İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 109, 110, 111, 112
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kitabı 109-110-111-112 Sayfa Cevapları, öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmesi için hazırlanmıştır. Bu kapsamda İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Ada Yayıncılık Cevapları, derslerde yapılan etkinliklerin doğru şekilde anlaşılmasına yardımcı olur.

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin konuyu bütüncül olarak değerlendirmesine imkân sağlar. Böylece 4. Sınıf Türkçe Ada Yayınları Kitabı 109, 110, 111, 112 Sayfa Cevapları, derslerin verimli işlenmesini destekler.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni”
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 109-110-111-112
ANADOLU ATASÖZLERİNDE ÖZDEŞLEŞİR
Anadolu’nun yıllanmış sirke gibi keskin, bir kalemde söylenen sözleri vardır. İlkin, kimin söylediği bilinmez. Atalarımız söylemiştir derler ve geçerler. Bu yüzden her gün, tekerlemeler gibi dillerden düşmeyen bu özlü sözlere “atasözleri” adı verilir.
Anadolu’nun sözlü geleneği arasında halk hikâyeleri ve masallarının yanı sıra, atasözleri de önemli bir yer tutar. (…) Her atasözü, bir dünya görüşüne, yüzyılların oluşturduğu bir hayat tecrübesine dayanır. “Atalarım şöyle demiş” diyerek söze başlayan bir kişi, konusuyla ilgili atasözlerini sıralayıverdi mi akan sular durur. Doğru söze, hakçasına yerinde söylenmiş bir çift söze kim ne diyebilir? Söz gelimi “Gülü seven dikenine katlanır.” atasözüyle sohbeti bağlayan kişi karşısında, başka söz yavan olur. Güzelin de kusurları (…) vardır. Seviyorsan, tatlı inciten küçük dikenlerine katlanacaksın. Hele ayrılanların bir gün kavuşabileceklerini belirleyen “Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur.” atasözündeki teselli, insanoğluna umut, umuttan doğan mutluluk verir.
Anadolu’nun bitmez tükenmez binlerce, on binlerce atasözü dilden dile, ağızdan ağıza bize kadar ulaşan baba öğütleri, doğruyu, iyiyi telkin eden insanlık ilkeleridir. “Ayağını yorganına göre uzat.” derken hesaplı ve tedbirli olmayı, “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.” derken birlik ve beraberliği, “Ağaç yaşken eğilir.” derken ailede çocukların küçük yaştan eğitimini öğütler. “Kabahat samur kürk olsa kimse sırtına almaz.” sözündeki gerçek her zaman, her devirde geçerlidir. “Ne ekersen onu biçersin.” “Taşıma su ile değirmen dönmez.” “Keskin sirke küpüne zarardır.”
“Üzüm üzüme baka baka kararır.” atasözleri, elmas parçası gibi devirler geçse de yıpranmaz, değerini yitirmez.
Kökleri tarihimizin derinliklerine inen ve geniş bir hayat felsefesini içine alan Türk atasözlerinin çoğu, zaman içinde Türk bilginlerince derlenmiş, dilden yazıya dökülmüştür. Türk şairleri, atasözleriyle şiirler, destanlar düzmüş; atasözleriyle öğütler vermiştir.
Mehmet ÖNDER
Anadolu Atasözlerinde Özdeşleşir
(1-6. soruları metne göre cevaplayınız.)
1. Anadolu’nun sözlü geleneğinde hangi unsurlar yer kaplar?
Cevap : Anadolu’nun sözlü geleneğinde halk hikâyeleri, masallar ve atasözleri yer kaplar.
2. Atasözleri, hangi olaylar sonucunda ortaya çıkmıştır?
Cevap : Atasözleri, yüzyılların birikimi ve insanların hayat tecrübeleri sonucunda ortaya çıkmıştır.
3. Atasözleri hangi değerli taşa benzetilmiştir?
Cevap : Atasözleri, elmas parçası gibi değerli taşlara benzetilmiştir.
4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları
4. Metinde geçen atasözleri nelerdir?
Cevap : “Gülü seven dikenine katlanır.”, “Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur.”, “Ayağını yorganına göre uzat.”, “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.”, “Ağaç yaşken eğilir.”, “Kabahat samur kürk olsa kimse sırtına almaz.”, “Ne ekersen onu biçersin.”, “Taşıma su ile değirmen dönmez.”, “Keskin sirke küpüne zarardır.”, “Üzüm üzüme baka baka kararır.”
5. Atasözleri, insanlara neleri öğütler?
Cevap : Atasözleri insanlara doğruyu, iyiyi, tedbirli olmayı, birlik ve beraberliği, küçük yaştan eğitimi ve hayatta doğru davranışları öğütler.
6. Atasözlerinin çoğu kimler tarafından derlenmiştir?
Cevap : Atasözlerinin çoğu Türk bilginlerince derlenmiştir.
7. Metnin ana fikri nedir?
Cevap : Metnin ana fikri, atasözlerinin Anadolu kültüründe önemli bir yeri olduğu ve insanlara doğru davranışlar ve değerler konusunda yol gösterdiğidir.
8. Erdemler teması içinde en çok hangi metni beğendiniz? Nedenleriyle birlikte yazınız.
Cevap : “Erdemler konusundaki metinlerden en çok ‘Bölüşmek Güzeldir’i sevdim, çünkü paylaşmanın hem adil hem de insanı mutlu eden bir davranış olduğunu vurguluyordu.
9. Erdemler teması sürecinde öğrendiğiniz atasözlerinden ve deyimlerden iki tanesini yazarak bunları kısaca açıklayınız.
Cevap :
Atasözü | Anlamı |
---|---|
1. Çalışan kazanır. | Emek veren kişi başarılı olur. |
2. Azimle bir işin üstesinden gelinir. | Kararlılık ve gayretle her iş başarılır. |
3. Taş yerinde ağırdır. | Her şeyin en uygun olduğu bir yeri vardır; yerinde olmak önemlidir. |
4. Ayağını yorganına göre uzat. | Gelirine göre harcama yap, israf etme. |
5. Damlaya damlaya göl olur. | Küçük birikimlerle büyük işler yapılır. |
6. Ne ekersen onu biçersin. | Yaptığın işin karşılığını alırsın. |
7. Gülü seven dikenine katlanır. | Güzel şeylere ulaşmak için zorluklara katlanmak gerekir. |
8. İşleyen demir ışıldar. | Sürekli çalışan kişi başarılı olur. |
9. Sabır acıdır, meyvesi tatlıdır. | Zorluklara katlanmak sonunda güzel sonuçlar getirir. |
10. Acele işe şeytan karışır. | Aceleyle yapılan işler genellikle hatalı olur. |
4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları
10. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap :
Dinleme esnasında dikkatimi dağıtacak durumlardan kaçınmalıyım. = Doğru
Dinleme esnasında arkadaşımla konuşabilirim. = Yanlış
Konuşan kişinin sözünü kesebilirim. = Yanlış
Dinleme esnasında başka işlerle uğraşabilirim. = Yanlış
Dinlediğim kişiyle aynı fikirde olmasam bile onu saygıyla dinlemeliyim. = Doğru
Dikkatimi dinlediğim şeye ya da konuşmacıya yöneltmeliyim. = Doğru
Dinleme esnasında kendimi konuşan kişinin yerine koymalıyım. = Doğru
Dinleme esnasında gözlerimi kapatabilirim. = Yanlış
Dinleme esnasında söz almadan konuşabilirim. = Yanlış
11. Aşağıda verilen noktalama işaretlerinin nerelerde kullanıldığını söyleyerek bu noktalama işaretlerini birer cümle içinde kullanınız.
Cevap :
İşte noktalama işaretlerinin kullanıldığı yerler ve örnek cümleler:
Nokta (.) → Cümlenin sonunda kullanılır.
Cümle: Bugün hava çok güzel.
Virgül (,) → Cümlede eş görevli sözcükleri veya ara cümleleri ayırmak için kullanılır.
Cümle: Elma, armut ve muz aldım.
Kısa çizgi (-) → Arasözleri belirtmek, tarihler arasında veya satır sonunda bölünen kelimelerde kullanılır.
Cümle: Mustafa Kemal -Atatürk- çok çalışkan bir liderdi.
Soru işareti (?) → Soru cümlelerinin sonunda kullanılır.
Cümle: Okula kaçta gidiyorsun?
Kesme işareti (’) → Özel isimlerin hâl eklerini ayırmak için kullanılır.
Cümle: Ali’nin defteri masada kaldı.
Ünlem işareti (!) → Heyecan, şaşkınlık, sevinç gibi duyguları ifade eder.
Cümle: Ne kadar güzel bir gün!
İki nokta (:) → Açıklama veya örnek verirken kullanılır.
Cümle: Alışveriş listemde şunlar var: ekmek, süt ve peynir.
4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları
12. Aşağıdaki ifadelerde eksik bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap :
Atasözleri kısa sözlerdir.
Deyimler en az iki kelimenin bir araya gelmesiyle oluşur.
Deyimlerde kelimelerin yerleri değiştirilemez.
Atasözleri kalıplaşmış ve özlü sözlerdir.
Deyimleri oluşturan sözcükler genellikle mecaz anlamlarıyla kullanılır.
Atasözlerinin kimin tarafından söylendiği belli değildir.
Atasözleri eski zamanlardan günümüze ulaşmışlardır.
13. Aşağıda verilen paragrafı okuyunuz. Siz, Emine’nin yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız? Düşüncelerinizi açıklayınız. Konuşmanızın sonunda konuşmanızı beğenip beğenmediğinizi nedenleriyle açıklayınız.
Emine, beslenme çantasını aldı askıdan. Önce örtüsünü çıkarıp sırasının üzerine serdi. Sonra beslenme kabını çıkardı çantasından. Kabın kapağını sakince açtı.
Annesi, çok sevdiği gözlemeyi iki parçaya bölüp koymuştu. Bir parça alıp iştahla ağzına götürmüştü ki hemen çaprazında oturan Metin’e takıldı gözü. Sırasının üzeri bomboştu. Kabına baktı. Gözlemenin bir parçası öylece duruyordu. Bir parçayla doymasına imkân yoktu. (…)
Cevap : Ben Emine’nin yerinde olsaydım, gözlemeyi Metin ile paylaşırdım. Böylece hem onu mutlu etmiş olur hem de paylaşmanın güzel bir davranış olduğunu gösterirdim. Konuşmamı beğendim çünkü paylaşmanın önemini ve arkadaşça davranmayı vurguladım.
Soru : İmkânlarınız dâhilinde Hacivat ya da Karagöz maskesi yaparak sınıfa getiriniz.
Cevap : Ailenizle birlikte bu etkinliği yaparak sınıfa getiriniz. Forum MEB Ailesi olarak iyi eğlenceler dileriz.