Ortaokul 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Duygularımız Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 128-129-130-131-132-133-134-135-136-137-138. Sayfa Cevapları, öğrencilerin ders kitabındaki etkinlikleri doğru bir şekilde anlamasına ve uygulamasına yardımcı olur. Ayrıca Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, konuların kavranmasını kolaylaştırarak derslerde başarıya katkı sağlar.

Bununla birlikte 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 3. TEMA – DUYGULARIMI TANIYORUM : Duygularımız Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metnin ana fikrini ve duygusal yönünü kavramalarına destek olur. Aynı zamanda 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138 Cevapları, planlı ve düzenli çalışmaya katkıda bulunarak öğrenme sürecini daha verimli hale getirir.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Duygularımız Metni”
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 128-129-130-131-132-133-134-135-136-137-138
Soru : Hangi durumlarda kendinizi mutlu hissedersiniz? Söyleyiniz.
Cevap : Kendimi en çok ailemle vakit geçirdiğimde, sevdiklerimle oyun oynadığımda ya da bir başarı elde ettiğimde mutlu hissederim. Ayrıca doğada yürüyüş yapmak, kitap okumak ve yeni şeyler öğrenmek de bana mutluluk verir.
Soru : Günlük yaşamınızda en çok hissettiğiniz duygular nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap : Günlük yaşamımda en çok sevgi, neşe ve merak duygularını hissediyorum. Arkadaşlarımla oyun oynarken sevinç, derslerde yeni bilgiler öğrenirken merak, ailemin yanındayken de güven ve huzur duygusu yaşıyorum.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 129 Cevapları
Soru : Okuma sürecinizi tema sonundaki “Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap : Metni okurken dikkatimi yoğunlaştırmaya çalıştım. Bazı kısımlarda zorlandım ama ana fikri anlamayı başardım. Metindeki örnekler konuyu daha iyi kavramama yardımcı oldu. Ayrıca duyguların doğuştan ve sonradan öğrenilen kısımları olduğunu fark ettim. Okuma sürecimde güçlü yanım dikkatli okumak olurken, geliştirmem gereken yönüm ise daha akıcı ve hızlı okumak oldu.
Soru : “Duygularımız” adlı metinde ilginizi çeken bir konuyla ilgili araştırma yapınız. Araştırmanızda kullanabileceğiniz kaynakları ve bilgiye ulaşım imkânlarını belirleyiniz. Araştırma sürecinizi olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendiriniz.
Cevap : Metinde dikkatimi en çok “olumsuz duyguların farkına varmak ve onları yönetmek” konusu çekti. Bununla ilgili internetten psikoloji yazıları, çocuk gelişimiyle ilgili kitaplar ve öğretmenimin verdiği notlardan yararlandım. Olumlu yönü, bilgiye hızlı ve kolay ulaşabilmem oldu. Olumsuz yönü ise bazı kaynakların fazla bilimsel ve karmaşık olmasıydı.
Soru : Yararlandığınız kaynakların konuyu anlamanıza katkısını ve ek kaynaklara ihtiyaç duyup duymadığınızı değerlendiriniz.
Cevap : İnternetten bulduğum yazılar bana duyguların nasıl tanımlanıp yönetilebileceğini öğretti. Kitaplar ise daha ayrıntılı örnekler sundu. Bu kaynaklar sayesinde konuyu büyük ölçüde anladım, ancak günlük yaşamda uygulanabilecek pratik örnekler için ek kaynaklara ihtiyaç duyduğumu fark ettim. Özellikle çocuklara yönelik rehberlerden yararlanmak faydalı olabilir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 130 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Yazar, duyguları nasıl tanımlamıştır?
Cevap : Yazar, duyguları belirli bir durumla karşılaştığımızda aklımıza gelen düşünceler sonucu ortaya çıkan psikolojik tepkiler olarak tanımlamıştır.
2. Temel duygular ve ikincil duygular arasındaki fark nedir?
Cevap : Temel duygular doğuştan gelir; mutluluk, korku, üzüntü gibi duygulardır. İkincil duygular ise çevreden öğrenilir ve temel duygularla bağlantılıdır; örneğin utanç gibi.
3. Duyguları doğru ifade edebilmenin insan ilişkileri üzerindeki etkisi nedir?
Cevap : Duygularımızı doğru şekilde ifade edebilmek, karşımızdakiyle daha iyi iletişim kurmamızı sağlar, sorunların büyümeden çözülmesine yardımcı olur.
4. Duyguların yönetilmesinin önemi nedir? Metinde hangi yöntemler önerilmiştir?
Cevap : Duyguları yönetmek, olumsuz hislerin azalmasına ve ilişkilerin güçlenmesine yardımcı olur. Metinde, hisleri sözcüklerle ifade etmek, nedenlerini anlamaya çalışmak ve güvenilen kişilerle paylaşmak önerilmiştir.
5. Siz öfkelendiğinizde duygularınızı nasıl ifade ediyorsunuz? Her zaman aynı şekilde mi davranırsınız? Neden?
Cevap : Öfkelendiğimde bazen sessiz kalırım, bazen de sakin bir şekilde düşüncelerimi söylerim. Çünkü her durum aynı değildir, bazen susmak, bazen de konuşmak daha doğru olur.
6. Sorunlarınızı konuşmak yerine farklı şekillerde çözmeye çalıştığınızda başarıya ulaştığınız oldu mu? Örnek vererek açıklayınız.
Cevap : Evet, bazen sorunumu yazıyla ifade ederek çözmeye çalıştım ve bu işe yaradı. Çünkü yazarken kendimi daha iyi anlattım ve karşı taraf da beni daha iyi anladı.
2. ETKİNLİK
Soru : a. Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap :
Metnin konusu: Duygularımızın nasıl oluştuğu, nasıl ifade edilip yönetileceği.
Metnin ana fikri: Duyguları tanımak, doğru ifade etmek ve yönetebilmek hem kişisel gelişim hem de sağlıklı iletişim için çok önemlidir.
Soru : b. Metnin konusunu ve ana fikrini belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap : Öncelikle metinde en çok tekrarlanan düşüncelere baktım. Yazarın hangi mesajı vermek istediğini, örneklerle hangi noktaları vurguladığını inceledim. Konuyu belirlerken “ne hakkında?”, ana fikri belirlerken ise “asıl mesaj ne?” sorularını kendime sordum.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 131 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metni okuyunuz. Paragraflarla ilgili soruları cevaplayınız.
Merhamet, insanın derin duygularının bir yansımasıdır. Bir kişiye, bir hayvana ya da doğaya karşı beslenen en insani duygudur. Bu duygu, diğer tüm duyguların ötesinde bir kıymet taşır. Çünkü merhamet, insanlara yaşama umudu ve güven aşılayan bir güçtür.
Bu bölümde yazının ne ile ilgili olduğu anlaşılmakta mıdır? Bu yazının konusu nedir?
Cevap : Evet, anlaşılmaktadır. Yazının konusu merhamet duygusu ve insan yaşamındaki önemidir.
Merhamet, insanların birbirine bağlanmasını sağlar ve dünyayı daha anlamlı kılar. İnsanları koruyucu bir katman gibi kuşatır ve onu kötü duygu ve davranışlardan korur. Sokakta üşüyen bir sokak kedisi, yardıma muhtaç bir yaşlı ya da kardan eğilip kalmış körpe bir fidan gördüğünde ortaya çıkar. Merhamet de diğer iyi duygular gibi yaşamın en güzel ve en değerli armağanlarından biridir.
Bu bölümde çeşitli örnekler ve açıklamalarla konunun daha iyi anlaşılması sağlanmış mı? Hangi örnekler verilmiştir?
Cevap : Evet, sağlanmıştır. Sokakta üşüyen bir kedi, yardıma muhtaç yaşlı bir insan ve kardan eğilmiş körpe bir fidan örnek olarak verilmiştir.
Merhamet duygusunu en kıymetli değerlerimizden biri olarak görmeli ve onu hiçbir zaman kaybetmemeliyiz. Çünkü merhamet, insanlığımızın temelini oluşturur ve dünyayı daha yaşanılır kılar. Her birimiz, merhametle dolu bir dünya kurmak için çaba göstermeli ve bu değerli duyguyu yaymaya devam etmeliyiz.
Bu bölümde yazar, yazıyı yazma amacını belirtmiş midir? Yazarın yazıyı yazma amacı nedir?
Cevap : Evet, belirtmiştir. Yazarın amacı merhamet duygusunun insanlık için temel bir değer olduğunu vurgulamak ve insanların bu duyguyu kaybetmeden yaşatmalarını istemektir.
Soru : b. Metinde bir olay mı düşünce mi anlatılmaktadır? Bunu nereden anlıyorsunuz?
Cevap : Metinde bir düşünce anlatılmaktadır. Çünkü yazar olaylardan söz etmeyip merhamet duygusunun önemini açıklamış ve örneklerle desteklemiştir.
Soru : c. Okuduğunuz metin üç paragraftan oluşmaktadır. Birinci paragraf giriş, ikinci paragraf gelişme, üçüncü paragraf sonuç bölümlerini oluşturmaktadır. Siz de “Duygularımız” adlı metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini söyleyiniz.
Cevap :
-
Giriş: Duyguların tanımı yapılmış, örneklerle açıklanmıştır.
-
Gelişme: Temel ve ikincil duygular arasındaki farklar anlatılmış, insanların duygularını nasıl gösterdiği açıklanmıştır.
-
Sonuç: Duygularımızı tanımanın, ifade etmenin ve paylaşmanın önemi vurgulanmıştır.
Soru : ç. Karekodu okutarak “Stresi Tanıyalım” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap : Karekodu okutup içerik incelendiğinde stresin ne olduğu, insanlarda hangi belirtileri gösterdiği ve stresle başa çıkmanın yolları öğrenilmiştir. Stresin hayatın doğal bir parçası olduğu, ancak doğru yöntemlerle yönetildiğinde kişiye zarar vermeyeceği sonucuna ulaşılmıştır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 132 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : a. Düşünceyi geliştirme yollarıyla ilgili aşağıda verilen örnek cümleleri okuyunuz. Siz de “Merhametli Olmak” metninden düşünceyi geliştirme yollarına birer örnek cümle yazınız.
Tanımlama Duygu; belirli nesne, olay veya bireylerin insanın iç dünyasında uyandırdığı izlenimlerdir.
Cevap : Merhamet, insanın kalbinden doğan ve başkalarının acısını paylaşmasını sağlayan en insani duygudur.
Örneklendirme İnsanın hoşuna giden duygular vardır: mutluluk, merak gibi. Bazı duygular ise can sıkıcıdır: korku ve öfke gibi.
Cevap : Merhamet, sokakta üşüyen bir kediye sahip çıkmak, düşen bir çocuğu yerden kaldırmak ya da yaşlı birine yol göstermek gibi davranışlarda kendini gösterir.
Benzetme Sevinç, içimizi aydınlatan bir güneş gibidir tıpkı bir bahar sabahının ferahlığı gibi.
Cevap : Merhamet, insanları birbirine bağlayan görünmez bir köprü gibidir.
Karşılaştırma Sevgi içimizdeki en değerli duygudur. Diğer duyguların padişahıdır.
Cevap : Merhamet, öfkenin aksine insanı huzura kavuşturan ve toplumda güven duygusunu artıran bir duygudur.
Soru : b. Karekodu okutarak “Karıncaların Dünyası” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap :
KARINCALARIN DÜNYASI
Bahçede, parkta, ormanda kısacası birçok yerde gördüğümüz karıncaların yaşamını merak ediyor musunuz? Haydi, o zaman yazımızı okuyun!
Karıncalar hayvanlar dünyasının ilginç canlılarıdır. Bu canlıların pek çok özelliği bulunmaktadır. Karıncalar yuvalarından çıkmak için bütün bir kış boyunca ilkbaharın gelmesini ve karların erimesini bekler. Bu sürede yuvalarında kış uykusuna yatar.
Karıncaların yuvaları farklı odacıklardan oluşan yer altı tünelleri gibidir. Yuvaların derinliği dört metre kadar olabilir. Yuvaların içindeki her bir odanın ayrı bir işlevi vardır. Bazı odalarda yuvarlak bulunurken bazılarında besinler depolanır. Her yuvada bir kraliçe karınca ile erkek ve işçi karıncalar vardır. Kraliçe karınca yumurta üretiminden sorumludur. Yuvaların genellikle işçi karıncalar yapar. İşçi karıncalar yuvanın en çalışkanlarıdır. İşçi karıncalar, enerjilerini tatlı besinlerden alır.
Yuvadaki her karıncanın bir görevi bulunmaktadır. Bazı karıncalar yuvanın temizliği ile ilgilenirken bazıları yuva besin getirir. Karıncaların vücutları baş, göğüs ve gövdeden oluşur. Başlarındaki antenler diğer karıncalarla iletişim kurmalarını sağlar. Karıncalar antenlerini birbirine dokundurarak anlaşırlar. Karıncalar, enerjilerini tatlı besinlerden alır. Birleşe birleşe çok güçlü olduklarından olmadıkları anlar. Karıncalar besinleri önce iyice çiğner, tükürükleri ile yumuşattıktan sonra yerler. Yuvalarının dışından besin bulduklarında diğer işçi karıncılarla güç birliği yaparak besini yuvaya taşır. Karıncalar kendilerinden ağır besinleri taşıyabilir.
Karıncalar bir sporcu gibi kaslara sahiptir. Ancak karıncalar çok hafiftir ve kendilerini taşımak için çok fazla kas gücüne ihtiyaç duymaz. Tüm güçlerini kendilerinden ağır besinleri taşımak için kullanır.
Karıncalar diğer böceklerden ayıran bir başka özellik ise midelerinin olmasıdır. Karıncalar bu midelerinden birini kendi besinleri diğerini başka karıncalarla paylaşacakları besinler için kullanır. Bir karınca, büyük bir besin bulduğunda hemen diğer işçi karıncalara haber vererek hemen yuvaya dönmesini sağlar. Yuvasından çok uzaklaşan bir işçi böcek birakır. Karıncalar bu kokuyu takip ederek hep birlikte besinin olduğu yere gider. Karıncalar tıpkı insanlar gibi yardımlaşarak besin taşıyıp taşır.
5. ETKİNLİK
Soru : a. İsimler her zaman görebildiğimiz, dokunabildiğimiz varlıklara mı verilir? Neden?
Cevap : Hayır, isimler yalnızca gördüğümüz ya da dokunduğumuz somut varlıklara verilmez. Aynı zamanda duyu organlarımızla algılayamadığımız, ancak zihnimizde var olan duygu, düşünce ve kavramlara da isim verilir. Örneğin “sevgi”, “umut”, “adalet” gibi sözcükler soyut isimdir.
Soru : b. “Merhamet” kavramını duyu organlarımızla algılayabilir miyiz? Niçin?
Cevap : Hayır, “merhamet” kavramını duyu organlarımızla algılayamayız. Çünkü merhamet, elle tutulup gözle görülen bir varlık değil, insanların içinde hissettikleri soyut bir duygudur. Bu nedenle soyut isimler arasında yer alır.
Soru : c. Dinlediğiniz metinde duyu organlarımızla algıladığımız ve algılayamadığımız isimleri bularak yazınız.
Cevap :
Duyu Organlarımızla Algılayabildiğimiz İsimler : bahçe, park, orman, karınca, yuva, odacık, tünel, yumurta, baş, göğüs, gövde, anten, besin, tatlı, midesi, koku
Duyu Organlarımızla Algılayamadığımız İsimler : yaşam, enerji, görev, iletişim, güç, yardımlaşma, temizleme, sorumluluk
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 133 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki isim kartlarından üçünü seçiniz. Seçtiğiniz kartlarda yazılı olan isimleri tür özelliğine uygun olarak kullandığınız kısa bir konuşma yapınız.
Cevap :
Ben konuşmamda somut isim, soyut isim ve özel isim kartlarını seçtim.
“Bugün bilgisayarımı açtım ve arkadaşlarımla sohbet ettim. Sohbet sırasında içimde büyük bir sevgi hissettim çünkü dostluk çok kıymetlidir. Ayrıca kedim Tekir yanımda mırlayarak oturdu, bu da bana mutluluk verdi.”
👉 Bu konuşmada:
- Bilgisayar → Somut isim
- Sevgi → Soyut isim
- Tekir → Özel isim olarak kullanılmıştır.
Soru : b. Karekodu okutarak “Kavram Haritam” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap : Bu etkinliği sizler yapması gerekiyor.
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen cümlelerle duygu durumunu ifade eden görselleri eşleştiriniz. Boşta kalan görselle ilgili siz de bir cümle yazınız.
Cevap :

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 134 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : a. Arkadaşlarınızla daha çok hangi konularda sorun yaşıyorsunuz?
Cevap : Arkadaşlarımla en çok oyun sırasında ya da birlikte karar vermemiz gereken konularda sorun yaşıyorum. Bazen hangi oyunu oynayacağımıza ya da sırayla hareket etmemiz gerektiğinde anlaşmazlık çıkabiliyor. Ayrıca kimi zaman yanlış anlamalar ya da birbirimize karşı kırıcı sözler söylememiz de sorunlara yol açabiliyor. Ancak konuşarak ve birbirimizi dinleyerek bu sorunları çözmeye çalışıyoruz.
Soru : b. Aşağıdaki olayı okuyunuz.
Cevap : Ayşe ve Elif yakın arkadaşlardı. Ayşe, sınavdan düşük not alınca çok üzüldü ve Elif’le konuşmak istedi. Elif o gün meşguldü ve Ayşe’ye hemen cevap veremedi. Ayşe, Elif’in onu önemsemediğini düşündü ve ona kırıldı. Elif ise Ayşe’nin yalnız kalmak istediğini sanarak yanına gitmedi. İkisi de duygularını doğru ifade edemediği için aralarında bir sorun oluştu.
Soru : Olaydaki sorunla ilgili çözüm önerilerinizi “çember tekniği”ni kullanarak söyleyiniz. Çözüm üretirken ve çözümünüzü ifade ederken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız
Cevap : Ayşe ve Elif’in yaşadığı sorunun en önemli nedeni, duygularını açıkça ifade edememeleridir. Çember tekniğinde herkes bir dakika konuşarak çözüm önerilerini dile getirebilir.
Benim önerim, Ayşe üzgün olduğunu ve Elif’in desteğine ihtiyacı olduğunu açıkça söylemeli, Elif de meşgul olduğu için hemen cevap veremediğini ama arkadaşını önemsediğini ifade etmelidir. Böylece yanlış anlaşılmalar ortadan kalkar. Ayrıca birbirlerini daha iyi anlayabilmek için sabırlı davranmalı ve iletişimde açık olmalıdırlar.
Soru : ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap : Güçlü yönüm, fikirlerimi açık ve anlaşılır şekilde ifade edebilmemdir. Ancak gelişmeye açık yönüm, duygularımı ifade ederken daha yapıcı ve nazik olmaya çalışmamdır.
Öğretmenimin geri bildirimleri doğrultusunda, bundan sonraki etkinliklerde hem duygu ve düşüncelerimi daha net anlatmaya hem de arkadaşlarımı dikkatle dinleyerek empati kurmaya özen göstereceğim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 135 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : a. Öfkelendiğiniz zaman vücudunuzda ne gibi değişimler gözlemliyorsunuz? Deneyimlerinizden hareketle açıklayınız.
Cevap : Öfkelendiğim zaman vücudumda bazı değişiklikler gözlemliyorum. Örneğin, kalbim daha hızlı atmaya başlıyor ve nefesim hızlanıyor. Bazen ellerim titriyor, yüzüm kızarıyor ya da kaşlarım farkında olmadan çatılıyor. Ayrıca sesim yükseliyor ve daha gergin konuşabiliyorum.
Bu değişimler, aslında öfkenin bedensel yansımalarıdır. Deneyimlerimden gördüm ki, böyle anlarda sakinleşmek için derin nefes almak veya kısa bir süre sessiz kalmak bana iyi geliyor. Bu şekilde öfkemi daha sağlıklı bir şekilde kontrol edebiliyorum.
Soru : b. Karekodu okutarak “Biraz Duygularımızdan Bahsedelim mi?” metnini dinleyiniz.
Cevap : Telefonunuzdan karekodu okutarak metni dinleyiniz.
Soru : c. Dinlediğiniz metnin anahtar kelimelerini belirleyerek örnekteki gibi yazınız.
Cevap : Öfke, neşe, üzüntü, şaşırma, duygu, mutluluk, merak, korku, pişmanlık, sakinleşmek
Soru : ç. Belirlediğiniz anahtar kelimeleri, bu kelimelerin varsa eş veya zıt anlamlarını ve aşağıda verilen atasözlerini de kullanarak bir paragraf yazınız.
Cevap : İnsanlarda neşe, üzüntü, şaşkınlık, mutluluk, merak, korku ve pişmanlık gibi birçok duygu bulunur. Bu duygulardan biri de öfkedir. Öfke; engellenme, incinme ya da tehdit altında kalındığında ortaya çıkan bir tepkidir. Yerine göre faydalı da olabilir, zarar verici de…
Nitekim atalarımız “Öfke baldan tatlıdır.” diyerek, öfke anında bağırıp çağırmanın kişiyi geçici olarak rahatlattığını anlatmak istemiştir. Bununla birlikte “Öfkeyle kalkan zararla oturur.” sözüyle de öfkesine yenik düşen kişinin sonunda zor durumda kalabileceğini vurgulamışlardır. Bu yüzden bizler de öfkeyi tanıyıp onu doğru şekilde yönlendirmeyi öğrenmeliyiz.
Soru : d. Dinlediğiniz metinde duygularla ilgili verilen bilgileri aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıflandırıp örnekteki gibi tabloya yazınız.
Cevap :
Olumlu duygular: Neşe, mutluluk, sakinleşmek.
Olumsuz duygular: Öfke, korku, pişmanlık, üzüntü.
• Dinlediğiniz metinde hangi bilgiler sınıflandırılabilir? Belirleyiniz.
Cevap : Dinlediğimiz metinde duygular sınıflandırılabilir.
• Bilgileri örnekteki gibi sınıflandırıp aşağıdaki tabloya yazınız.
Cevap :
Olumlu duygular: Neşe, mutluluk, sakinleşmek.
Olumsuz duygular: Öfke, korku, pişmanlık, üzüntü.
• Yazdığınız bilgilerin başlıklarını örnekteki gibi tabloya yazınız.
Cevap : Olumlu duygular, olumsuz duygular.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 136 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Dinlediğiniz “Biraz Duygularımızdan Bahsedelim mi?” metninden alınan cümleleri uygun olan düşünceyi geliştirme yolları ile eşleştiriniz.
Cevap :
-
Tanımlama: Duygular, yaşadığımız olaylar ve durumlar sonucunda vücudumuzda oluşan hislerdir.
-
Karşılaştırma: Duygularımız içinde bizi en zorlayan ve başımızı belaya sokan duygu galiba öfke duygusudur.
-
Örnekleme: Bazı duygular olumludur; mutluluk, merak gibi.
Soru : b. Dinlediğiniz metinde geçen düşünceyi geliştirme yolları metne nasıl bir anlam katmıştır? Açıklayınız.
Cevap : Dinlediğimiz metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yolları, konunun daha anlaşılır ve etkili olmasını sağlamıştır. Tanımlama ile duyguların ne olduğu açıkça anlatılmış, örnekleme ile konunun somutlaştırılması ve daha kolay kavranması sağlanmıştır. Karşılaştırma ise duygular arasındaki farkları ortaya koyarak dinleyicinin dikkatini çekmiştir. Böylece metin daha akıcı, ilgi çekici ve öğretici bir hâle gelmiştir.
Soru : c. İstediğiniz bir duyguyu ve aşağıda yer alan düşünceyi geliştirme yollarından en az ikisini seçerek tanıtıcı bir yazı yazınız.
Tanımlama Örnekleme Karşılaştırma Benzetme
Cevap :
Mutluluk
Mutluluk, insanın yaşadığı güzel olaylar karşısında hissettiği sevinç ve huzur hâlidir. (Tanımlama) Mesela sevdiğimiz bir arkadaşımızla vakit geçirmek, ailemizle birlikte eğlenceli bir gün yaşamak ya da başarılı olduğumuzda takdir edilmek bize mutluluk verir.
(Örnekleme) Mutluluk bazen güneşli bir sabaha benzer; içimizi aydınlatır ve yaşamımıza sıcaklık katar. (Benzetme) Öfke ve üzüntü gibi olumsuz duygular insanı yorar ama mutluluk tam tersine insanı dinlendirir ve hayata bağlar. (Karşılaştırma)
Kısacası mutluluk, hayatımızı anlamlı ve güzel kılan en değerli duygulardan biridir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 137 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda verilen duygulardan en az üçünü kullanarak yönergeler doğrultusunda bir hikâye yazınız.
Cevap :
Kaybolan Çanta
Bir sabah okula gitmek için aceleyle evden çıkan Elif, çantasını bulamadığını fark etti. Önce çok şaşırdı (mavi) çünkü çantasını her zaman aynı yere bırakırdı. Evde aradı ama bulamadı. Okula çantasız gitme düşüncesi onu çok endişelendirdi (lacivert). Öğretmeni kızacak, ödevlerini de gösteremeyecekti.
Elif tam ağlamak üzereyken annesi mutfaktan seslendi: “Çantan burada, dün ders çalışırken mutfağa getirmişsin.” O an Elif’in kalbi sevinçten hızla çarptı, yüzünde kocaman bir gülümseme belirdi. Büyük bir mutluluk (yeşil) hissetti. Çantasını alıp okula koşarken artık endişesi kalmamıştı, yerine huzur dolu bir gün başlamıştı.
👉 Bu hikâyede şaşkınlık, endişe ve mutluluk duyguları kullanılmıştır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 138 Cevapları
Soru : b. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap :
Yazma sürecimi değerlendirirken önce konuyu anladım ve hangi duyguları işleyeceğime karar verdim. Hikâyemde yönergelere uygun şekilde en az üç duygu kullandım. Olayları giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine dikkat ederek düzenledim. İsimleri tür özelliklerine uygun olarak seçtim ve cümlelerimi anlaşılır, akıcı kurmaya çalıştım.
Güçlü yönüm, duyguları hikâyeye doğal biçimde yedirebilmem oldu. Geliştirmem gereken yönüm ise daha ayrıntılı betimlemeler yaparak okuyucunun kendisini olayın içinde hissetmesini sağlamak. Bir sonraki yazma çalışmamda buna daha çok dikkat edeceğim.
Soru : Merhamet, vefa, yardımseverlikle ilgili araştırma yapmak için bilgi kaynaklarına erişim olanaklarınızı gözden geçiriniz.
› Erişebildiğiniz kaynaklardan konuyla ilgili belgesel, kısa film, çizgi film vb. materyallerden birini seçiniz.
› Araştırmanız sonucunda materyal seçiminizi olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendiriniz.
› Daha sonraki araştırmalarınızda bu değerlendirmenizi göz önünde bulundurunuz.
Cevap :
Merhamet, vefa ve yardımseverlik konularında araştırma yaparken internet üzerinden belgesellere, çizgi filmlere ve kısa filmlere erişim imkânım oldu. Ayrıca kütüphanedeki kitaplardan ve öğretmenimin önerdiği kaynaklardan da yararlanabildim.
Seçimimi bir belgeselden yana yaptım. Çünkü belgesellerde gerçek hayattan örnekler veriliyor, insanların merhametli ve yardımsever davranışları gözler önüne seriliyor. Bu, konuyu daha iyi kavramamı sağladı.
-
Olumlu yönleri: Görseller ve anlatımlar sayesinde konu daha kalıcı oldu, örnekler hayatın içinden olduğu için daha etkileyiciydi.
-
Olumsuz yönleri: Belgesel biraz uzun sürdüğü için zaman zaman dikkatimi toplamakta zorlandım ve bazı ayrıntılar yorucu geldi.
Bir sonraki araştırmamda hem belgesel hem de kısa filmlerden yararlanarak daha dengeli bir çalışma yapmayı düşünüyorum. Böylece hem ayrıntılı bilgi edinebilir hem de kısa, akıcı içeriklerle konuyu pekiştirebilirim.