İlkokul 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İstiklâl Marşı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74
Öğrenciler, 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 68-69-70-71-72-73-74. Sayfa Cevapları ile derslerdeki soruları doğru ve kolay bir şekilde çözebilirler. Bu kaynak, 2025-2026 İlkokul 3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları başlığı altında öğrencilere rehberlik sunar.

Ayrıca, 3. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite İstiklâl Marşı Metni Etkinlik Cevapları ve 3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 Cevapları ile öğrenciler metni daha iyi anlayarak etkinliklerde başarılı olur. Bu cevaplar, ödevlerde ve ders tekrarlarında büyük kolaylık sağlar.
“3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı İstiklâl Marşı Metni”
3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72-73-74
Soru : İstiklâl Marşımızın altı kıtasını ezberleyerek sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap :
İSTİKLAL MARŞI İLK ALTI KITASI
Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;
O benimdir, o benim milletimindir ancak.
Çatma, kurban olayım, çehrene ey nazlı hilal!
Kahraman ırkıma bir gül… Ne bu şiddet, bu celal?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helal;
Hakkıdır, Hakk’a tapan, milletimin istiklal.
Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım.
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış? Şaşarım!
Kükremiş sel gibiyim: Bendimi çiğner, aşarım;
Yırtarım dağları, enginlere sığmam taşarım.
Garb’ın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar;
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imanı boğar,
‘Medeniyet!” dediğin tek dişi kalmış canavar?
Arkadaş! Yurduma alçakları uğratma sakın;
Siper et gövdeni, dursun bu hayasızca akın.
Doğacaktır sana va’dettiği günler Hakk’ın…
Kim bilir, belki yarın, belki yarından da yakın.
Bastığın yerleri ”toprak!” diyerek geçme, tanı!
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehid oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyaları alsan da, bu cennet vatanı.
Soru : Arkadaşlar, başlıktan hareketle metnin konusu hakkındaki düşüncelerimizi yazalım.
Cevap : Başlıktan yola çıkarak, metnin konusu İstiklâl Marşı’nın ortaya çıkışı, Mehmet Akif Ersoy’un hisleri ve marşın Türk milleti için önemi olabilir.
3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
Soru : İstiklâl Marşı hakkında yeni öğrendiğiniz bilgileri aşağıya maddeler hâlinde yazınız.
Cevap :
-
İstiklâl Marşı, Millî Mücadele yıllarında Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yazılması için yarışma düzenlenen bir marştır.
-
Yarışmaya katılan şiirlerden hiçbiri bağımsızlık mücadelesini yeterince anlatamadığı için Mehmet Âkif marşı yazmıştır.
-
İstiklâl Marşı, 12 Mart 1921 tarihinde TBMM tarafından kabul edilmiştir.
-
Mustafa Kemal Atatürk, marşın bağımsızlık davasını anlatışı bakımından büyük bir anlam taşıdığını belirtmiştir.
-
Marşın başlangıcındaki “Korkma!” ifadesi dinleyicilerin dikkatini uyandırmak ve duygulara odaklanmak için kullanılmıştır.
-
“Al sancak” ifadesi Türk bayrağını simgelerken, “yıldız” hem bayraktaki yıldızı hem de şans ve bahtı ifade eder.
-
Marşta geçen “Benimdir, milletimindir ancak.” cümlesi, bayrağın yalnızca milletimize ait olduğunu vurgular.
-
“Ey nazlı hilâl!” ifadesiyle Mehmet Âkif, bayrağın kızgınlık göstermemesini ve milletin kanının helal olmasını dilemiştir.
3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
Soru : Metinde altını çizdiğiniz sözcüklerin anlamını tahmin edip anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bularak cümle içinde kullanınız.
Cevap :
Şafak Kelimesi
Tahminim: Güneşin doğmadan önceki kırmızı ışıkları.
TDK Anlamı: Güneş doğmadan önce ufuktaki kızıllık.
Cümle: Sabahın erken saatinde şafakta kuşların sesi duyuluyordu.
Sancak Kelimesi
Tahminim: Bayrak, simge.
TDK Anlamı: Ordu veya topluluk için kullanılan bayrak.
Cümle: Askerler, savaş alanında sancaklarını gururla taşıdılar.
Helâl Kelimesi
Tahminim: Hakkı olan, uygun.
TDK Anlamı: Bir davranış veya mal için dini veya ahlaki olarak doğru, uygun.
Cümle: Başkalarının hakkını gözetmek, insanın işlerini helâl kılar.
Nazlı Kelimesi
Tahminim: Hassas, kırılgan.
TDK Anlamı: Çabuk incinen, cilveli, hassas.
Cümle: Küçük kedi çok nazlı olduğu için kimseyi kolayca yanına yaklaştırmıyordu.
Ocağı tütmek Kelimesi
Tahminim: Ailenin veya milletin varlığını sürdürmesi.
TDK Anlamı: Bir aile veya topluluğun yaşamaya devam etmesi.
Cümle: Büyük dedem, köyde ocağı tütmek için bütün yıl çalıştı.
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Mehmet Âkif, kimin isteği ile İstiklâl Marşı’nı yazmıştır?
Cevap : Mehmet Âkif, Millî Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi’nin teklifi ile İstiklâl Marşı’nı yazmıştır.
2. İstiklâl Marşı hangi tarihte millî marşımız olarak kabul edilmiştir?
Cevap : İstiklâl Marşı, 12 Mart 1921 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından millî marş olarak kabul edilmiştir.
3. Mustafa Kemal Atatürk’ün marşımızın en beğendiği dizeleri hangileridir?
Cevap :
Mustafa Kemal Atatürk’ün en beğendiği dizeler:
“Hakkıdır hür yaşamış bayrağımın hürriyet;
Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin İstiklâl!”
4. Mehmet Âkif, şiirine neden “Korkma!” diyerek başlamıştır?
Cevap : Mehmet Âkif, dinleyicilerin dikkatini çekmek ve marşta aktaracağı duygu ve düşüncelere vurgu yapmak için şiirine “Korkma!” diyerek başlamıştır.
3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları
5. “Ocağı tütmek” ve “ocağı sönmek” sözcük gruplarının anlamları nelerdir?
Cevap :
Ocağı tütmek: Yaşamaya devam etmek, soyun ve ailenin varlığını sürdürmesi.
Ocağı sönmek: Soyun tükenmesi, yaşamın sona ermesi.
6. Mehmet Âkif, bayrağımızdaki yıldızı başka hangi anlamlarda kullanmıştır?
Cevap : Mehmet Âkif, bayrağımızdaki yıldızı aynı zamanda baht, talih ve şans anlamında kullanmıştır.
Soru : Siz de örneklerde verildiği gibi virgülün kullanım alanlarına uygun cümleler yazınız
Cevap :
-
Sıralı cümlelerde: Ali, Ayşe, Mehmet ve Fatma parka gitti.
-
Ara sözleri ayırmak için: Ahmet, inan ki, çok çalıştı.
-
Uzun cümlede ögeleri ayırmak için: Eve gelir gelmez yemeğini yedi, ödevini yaptı ve odasını topladı.
-
Tarih yazımında: 16 Eylül 2025, Pazartesi günü okul tatildi.
-
Şehir ve ülke yazımında: İstanbul, Türkiye’de çok güzel bir şehirdir.
-
Alıntı cümlelerinde: Öğretmen, “Bugün sınavımız var,” dedi.
-
Hitaplarda: Ahmet, bana yardım eder misin?
-
Neden-sonuç cümlelerinde: Hava çok soğuktu, bu yüzden dışarı çıkmadık.
-
Bağlaçlardan önce (ama, fakat, çünkü vb.): Derse çalıştım, fakat sınavdan düşük not aldım.
-
Cümlede açıklama yaparken: Babamın en sevdiği yemek, kuzu tandır, dün akşam hazırlandı.
3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları
2. Aşağıdaki cümlelerde yazım hataları yapılmıştır. Ayrıca cümlelerde noktalama işaretleri unutulmuştur. Yazım hatalarını düzelterek ve unutulan noktalama işaretlerini koyarak cümleyi tekrar yazınız.
Cevap :
Mehmet Akif, bayrağımızın sadece milletimize ait olarak göklerde parlayan yıldız olduğunu söyler.
Âkif, adalete ve Allah’a inanan Türk milletinin bağımsız yaşamasının hakkı olduğunu vurgular.
“Yıldız” sözcüğü ise hem bayrağımızdaki yıldızı işaret eder hem de “baht, talih, şans” anlamında kullanılır.
Mehmet Akif, bu kıtada “Ey nazlı hilâl!” diyerek bayrağa seslenir.
Soru : İstiklâl Marşı’nı okuduğunuzda ya da dinlediğinizde neler hissettiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Duygularınızı anlatırken işitilebilir ses tonuyla konuşmaya ve konuşurken beden dilini kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap : İstiklâl Marşı’nı okuduğumda veya dinlediğimde içimde büyük bir gurur ve coşku hissediyorum. Bayrağımızın ve milletimizin bağımsızlık mücadelesini düşününce heyecanlanıyorum. Marşı söylerken dik duruyor, ellerimi göğsüme koyarak duygularımı ifade ediyorum. Sesimi güçlü ve net çıkarıyor, beden diliyle de marşın anlamını destekliyorum.
3. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görselleri oluş sırasına göre numaralandırarak kısa bir hikâye yazınız. Hikâyenizi sınıf panosunda sergileyiniz.
Cevap :
