Ortaokul 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı 2. Tema Haydi, Bitirelim! Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 113, 114, 115
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 113-114-115. Sayfa Cevapları, öğrencilerin ders kitabındaki soruları doğru şekilde anlamalarına ve yanıtlamalarına yardımcı olur. Ayrıca Ortaokul 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, konuların daha iyi kavranması için öğrencilere rehberlik eder.

Bunun yanında 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 2. TEMA- BAĞIMSIZLIK YOLU : 2. Tema Haydi, Bitirelim! Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metnin içeriğini kavramasına ve öğrenilen bilgileri pekiştirmesine katkı sağlar. Aynı zamanda 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 113, 114, 115 Cevapları, düzenli çalışma alışkanlığı kazandırarak akademik başarıya destek olur.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) 2. Tema Haydi, Bitirelim! Metni”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 113-114-115
1 . Yandaki şiiri okuyup soruları cevaplayınız.
a. Yaşamınıza neler olmadan devam edebileceğinizi ve edemeyeceğinizi düşününüz. Şiirden ve düşüncelerinizden hareketle bu varlık veya kavramları aşağıda sınıflandırınız. Gerekli görürseniz ok sayısını artırabilirsiniz.
Cevap :
Olabilirim:
- Oyuncaksız
- Atsız
- Pusatsız
- Konaksız
- Saraysız
- Evsiz
- Yuvasız
- Köyüsüz
- Sevdiklerim gidebilir
- Sevenlerim ihanet edebilir
Olamam: Bayraksız
b. Boş bırakılan kutuyu yazdığınız varlık veya kavramlardan yola çıkarak isimlendiriniz.
Cevap : 👉 Boş kutuya yazılacak kavram: Bayrak
2 . a. Yandaki karekodu okutarak “Parla” adlı marşı dinleyiniz.
Soru : b. Bu marşı, duygu ve düşüncelerinizi aktaracağınız bir konuşma metnine dönüştürmek üzere aşağıdakilerden birini seçiniz.
Cevap :
Seçenek 1: Komutan olarak askerlerime hitap
“Sevgili Mehmetçikler, sizler bu vatanın özgürlüğünün ve bağımsızlığının en büyük teminatısınız. İstiklal Marşımızda olduğu gibi, ‘korkma’ diyerek başladığımız her mücadelede sizlerin cesaretiyle zafere ulaştık. Bayrağımızın dalgalanması için gösterdiğiniz fedakârlık, bu milletin kalbinde ebediyen yaşayacaktır.”
Seçenek 2: Öğrencilere resmi bayramda hitap
“Sevgili gençler, sizler bu milletin geleceğisiniz. Bugün burada, bağımsızlığımızı kazandıran kahramanlarımızı anıyor ve onların bıraktığı emaneti koruyacağımıza söz veriyoruz. Bayrağımıza, marşımıza ve vatanımıza sahip çıktığınız sürece bu millet asla yenilmeyecektir.”
Seçenek 3: Muhtar olarak Gaziler Günü konuşması
“Değerli hemşehrilerim, bugün burada bizlere özgürlüğümüzü, bağımsızlığımızı armağan eden gazilerimizi minnetle anıyoruz. Onların kahramanlıkları, bu topraklarda özgürce yaşamamızın en büyük sebebidir. Gazilerimizin hatırasını yaşatmak, onların emanetine sahip çıkmak hepimizin görevidir.”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 114 Cevapları
3. Aşağıdaki metni okuyup soruyu cevaplayınız.
O gün yılın ilk ayıydı. Paltom siyah olduğu için kısa bir an da olsa üzerime düşen kar tanelerinin eşsiz şekillerini inceleme fırsatı bulabiliyordum. Sonunda arkadaşım Kerem aşağı inebildi ve yola koyulduk. Karın şiddeti iyice azalmıştı. Bugün alt sokağımıza yeni taşınan Kıbrıs gazisi komşumuzu ziyaret edecektik. Parkın doğusundaki pastaneye uğrayıp ikramlık bir şeyler almaya karar verdik. Soğuk hava içimize işlerken içimizde tarifsiz bir sevinç vardı: Vatanımız için canını hiçe sayan bir kahraman asker ile tanışacaktık.
Bu kelimelerin yerine karşıt (zıt) anlamlılarını koyarak metni yeniden okuyunuz. Metni yeniden okuduğunuzda metnin anlam bütünlüğü hangi cümlelerde bozuldu? Sizce bu durumun sebebi ne olabilir? Açıklayınız.
Cevap :
Metindeki altı çizili kelimeler ve zıt anlamlıları:
- ilk → son
- siyah → beyaz
- azalmıştı → artmıştı
- alt → üst
- doğusundaki → batısındaki
- soğuk → sıcak
Zıt anlamlılarıyla yeniden yazılmış metin:
O gün yılın son ayıydı. Paltom beyaz olduğu için kısa bir an da olsa üzerime düşen kar tanelerinin eşsiz şekillerini inceleme fırsatı bulabiliyordum. Sonunda arkadaşım Kerem aşağı inebildi ve yola koyulduk. Karın şiddeti iyice artmıştı. Bugün üst sokağımıza yeni taşınan Kıbrıs gazisi komşumuzu ziyaret edecektik. Parkın batısındaki pastaneye uğrayıp ikramlık bir şeyler almaya karar verdik. Sıcak hava içimize işlerken içimizde tarifsiz bir sevinç vardı: Vatanımız için canını hiçe sayan bir kahraman asker ile tanışacaktık.
Metnin bütünlüğünün bozulduğu yerler:
-
“O gün yılın son ayıydı” → Mevsimsel olarak kar yağışıyla uyumsuz hale geliyor.
-
“Paltom beyaz olduğu için… kar tanelerini inceleme fırsatı bulabiliyordum.” → Beyaz paltonun üzerinde kar taneleri görünmez, anlam bozulur.
-
“Karın şiddeti iyice artmıştı” → Metnin başında dışarı çıkmaları kolayken burada çelişiyor.
-
“Sıcak hava içimize işlerken…” → Kar yağışıyla birlikte sıcak hava uyumsuzdur.
✅ Sonuç: Zıt anlamlı sözcükler, metindeki olayların ve ortamın gerçekliğini bozmuştur. Bu nedenle metnin anlam bütünlüğü kaybolmuş, özellikle mevsimsel uyum (kış – kar – soğuk) tersine dönmüştür.
4 . Aşağıdaki metni okuyup soruları cevaplayınız.
Türk milletinin düşmana karşı verdiği bağımsızlık mücadelesinin zaferle sonuçlanmasının ardından yeni ve çok önemli bir mücadele daha başlar. Mustafa Kemal ATATÜRK bu mücadeleyi “En büyük savaş, cahilliğe karşı yapılan savaştır.” ve “Toplumun düşmanı cehalet, cehaletin düşmanı öğretmendir.” sözleriyle vurgulamıştır.
a. Metinde sözü edilen “öğretmenlerin cehaletle mücadelesi” ile “Türk milletinin düşmanla olan bağımsızlık mücadelesi”ni karşılaştırınız. Tema boyunca öğrendiklerinizden ve ön bilgilerinizden yararlanarak ulaştığınız benzerlik ve farklılıkları aşağıya listeleyiniz.
Cevap :
Benzerlikler:
-
Her ikisi de milletin geleceği için verilen bir mücadeledir.
-
Hem bağımsızlık mücadelesi hem de cehaletle mücadele fedakârlık, kararlılık ve birlik gerektirir.
-
İki mücadele de toplumun özgürlüğünü ve ilerlemesini hedefler.
Farklılıklar:
-
Düşmanla verilen bağımsızlık mücadelesi silah ve orduyla yapılmıştır.
-
Cehaletle mücadele ise kalem, kitap ve eğitimle yürütülür.
-
Bağımsızlık mücadelesi kısa sürede sonuç alınan bir savaştır; cehaletle mücadele ise sürekli devam eden uzun vadeli bir savaştır.
b. Millî Mücadele sonrasında bir köy okulunda öğretmen olduğunuzu düşününüz. Köyde okuma seferberliği başlatmak istiyorsunuz. Etkinliğin “a” maddesindeki listeden hareketle amacınızı yansıtan bir konuşma yapınız.
Cevap : “Sevgili köylülerim,
Bugün burada sizlerle çok önemli bir mücadeleyi başlatmak için toplandık. Bizler düşmana karşı bağımsızlığımızı kazandık ama asıl büyük savaş şimdi başlıyor: cehaletle savaş! Okuma yazma bilmeyen bir millet, geleceğini kuramaz.
Bunun için köyümüzde bir okuma seferberliği başlatıyoruz. Kadınıyla erkeğiyle, genciyle yaşlısıyla hepimiz bu mücadelede yer almalıyız. Her öğrenilen harf, her okunan kitap, ülkemizi daha aydınlık yarınlara taşıyacaktır. Gelin, birlik olalım, cehaleti hep birlikte yenelim.”
c. Konuşmanızı elektronik bir cihaz ile kaydedebilir, ayna karşısında yapabilir ya da aile fertlerinize sunabilirsiniz. Böylece farklı şekillerde dönüt alabilir ve konuşma performansınızı değerlendirebilirsiniz.
Cevap : Konuşmamı elektronik bir cihazla kaydederim. Böylece sesimi dinleyerek hangi yerlerde daha iyi olmam gerektiğini fark ederim. Ayrıca aileme sunarak onların görüşlerini alır ve konuşmamı daha etkili hale getiririm.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 115 Cevapları
5. Yandaki karekodu okutarak “İstiklal Marşı’nın Kabulü” adlı içeriği izleyiniz ve soruları cevaplayınız.
a. Marşımızın yazılışını ve o dönemin şartlarını düşünerek aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap : Ben, Mehmet Akif’in yerinde olsam milletin bağımsızlık mücadelesine destek olmak için aynı duygularla İstiklal Marşı’nı yazar, vatan sevgisini ve özgürlük arzusunu mısralarıma işlerdim.
b. İzlediğiniz içerikten hareketle Mehmet Akif Ersoy’un aşağıdaki davranışlarının sebebini açıklayınız.
• Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı’nı kurula imzasız şekilde teslim etmiştir.
• Bütün şiirlerinin yer aldığı “Safahat” adlı eserine İstiklal Marşı’nı dâhil etmemiştir.
Cevap : Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı’nı imzasız olarak teslim etmiştir çünkü o marşın sadece kendisine değil, tüm millete ait olduğuna inanmıştır. Aynı şekilde marşı “Safahat” adlı eserine almamıştır, çünkü Safahat onun kişisel şiirlerini içeren bir kitaptır. İstiklal Marşı ise milletin ortak değerini yansıtan bağımsız bir eserdir.
c. İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönemde yaşadığınızı ve Mehmet Akif Ersoy ile karşılaştığınızı hayal ediniz. Ona yönelteceğiniz sorular neler olurdu? İzlediğiniz içerikten yararlanarak oluşturacağınız soruları aşağıya yazınız.
Cevap :
O dönemde yaşasaydım ve Mehmet Akif Ersoy ile karşılaşsaydım, ona şu soruları sorardım:
-
Bu marşı yazarken hangi duyguları hissettiniz?
-
Mısralarda en çok hangi mesajı vermek istediniz?
-
Marşın kabul edildiği günü nasıl hatırlıyorsunuz?
-
Sizce İstiklal Marşı gelecekteki nesillere ne öğretmelidir?
ç. Daha önce izlediğiniz “Rafadan Tayfa-İstiklâl Marşı” içeriği ile “İstiklal Marşı’nın Kabulü” adlı içeriği karşılaştırınız. Aşağıdaki diyagramda yazan ifadeler bu içeriklerin ortak özelliği ise yeşil oku, farklı özelliği ise mavi oku takip ederek uygun çıkışa ulaşınız.
Cevap :
