Ortaokul 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Çocuk Bayramı Ülkesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 118-119-120-121-122-123-124-125-126-127-128-129. Sayfa Cevapları, öğrencilerin etkinlikleri doğru şekilde anlamalarına ve uygulamalarına yardımcı olur. Ayrıca Ortaokul 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, ders konularının pekiştirilmesi için öğrencilere yol gösterir.

Bununla birlikte 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 3. TEMA- FARKLI DÜNYALAR : Çocuk Bayramı Ülkesi Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metni daha iyi kavramasına ve içerikte verilen mesajı anlamasına katkı sağlar. Aynı zamanda 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 Cevapları, düzenli çalışma alışkanlığı kazandırarak öğrenme sürecini verimli hale getirir.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Çocuk Bayramı Ülkesi Metni”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 118-119-120-121-122-123-124-125-126-127-128-129
Soru : Türkiye Cumhuriyeti’nden başka hangi ülkelerde çocuk bayramı kutlanıyor olabilir? Tahminlerinizi söyleyiniz.
Cevap : Japonya (Çocuk Günü), Hindistan, Çin, Almanya gibi ülkelerde de çocuklara özel bayramlar kutlanmaktadır.
Soru : “İsim şehir” oyununu oynadığınızı ve “j” harfinin seçildiğini düşününüz. Aşağıdaki tabloyu bu harfle başlayan hangi kelimeler ile tamamlardınız? Yazınız.
Cevap :
“İsim-şehir” oyununda “J” harfi seçildiğinde tabloyu tamamlayınız:
- İsim: Jale
- Şehir/Ülke: Japonya
- Bitki: Japon gülü
- Hayvan: Jaguar
- Eşya: Jelatin
Soru : “Doğan güneş ülkesi” adıyla bilinen Japonya’nın ulusal bayrağı kırmızı ve beyaz renklerden oluşur. Buna göre aşağıdaki görsellerden hangisi Japonya bayrağına aittir? Söyleyiniz.
Cevap : Ortada kırmızı bir güneş olan beyaz zemin üzerindeki bayrak (ortadaki) Japonya’ya aittir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 119 Cevapları
1. ANLAYALIM
Soru : a. Okuduğunuz şiirdeki ses benzerliklerini örneklerden hareketle aşağıda gruplandırınız.
Cevap :
a. Şiirdeki ses benzerliklerini gruplama:
- Grup: Japonya’mız
- Grup: severiz
- Grup: gibi
- Grup: açtığında
- Grup: bayrağı
- Grup: çocuğu
Soru : b. Aşağıdaki görseller sizce şiirin hangi bölümlerini temsil ediyor olabilir? Söyleyiniz.
Cevap :
b. Görsellerin temsil ettiği şiir bölümleri:
- Bayrak görseli → “Bayrağı dalgalanır”
- Çocuk görseli → “Çocuğu sevinçle güler”
- Çiçek görseli → “Çiçekler açtığında”
Soru : c. Etkinliğin “a” ve “b” maddelerinde belirlediğiniz özellikler şiirdeki ahenk ve ritmi nasıl etkilemiştir? Söyleyiniz.
Cevap : Şiirdeki ses benzerlikleri ahenk oluşturmuş, tekrarlanan sesler şiire ritim katmıştır. Bu ritim, okuyan kişinin duygularını güçlendirir ve şiirin akıcı olmasını sağlar.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 120 Cevapları
2. ANLAYALIM
Soru : a. Yandaki haritayı inceleyiniz. Okuduğunuz şiirin ilk iki dizesinde Japonya’dan “okyanusların çocuğu” şeklinde söz edilmesinin sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.
Cevap : Japonya bir ada ülkesidir ve Pasifik Okyanusu’nun ortasında yer alır. Bu nedenle şiirde “Okyanusların çocuğu” denilerek coğrafi konumu vurgulanmıştır.
Soru : b. Şiirin ilk iki dizesi yerine “Okyanusun ortasında yer alır/Japonya’mız.” dizeleri yer alsaydı anlatımda nasıl bir değişiklik olurdu? Söyleyiniz.
Cevap : Eğer “Okyanusun ortasında yer alır Japonya’mız” denseydi, şiirdeki duygusal ve sanatsal ifade biraz zayıflar, daha çok coğrafi bir bilgi verilmiş olurdu. “Okyanusların çocuğu” ifadesi ise daha şiirsel ve duygusal bir anlatım sağlar.
Soru : c. Japonya’nın coğrafi konumu farklı bir şekilde ifade edilmek istense aşağıdakilerden hangileri kullanılabilirdi? Haritadan hareketle işaretleyiniz.
Cevap :
☑️ Dalgaların ortasında bir ada ülkesi
☑️ Balıklar kuşatmış dört yanını
☑️ Üç tarafı mavilerle çevrili bir yurt
3. ANLAYALIM
Soru : a. Aşağıdaki metni okuyup başlığını inceleyiniz.
Cevap :
JAPONYA’NIN DA ÇOCUK BAYRAMI VAR
Çocuk Bayramı, Japonya’da her yıl 5 Mayıs’ta kutlanan ulusal bir bayramdır. Çocukların kişiliklerine saygı duymak ve onların mutluluklarını kutlamak için çeşitli etkinliklerin yapıldığı bu bayramın kökeni Antik Çağ’a dayanmaktadır. 5 Mayıs günü, 1948’de Japon hükûmeti tarafından ulusal bir tatil olarak belirlenmiştir.
Bu bayramda sazan flamaları asmak önemli bir gelenektir. Baba, anne ve çocukları temsil eden sazanlar flamaya sırayla dizilir. Flamalar, rüzgârda dalgalandıkça yüzen sazan balıklarını andırırlar. Bu flama çocukların başarılı, öz güvenli ve güçlü olmaları dileğini temsil etmektedir. Çünkü sazan, güçlü akıntılara karşı kuvvetli biçimde yüzebilen bir balıktır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 121 Cevapları
Soru : b. Metinde düşünceyi geliştirme yollarından hangilerine başvurulmuştur? İşaretleyiniz.
Cevap :
b. Metinde düşünceyi geliştirme yolları:
☑️ Tanımlama
☑️ Örneklendirme
☑️ Benzetme
(Karşılaştırmaya başvurulmamıştır.)
Soru : c. Etkinliğin “b” maddesinden hareketle aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap :
Etkinlikten hareketle ifadelerin tamamlanışı:
-
Metnin başlığında “Japonya’nın Çocuk Bayramı Var” yerine “Çocukların Bayramı” denilerek tanımlamaya başvurulmuştur.
-
Flamaların rüzgârda dalgalanması anlatılırken örneklendirmeden yararlanılmıştır.
-
Sazan balığının özelliklerinden söz edilirken benzetmeye başvurulmuştur.
4. ANLAYALIM
Soru : a. Yandaki karekodu okutarak “Japonya’nın Geleneksel Özür Dileme Festivali” adlı içeriği izleyiniz.
Soru : b. İzlediğiniz içeriğin konusundan hareketle haberde Japonya ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangilerine yer verildiğini işaretleyiniz.
Cevap :b. Haberde Japonya ile ilgili verilen bilgiler:
☑️ Japoncada “özür dileme”yi karşılayan yaklaşık 20 farklı ifadenin olması
☑️ Geleneksel olarak özür dileme festivalinin düzenlenmesi
Soru : c. İzlediğiniz içerikten Japonların aşağıdaki kişilik özelliklerinden hangilerine sahip olduğu söylenebilir? İşaretleyiniz.
Cevap :c. Japonların sahip olduğu kişilik özellikleri:
☑️ Alçakgönüllülük
☑️ Saygılı olmak
☑️ Erdemli olma
☑️ Dürüstlük
Soru : ç. İşaretlemelerinizi metindeki hangi ifadelerden yola çıkarak yaptığınızı açıklayınız.
Cevap : Bu çıkarımlar, Japonların özür dilemeye verdikleri önemden, festival düzenlemelerinden ve “özür dileme” için kullandıkları çok sayıda ifadeden anlaşılmaktadır. Bu durum onların hem saygılı hem de alçakgönüllü olduklarını, ayrıca erdem ve dürüstlüğe büyük değer verdiklerini göstermektedir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 122 Cevapları
5. ANLAYALIM
Soru : a. “4. ANLAYALIM” etkinliğinden ve ön bilgilerinizden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap : 👉 Özür dilemek benim için karşımdaki insana saygı göstermek, yaptığım hatayı kabul edip ilişkimi onarmak demektir.
Soru : b. Aşağıdaki soruları izlediğiniz içerikten hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
Hangi durumlarda özür dilenmelidir?
Cevap : İnsanlara zarar verildiğinde, hata yapıldığında, saygısızlık edildiğinde veya yanlış bir davranış sergilendiğinde özür dilenmelidir.
Japonların özür diledikleri konular, onların yaşam tarzları hakkında nasıl bilgiler veriyor?
Cevap : Japonların günlük yaşamda en küçük hatalar için bile özür dilemesi, onların saygılı, alçakgönüllü, düzenli ve topluma uyumlu bireyler olduklarını gösteriyor.
Soru : c. İçerikteki karakterler, etkinliğin “a” maddesinde belirlediğiniz norma uygun davranışlar sergiliyorlar mı? İçeriğin tamamından hareketle değerlendiriniz.
Cevap : İçerikteki karakterler, özür dilemenin önemini kavrayarak “topluma saygı” normuna uygun davranışlar sergilemektedir. Bu da kültürlerinde sorumluluk ve nezaketin önemli değerler olduğunu kanıtlar.
Soru : ç. Sizce bu video aracılığıyla verilmek istenen mesaj, insanların özür dileme alışkanlığı geliştirmesine yardımcı olabilir mi? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Bu video aracılığıyla verilmek istenen mesaj, özür dilemenin sadece bir kelime değil, ilişkileri güçlendiren önemli bir davranış olduğudur. İnsanların özür dileme alışkanlığı geliştirmesine kesinlikle yardımcı olabilir çünkü toplumsal barış ve dostluğu pekiştirir.
6. ANLAYALIM
Soru : a. Şiirde yer alan yandaki bölümü okuyunuz. Bu bölümdeki altı çizili kelimeleri duyu organlarıyla algılanma durumuna göre inceleyiniz.
Cevap :
Şiirdeki altı çizili kelimeler duyularımıza göre incelenir.
- Görme duyusuyla: renk, ışık, bayrak
- İşitme duyusuyla: şarkı, kahkaha
- Tat duyusuyla: tatlı
- Dokunma duyusuyla: sıcaklık
Soru : b. Etkinliğin “a” maddesinde belirtilen özelliğe göre okuduğunuz şiirden kelimeler seçiniz. Seçtiğiniz kelimeleri iki gruba ayırıp yelpazeler üzerine yazınız.
Cevap :
Yelpazelere ayırma:
- Birinci yelpaze (Görme duyusu): renk, ışık, bayrak
- İkinci yelpaze (Diğer duyular): şarkı, kahkaha, tatlı, sıcaklık
Soru : c. Bu yelpazeleri belirlediğiniz ölçüte göre adlandırınız.
Cevap :
Yelpazeleri adlandırma:
- Sol yelpaze: Görme duyusuyla algılananlar
- Sağ yelpaze: İşitme, tat ve dokunma duyusuyla algılananlar
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 123 Cevapları
7. ANLAYALIM
Soru : a. Aşağıdaki metinleri okuyunuz.
Cevap : Yan tarafta verilen Japonya’nın millî marşı, dünyanın en kısa millî marşlarından biridir. Yazarı bilinmemektedir. 13 Ağustos 1999’da resmî olarak ulusal marş ilan edilmiştir. Marşın sözleri, Japonya’nın barış ve refahının sürmesi dileğini anlatmaktadır.
Senin saltanatın;
Bin yıl,
Sekiz bin yıl sürsün.
Çakıl taşları,
Kaya olana ve
Yosun tutana kadar
Soru : b. Ön bilgilerinizden hareketle İstiklal Marşı ile Japonya millî marşını içerik ve dil özellikleri bakımından karşılaştırınız. Marşların benzer ve farklı yönlerini belirleyip defterinize listeleyiniz.
Cevap :
Benzerlikler:
- Her ikisi de milletin birlik ve beraberliğini simgeler.
- Her iki marş da millî değerleri yüceltir.
- Vatan sevgisi ve gelecek için dilekler içerir.
Farklılıklar:
- İstiklal Marşı, bağımsızlık mücadelesini ve özgürlük temasını işler; Japonya marşı ise barış ve uzun ömür dileğini anlatır.
- İstiklal Marşı daha uzun ve coşkuludur; Japonya marşı çok kısadır.
- İstiklal Marşı’nda güçlü bir kahramanlık ve mücadele vurgusu vardır; Japonya marşı ise daha sakin ve doğaya göndermelerle doludur.
Soru : c. Listenizden hareketle defterinize ulaştığınız yargıyı içeren kısa bir paragraf yazınız.
Cevap : İstiklal Marşı, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini ve kahramanlık ruhunu anlatırken; Japonya millî marşı, ülkenin barış ve refahının uzun süre devam etmesi dileğini işler. Bu yönüyle her iki marş da kendi milletlerinin tarihî ve kültürel özelliklerini yansıtan önemli metinlerdir.
8. ANLAYALIM
Soru : a. Okuduğunuz şiirden alınan yandaki bölümü kurallı bir cümle hâline getirerek söyleyiniz.
Cevap :Metindeki bölüm: “Yerken yüzer gibi olduğumuz için çok severiz çiğ balık suşiyi.”
Kurallı cümle: 👉 Çiğ balık suşiyi çok severiz çünkü yerken yüzer gibi oluruz.
Soru : b. Bu cümledeki anlam ilişkisini belirleyerek işaretleyiniz.
Cevap : Bu cümlede bir eylemin sebebi bildirilmiştir. ✅ “Bir eylemin sebebi bildirilmiş.” kutucuğu işaretlenir.
Soru : c. Bu cümleyi “çünkü” ifadesini kullanarak yeniden kurunuz. “Çünkü” ifadesini kullandığınızda artık hangi ifadeyi kullanmanıza gerek kalmadı? Açıklayınız.
Cevap : “Çiğ balık suşiyi çok severiz çünkü yerken yüzer gibi oluruz.” Burada “olduğumuz için” ifadesine artık gerek kalmaz. Çünkü “çünkü” zaten sebep-sonuç ilişkisini kurmuştur.
Soru : ç. “Orta Asya’ya gidecek çünkü Türklerin ata yurdunu çok merak ediyor.” cümlesinde “çünkü” ifadesinden önceki ve sonraki bölümleri adlandırmanız gerekse aşağıdakilerden hangilerini seçerdiniz? Söyleyiniz.
Cevap :
“Orta Asya’ya gidecek çünkü Türklerin ata yurdunu çok merak ediyor.”
-
“Orta Asya’ya gidecek” → Sonuç
-
“Türklerin ata yurdunu çok merak ediyor” → Sebep
Soru : d. Yandaki bulmacada “çünkü” ile aynı anlamı bildiren dört ifade gizlenmiştir. Bu ifadeleri bulunuz ve defterinize bu ifadelerin geçtiği birer cümle yazınız.
Cevap :
Bulmacada “çünkü” ile aynı anlamı veren ifadeler:
- Bu nedenle
- Dolayısıyla
- İstebu yüzden
- Sebebiyle
👉 Her biriyle örnek cümleler:
- Bugün ders çalışmadım, bu nedenle ödevim eksik kaldı.
- Hava çok soğuktu, dolayısıyla dışarı çıkmadık.
- Yağmur yağıyordu, işte bu yüzden şemsiye aldım.
- Uykusuz kaldım, sebebiyle sınavda dikkatimi toplayamadım.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 124 Cevapları
1. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki listede Japon ve Türk mutfağından çeşitli malzemeler verilmiştir. Malzemeleri inceleyiniz ve listeye bir malzeme de siz ekleyiniz. Elinizdeki malzemelerden nasıl bir çorba yapabileceğinizi düşünüp defterinize notlar alınız.
Cevap : Listede verilen malzemeler: yosun, baharatlar, balık suyu, mercimek, domates, soya fasulyesi püresi, tereyağı, erişte, pirinç, salça, soğan.
Ben de listeye havuç ekliyorum. Bu malzemelerle “Japon-Türk Usulü Sebzeli Çorba” yapılabilir.
Soru : b. Notlarınızdan hareketle oluşturduğunuz isimli çorba tarifinizi aşağıdaki yönergelere göre sınıfta anlatınız.
Cevap :
“Japon-Türk Usulü Sebzeli Çorba”
Merhaba arkadaşlar, Bugün size Japon-Türk Usulü Sebzeli Çorba tarifimi anlatacağım.
Tarifin aşamaları:
- Öncelikle tenceremize biraz tereyağı koyuyoruz ve erittikten sonra ince doğranmış soğanı ekleyip kavuruyoruz.
- Ardından doğranmış havucu ve domatesi ekliyoruz.
- Bir miktar salça ilave ederek karıştırıyoruz.
- Daha sonra üzerine mercimek, pirinç ve erişteyi ekliyoruz.
- Farklı bir tat katmak için biraz balık suyu ve yosun ekliyoruz.
- En son baharatlarımızı koyup üzerine su ilave ediyoruz ve kaynamaya bırakıyoruz.
- Çorba piştikten sonra üzerine biraz soya fasulyesi püresi karıştırıyoruz.
Değerlendirelim
Soru : a. Konuşma sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap :
( ⭐⭐⭐⭐ ) Konuşmamda uygun selam, hitap ve sonlandırma ifadelerini kullandım.
( ⭐⭐⭐⭐ ) Tarifimin adımlarını sıralı ve net bir şekilde anlattım.
( ⭐⭐⭐ ) Uygun zamanlarda arkadaşlarıma söz verdim.
( ⭐⭐⭐⭐ ) Sorulan soruları açık, net ve saygılı bir şekilde cevapladım.
👉 Genel değerlendirme: “Güçlü”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 125 Cevapları
Soru : b. Konuşmanızı değerlendirmek için aşağıdaki tabloyu tamamlayınız.
Cevap :
-
Konuşmamda güçlü olduğum bölüm:
Tarifin adımlarını sıralı ve anlaşılır şekilde anlatmam. -
Konuşmamda gelişmeye açık olduğum bölüm:
Arkadaşlarıma daha fazla söz hakkı verme konusunda eksik kaldım. -
Bir dahaki konuşmamda dikkat edeceklerim:
Dinleyicilerle daha fazla etkileşim kurmak ve onların da sürece katılmasını sağlamak.
2. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki sorulardan birini seçip işaretleyiniz.
Cevap : a. Seçilen soru: 👉 “Başka bir ülkeye gitsem ne yer, ne giyer, nasıl yaşardım?”
Soru : b. Konuşma amacınızı ve türünü seçip işaretleyiniz.
Cevap :
b. Konuşma amacım ve türü:
- Bilgi vermek (✔️)
- Bir olay anlatmak ( )
- Mizahi konuşma yapmak ( )
Soru : c. Konuşmanızın türünü seçip işaretleyiniz.
Cevap : c. Konuşmamın türü: 👉 Hazırlıklı (✔️)
Soru : ç. Hazırlıksız konuşma yapmayı seçtiyseniz konu ve amacınızdan hareketle konuşmanızı yapınız. Hazırlıklı konuşma yapmayı seçtiyseniz konuşmanızı bir sonraki ders gerçekleştiriniz.
Cevap : “Merhaba arkadaşlar,
Bugün sizlere başka bir ülkeye gitseydim nasıl yaşardım, neler yapardım, ondan bahsedeceğim. Eğer Japonya’ya gitseydim, geleneksel kıyafet olan kimonoyu denemek isterdim.
Yemek olarak da suşi ve ramen gibi Japon yemeklerini tatmayı merak ederdim. Yaşam tarzı olarak oradaki insanların disiplinli ve saygılı davranışlarını öğrenmeye çalışırdım. Böylece hem farklı bir kültürü tanımış olurdum hem de kendi kültürümü onlara tanıtabilirdim. Dinlediğiniz için teşekkür ederim.”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 126 Cevapları
3. ANLATALIM
Soru : Kültür unsurlarımızdan (çay, Türk kahvesi, Türk kilimi, lokum, nazar boncuğu, el öpme vb.) birini seçerek bu unsuru yabancı misafirlere anlatacağınız bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki tablodan faydalanınız.
Cevap :
Giriş (Tanımlama): Sevgili misafirler,
Bugün sizlere Türk kültürünün en önemli unsurlarından biri olan Türk kahvesinden bahsedeceğim. Türk kahvesi, kendine özgü pişirilme yöntemi, kokusu ve ikram şekliyle sadece bir içecek değil, aynı zamanda bir kültür mirasıdır.
Gelişme (Karşılaştırma – Benzetme – Örnekleme): Türk kahvesi, diğer kahvelerden farklı olarak cezve denilen özel bir kapta hazırlanır. Köpüğü, telvesi ve kokusuyla bambaşka bir tattır. Batı’daki filtre kahveye benzese de Türk kahvesi çok daha yoğun ve küçücük fincanlarda ikram edilir. Ayrıca, kahvenin yanında lokum ya da su verilmesi bizim kültürümüzde misafire verilen önemin göstergesidir. Eskilerde “bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardır” denilirdi. Bu da kahvenin dostlukları pekiştiren bir simge olduğunun en güzel kanıtıdır.
Sonuç (Tanık Gösterme): Sonuç olarak Türk kahvesi, sadece bir içecek değil; paylaşımın, sohbetin ve dostluğun simgesidir. Bir özdeyişle bitirmek isterim: “Bir kahvenin kırk yıl hatırı vardır.”
Teşekkür ederim.
4. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki yerlerden birini seçiniz.
Cevap : Gerçekte var olmayan, hayal gücümle oluşturduğum bir gezegen: Luminya
Soru : b. Seçtiğiniz yerde yaşayan bir karakter hayal ediniz. Karakterin adını, özelliklerini, en büyük hayalini ve yaşadığı bir olayı düşününüz.
Cevap :
-
Adı: Arel
-
Özellikleri: Cesur, meraklı, yeni şeyler öğrenmeye açık.
-
En büyük hayali: Luminya’daki gizemli “ışık ormanını” keşfetmek.
-
Yaşadığı olay: Işık ormanına girdiğinde ağaçların ona yol gösterdiğini fark etmesi.
Soru : c. Belirlediğiniz unsurlardan hareketle aşağıya bir yazı yazınız. Yazınızı şiir, hikâye, mektup ya da kendi belirlediğiniz bir türde yazabilirsiniz.
Cevap :
“Arel ve Işık Ormanı”
Bir zamanlar Luminya adında ışıklarla parlayan bir gezegen vardı. Bu gezegende yaşayan küçük bir çocuk olan Arel, her gece gökyüzünde parlayan renkli yıldızlara bakar ve bir gün gizemli ışık ormanını görmek isterdi.
Bir sabah cesaretini toplayarak ormana girdi. Ağaçların yaprakları altın gibi parlıyordu. Arel yürüdükçe ağaçlar ona yol açıyor, ışıklarıyla adımlarını aydınlatıyordu. O an Arel, en büyük hayalini gerçekleştirdiğini anladı. Artık Luminya’nın gerçek kahramanı oydu.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 127 Cevapları
5. ANLATALIM
Soru : a. “Gelecek Derse Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırmayı gözden geçirerek seçtiğiniz kültürün örf, adet ve geleneklerini belirleyiniz.
Cevap :
Ben Japon kültürünü seçtim. Japonların örf, adet ve geleneklerinden bazıları şunlardır:
- Çay seremonisi (önemli misafirlere özenle yapılan tören).
- Saygı göstermek için eğilmek.
- Yeni yılda tapınaklara gitmek ve dilek dilemek.
- Geleneksel kıyafet kimono giymek.
- Yemeklerde çubuk (hashi) kullanmak.
Soru : b. Belirlediğiniz örf, adet ve gelenekler ile kendi örf, âdet ve geleneklerimizin benzer ve farklı yönlerini defterinizde listeleyiniz.
Cevap :
Benzer yönler:
- Misafirlere ikramda bulunmak (bizde kahve veya lokum, onlarda çay seremonisi).
- Bayram veya yılbaşında aileyle bir araya gelmek.
- Büyükleri saygıyla anmak (bizde el öpmek, onlarda eğilmek).
Farklı yönler:
- Bizde düğünlerde davul-zurna vardır, Japonya’da geleneksel davul “taiko” çalınır.
- Bizde bayramlarda şeker ve tatlı dağıtılır, Japonya’da yeni yılda özel yemekler hazırlanır.
- Bizde selamlaşırken el sıkma veya sarılma yaygındır, Japonya’da eğilme vardır.
Soru : c. Listelerinizden hareketle defterinize ulaştığınız yargıyı içeren bir yazı yazınız. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Japon kültürü ile Türk kültürü arasında hem benzer hem de farklı yönler bulunmaktadır. İki kültürde de misafire değer verildiğini, büyüklerin saygıyla anıldığını ve özel günlerin aileyle kutlandığını görüyoruz. Ancak selamlaşma, yemek yeme biçimi ve bayram geleneklerinde farklılıklar vardır. Bu da bize her milletin kendine özgü bir yaşam tarzı olduğunu, fakat temelde insanların ortak değerlerde birleştiğini göstermektedir.
6. ANLATALIM
Soru : a. “5 ANLATALIM” etkinliğindeki benzerlik ve farklılıkları aşağıdaki ölçüte göre ya da kendiniz bir ölçüt belirleyerek ayırınız.
Cevap : Ben “Değerleri yansıtma durumu” ölçütünü seçiyorum.
👉 Çünkü örf, âdet ve gelenekler toplumda saygı, misafirperverlik ve dayanışma gibi değerleri gelecek nesillere aktarır.
Soru : b. Bu unsurları ayırt edici özelliklerinden hareketle aşağıya tasnif ediniz.
Cevap :
b. Unsurları ayırt ederek tasnif:
Değerleri yansıtan örf, âdet ve gelenekler:
- Bayramlarda büyüklerin ellerini öpme (saygı).
- Misafire ikramda bulunma (misafirperverlik).
- Düğünlerde imece usulüyle yardımlaşma (dayanışma).
- Yeni yıl ya da özel günlerde hediyeleşme (sevgi, paylaşma).
Günlük yaşama yakın olan örf, âdet ve gelenekler:
- Selamlaşma biçimleri.
- Yemeklerden önce “afiyet olsun” demek.
- Günlük yaşamda komşularla yardımlaşmak.
Soru : c. Defterinize bu tasniften hareketle ulaştığınız sonuçları içeren bir paragraf yazınız. Yazınızı gerekirse grafik, tablo ve görsel ile destekleyebilirsiniz.
Cevap : Yaptığım tasnife göre bazı örf, âdet ve gelenekler toplumun değerlerini doğrudan yansıtarak saygı, misafirperverlik ve dayanışma gibi kavramları gelecek nesillere taşır.
Bazıları ise günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası hâline gelmiştir. Selamlaşma ya da komşuya yardım etme gibi gelenekler, bireylerin günlük hayatında sık sık karşılaştıkları uygulamalardır. Bu durum bize örf, âdet ve geleneklerin hem kültürel değerleri aktardığını hem de gündelik yaşamı şekillendirdiğini göstermektedir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 128 Cevapları
7. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki cümleleri renkli yazılmış kelimelere dikkat ederek okuyunuz.
Cevap :
• “İkebana (İkebana)” adı verilen çiçek düzenleme sanatının kökeni 15. yüzyıla dayanır.
• Japonya’nın “Daruma” bebeği bir çeşit dilek bebeğidir. İlk alındığında gözleri boştur. Bir
dilek dilendiğinde tek gözü boyanır, dilek gerçekleştiğinde ise ikincisi boyanır.
• Japonya’ya gidenler görkemli çatıların altındaki ahşap evlere hayran kalır.
• Japonlar yemek yerken çatalın ve bıçağın yerine ikişer yemek çubuğu kullanır.
• Haikular üçer dizeden oluşan Japon şiirleridir.
Soru : b. Aynı eki alan kelimeler arasındaki fark nedir? Bu farkın ortaya çıkma sebebi ne olabilir? Defterinize açıklayınız.
Cevap : Bazı kelimelere ek geldiğinde araya y, ş, s, n gibi yardımcı sesler girer. Bunun sebebi Türkçede iki ünlünün yan yana gelememesidir.
Soru : c. Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap :
Şablonu uygun ifadelerle dolduralım:
-
Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana gelmez.
-
Ünlü harflerle biten kelimeler ünlü harflerle başlayan ekler alırken “y, ş, s, n” sesleri araya girer.
Soru : ç. Aşağıdaki cümleleri yay ayraç içinde verilen yardımcı ünsüzleri kullanacak şekilde uygun kelimelerle tamamlayınız.
Cevap :
Aşağıdaki cümleleri yardımcı ünsüzlerle tamamlayalım:
-
Son durağımız okul- ya doğru yola çıktık. → (y)
-
Festivale onunla birlikte- şe gelecektik. → (ş)
-
Her ülke için on- sarı kişilik gruplara ayrıldık. → (s)
-
… yemeklerini çok sevdik. Elma- nı yemeklerini çok sevdik. → (n)
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 129 Cevapları
8. ANLATALIM
Soru : a. Yandaki kelime gruplarının her birini beşer kez sesli söyleyiniz. Grupları oluşturan kelimelerden hangisini söylerken daha az zorlandınız? Bu kelimeleri daire içine alınız.
Cevap :
Verilen kelime grupları:
- sızlamak – sızlamak
- burunu – burnu
👉 Söylenişi daha kolay olan: burnu (Zorlanmadan söylenen kelimeler daire içine alınır.)
Soru : b. Kelimelerin söyleniş kolaylığı ile harf sayıları arasında nasıl bir ilişki olabilir? Söylenişi zor olan kelimelerde hangi ünlülerin fazla olduğunu söyleyiniz.
Cevap : Söylenişi kolay olan kelimeler genellikle daha kısa olur. Söylenişi zor olanlarda ise yan yana gelen ünlüler fazladır. Örneğin “burunu” → 3 hece, zor; “burnu” → 2 hece, kolay.
Soru : c. Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap : Türkçede bazı kelimelere ünlü ile başlayan bir ek getirildiğinde, kelimenin son hecesindeki ı, i, u, ü ünlüleri düşer. Böylece kelime daha kolay telâffuz edilir. Bu olaya ünlü düşmesi denir.
Soru : ç. Örneklerden hareketle aşağıdaki metinde ünlü düşmesine uğrayan kelimeleri bulunuz. Örnekteki gibi işaretleyerek açıklayınız.
Cevap :
ç. Metindeki ünlü düşmesine uğrayan kelimeler:
- akıl → aklına
- burun → burnuna
👉 Burada kelimenin sonundaki “ı/u” ünlüleri düşmüştür.
Gelecek Derse Hazırlanalım
Soru : Bir yerküre modeli ya da dünya haritası üzerinde Mısır, İspanya, Norveç ve merak ettiğiniz diğer ülkeleri inceleyiniz. İnceleme sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşmak üzere not alınız.
Cevap :
Mısır
- Afrika kıtasında yer alır.
- Başkenti Kahire’dir.
- Nil Nehri boyunca kurulmuştur.
- Piramitleri ve tarihi eserleriyle ünlüdür.
- Çöl iklimi görülür, yazları çok sıcak geçer.
İspanya
- Avrupa kıtasında yer alır.
- Başkenti Madrid’dir.
- Akdeniz kıyısında bulunur, ılıman iklime sahiptir.
- Flamenko dansı ve boğa güreşleriyle tanınır.
- Futbol en popüler sporudur.
Norveç
- Avrupa’nın kuzeyinde, İskandinav Yarımadası’nda yer alır.
- Başkenti Oslo’dur.
- Fiyortları ve kuzey ışıklarıyla ünlüdür.
- Kışları uzun ve çok soğuk geçer.
- Refah seviyesi yüksek ülkelerden biridir.
Merak ettiğim ülke: Japonya
- Asya kıtasında, bir ada ülkesidir.
- Başkenti Tokyo’dur.
- Geleneksel kültürü (samuray, kimono, çay seremonisi) ile modern teknolojiyi bir arada yaşatır.
- Depremler ve volkanlarla çevrili bir coğrafyası vardır.
- Sushi en bilinen yemeklerindendir.