir sunum gerçekleştireceksiniz. Bunun için evde prova yapınız.


Cevap :

Atatürk’ün Katıldığı Savaşlar

1. Trakya Savaşı (1912-1913)

  • Balkan Savaşları sırasında Trakya’da Türk ordusunun komutanı olarak görev yaptı.
  • Savaş, Türk topraklarının kaybıyla sonuçlandı.

2. Çanakkale Savaşı (1915)

  • Çanakkale Cephesi’nde 19. Tümen Komutanı olarak görev aldı.
  • Türk askerlerinin büyük bir kahramanlıkla savunduğu bu savaş, İtilaf Devletleri’ne karşı kazanıldı.

3. Kafkas Cephesi (1914-1916)

  • Doğu Cephesi’nde Rus ordusuna karşı mücadele etti.
  • Sarıkamış Harekatı’na katıldı, ancak bu savaşda büyük kayıplar yaşandı.

4. Kurtuluş Savaşı (1919-1923)

  • Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesinin lideri oldu.
  • Sakarya Meydan Muharebesi, Dumlupınar Meydan Muharebesi gibi önemli savaşları yönetti.
  • Sonuç olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasını sağladı.

“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.




 

error: Content is protected !!