İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı 4. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 143, 144, 145, 146
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 143-144-145-146. Sayfa Cevapları öğrencilerin 4. temada işlenen konuları pekiştirmeleri ve öğrendiklerini değerlendirmeleri amacıyla hazırlanmıştır. Bu çalışmalar, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları arasında yer almakta ve öğrencilere yol gösterici nitelik taşımaktadır. Etkinlikler, çocukların anlama, yorumlama ve yazma becerilerini geliştirmeye yardımcı olurken aynı zamanda derslerde daha aktif rol almalarını sağlar.

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : 4. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları sayesinde öğrenciler hem milli kültürümüzle ilgili bilgilerini gözden geçirir hem de öğrendiklerini pekiştirir. Bu etkinlikler, öğrencilerin kendilerini ifade etme becerilerini artırarak onların akademik gelişimine katkı sunar. Tüm çalışmalar 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 143, 144, 145, 146 Cevapları doğrultusunda hazırlanmış ve öğrencilerin başarılarını destekleyecek şekilde düzenlenmiştir.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı 4. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni”
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 143-144-145-146
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 143 Cevapları
KELOĞLANLA KONUŞMA
(…)
Oyunlarımız vardı
Odalar arasında oynadığımız
Kurşun askerler, değnekten atımız
Sen yoksun masallar da yok
‘Açıl susam açıl’ diyoruz
Başlamıyor masallar
Uçup gitti penceremizden
Konuştuğumuz sihirli kuşlar
Şehzadeler nerde?
Gelin olmuş sarı kızlar
Bir dere kenarına oturup
Akıp giden suya bakmak
Türküler söylemek istiyorum seninle
Türküler söylemek Keloğlan
Mustafa Ruhi ŞİRİN
(Kısaltılmıştır.)
(1-4. soruları metne göre cevaplayınız.)
1. Şair kime seslenmektedir?
Cevap : Şair, Keloğlan’a seslenmektedir.
2. Şair nerede oynayan oyunlardan söz etmektedir?
Cevap : Odalar arasında oynadıkları oyunlardan söz etmektedir.
3. Şair masallarla ilgili hangi duygu içerisindedir?
Cevap : Masalların artık olmamasından dolayı hüzünlü ve özlem doludur.
4. Şiire yeni bir başlık belirleyiniz. Başlığın şiirin içeriğini hangi yönlerden desteklediğini yazınız.
Cevap :
-
Başlığım: Kayıp Masallar
-
Desteklediği yön: Çünkü şiirde, eskiden anlatılan masalların artık söylenmemesinden ve masalsız kalmanın hüznünden bahsedilmektedir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 144 Cevapları
5. “de” ve “ki” bağlaçlarının doğru kullanıldığı cümlelerin başına “D”, yanlış kullanıldığı cümlelerin başına “Y” yazınız.
Cevap :
-
Doğru : Siz de bizimle gelebilirsiniz.
-
Doğru : Seninkini Ela aldı.
-
Doğru : Metin de çok hastaymış.
-
Yanlış : Çok ders çalışmalısınki başarılı olabilesin. ✅ (doğrusu: Çok ders çalışmalısın ki başarılı olabilesin.)
-
Doğru : Köpeğini o kadar seviyor ki neredeyse yanından hiç ayırmıyor.
-
Doğru : Manavdan elma da al.
-
Yanlış : Bu silgi benim, Özge’nin ki kalemliğinde duruyor. ✅ (doğrusu: Bu silgi benim, Özge’ninki kalemliğinde duruyor.)
-
Doğru : Tabağındaki yemeği ne zaman yiyeceksin?
-
Doğru : Daha önce de orada bulundun mu?
6. Aşağıda verilen cümlelerdeki sayıların yazımıyla ilgili yanlışları tespit ediniz. Sayıların yazımı doğru olacak şekilde cümleleri yeniden yazınız.
Cevap :
-
Yanlış: Kalemleri 3 er 3 er paylaştık.
✅ Doğru: Kalemleri 3’er 3’er paylaştık. -
Yanlış: Ankara’da onüç gün kalacağım.
✅ Doğru: Ankara’da on üç gün kalacağım. -
Yanlış: Elifler 6.’ıncı katta oturuyorlar.
✅ Doğru: Elifler 6. katta oturuyorlar. -
Yanlış: 10 birinci soru oldukça zordu.
✅ Doğru: 10. soru oldukça zordu. -
Yanlış: Savaşın galibi 2. Murat oldu.
✅ Doğru: Savaşın galibi II. Murat oldu. -
Yanlış: XV tane kırmızı kalemim var.
✅ Doğru: 15 tane kırmızı kalemim var. -
Yanlış: Zil saat 9.40 da çalacak.
✅ Doğru: Zil saat 09.40’ta çalacak.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 145 Cevapları
7. Kelimelerin nasıl pekiştirildiğini hatırlayınız. Aşağıda verilen kelimeleri pekiştirerek beşini birer cümle içinde kullanınız.
Cevap :
| Kelimeler | Pekiştirilmiş Hâlleri | Cümlelerim |
|---|---|---|
| ıssız | ıpıssız | Orman ıpıssız kalmıştı. |
| çevre | çepçevre | Bahçe duvarlarla çepçevre çevrilmişti. |
| karışık | karmakarışık | Çantanın içi karmakarışık olmuştu. |
| pembe | pespembe | Çiçekler pespembe açmıştı. |
| soğuk | buz gibi / soğuk soğuk* | Dışarıda hava buz gibi soğuktu. |
| sıkı | sapsıkı | İpi sapsıkı bağlamıştı. |
| temiz | tertemiz | Defterin sayfaları tertemiz görünüyordu. |
| yeşil | yemyeşil | Yazın ortasında ağaçlar yemyeşil olmuştu. |
| açık | apaçık | Hata apaçık belliydi. |
| koyu | kapkara | Gece gökyüzü kapkara olmuştu. |
| kırmızı | kıpkırmızı |
8. Aşağıdaki tabloda verilen kısaltmaların anlamlarını yazınız.
Cevap :
| Kısaltma | Anlamı |
|---|---|
| TBMM | Türkiye Büyük Millet Meclisi |
| THY | Türk Hava Yolları |
| Alb. | Albay |
| Gen. | General |
| Av. | Avukat |
| T.C. | Türkiye Cumhuriyeti |
| Ecz. | Eczacı |
| MTA | Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü |
| Dr. | Doktor |
| No. | Numara |
| MEB | Millî Eğitim Bakanlığı |
| Doç. | Doçent |
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 146 Cevapları
9. Aşağıdaki cümlelerde verilen bilgiler doğruysa “D” yi, yanlışsa “Y” yi işaretleyiniz.
Cevap :
-
Mektup zarfı üzerinde sol üst köşeye gönderenin adı soyadı ve altına da adresi yazılır.
➡️ D (Doğru) -
“Mektubunu aldığım da çok sevindim.” cümlesinde yanlış yazılan kelime yoktur.
➡️ Y (Yanlış)
✔ Doğrusu: Mektubunu aldığımda çok sevindim. (bağlaç değil, birleşik yazılır) -
“Onu öyle özlemiştiki üç sayfalık mektup yazdı.” cümlesinde bütün kelimeler doğru yazılmıştır.
➡️ Y (Yanlış)
✔ Doğrusu: özlemiştik ki (ayrı yazılır) -
İstiklâl Marşı’mızın şairi Mehmet Akif Ersoy’dur.
➡️ D (Doğru) -
“Annem ve babam seçimde oy kullandılar.” cümlesinde eş anlamlı olan bir kelime vardır.
➡️ Y (Yanlış)
✔ Cümlede eş anlamlı kelime yoktur.
10. Aşağıda dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeleri Türkçe karşılıklarıyla eşleştiriniz.
Cevap :
- laptop → dizüstü bilgisayar
- selfie → özçekim
- anons → duyuru
- animasyon → canlandırma
- joy-stick → yönetme kolu
SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
Soru : Kuşların ne tür yiyeceklerle beslendiğini genel ağdan ve basılı kaynaklardan araştırınız. İmkânlarınız dâhilinde bu yiyeceklerden birazını sınıfa getiriniz.
Cevap :
Kuşlar neyle beslenir?
-
Tohum–taneler: Ayçiçeği, darı, yulaf, buğday, mısır, kanarya yemi karışımları.
-
Meyve–bitkisel: Elma, armut, üzüm, dut, böğürtlen; bazıları tomurcuk/çiçek de yer.
-
Nektar (özsu): Sinekkuşu gibi türler şekerli çiçek özleriyle beslenir.
-
Böcek–larva: Tırtıl, sinek, örümcek, un kurdu; özellikle ilkbahar–yaz döneminde.
-
Balık/su canlıları: Martı, balıkçıl gibi türler küçük balık ve su omurgasızlarını yer.
-
Leş/artan (az sayıda tür): Karga, akbaba gibi türler.
Sınıfa getirebileceğiniz (pratik ve güvenli) örnekler
(Etiketleri tuzsuz/şekersiz ve baharatsız olmasına dikkat edin.)
-
Ay çekirdeği (çiğ, tuzsuz) – serçe, ispinoz, saka vb. için uygundur.
-
Darı (sprey darı veya dökme) – küçük ötücüler çok sever.
-
Yulaf ezmesi (doğal, sade) – az miktarda gösterim için.
-
Elma/armut dilimleri – çekirdeklerini çıkartın.
-
Kuru üzüm/kuş üzümü – kısa süre suda yumuşatıp getirin.
-
Kurutulmuş un kurdu – böcekçil beslenen türlere örnek (küçük bir paket yeter).
-
“Nektar” karışımı örneği (sinekkuşu türleri için teorik gösterim):
1 su bardağı içme suyu + 1/4 su bardağı toz şeker (bal, pekmez, gıda boyası eklemeyin). (Ülkemizde sinekkuşu yok, ama nektarla beslenmeye örnek olur.)
Not: Sınıfa küçük etiketler hazırlayıp her örneğin yanına “Tohum”, “Meyve”, “Böcek kaynaklı” gibi sınıflandırma yazabilirsiniz.
Getirmemeniz gerekenler
-
Ekmek, simit, kraker (besleyici değil, sindirim sorunları yapabilir).
-
Tuzlu, kavrulmuş, baharatlı, çikolatalı, yağlı gıdalar.
-
Süt ve süt ürünleri (çoğu kuş laktozu sindiremez).
-
Çekirdekli meyvelerin çekirdekleri (elma çekirdeği vb. çekirdekleri çıkarın).
-
Yabancı–istilacı bitki tohumları (bahçecilik mağazalarından “kuş yemi” olarak satılan güvenli karışımları tercih edin).