Ortaokul 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Rafadan Tayfa – İstiklâl Marşı (Dinleme/İzleme) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 90-91-92-93-94-95-96-97-98-99. Sayfa Cevapları, öğrencilerin etkinlikleri doğru ve anlaşılır şekilde yapmasına yardımcı olur. Ayrıca Ortaokul 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, derslerde konuların daha kolay kavranmasını sağlayarak başarıya katkı sunar.

Bunun yanında 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 2. TEMA- BAĞIMSIZLIK YOLU : Rafadan Tayfa – İstiklâl Marşı (Dinleme/İzleme) Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metni dikkatle dinleyip anlamasına katkı sağlar. Aynı zamanda 6. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 Cevapları, planlı ve düzenli çalışma alışkanlığı kazandırarak öğrenme sürecini daha verimli hale getirir.
“6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Rafadan Tayfa – İstiklâl Marşı (Dinleme/İzleme) Metni”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 90-91-92-93-94-95-96-97-98-99
Soru : Bir ülkenin bağımsızlığını temsil eden simgeler nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap : Bir ülkenin bağımsızlığını temsil eden simgeler arasında bayrak, millî marş, cumhuriyet ve demokrasi anlayışı, para birimi, başkent, millî bayramlar, anayasası ve devlet kurumları yer alır. Özellikle bayrak ve millî marş, milletin bağımsızlığını ve özgürlüğünü en güçlü şekilde simgeler.
Soru : Mehmet Âkif Ersoy “Allah bu millete bir daha İstiklal Marşı yazdırmasın.” sözü ile ne anlatmak istemektedir? Açıklayınız.
Cevap : Mehmet Âkif Ersoy bu sözüyle, İstiklal Marşı’nın Türk milletinin bağımsızlık için verdiği büyük mücadelenin bir ürünü olduğunu, tekrar böyle bir marş yazmak zorunda kalmanın milletin yeniden savaş, işgal ve esaret gibi acılar yaşaması anlamına geleceğini ifade etmiştir. Yani, bu millet bir daha bağımsızlık mücadelesine mecbur bırakılmasın, hep özgür ve güçlü yaşasın demek istemiştir.
Soru : Yandaki fotoğraf, ilk Meclis binasında göndere çekilen ilk Türk bayrağına aittir. Bu bayrağın o günden bugüne titizlikle korunması ve 1. Meclis Binasında sergilenmesi Türk milletinin hangi özelliği ile açıklanabilir?
Cevap : İlk Meclis binasında göndere çekilen Türk bayrağının titizlikle korunup sergilenmesi, Türk milletinin vatanına, bağımsızlık mücadelesine ve millî değerlerine duyduğu saygı ve bağlılık ile açıklanabilir. Bu durum, milletimizin geçmişini unutmayan, tarihine sahip çıkan ve bayrağını kutsal bir emanet olarak gören bir millet olduğunu göstermektedir.
👉 Kısaca: Türk milleti, millî değerlerine sahip çıkan ve onları gelecek nesillere aktarmayı görev bilen bir millettir.
Soru : a. Dinleme/izleme sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap :
Ölçütler:
-
Dinleme/izleme sürecinde dikkatimi konuya yoğunlaştırabildim. → ⭐⭐⭐⭐⭐ (Çok Güçlü)
-
Başkalarını rahatsız etmeden izledim. → ⭐⭐⭐⭐⭐ (Çok Güçlü)
-
Dinleme/izleme sırasında zihnimde oluşan sorulara cevap aradım. → ⭐⭐⭐⭐ (Güçlü)
-
Dinleme/izleme sırasında olay, yer, zaman, kişi ve varlık kadrosu ile ilgili unsurları belirledim. → ⭐⭐⭐⭐ (Güçlü)
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 91 Cevapları
Soru : b. Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap : Topladığım yıldız sayısı 18.
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için dikkatimi daha fazla yoğunlaştırmaya gayret edeceğim. Kendime aferin: başkalarını rahatsız etmeden izleme konusunda çok iyiyim.
Soru : c. Katılımsız dinleme yönteminin dinleme becerinize etkisini değerlendiriniz. Bunun için aşağıdaki eğik yazılmış ifadelerden size uygun olanı işaretleyiniz ve gerekçenizi yazarak cümleyi tamamlayınız.
Cevap : Bu dinleme yöntemi, dinleme becerimi olumlu etkiledi çünkü sadece anlatılana odaklandım ve dikkatim dağılmadı.
1. ANLAYALIM
Soru : a. İzlediğiniz filmin kahraman kadrosunu, yer ve zaman unsurlarını göz önünde bulundurarak aşağıdaki ifadelere katılıp katılmadığınızı belirleyiniz. Katılmıyorsanız gerekçenizi söyleyiniz.
Cevap :
-
Olaylar başladığı yerde bitti. → Katılıyorum
Çünkü filmde olayların başlangıç ve bitiş noktaları aynı mekânda son bulmuştur. -
Anlatılan tüm olaylar, 24 saat içerisinde gerçekleşti. → Katılmıyorum
Olaylar bir günden daha uzun bir süreçte yaşanmıştır. -
Olayın kahramanları arasında insan dışı varlıklar yoktu. → Katılıyorum
Çünkü kahramanların hepsi insandır. -
Olayların bir kısmı kapalı bir mekânda gerçekleşti. → Katılıyorum
Bazı sahneler iç mekânlarda geçmiştir. -
Olaylar günün ağarmasıyla sona erdi. → Katılmıyorum
Çünkü olaylar günün ağarmasıyla değil, farklı bir zamanda son bulmuştur. -
Olaylar sırasında tüm kahramanlar aynı mekândaydı. → Katılmıyorum
Kahramanlar farklı yerlerde bulunmuş, zaman zaman bir araya gelmişlerdir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 92 Cevapları
Soru : b. İzlediğiniz filmde yer alan kahraman/varlık kadrosu, yer/zaman ve eylemlerden birbiri ile bağlantılı olanları belirleyip örnekteki gibi yazınız. Yazdığınız ifadeleri aynı cümle içinde kullanınız.
Cevap :
Kahraman / Varlık
- Mehmet Âkif
- Askerler
- Öğrenciler
- Kadınlar
Yer / Zaman
- Milli Mücadele günleri
- Milli Mücadele günleri, cephe
- Milli Mücadele günleri
- Milli Mücadele günleri, cephe
Eylem
- Yazmak
- Savunmak
- Öğrenmek, kavramak
- Taşımak, destek olmak
Cümleler
-
Mehmet Âkif, Milli Mücadele günlerinde marşımızı bir gaz lambasının ışığında yazmıştır.
-
Askerler, Milli Mücadele günlerinde cephede büyük bir kahramanlık göstererek vatanı savunmuşlardır.
-
Öğrenciler, Milli Mücadele günlerinde vatan sevgisini öğrenerek bağımsızlığın değerini kavramışlardır.
-
Kadınlar, Milli Mücadele günlerinde cepheye erzak ve cephane taşıyarak orduya destek olmuşlardır.
Soru : c. İzlediğiniz içerikten hareketle aşağıdaki ifadelerin hikâyenin hangi unsurlarına yönelik olduğunu söyleyiniz ve bu ifadeleri tamamlayınız.
Cevap :
• Akın, kütüphanede yalnız başına İstiklal Marşı’nın anlamını öğrenmeye çalışsaydı olay örgüsü farklı gelişirdi.
• Kuşçu Baba, filmin başında İstiklal Marşı’nın anlamını Akın ve arkadaşlarına açıklasaydı olayın kahramanlarına ait durum değişirdi.
• Olaylar gündüz gerçekleşseydi zaman unsuru değişmiş olurdu.
2. ANLAYALIM
Soru : a. İzlediğiniz filmde sözü edilen sorun nedir? Filmin hangi bölümünde bu soruna değinilmektedir? Söyleyiniz.
Cevap : Filmde üzerinde durulan sorun, öğrencilerin İstiklal Marşı’nın derin anlamını bilmeden sadece ezberden okumalarıdır. Bu durum özellikle filmin başında gençlerin kendi aralarındaki konuşmalarında ortaya konulmuştur.
Soru : b. Belirlediğiniz bu sorunu aşağıda özetleyiniz.
Cevap : Sorun, öğrencilerin İstiklal Marşı’nı duygusuz bir şekilde okumaları ve onun taşıdığı anlamı kavrayamamalarıdır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 93 Cevapları
Soru : c. Filmin kahramanlarından biri olsaydınız bu sorunu hangi yollarla çözmeyi denerdiniz? Söyleyiniz.
Cevap : Kahramanlardan biri olsaydım, marşın dizelerini araştırır, tarihi kaynaklardan faydalanır, öğretmenlerimden ve büyüklerimden yardım alarak anlamını öğrenmeye çalışırdım.
Soru : ç. Bulduğunuz çözüm yollarından e uygun olanı aşağıya yazınız.
Cevap : En uygun çözüm yolu, İstiklal Marşı’nın her bir dizesini araştırıp anlamını kavradıktan sonra bunu örneklerle pekiştirerek arkadaşlarımla paylaşmaktır.
Soru : d. Akın ve arkadaşları önerdiğiniz çözüm yolunu kullansaydı problemin çözümü ne yönde değişirdi? Açıklayınız.
Cevap : Eğer Akın ve arkadaşları bu yolu izleselerdi, İstiklal Marşı’nın asıl anlamını öğrenir ve çevrelerindekilere aktararak hem kendi bilinçlerini artırır hem de başkalarının da doğru bir şekilde öğrenmesine katkıda bulunurlardı.
3. ANLAYALIM
Soru : a. İzlediğiniz filmde kahramanların elektrik kesintisine verdiği ilk tepkiler nedir? Söyleyiniz.
Cevap : Kahramanlar elektrik kesilince önce şaşırmış, biraz korkmuş ama sonra çözüm yolları aramaya başlamışlardır.
Soru : b. Aşağıdaki eylemleri elektrik kesintisinden önce veya sonra olma durumuna göre zaman çizelgesine örnekteki gibi yerleştiriniz.
Soru : c. Bu eylemlerin hangi kahramanlara ait olduğunu belirleyerek örnekteki gibi yazınız.
Cevap :

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 94 Cevapları
4. ANLAYALIM
Soru : a. İzlediğiniz içerikteki karakterleri iki gruba ayırmak için aşağıdaki ipuçlarından hareketle bir özellik belirleyiniz.
Cevap :
Gerçek karakterler ve kurgusal karakterler.
-
1. Grup (Kurgusal karakterler): Hayri, Akın, Mert, Kamil
-
2. Grup (Gerçek karakterler): Mehmet Âkif Ersoy, Mustafa Kemal Atatürk
Soru : b. Birinci gruba yazdığınız her bir karakter için sol, ikinci gruba yazdığınız her bir karakter için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak aşağıdaki grafiği oluşturunuz.
Cevap :
Grafik çalışması:
-
-
grup için (Hayri): Sol sütunda 4 kare boyanır.
-
-
-
grup için (Mehmet Âkif Ersoy): Sağ sütunda 2 kare boyanır.
-
Soru : c. Yaptığınız sınıflandırmayı gerekirse öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap : Kitabınızın üzerinde yer alan grafikte işaretlemeleri yapınız.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 95 Cevapları
5. ANLAYALIM
Soru : a. Aşağıdaki ifadeleri inceleyerek altı çizili kelimelere ait açıklamaları okuyunuz.
Cevap :
-
“Duygu” → kökü “duy-” fiili, üzerine “-gu” yapım eki gelerek yeni bir isim türemiş. (Yapım eki)
-
“Oldu” → kökü “ol-”, üzerine “-du” çekim eki gelmiş, kelimeye zaman anlamı katmış. (Çekim eki)
Soru : b. Etkinliğin “a” maddesindeki cümlelerden “duygu” ve “oldu” kelimeleri ile benzer özellikler taşıyan birer kelime seçiniz. Seçtiğiniz kelimelerin köklerini bulup yazınız. Daha sonra kelimenin aldığı ekin anlamı nasıl etkilediğini belirleyip işaretleyiniz.
Cevap :
İlk cümlede seçtiğim kelime: etkilidir
-
Kelimenin ek almamış hâli: etki
-
Aldığı ek → “-li” yapım eki ile yeni anlam kazanmış, ardından “-dir” çekim eki ile cümlede görev almış.
✅ “Aldığı ek, farklı anlamda yeni bir kelime türetmiş” kutusu işaretlenir.
İkinci cümlede seçtiğim kelime: açıkmıştır
-
Kelimenin ek almamış hâli: aç-
-
Aldığı ek → “-mış” (geçmiş zaman eki), “-tır” (şahıs/kip eki).
✅ “Aldığı ek, kelimenin cümlede görev almasını, hâlini, zamanını ya da durumunu belirlemiş” kutusu işaretlenir.
Soru : c. Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Cevap :
-
(Yapım, Çekim) ekleri, isim ya da fiil kök veya gövdelerine eklenerek onlardan yeni isim ya da fiiller türetir.
-
Çekim eki; kelimenin cümlede görev almasını, hâlini, sayısını, zamanını ya da durumunu belirler.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 96 Cevapları
6. ANLAYALIM
Soru : a. Mustafa Kemal Atatürk’e ait aşağıdaki anıyı okuyup düşüncelerinizi sınıfta paylaşınız.
Cevap : Atatürk Karşıyaka’da İplikçizade Köşkü’nde konaklayacaktı. Girişte kadınlı erkekli kalabalık bir topluluk birikmişti. Atatürk onları selamlayarak köşke yöneldiğinde yüzü asıldı.
Kaşlarını çattı. Çünkü geçeceği yerde boylu boyunca bir Yunan bayrağı seriliydi. Onu karşılayanlara bunun nedenini sordu. Onlar da Yunan Kralı Konstantin’in 1921 yılında İzmir’e geldiğinde bu köşkte ağırlandığını, yere serilen Türk Bayrağını çiğneyerek içeri girdiğini anlattılar. Atatürk’ün yanıtı kısa ve kesindi: “Yunan kralı hata etmiş. Çünkü bayrak bir milletin onurudur. Ben bu hatayı tekrarlamam,” diyerek yerdeki bayrağı kaldırttı. Köşkün bembeyaz mermerlerinde ilerleyerek içeri girdi.
Mavisel YENER
Soru : b. Uluslararası bir spor yarışması düzenlendiğini ve yarışma başlamadan yapılan tören sırasında takımlardan birinin ulusal marşı okunurken diğer takımın taraftarlarının ıslık çaldığını düşününüz. Yarışmayı takip eden izleyicilerden biri Atatürk olsaydı bu duruma nasıl tepki verirdi? Yorumlayınız.
Cevap : Atatürk, böyle bir durumda öncelikle saygısızlık yapan taraftarları uyarmak isterdi. Çünkü O, milletlerin bağımsızlık sembollerine, özellikle de ulusal marşlarına büyük önem verirdi. Atatürk, kendi milletine olduğu kadar başka milletlerin değerlerine de saygı duyulması gerektiğini savunurdu. Bu nedenle, ulusal marş sırasında ıslık çalmanın büyük bir saygısızlık olduğunu söyler ve herkesin sessizce dinlemesi gerektiğini hatırlatırdı.
Soru : c. Buna göre farklı milletlerin bağımsızlık sembollerine göstermemiz gereken tutum hakkındaki düşüncelerinizi bir slogan hâline getirerek yazınız.
Cevap : “Her milletin marşı, bağımsızlığının sesi; saygı duymak insanlık görevi!”
1. ANLATALIM
Soru : Yan tarafta verilen şiiri aşağıdaki yönergelere uygun şekilde seslendiriniz.
Cevap :
BU VATAN KİMİN?
Bu vatan, toprağın kara bağrında
Sıradağlar gibi duranlarındır;
Bir tarih boyunca onun uğrunda
Kendini tarihe verenlerindir…
Tutuşup kül olan ocaklarından,
Şahlanup köpüren ırmaklarından,
Hudutlarda gaza bayraklarından,
Alnına ışıklar vuranlarındır…
Ardına bakmadan yollara düşen,
Şimşek gibi çakan, sel gibi coşan,
Huduttan hududa yol bulup koşan,
Cepheden cepheyi soranlarındır… (…)
Orhan Şaik GÖKYAY
(Kısaltılmıştır.)
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 97 Cevapları
2. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki kelime/kelime gruplarından birini seçiniz. Bu kelime/kelime gruplarının size hatırlattığı söz varlığı unsurlarını ( eş ve yakın anlamlı kelime, zıt anlamlı ve eş sesli kelime, çağrıştırdığı kelime; atasözü, deyim, kalıp söz, terim, ikileme, pekiştirme) belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap :
Seçilen kelime: Bağımsızlık
- Eş anlamlısı: Hürriyet, özgürlük
- Zıt anlamlısı: Esaret, tutsaklık
- Çağrıştırdığı kelimeler: vatan, millet, bayrak, özgürlük, savaş, kurtuluş
- Kalıp söz: “Bağımsızlık benim karakterimdir.” (Mustafa Kemal Atatürk)
- Pekiştirme: Tam bağımsızlık
Soru : b. Belirlediğiniz söz varlığı unsurlarını bağlama uygun şekilde kullanarak bir konuşma yapınız.
Cevap : “Bağımsızlık, bir milletin en değerli hazinesidir. Özgür olmayan bir toplum geleceğini de kuramaz. Bizim bağımsızlığımız uğruna nice şehitler verilmiş, büyük fedakârlıklar yapılmıştır. Atatürk’ün de söylediği gibi ‘Bağımsızlık benim karakterimdir.’ Hepimiz bu değerimize sahip çıkmalı, vatanımıza ve bayrağımıza sonsuza kadar bağlı kalmalıyız.”
3. ANLATALIM
Soru : a. Yandaki haber metnini okuyunuz.
Cevap :
AZERBAYCANLI İTFAİYECİLERİN TÜRK BAYRAĞI HASSASİYETİ
Marmaris’teki yangında görev yapan Azerbaycanlı itfaiyecilerin evlerin bahçelerinde asılı Türk bayraklarına karşı duyarlılıkları dikkati çekti. İtfaiyeciler, yangından zarar görme riskine karşı Türk bayraklarını tek tek toplayarak muhafaza altına aldı.
Soru : b. Öğretmeninizin rehberliğinde ikişer kişilik gruplara ayrılınız. Aşağıdakilerden birini seçerek arkadaşınızla rol dağılımı yapınız.
Cevap :
- Seçenek 1: Olayı yaşayan itfaiyeci ve itfaiyecinin arkadaşı
- Seçenek 2: Olayı yaşayan itfaiyeciler ve görüşme yapmak isteyen muhabir
- Seçenek 3: Gazetede haberi okuyan iki kişi
Soru : c. Rol dağılımınıza uygun şekilde sınıfta bir canlandırma yapınız.
Cevap :
-
Muhabir: “Öncelikle yangında gösterdiğiniz cesur davranış için teşekkür ederiz. Evlerin bahçesindeki Türk bayraklarını korumak için özel bir çaba gösterdiğinizi gördük. Bunu neden önemli buldunuz?”
-
İtfaiyeci: “Türk bayrağı bizim için sadece bir kumaş parçası değil, bağımsızlığımızın ve kardeşliğimizin simgesi. Bayrak zarar görseydi, biz de kendimizi üzgün hissederdik. Onu korumak bizim görevimizdi.”
-
Muhabir: “Gerçekten çok duygulandırıcı. Peki bu davranışınız halktan nasıl bir karşılık buldu?”
-
İtfaiyeci: “Herkes bize teşekkür etti. Asıl olan kardeşliktir; biz Türk milletinin yanında olduğumuzu göstermek istedik.”
Soru : ç. Canlandırmanız sırasında arkadaşınızdan gelen iletiyi çözümlemeye, dönütünüzü belirlerken bu çözümlemeden yararlanmaya, yorum ve değerlendirmenizi yansıtan tepkiler vermeye özen gösteriniz.
Cevap : Arkadaşların yorum yaparken, sen de şunu söyleyebilirsin: “Bu canlandırmada itfaiyecilerin bayrağa gösterdiği saygıyı daha iyi anladım. Bayrak, sadece bir sembol değil, milletin bağımsızlığının ve onurunun göstergesidir.”
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 98 Cevapları
4. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki rol kartlarını okuyunuz ve rol kartlarından birini seçiniz.
Cevap : Aşağıda yer alan örneklerden etkinliği yapabilirsiniz.
Soru : b. Seçtiğiniz rolün kimliğine bürününüz. Bu role uygun konuşmayı zihninizde kurgulayınız ve arkadaşınızla sınıfta bir doğaçlama yapınız. Doğaçlamaya uygun yeni karakterler ekleyebilirsiniz. Doğaçlamanız sırasında vatan sevgisi, kararlılık, birlik ve beraberlik, fedakârlık, bağımsızlık gibi temel değerleri vurgulayınız.
Cevap :
Doğaçlama Konuşma (1. Rol Kartı – 13 yaşındaki çocuk)
“Ben sadece 13 yaşındayım ama biliyorum ki bu vatan hepimizin. Annemin pişirdiği ekmekleri alıp asker ağabeylere getirdim. Yol uzun, gece karanlık, ayaklarım yoruldu… Ama aklıma cephede aç kalan askerlerimiz geldi. Onlar bizim için canlarını ortaya koyuyorlar. Biz de küçüğünden büyüğüne, kadınıyla erkeğiyle elimizden geleni yapmak zorundayız. Çünkü vatan sevgisi fedakârlık ister. Birlik olursak düşmanı yeneriz, bağımsızlığımızı koruruz. Ben de küçük bir çocuk olsam da bu mücadelede yerimi almak istiyorum.”
Doğaçlama Konuşma (2. Rol Kartı – Subay)
“Evladım, o yorgun hâlinle bu ekmekleri getirmişsin. İşte vatan sevgisi budur! Asker aç kalırsa savaşamaz. Senin küçücük ellerinle yaptığın bu fedakârlık, ordumuza büyük bir güç verecek. Bizler cephede savaşırken, sizler de geride yaptığınız bu yardımlarla yanımızda olduğunuzu gösteriyorsunuz. Hepimiz tek yürek oldukça bağımsızlığımızı kazanacağız. Hiç şüphem yok, bu milletin kararlılığıyla düşman yenilecek.”
5. ANLATALIM
Soru : a. Aşağıdaki metni okuyunuz ve renkli yazılmış karşılaştırma ifadelerini inceleyiniz.
Soru : b. Bu ifadelerden dördünü seçiniz ve her birini defterinizde birer cümle içinde kullanınız.
Cevap :
Seçilen ifadeler:
- neredeyse
- işin kötüsü
- her ne kadar
- ise
Cümle Örnekleri:
-
Neredeyse bütün mahalle bayraklarla süslenmişti.
-
İşin kötüsü, yağmur başladı ve piknik yarım kaldı.
-
Her ne kadar yorulsam da dersimi bitirmeden bırakmadım.
-
Ders çalışmak zor olsa da, başarı istiyorsak azim şarttır; bilgi ise en büyük güçtür.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 99 Cevapları
6. ANLATALIM
Soru : İstiklal Marşı’nın üçüncü dörtlüğünü dikkatlice okuyup anlamını çözümleyiniz. “Rafadan Tayfa-İstiklâl Marşı” adlı içerik bir çizgi roman olsaydı ve çözümlediğiniz dörtlüğü anlatsaydı sizce olaylar nasıl ilerlerdi? Kahramanların bakış açılarına göre açık ve anlaşılır cümlelerle aşağıdaki konuşma balonlarına yazınız.
Cevap :
Balonlara Yazılacak Metinler:
-
(Hayri): “Biz millet olarak ezelden beri hür yaşadık!”
-
(Akın): “Evet, özgürlüğümüzden asla vazgeçmeyiz.”
-
(Hayri): “Kim bize zincir vurmak isterse, şaşar kalır!”
-
(Mert): “Biz kükremiş sel gibiyiz, önümüze çıkan engeli aşarız.”
-
(Kamil): “Dağları bile yırtar, denizlere sığmaz taşarız.”
-
(Hayri): “Bağımsızlığımızı hiçbir güç elimizden alamaz.”
-
(Akın): “Her zaman hür yaşamaya devam edeceğiz!”
-
(Mert): “Çünkü özgürlük bizim en büyük gücümüzdür.”
Soru : İstiklal Madalyası’nın ne olduğu, kimlere verildiği, önemi vb. hakkında araştırma yapınız.
Cevap :
İstiklal Madalyası Nedir?
İstiklal Madalyası, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından Kurtuluş Savaşı’nda (1919-1923) büyük hizmetleri olan kişilere verilen onur ve şeref madalyasıdır. 29 Kasım 1920’de çıkarılan kanunla kabul edilmiş, ilk defa 1921’den itibaren dağıtılmaya başlanmıştır.
Kimlere Verilmiştir?
-
Kurtuluş Savaşı’na fiilen katılan asker ve sivillere (komutanlar, subaylar, erler, milisler).
-
Cephe gerisinde önemli hizmetlerde bulunanlara (lojistik destek, cephane taşımak, yaralı bakımı gibi).
-
Meclis üyelerine (ilk TBMM’de görev yapan milletvekillerine).
-
Ayrıca, bazı şehir ve kasabalara (örneğin Maraş, Antep ve Urfa) gösterdikleri kahramanlıktan ötürü İstiklal Madalyası verilmiştir.
İstiklal Madalyası’nın Önemi
- Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde gösterdiği fedakârlığın ve kahramanlığın sembolüdür.
- Vatan sevgisini, birlik ve beraberliği hatırlatan en değerli devlet nişanlarındandır.
- İstiklal Madalyası sahibi olmak, kişinin ve ailesinin şeref payesi sayılmıştır.
- Aynı zamanda, milletin bağımsızlığı için mücadele eden herkesin unutulmadığının bir göstergesidir.
Sonuç : İstiklal Madalyası, Kurtuluş Savaşı’nın hatırasını yaşatan, kahramanlık ve fedakârlığın sembolü olan çok değerli bir devlet ödülüdür. Türk milletinin özgürlük mücadelesinin somut bir nişanesi olarak tarihimizdeki yerini almıştır.