İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Pasifik Yayınları Ders Kitabı Isınma – Soğuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 140, 141, 142, 143
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 140-141-142-143. Sayfa Cevapları, öğrencilerin ısının madde üzerindeki etkilerini anlamalarına yardımcı olur. İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Pasifik Yayıncılık Cevapları, bu sayfalarda ısınma ve soğuma süreçlerinin maddelerde nasıl değişimlere yol açtığını örneklerle açıklar. Öğrenciler, farklı maddelerin ısı karşısındaki davranışlarını gözlemleyerek ısı ve sıcaklık kavramlarını öğrenirler.

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 4. ÜNİTE: MADDENİN ÖZELLİKLERİ : 4. BÖLÜM: MADDENİN ISI ETKİSİYLE DEĞİŞİMİ : Isınma – Soğuma Metni Etkinlik Cevapları kısmında, öğrenciler ısı enerjisinin maddelerin hâl değişimine nasıl etki ettiğini deneylerle keşfeder. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Kitabı Sayfa 140, 141, 142, 143 Cevapları ise öğrencilerin gözlem, deney yapma ve yorumlama becerilerini geliştirerek fen bilimlerine karşı ilgilerini artırır.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Isınma – Soğuma Metni”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 140-141-142-143
Soru : Yukarıdaki görseller dört farklı mevsime aittir. Her mevsimde farklı yağış türleri görülmektedir. Yağışlar çeşitli hava olayları sonucunda meydana gelir. Bu hava olayları ile suyun katı, sıvı ve gaz hâlleri arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
Cevap : Hava olayları sırasında su katı, sıvı ve gaz hâlleri arasında değişim geçirir. Güneşin etkisiyle su ısınır ve buharlaşarak gaz hâline gelir. Bu su buharı yükselip soğuduğunda yoğuşarak sıvı hâle döner ve yağmur olarak yeryüzüne düşer. Hava çok soğuduğunda ise su donar ve katı hâle geçerek kar veya dolu şeklinde yağar. Yani doğadaki hava olayları, suyun hâl değişimleriyle doğrudan ilişkilidir.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Pasifik Yayınları Sayfa 142 Cevapları
ISITALIM – SOĞUTALIM
Kullanılacak Malzemeler
■ Su ■ Beherglas (3 adet) ■ Termometre ■ Sacayağı ■ Tel kafes ■ İspirto ocağı ■ Maşa ■ Kibrit
Etkinliği Yapalım
▲ Arkadaşlarınızla altışar kişilik gruplara ayrılınız.
▲ İspirto ocağını öğretmeninizin yardımıyla kibritle yakıp sacayağının altına yerleştiriniz. Sacayağının üzerine de tel kafesi koyunuz. Beherglaslardan birinin tamamını, diğerlerinin ise yarısını su ile doldurunuz. Su ile tam dolu olan beherglası sacayağının üzerine koyarak Şekil 1’deki gibi 5 dakika boyunca ısıtınız. Süre sonunda üç beherglastaki suyun sıcaklığını termometre ile ayrı ayrı ölçünüz. Ölçüm sonuçlarınızı defterinize kaydediniz.
▲ Isıttığınız beherglastaki sıcak suyun yarısını, ısıtılmayan beherglastaki suyun üzerine Şekil 2’deki gibi yavaş yavaş dökünüz. Biraz bekledikten sonra suyun sıcaklığını termometre ile ölçünüz. Ölçüm sonuçlarınızı defterinize kaydediniz.
▲ Isıtılmayan diğer beherglastaki suyu ise içinde sıcak su kalan beherglasa yavaş yavaş boşaltınız. Biraz bekledikten sonra suyun sıcaklığını termometre ile ölçünüz. Ölçüm sonuçlarınızı defterinize kaydediniz.
▲ Siz de maddelerin ısınıp soğumasına yönelik deneyler tasarlayınız. Tasarladığınız deneyleri sınıfta arkadaşlarınızla birlikte yaparak sonuçlarını tartışınız.
● Soğuk su üzerine sıcak su döktüğünüzde suyun sıcaklığında nasıl bir değişiklik olmuştur? Açıklayınız.
Cevap : Suyun sıcaklığı artmıştır. Çünkü sıcak su, soğuk suya ısı vererek onu ısıtmıştır. Isı, sıcak maddeden soğuk maddeye geçmiştir.
● Sıcak su üzerine soğuk su döktüğünüzde suyun sıcaklığında nasıl bir değişiklik olmuştur? Açıklayınız.
Cevap : Suyun sıcaklığı azalmıştır. Çünkü soğuk su, sıcak sudan ısı alarak sıcaklığını düşürmüştür. Yani sıcak su soğumuş, soğuk su ise ısınmıştır.