5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Sayfa 120-121-122-123-124-125 Cevapları MEB Yayınları

Ortaokul 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı 2. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 120, 121, 122, 123, 124, 125


Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 120-121-122-123-124-125. Sayfa Cevapları, öğrencilerin etkinlikleri doğru ve eksiksiz şekilde yapmasına yardımcı olur. Ayrıca Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, ders kitabındaki konuların daha anlaşılır hale gelmesini sağlayan önemli bir kaynaktır.


“5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Sayfa 120-121-122-123-124-125 Cevapları MEB Yayınları”

Bunun yanında 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 2. TEMA – ATATÜRK’Ü TANIMAK : 2. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirerek kendilerini değerlendirmelerine katkı sunar. Aynı zamanda 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 120, 121, 122, 123, 124, 125 Cevapları, düzenli çalışmayı destekleyerek başarıyı artırır.


“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) 2. Ünite Kontrol Noktası Metni”


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 120-121-122-123-124-125


GÖZÜM ARKAMDA KALMAYACAK

Atatürk yeni cumhurbaşkanı seçilmişti. Bir sabah, kimi görevlilerle birlikte, Çankaya sırtlarında yürüyüşe çıkmıştı. Yolda karşıdan gelmekte olan küçük bir çocuk, onları görünce durdu, kenara çekildi.

Atatürk, çocuğu yanına çağırdı ve gülümseyerek sordu:
— Adın ne senin bakayım?
— Cemil. (…)
— Cemil, büyüdüğün zaman ne olacaksın?
— Asker olacağım!
— Asker olup da ne yapacaksın?
— Düşman bu topraklara olur da bir daha ayak basarsa onu buradan kovacağım.

Atatürk hiçbir şey söylemedi. Küçük çocuğu kollarının arasına aldı, kaldırdı ve alnından öptü.

Sonra yanındakilere döndü, şöyle dedi:

— Evet, beyler! Görüyorsunuz, ulusun bağrından temiz bir kuşak yetişiyor. Bu eseri, cumhuriyeti, ben onlara bırakacağım ve gözüm arkamda kalmayacak.
A.Ferhan OĞUZKAN


1. Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


a) Küçük çocuğun asker olmak istemesiyle ilgili ne düşünüyorsunuz?


Cevap : Küçük çocuğun asker olmak istemesi, onun vatan sevgisini ve sorumluluk bilincini gösteriyor. Daha çocuk yaşta ülkesini korumayı düşünmesi, milletimizin bağımsızlık ruhunun yeni kuşaklara aktarıldığının bir kanıtıdır.


b) Atatürk “Gözüm arkamda kalmayacak!” sözüyle ne anlatmak istemiştir?


Cevap : Atatürk bu sözüyle, gelecek nesillerin cumhuriyeti koruyacağına, vatanı ve milleti savunacağına olan güvenini ifade etmiştir. Yeni kuşakların bilinçli, cesur ve sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişmesi sayesinde ülkenin geleceği konusunda endişe duymayacağını belirtmiştir.


2. “Düşman bu topraklara olur da bir daha ayak basarsa onu buradan kovacağım.” cümlesindeki altı çizili kelime grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir?


A) Mesleğe girmek
B) Bir yere varmak, ulaşmak
C) Bir yere bağlanmak
D) Girmek, gelmek, uğramak

Cevap : D Şıkkı


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 121 Cevapları


3. a) Okuduğunuz metnin hikâye unsurlarını aşağıdaki tabloya yazınız. 


Cevap :

a) Okuduğunuz metnin hikâye unsurları:

  • Olay: Atatürk’ün yürüyüş sırasında bir çocukla karşılaşıp onun hayallerini öğrenmesi ve gelecek nesillere güvenini dile getirmesi.

  • Kişiler: Atatürk, Cemil (çocuk), Atatürk’ün yanındaki görevliler.

  • Yer: Çankaya sırtları.

  • Zaman: Atatürk’ün cumhurbaşkanı seçildiği dönem.


b) Metinde Atatürk ile çocuk arasında nasıl bir bağ kurulmuştur? 


Cevap : Atatürk ile çocuk arasında sevgi, güven ve gelecek için umut bağı kurulmuştur. Çocuğun asker olma isteği, Atatürk’ün geleceğe olan inancını pekiştirmiştir.


c) Olayın geçtiği zamanın kişiler üzerindeki etkisini, mekânın olaylar üzerindeki etkisini yazınız.


Cevap : Cumhuriyetin yeni kurulduğu dönemde, insanların içinde büyük bir vatan sevgisi ve sorumluluk duygusu vardı. Bu duygu çocuğun sözlerine de yansımıştır. Olayın geçtiği Çankaya sırtları ise doğayla iç içe, sakin bir mekân olduğu için Atatürk ile çocuk arasında samimi bir sohbetin gelişmesine zemin hazırlamıştır.


4. a) Metni tekrar okuyarak üç nokta ile belirtilen alanda hangi diyalogların geçmiş olabileceğini düşününüz.


Cevap : Atatürk, çocuğun ailesi ve okul durumu hakkında sorular sormuş olabilir. Çocuk da ailesinin durumundan ve geleceğe dair hayallerinden bahsetmiş olabilir.


b) Metnin akışına uygun olarak üç nokta ile verilen kısımda geçebilecek diyalogları yazınız. Yazınızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerine yer veriniz.


Cevap :

Metnin akışına uygun olarak üç nokta ile verilen kısımda geçebilecek diyaloglar:

  • Atatürk: “Cemil, okula gidiyor musun?”

  • Cemil: “Evet paşam, köyümüzdeki okula gidiyorum. Öğretmenimi ve derslerimi çok seviyorum.”

  • Atatürk: “Aferin sana. Okumak, öğrenmek çok önemlidir. Asker olmak istersen önce iyi bir öğrenci olmalısın.”

  • Cemil: “Haklısınız paşam. Ben hem okumak hem de vatanıma hizmet etmek istiyorum.”

  • Atatürk: “Çok güzel düşünüyorsun. İşte senin gibi çocuklar sayesinde geleceğimizden hiç endişe etmiyorum.”

👉 Bu diyaloglarda “hem… hem de, çünkü, işte bu yüzden” gibi geçiş ve bağlantı ifadeleri kullanılarak metnin akışına uygunluk sağlanmıştır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 122 Cevapları


5. Metnin bütününden toplayacağınız kanıtları Atatürk’ün gençlerle ilgili düşüncelerine yönelik ön bilgilerinizle ilişkilendirerek metnin ana fikrini yazınız.


Cevap : Metnin ana fikri, Atatürk’ün gençlere duyduğu güven ve onların cumhuriyeti koruyup yaşatacağına olan inancıdır. Atatürk, küçük bir çocuğun asker olma isteğini geleceğe dair umut olarak görmüş ve genç kuşakların vatan sevgisiyle yetiştiğini belirtmiştir. Bu da onun, “Cumhuriyeti biz kurduk, onu yaşatacak ve yüceltecek olan sizlersiniz.” sözleriyle örtüşmektedir.


6. . a) Dericilikle uğraşan Hacı İbrahim, Millî Mücadele’ye katılan görevlilere bot, ayakkabı ve çarık yapmaktadır. Hacı İbrahim ve görevlilerle ilgili verilen aşağıdaki bilgileri okuyunuz. 


Cevap :

Hacı İbrahim’in yaptığı bot, ayakkabı ve çarıklar askerlere ve görevlilere verilecektir. Botlar, komutanlara ve cephede savaşan askerlere; ayakkabılar, su taşıyan ve sağlık hizmeti verenlere; çarıklarsa yemek hizmeti verenlere ve cephanelikte çalışanlara verilecektir.

Görevlilerle ilgili bilinenler şunlardır:

Ahmet: Cephede bozulan silahları tamir etmekle görevlidir.
Mehmet: Cephede yurdun kurtulması için düşmanla savaşmaktadır.
Zeynep: Fırın başında ekmek pişirmektedir.
Hüseyin: Cephedeki askerlere su taşımaktadır.
Remzi: Yaralı askerlerin bakımı ile ilgilenmektedir.
Ayşe: Cephedeki revirde hemşire olarak görevlidir.
Rüstem: Karargâhta savaşı sevk ve idare etmektedir.
Hatice: Cephedeki revirde doktor olarak görevlidir.
Feride: Askerlere yemek pişirmekle görevlidir.
Gökhan: Cephede askerlerin başında çavuş olarak görevlidir.


b) Verilen bilgilere göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap :

  • ( ) En fazla, ayakkabı verilmiştir.
    Doğru. Çünkü 4 kişiye ayakkabı verilmiş (Hüseyin, Remzi, Ayşe, Hatice).

  • ( ) Mehmet, Gökhan ve Rüstem’e bot verilmiştir.
    Doğru. Çünkü bu üçü cephede veya komutan olarak görevli.

  • ( ) Kadınların hepsine çarık verilmiştir.
    Yanlış. Çünkü Ayşe ve Hatice sağlık hizmetinde, onlara ayakkabı verilmiş.

  • ( ) Verilen çarık ve botların sayıları eşittir.
    Doğru. Bot 3 kişiye, çarık da 3 kişiye verilmiştir.

  • ( ) Ayakkabılar; Hüseyin, Remzi, Zeynep ve Hatice’ye verilmiştir.
    Yanlış. Çünkü Zeynep’e çarık verilmiş, ayakkabı değil.

  • ( ) Feride’ye bot verilmiştir.
    Yanlış. Çünkü yemek pişirdiği için ona çarık verilmiştir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 123 Cevapları


Karekodu okutarak “100. Yıl Marşı”nı dinleyiniz.


7. Dinlediğiniz marştan hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


a) Şair “Tarihe sığmayan destanlar bizim” ifadesiyle ne anlatmak istemiş olabilir?


Cevap : Bu ifadeyle Türk milletinin kahramanlıklarının ve zaferlerinin o kadar büyük ve eşsiz olduğu, tarih sayfalarına bile sığmayacak kadar çok destan yazıldığı anlatılmak istenmiştir.


b) “Kimseye eğmedik boynumuzu, eğmeyiz” sözlerine katılıyor musunuz? Niçin?


Cevap : Evet, katılıyorum. Çünkü Türk milleti tarih boyunca bağımsızlığını korumak için mücadele etmiş, hiçbir zaman esareti kabul etmemiştir. Bu söz, milletimizin onurunu ve özgürlük tutkusunu yansıtır.


c) Marşta Türk milletinin hangi özellikleri vurgulanmaktadır?


Cevap : Marşta Türk milletinin özgürlük sevgisi, cesareti, birlik ve beraberliği, kararlılığı ve bağımsızlığa olan inancı vurgulanmaktadır.


8. Dinlediğiniz marştan alınan dörtlükteki söz sanatını belirleyerek yazınız. 

Özgürlük tutkusu damarlarımda
Çelikten her nefer semalarımda
Sarmaşık dal gibi sarılmışız biz bize
Tek yürek bu millet en zor anında


Cevap : “Sarmaşık dal gibi sarılmışız biz bize” dizesinde benzetme sanatı vardır. Milletin birlik ve beraberliği sarmaşık dallarına benzetilmiştir. Ayrıca “Özgürlük tutkusu damarlarımda” ifadesinde kişileştirme de görülmektedir.


9. a). Cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamış olmak size neler hissettirdi? 


Cevap : Cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamak bana gurur, sevinç ve büyük bir umut verdi. Atatürk ve silah arkadaşlarının bizlere emanet ettiği bu mirası yaşatmanın sorumluluğunu daha derinden hissettim.


b) Aşağıda serim bölümü verilen olayın düğüm ve çözüm bölümlerini kurgulayıp anlatınız. 

29 Ekim sabahı Cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamak için tüm okullarla kutlama meydanında toplanmıştık. Okul bandosu, marşları çalarken öğrenciler tören için sıraya dizilmişti. Kıvançla cumhuriyetimizi kutlamayı bekliyorduk.


Cevap :

  • Düğüm: Kutlama sırasında öğrenciler coşkuyla marşlar söyledi. Ancak bir anda sahnedeki ses sistemi bozuldu ve törenin aksayacağı düşüncesi herkesi endişelendirdi.

  • Çözüm: Öğrenciler hep birlikte yüksek sesle marş söylemeye başladı. Meydan coşkuyla yankılandı, tören daha da anlamlı hale geldi. Böylece aksaklık unutuldu, Cumhuriyet’in coşkusu katlanarak devam etti.


c) Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz. 


Cevap : Güçlü yönüm; düşüncelerimi heyecanla ve içtenlikle ifade etmem. Gelişmeye açık yönüm ise duygu ve düşüncelerimi daha düzenli ve ayrıntılı şekilde yazmak. Sonraki etkinliklerde güçlü yönümü koruyup yazılarımı daha planlı hale getirmeye özen göstereceğim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 124-125 Cevapları


Cevap : Bu sayfalarda yer alan değerlendirme bölümlerini ünite boyunca başından geçen cevapları göze alarak sizlerin doldurması gerekmektedir. 



 

Our Score

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!