4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. Ünite 4. Tema Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 138, 139, 140, 141, 142


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. Ünite 4. Tema Değerlendirme Soruları Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138, 139, 140, 141, 142 Cevapları, öğrencilerin 4. üniteyi ve 4. temayı genel olarak değerlendirmelerini sağlayan etkinliklerle doludur. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı 4. Ünite 4. Tema Değerlendirme Soruları Cevapları, öğrencilere öğrendikleri bilgileri gözden geçirme ve öğrenme süreçlerini pekiştirme fırsatı sunar.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Tuna Yayıncılık”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, çocukların tüm üniteyi kapsayan soruları doğru bir şekilde cevaplamalarını sağlayarak, anlamadıkları konuları daha iyi kavramalarına yardımcı olur. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilerin derste öğrendiklerini pekiştirmelerini ve anlatılan konuları daha iyi anlamalarını sağlar.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142


4. TEMA DEĞERLENDİRME SORULARI 


A. 1-4. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.


ATATÜRK İÇİN DİYORLAR Kİ!

“Tunus milleti bugün, yüzyıllık bağlarla bağlı bulunduğu kardeş ve soylu Türk milleti ile Mustafa Kemal’in unutulmaz anısını canlandırmak ve saygıyla anmak üzere hürmetkâr bir düşünce içinde birleşmektedir.

Millet olarak Gazi’nin (…) savaş meydanlarında büyük asker olduğunu tespit ettikten sonra, her şeyin tamamen kaybolduğu zannedildiği bir anda, milletinden ümidini kesmeyi ve yenilgiyi kabul etmeyi şiddetle reddeden, (…) büyük insanı anıyoruz. O, güçleri birleştirmeyi, kırılmış cesaretleri yükseltmeyi bilmiş ve talihi zorlayarak millî ülkenin bütünlüğünü tekrar kurmuş ve memleketinin bağımsızlık ve egemenliğini kazanmasını başarmıştır. Atatürk böylece, ölümü esirliğe tercih eden bir milletin neler yapabileceğini hayretler içinde bulunan dünyaya göstermiştir. Bu örnek unutulmayacaktır. (…)

Onun ölmez eseri, egemenliklerini elde etmiş milletlerin kaderlerine hükmedenler için ışıklı bir örnek ve bir ilham kaynağı olarak kalacaktır.

Habib Burgiba, Tunus Cumhurbaşkanı (Kısaltılmıştır.)


1. Bu metinde geçen ve harfleri karışık olarak verilen kelimeleri anlamlarından yararlanarak bulunuz. Kelimeyi boş bırakılan yerlere yazınız.


Cevap :

  • Soylu: Saygı uyandıran, yücelik taşıyan.
  • Ulus: Çoğunlukla aynı topraklar üzerinde yaşayan, aralarında dil, tarih, duygu, ülke, gelenek ve görenek birliği olan insan topluluğu.
  • Savaş: Devletlerin diplomatik ilişkilerini keserek giriştikleri silahlı mücadele.
  • Bağımsızlık: Bağımsız olma durumu, istiklâl.

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları


2. Bu metnin konusunu yazınız.


Cevap : Bu metin, Mustafa Kemal Atatürk’ün bağımsızlık mücadelesi ve onun dünya milletlerine örnek olacak liderlik özelliklerini anlatmaktadır.


3. Parçada Türk milletinin hangi özelliği vurgulanmıştır? Belirtiniz.


Cevap : Parçada, Türk milletinin bağımsızlık uğruna cesurca mücadele etmesi, özgürlüğü için yılmadan savaşması ve esareti kabul etmeyen bir karaktere sahip olması vurgulanmıştır.


4. Atatürk’ün hangi mücadelesi diğer milletlere örnek olmuştur? Yazınız.


Cevap : Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’nda gösterdiği bağımsızlık mücadelesi, özellikle emperyalizme karşı direnişi ve milletinin özgürlük ve egemenlik kazanması diğer milletlere örnek olmuştur.


B. Aşağıdaki altı çizili kelimelerin zıt (karşıt) anlamlılarını bulunuz. Bulduğunuz
kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Ağır – Hafif: Cümle: Bu çanta o kadar hafif ki, taşıması çok kolay.

Üstünde – Altında: Cümle: Kitaplar masanın altında duruyor.

Doluydu – Boştu: Cümle: Odaya girdiğimizde odada kimse yoktu, her şey boştu.

Acı – Tatlı: Cümle: Bu yemek çok tatlı, hiç acı değil.

Kötü – İyi: Cümle: Bugün hava çok iyi, dün ise çok kötüydü.

Geç – Erken: Cümle: Toplantıya erken gelmeyi tercih ederim.

Zor – Kolay: Cümle: Bu test gerçekten çok kolay, hiç zor değildi.


C. Aşağıdaki sorularda istenenleri yapınız.


1. “Azalmak” kelimesinin “etkisini yitirmek, hafiflemek” anlamıyla kullanıldığı cümlenin başındaki kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

Bardaktaki portakal suyu biraz azalmıştı.
(✓) Hastanın baş ağrısı iki gün sonra azalmıştı.
Barajın suyu son zamanlarda bir hayli azalmıştı.
Kasadaki elmalar bugün daha da azalmıştı.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 140 Cevapları


2. a) Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere gelmesi gereken en uygun kelimeleri yazınız


Cevap :

  • Annem bir tava baklava yapmış.
  • Komşular bir saat sonra geldiler.
  • Kahvaltıda ben yumurta yiyebildi.
  • Bir gün tepsi de anlarım seni, dedi.

b) Verilen cümlelerde eş sesli olan kelimeyi bulup yazınız. Bu kelimeyi bir
cümlede kullanınız.


Cevap :

Tepsi ve tepsi (Farklı anlamlar taşıyan kelimeler: Biri baklava pişirilen kap, diğeri ise eski Türkçe’de “tehdit etmek” anlamında kullanılır.)

Cümle: Öğretmen, tepsi yerine tehlikeli kelimeleri kullanmamamızı önerdi.


3. Aşağıda verilen karşıt anlamlı kelimeleri bir cümlede bir arada kullanınız.


Cevap :

İyi – Kötü: Bugün hava iyi, ama kötü bir hava durumuna dönüşeceği söyleniyor.

Sıcak – Soğuk: Yaz aylarında sıcak günler severim, ama soğuk kış akşamları da çok keyiflidir.

Al – Ver: Pazarda al ve ver işlemleri oldukça hızlıydı.


4. Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerlere uygun noktalama işaretlerini koyunuz.


Cevap :

Anadolu’ya gelip burada yaşamaya başlayan Türkler, yeni bir uygarlığı da birlikte getirmişlerdir. Bu, göçebe uygarlığıdır. Dilleri de göçebe kültürün dilidir. Hayvanlarla ilgili sözcükler bakımından alabildiğine zengin olan bu dilde, kaplanın sesi “heykirme”, sığırın sesi “böğürme”, çakalınki “pavkırma”, köpeğinki de “ürüme”dir.

Yaşar Kemal


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları


5. a) Bu metne en uygun başlık hangisi olabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap : Bu metne en uygun başlık: Türkiye Cumhuriyeti


b) Bu metne bir başlık da siz belirleyiniz.


Cevap : Bu metne önerilen başlık: Türk Milletinin Büyük Başarısı


6. Aşağıda bilgilendirici metne örnek verilmiştir. Siz de konusu “Millî Mücadele” olan bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap :

Millî Mücadele

Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesidir. I. Dünya Savaşı’nın sonunda Osmanlı İmparatorluğu’nun çökmesiyle vatan toprakları işgal edilmiştir. 1919’da Mustafa Kemal Atatürk, Samsun’a çıkarak Kurtuluş Savaşı’nı başlatmış, Amasya Genelgesi, Erzurum ve Sivas kongreleriyle halkı birleştirip Millî Mücadele’yi organize etmiştir. 23 Nisan 1920’de Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) açılmış ve halkın egemenliği ilan edilmiştir.

Türk halkı, kadın-erkek, genç-ihtiyar demeden büyük bir direniş göstermiş, zaferle sonuçlanan mücadele, 9 Eylül 1922’de İzmir’in kurtuluşu ile tamamlanmıştır. 29 Ekim 1923’te ise Türkiye Cumhuriyeti ilan edilmiştir. Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük yolundaki zaferinin simgesi olarak tarihe geçmiştir.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 142 Cevapları


7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısaltmalara getirilen ekin yazımında yanlışlık yapılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

TBMM’ye bir gezi düzenlemeyi planlıyoruz. ()
Çelik yelekteki delik 1 mm’den daha küçükmüş. ()
Bu ürün asla 75 kr. un üzerinde olamaz, dedi ()
THY’na yeni uçaklar alınacakmış. (✓)


8. Aşağıdaki cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yolu takip edilecektir. Buna göre kaç numaralı çıkışa ulaşılır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Cevapları”

Bu memlekete en çok hizmet eden
Bu aşk ile dağlara gücü yeten
On sekiz milyonun omzunda giden
Atam Ankara sırtlarında yaşar.
Cahit Sıtkı Tarancı, Otuz Beş Yaş

9. Bu şiirin ana duygusunu belirleyip aşağıya yazınız


Cevap : Bu şiirin ana duygusu, Atatürk’e olan sevgi, saygı ve minnettarlık ile millî bağımsızlık mücadelesinin gücü ve Atatürk’ün mirasının sürekliliği üzerinedir. Şair, Atatürk’ün halkına hizmet etme çabasını ve onun gücünü, halkın desteğiyle ulaşan başarıları anlatırken, Atatürk’ün ruhunun ve izlerinin her zaman yaşatılacağına vurgu yapmaktadır.


“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.




 

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-71-72-73-74 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf  Türkçe Ders Kitabı Uluğ Bey Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Uluğ Bey Metni Etkinlik Cevapları


İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 Cevapları etkinlikleri, öğrencilere okuma ve metin anlama becerilerini kazandırmayı hedefler. 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Uluğ Bey Metni Etkinlik Cevapları ile öğrenciler, Uluğ Bey’in bilimsel başarılarını ve tarihsel önemini keşfederler.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-71-72-73-74 Tuna Yayıncılık”

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Sayfa Cevapları sayesinde öğrenciler, okudukları metni analiz ederken düşüncelerini ifade etme yeteneklerini geliştirirler. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-71-72-73-74 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilerin hem kelime dağarcıklarını artırmalarını hem de metin çözümleme becerilerini geliştirmelerini sağlar.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72-73-74


Hazırlanalım


Soru : Aşağıdaki bilim insanlarından hangilerini tanıyorsunuz? Bunların bilime katkılarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Aziz Sancar: Nobel ödüllü Türk bilim insanıdır. DNA onarımı üzerine yaptığı çalışmalarla bilim dünyasına büyük katkıda bulunmuştur. Kanser tedavisinde önemli keşiflere imza atmış ve genç bilim insanlarına ilham kaynağı olmuştur.

İbni Sina: Orta Çağ’ın en önemli tıp bilginlerinden biridir. “El-Kanun fi’t-Tıb” adlı eseri yüzyıllarca tıp alanında başucu kitabı olarak kullanılmıştır. Tıp, felsefe, matematik gibi birçok alanda bilime katkılar sağlamıştır.

Piri Reis: Ünlü Türk denizci ve haritacıdır. Hazırladığı Piri Reis haritası, o dönemin dünyasını detaylı bir şekilde göstermesi bakımından çok değerlidir. Bu harita, o dönemin coğrafya bilgisine önemli katkılar sunmuştur.


Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Bu metinde anlatılanlarla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Bu metni okuduğumda Uluğ Bey’in bilime olan tutkusuna ve bilim adına yaptıklarına büyük bir hayranlık duydum. Uluğ Bey, elinde büyük bir güç ve taht varken bile bilime olan ilgisini kaybetmemiş ve devlet yönetimi ile bilimi birlikte yürütmeyi başarmış. Rasathane kurup gökyüzünü incelemesi, zamanının ötesinde bir bilim anlayışına sahip olduğunu gösteriyor. Bilimsel çalışmalarıyla sadece kendi ülkesine değil, tüm insanlığa katkı sağlamış bir hükümdar olması beni çok etkiledi.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlılarını okuduğunuz metinden bularak örnekteki gibi ilgili kutucuğa yazınız.


Cevap :

  • şark – doğu
  • meşhur – ünlü
  • bilim – ilim
  • medrese – okul
  • noksan – eksik
  • çağdaş – modern
  • hayat – yaşam
  • harp – savaş

2. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinden alınan bazı kelimeler aşağıdaki kutucuklarda verilmiştir. Ancak kelimelerin bazı harfleri eksiktir. Bu kelimeleri anlamlarından hareketle yanda verilen harfleri kullanarak tamamlayınız.


Cevap :

Hükümdar Anlamı: Padişah, kral, hakan gibi taht sahibi devlet başkanı.

İmparatorluk Anlamı: Kendi topraklarında oturan çeşitli milletleri egemenliği altında toplayan devlet biçimi.

Olanaksız Anlamı: Olma ihtimali bulunmayan, imkânsız.

Astronomi Anlamı: Gök bilimi.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Uluğ Bey’le ilgili soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.


1. Alesinde bilimsel çalışmalarıyla tanınan biri var mıdır?


Cevap : Evet, Uluğ Bey’in dedesi Aksak Timur’dur. Ancak Timur bilimsel çalışmalarıyla değil, büyük bir imparatorluk kurmasıyla tanınır.


2. Uluğ Bey ne anlama gelmektedir?


Cevap : Uluğ Bey, “büyük prens” anlamına gelmektedir.


3. Neden hükümdarlık yapmak istememiştir?


Cevap : Uluğ Bey’in asıl ilgisi bilimdir. Tahta çıkarılmasına rağmen bilim yapmak istemiş ve bilime olan ilgisini sürdürmüştür.


4. Bilimin hangi alanlarında çalışmalar yapmıştır?


Cevap : Uluğ Bey, özellikle matematik ve astronomi alanlarında önemli çalışmalar yapmıştır.


5. Hükümdarlık imkânlarını hangi amaçla kullanmıştır?


Cevap : Hükümdarlığının olanaklarını bilimi geliştirmek amacıyla kullanmış, rasathane kurarak astronomi çalışmalarını desteklemiştir.


4. ETKİNLİK


Soru : Bu ifade aşağıdakilerden hangileriyle tamamlanabilir? İlgili kutucukları işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları”

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


● Buna göre sizce okuduğunuz metnin başlığı ile içeriği uyumlu mudur?


Cevap : Evet.


● Neden böyle düşünüyorsunuz? Aşağıya yazınız.


Cevap : Metinde Uluğ Bey’in bilimsel çalışmalarına ve başarılarına odaklanıldığı için başlık, içeriği tam anlamıyla yansıtmaktadır.


● Bir yazıya verilen başlık;
➦ Yazının ana fikrini içermeli,
➦ İlgi çekici ve anlamlı olmalı,
➦ Olabildiğince kısa bir başlık olmalıdır.

● Buna göre siz bu metne nasıl bir başlık verirdiniz?


Cevap : “Bilim Aşığı Hükümdar Uluğ Bey”


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : “Uluğ Bey” adlı metni konuları bakımından aşağıdaki metinle karşılaştırarak ifadeleri uygun şekilde tamamlayınız.


Cevap :

“Uluğ Bey” adlı metinde astronomi alanında yapılan bilimsel çalışmalar ve Uluğ Bey’in bilimsel katkıları konusu işlenmiştir.

Yukarıdaki metinde Türkiye’nin keşfedilen yeni bir yıldıza ve ötegezegenine isim verme süreci konusu işlenmiştir.


7. ETKİNLİK


Soru : Aziz Sancar hakkında yaptığınız araştırmadan hareketle hazırladığınız kısa sunumu arkadaşlarınızla paylaşınız. Sunum öncesi prova yapınız.


Cevap :

Merhaba arkadaşlar! Bugün size, Nobel ödüllü Türk bilim insanı Prof. Dr. Aziz Sancar’ı tanıtacağım.

  1. Aziz Sancar’ın Hayatı ve Eğitimi:
    • Aziz Sancar, 1946 yılında Mardin’in Savur ilçesinde doğdu. İlk ve orta öğrenimini burada tamamladıktan sonra İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden mezun oldu.
  2. Bilimsel Çalışmaları:
    • Sancar, DNA onarımı, hücre döngüsü ve kanser tedavisi alanlarında yaptığı çalışmalarla tanınmaktadır. Özellikle, hücrelerin hasar görmüş DNA’larını nasıl onardığını keşfederek büyük bir başarıya imza atmıştır.
  3. Nobel Ödülü:
    • 2015 yılında, DNA onarımı üzerine yaptığı bu çalışmalar sayesinde Nobel Kimya Ödülü’ne layık görüldü. Bu ödül, onun hem Türkiye’de hem de dünya çapında tanınmasını sağladı.
  4. Bilimsel Çalışmalarının Etkisi:
    • Aziz Sancar’ın çalışmaları, kanser tedavisinde önemli gelişmelere katkı sağladı ve bilim dünyasında büyük yankı uyandırdı.
  5. Türk Gençlerine Önerisi:
    • Sancar, Türk gençlerine çok çalışmaları, bilim ve teknoloji alanında ilerlemeleri konusunda sürekli önerilerde bulunmaktadır. “Bilim yaparak ülkelerine hizmet edebileceklerini” sıkça vurgulamaktadır.

Sunumumu dinlediğiniz için teşekkür ederim. Prof. Dr. Aziz Sancar gibi bilim insanları, bilim yolunda bizlere ışık tutuyor.


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda üç noktanın kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : “Uluğ Bey” metnini bir kez daha okuyunuz. Metnin önemli gördüğünüz noktalarını aşağıya not alınız. Not alırken ayrıntılara girmeyiniz.


Cevap :

Madde Madde “Uluğ Bey” Metninin Önemli Noktaları

  • Uluğ Bey, Timur’un torunudur ve bilimle çok ilgilidir.
  • Tahta on altı yaşında geçmiştir, ancak bilim tutkusu yönetimden daha ön plandadır.
  • Matematik ve astronomi alanlarında önemli çalışmalara imza atmıştır.
  • Semerkant’ta bir medrese ve çağının en gelişmiş rasathanelerinden birini kurmuştur.
  • Hükümdarlığını bilimi geliştirmek için bir fırsat olarak görmüş, bilim insanlarını desteklemiştir.
  • Bilime olan katkılarıyla insanlığa değerli miraslar bırakmıştır.

10. ETKİNLİK


Soru : Siz ileride hangi mesleği yapmak istiyorsunuz? Bu mesleği neden seçtiğinizi aşağıya yazınız. Yazdıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Meslek: Doktor

Neden? İleride doktor olup insanlara yardım etmek istiyorum. Hastaları iyileştirmek, onların sağlıklı bir yaşam sürmesine katkıda bulunmak bana mutluluk verecek. Ayrıca, doktorluk hem zorlayıcı hem de çok saygı duyulan bir meslek olduğu için sürekli öğrenmeyi ve gelişmeyi sağlayacak.

Meslek: Yazılım Mühendisi

Neden? Teknolojiye büyük bir ilgim var ve günümüzde yazılım hayatımızın her alanında önemli bir rol oynuyor. İleride yazılım mühendisi olarak, yeni uygulamalar geliştirip insanların hayatını kolaylaştırmayı istiyorum. Teknoloji sayesinde, küresel düzeyde fark yaratabileceğime inanıyorum.


5. ETKİNLİK


Soru : EBA’dan bilinçli su tüketimiyle ilgili bir kamu spotu izleyiniz (“Merak Virüsü” metninin 5. etkinliğine yöneliktir.)


Cevap : Bu kısımda yer alan etkinliği EBA sitesinden izlemeniz gerekmektedir.


“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68-71-72-73-74 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.




 

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144-146-147-148-149 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Parayı Veren Düdüğü Çalar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 144, 145, 146, 147, 148, 149


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Parayı Veren Düdüğü Çalar Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144, 145, 146, 147, 148, 149 Cevapları, öğrencilerin atasözlerinin anlamlarını kavramalarına yönelik etkinliklerle zenginleştirilmiştir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Parayı Veren Düdüğü Çalar Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara bu atasözünün anlamını eğlenceli ve öğretici etkinliklerle açıklamayı hedefler.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149 Tuna Yayıncılık”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin atasözleri aracılığıyla dil zenginliğini keşfetmelerine olanak tanır. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, atasözlerinin kültürel ve ahlaki değerlerimizi nasıl yansıttığını anlamalarına yardımcı olur.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 144-145-146-147-148-149


Hazırlanalım


Soru : Adaletli olmak sizce neden önemlidir?


Cevap : Adaletli olmak, toplumda güven ve huzurun sağlanması için çok önemlidir. Herkesin hakkını alması, başkalarına zarar vermemesi ve eşit bir şekilde muamele görmesi sağlanır. Adalet, insanların birbirine güvenerek birlikte yaşamalarını sağlar ve toplumda sosyal dengenin korunmasına yardımcı olur. Ayrıca, adaletli bir insan, doğru ve dürüst bir kişilik sergileyerek çevresindekilere örnek olur.


Soru : İnsanlar birbirine adaletli davranmazsa neler olur? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Eğer insanlar birbirine adaletli davranmazsa, toplumda haksızlık, güvensizlik ve çatışmalar artar. İnsanlar, hak ettikleri şeyleri alamadıklarında hayal kırıklığına uğrar, bu da öfke ve karamsarlığa yol açar. Sonuç olarak, insanlar arasında sağlıklı ilişkiler kurulması zorlaşır, toplumda huzur bozulur ve adaletin sağlanması imkansız hale gelir.


Soru : Araştırmalarınızdan ulaştığınız Nasrettin Hoca fıkralarından birini arkadaşlarınıza anlatınız.


Cevap :

Nasrettin Hoca fıkrası:

Bir gün Nasrettin Hoca pazara gitmek üzere yola çıkmış. Yolda bir köylüye rastlamış ve ona: – Benden, bu kadar uzak mesafedeki pazara gitmek için ne kadar ücret alırsın? diye sormuş. Köylü, Hoca’ya: – Beş altın, demiş. Nasrettin Hoca biraz düşünmüş ve: – Peki, geri dönüşü de var mı? demiş. Köylü şaşkın bir şekilde: – Geri dönüşü de var, tabiî ki! demiş. Nasrettin Hoca gülerek: – O zaman ücreti iki katına çıkar! demiş. Çünkü ben geri dönüşte de seni taşırım!


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinde geçen bazı kelimeler aşağıda harfleri karışık olarak verilmiştir. Anlamlarından yola çıkarak bu kelimeleri ilgili kutucuğa yazınız.


Cevap :

becüb: cübbe

Anlamı : Hukukçular, üniversite öğretim üyeleri ve din adamlarının giydiği uzun, yanları geniş, düğmesiz giysi.

raziti: itiraz

Anlamı : Bir düşünce veya kararı benimsemeyerek karşı çıkma.

ledehmek: dehlemek

Anlamı : Hayvanı “deh” diyerek yürütmek.


2. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinde geçen bazı cümleler aşağıda verilmiştir. Bu cümlelerdeki altı çizili deyimlerin anlamını TDK Türkçe Sözlük’ten bularak ilgili yerlere yazınız.


Cevap :

Yolunu tutmak: Bir yere gitmek, bir yere doğru yönelmek.

Örnek: Hoca, Akşehir Pazarı’na gitmek için sabah erkenden yola çıkmıştır.

Eline tutuşturmak: Birine bir şey vermek, bir şeyi eline almak için vermek.

Örnek : Çocuk, cebindeki parayı Hoca Efendi’ye vermek için eline tutuşturur.

Yolunu gözlemek: Birinin gelmesini beklemek, birinin geleceği yolu gözlemek.

Örnek : Çocuklar, Hoca’nın o saatlerde döneceğini bildikleri için onu beklerler.

Yola koyulmak: Yola çıkmak, bir yere doğru hareket etmek.

Örnek : Hoca eşeğini dehleyip, yola çıkmak üzere hareket eder.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.


1. Nasrettin Hoca, evinin eksikliklerini tamamlamak için nereye gitmiştir?


Cevap : Nasrettin Hoca, Akşehir Pazarı’na gitmiştir.


2. Çocuklar, Nasrettin Hoca’dan ne almasını istemiştir?


Cevap : Çocuklar, Nasrettin Hoca’dan düdük almasını istemiştir.


3. Çocuklardan biri Nasrettin Hoca’ya neden para vermiştir?


Cevap : Çocuklardan biri, Nasrettin Hoca’ya düdüğünü alması için para vermiştir.


4. Çocuklar niçin Nasrettin Hoca’nın pazardan dönüşünü beklemiştir?


Cevap : Çocuklar, Nasrettin Hoca’dan düdüklerini almak için onun dönüşünü beklemişlerdir.


5. Nasrettin Hoca kime düdük almıştır? Niçin?


Cevap : Nasrettin Hoca, düdüğü sabah para veren Ahmet’e almıştır, çünkü sadece para veren çocuğa düdük almıştır.


4. ETKİNLİK


Soru : “Parayı veren düdüğü çalar.” sözünden aşağıdakilerin hangisi çıkarılabilir?


Cevap : Bir kişi, karşılığını ödediği zaman istediğini elde edebilir.


5. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metnin hikâye unsurlarını belirleyerek ilgili kutucuklara yazınız.


Cevap :

Konusu: Nasrettin Hoca’nın pazara gidip çocuklardan birinin verdiği para karşılığında düdük alması.

Olay Örgüsü:

  1. Nasrettin Hoca pazara gitmek için yola çıkar.
  2. Çocuklar Hoca’dan düdük ister.
  3. Hoca, sadece para veren çocuğa düdük alır.
  4. Diğer çocuklar, parayı vermedikleri için düdük alamazlar.
  5. Hoca, “Parayı veren düdüğü çalar.” diyerek öğüt verir.

Zaman: Bir sabah ve ikindi üzeri, pazara gidiş ve dönüş zamanı.

Mekân: Akşehir Pazarı, Hoca’nın evi, yol.

Şahıs ve Varlık Kadrosu: Nasrettin Hoca, çocuklar (Ahmet ve diğerleri).


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görsellerden birini seçerek Nasrettin Hoca fıkralarından birini anlatınız. Anlatımınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.


“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları”

Cevap :

Eşeğe Ters Binme

Nasrettin Hoca bir gün eşeğine ters binmiş, sırtı öne dönük halde kasabaya gidiyormuş. Bunu gören köylüler şaşkınlıkla sorar:

  • “Hoca, niye eşeğe ters bindin böyle?”

Hoca kendinden emin bir şekilde cevap verir:

  • “Böylece herkes nereye gittiğimi görebilir. Hem de ben arkamdan gelenleri gözlerimle takip ederim!”

Hoca’nın bu cevabı köylüleri gülümsetir. Hoca, ters binmeyi bile kendine göre mantıklı bir hale getirmiştir.


7. ETKİNLİK


Soru : Nasrettin Hoca’nın sadece parayı veren çocuğa düdük almasıyla ilgili neler düşünüyorsunuz? Düşüncelerinizi defterinize yazınız.


Cevap : Nasrettin Hoca’nın sadece parayı veren çocuğa düdük alması, bizlere her isteğin bir karşılığı olduğunu ve emek veya maddi destek olmadan her şeyin elde edilemeyeceğini göstermektedir. Hoca, bu davranışıyla çocuklara hak edilenin karşılığını alma dersi vermiştir. Bu olay, çalışmanın, çabanın ve emeğin önemini vurgulamaktadır.


8. ETKİNLİK


Soru : Bu açıklamaya göre aşağıdaki kelimelere “m, p, r, s” harflerinden uygun olanı getirerek pekiştirmeli kelimeler oluşturunuz. Daha sonra bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 144-146-147-148-149 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 149 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinden alınan bu ifadeler aşağıda verilenlerden hangisi için bir ipucu olabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap : Bu ifadeler, “Metnin ana fikri” için bir ipucu olabilir. Çünkü ana fikir, her isteğin bir karşılığı olması gerektiği ve karşılıksız isteklerin yerine getirilmemesi gerektiği düşüncesini vurgulamaktadır. Bu, metnin genel mesajını yansıtır.


10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya adaletli olmak konusunda bir metin yazınız ve metnin sonuna imzanızı atınız. Yazınızda pekiştirmeli kelimeler kullanmaya dikkat ediniz.


Cevap :

Adalet, toplumun huzuru ve düzeni için çok önemlidir. Adaletli olmak, herkese eşit davranmayı, haklı olanı korumayı gerektirir. Her insan, eşit muamele görmeyi hak eder. Eğer insanlar birbirine adaletli davranırsa toplum daha güçlü olur ve insanlar arasında güven artar. Adaletli olmayan bir toplumda ise haksızlık, öfke ve karmaşa ortaya çıkar. Bu yüzden, her durumda adaletli olmalıyız. Adaletli olmak, vicdanımızı rahatlatır ve insanlara güven verir.

Adaletli davranmak bir erdemdir, adaletsizlik ise toplumun düzenini bozar.

İmza: [Adınız]


Soru : İstiklâl Marşı’nın on kıtasını ezberleyiniz (“Özgürlük” metninin 4. etkinliğine yöneliktir.).


Cevap : İstiklâl Marşı’nın on kıtasını ezberleyiniz.


“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144-146-147-148-149 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.




 

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgürlük Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 150, 151, 152, 153, 154


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgürlük Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150, 151, 152, 153, 154 Cevapları, öğrencilerin özgürlük ve insan hakları konularında düşünmelerini teşvik eden etkinliklerle hazırlanan sorular içerir. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgürlük Metni Etkinlik Cevapları, çocuklara özgürlüğün anlamını, önemini ve bireysel hakları anlatan metinler ve sorular sunar.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Tuna Yayıncılık”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin metni daha iyi anlamalarına ve özgürlüğü daha derinlemesine kavramalarına yardımcı olur. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Tuna Yayıncılık sayfalarındaki etkinlikler, öğrencilere özgürlük kavramını yaşadıkları toplum ve kültürle ilişkilendirerek öğretir.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154


Hazırlanalım


Soru : Özgürlük kavramının size neler çağrıştırdığını aşağıdaki kutucuklara yazınız.


Cevap :

Madde Madde özgürlük kavramının çağrıştırdığı kelime şunlar olabilir:

  • Bağımsızlık
  • Huzur
  • Eşitlik
  • Adalet
  • Seçim
  • Barış
  • Özgünlük
  • Sorumluluk
  • Hak
  • Cesaret

Soru : “Özgürlük” şiirini vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek sesli okuyunuz. Daha sonra şiiri ezberlemeye çalışınız.


Cevap :

ÖZGÜRLÜK

Eğer kuvvetim yetse benim
Rıhtıma koşarım yalınayak.
Halatlarını bütün gemilerin
Bıçağımla keserim.
Gemiler açılır sallanarak
Ben de artlarından bakarak
Gülerim,
Bütün kuvvetimle bağırarak.
Azat olun gemilerim, azat olun gemilerim!

Eğer kuvvetim yetse benim
Kentin bütün çocuklarını alırım evlerinden
Hepsine kiraz çiçeklerinden
Bir çift kanat takarım.
Çocuklar havalanır uçarak
Ben de artlarından bakarak
Gülerim,
Bütün kuvvetimle bağırarak.
Azat olun bebeklerim, azat olun bebeklerim!

Sonra da kendi kendime
Artık işin kalmadı derim,
Çeker arabamı giderim.

Cahit Külebi Bütün Şiirleri


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiirde “azat olmak” kelime grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları”

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre defterinize cevaplayınız.


1. Şairin gücü yetse neleri yapmak istiyor?


Cevap : Şair, gemilerin halatlarını keserek onları serbest bırakmak ve çocuklara kanatlar takarak özgürce uçmalarını sağlamak istiyor.


2. Gemilerin özgür olmadığını düşünüyor musunuz? Neden?


Cevap : Evet, şairin bakış açısına göre gemiler halatlarla bağlı oldukları için özgür değiller. Onların halatları kesilince özgür kalacaklarına inanıyor.


3. Şairin çocuklar için nasıl bir düşüncesi vardır?


Cevap : Şair, çocuklara kiraz çiçeklerinden kanatlar takıp onları özgürce uçurmak istiyor; çocukların bağımsız ve özgür olmalarını hayal ediyor.


4. Sizce bu şiirde söylenenlerden hangisinin gerçekleşmesi mümkün değildir? Neden?


Cevap : Çocuklara kanat takıp uçurmamız fiziksel olarak mümkün değil; bu, şairin özgürlük arzusunu simgeleyen bir hayaldir.


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda Mustafa Kemal Atatürk’e ait bazı sözler verilmiştir. Farklı yazı karakterlerinin kullanıldığı bu sözleri okuyunuz. Sizce neden bir metinde farklı yazı karakterlerine yer verilir? Açıklayınız.


Cevap : Bir metinde farklı yazı karakterlerine yer verilmesinin amacı, önemli ve dikkat çekici kısımları vurgulamaktır. Bu şekilde okuyucunun ilgisini çekmek, metindeki belirli kelimelere veya ifadelere dikkatini yönlendirmek amaçlanır. Özellikle etkili ve anlam yüklü cümleler, farklı yazı karakterleriyle yazıldığında daha belirgin hale gelir ve okuyucuda güçlü bir izlenim bırakır.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 152 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : İstiklâl Marşı’nın on kıtasını ezbere okuyunuz. İstiklâl Marşı’nı okurken; Kelimeleri doğru telaffuz etmeye, Vurguya, Tonlamaya, Sesinizi sınıf ortamına göre ayarlamaya dikkat ediniz.


Cevap : Ezberlediğiniz İstiklal Marşını sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki afişte ve kutlama mesajında verilmek istenen iletiyi boş bırakılan yere yazınız.


Cevap : Bu afişte ve kutlama mesajında verilmek istenen ileti, “Zafer Bayramı’nın önemini vurgulamak, bağımsızlık ve vatan sevgisiyle şehitlerimize ve gazilerimize duyulan minneti ifade etmektir.”


6. ETKİNLİK


Soru : Bir şiir okuma yarışması düzenleyiniz. Bu yarışmada “Özgürlük” şiirini okuyunuz.


Cevap :

Özgürlük

Bir kuşun kanadında esen rüzgar,
Uçsuz bucaksız göklere uzanır.
Engel tanımaz, yolunu bulur,
Özgürlük, yüreğe sığmaz, taşar.

Bir çocuğun düşünde renkli umut,
Gözlerinde parlayan saf sevinç.
Özgürlük, her yeni güne umut,
Zincir tanımaz, sonsuz bir bilmece.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 153 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda tırnak işaretinin (“ ”) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Cevapları”

8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerin hangisinde tırnak işareti (“ ”) yanlış kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap : “İnsanlar köprü” kuracakları yerde, duvar ördükleri için yalnız kalıyor.


 9. ETKİNLİK


Soru : a. Okuduğunuz şiirden hareketle oluşturulan aşağıdaki kelime havuzundan istediklerinizi kullanarak bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi zenginleştirmek için çizim, grafik ve görseller kullanabilirsiniz.

özgürlük, uçmak, havalanmak kanatlanmak, azat olmak, gitmek


Cevap :

Özgürlüğün Anlamı

Özgürlük, insanın kendini sınırlandırmadan ifade edebilmesi, hayallerine kanatlanarak ulaşmasıdır. Tıpkı gökyüzünde uçan bir kuş gibi, özgürlük de sınır tanımayan bir güçtür. Bir kuşun havalanıp azat olduğu an, onun için tam anlamıyla özgürlüğe kavuştuğu andır. İnsan da, düşünceleri ve seçimleriyle kendi yolunu çizdiğinde, özgürlüğün tadına varır. Özgürlük, engellerin olmadığı bir gökyüzü gibi sınırsızdır; bize ilerlemenin, gitmenin, yeni ufuklara ulaşmanın yollarını açar.

Soru : b. Yazınızı tamamladıktan sonra aşağıdaki ölçütlere göre düzenleyiniz. Daha sonra yazınızı sınıf veya okul panosunda sergileyiniz.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 154 Cevapları


Soru : Alın teri, emek, çalışma” konulu atasözlerini araştırınız. (“Atasözleri” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).


Cevap :

Alın Teri, Emek ve Çalışma Konulu Atasözleri:

Emek olmadan yemek olmaz. Anlamı: Bir şey elde etmek için çaba ve emek göstermek gerekir.

Ne ekersen onu biçersin. Anlamı: İnsan ne kadar çalışırsa, o oranda karşılık alır.

Ayağını yorganına göre uzat. Anlamı: Kazancına göre harcama yap; aşırıya kaçma.

Damlaya damlaya göl olur. Anlamı: Küçük çabalar biriktiğinde büyük sonuçlar doğurur.

Tırnağın varsa başını kaşı. Anlamı: İnsanın kendi emeği ve çabası en güvenilir olandır; başkasından beklemek yerine kendi gücüne güvenmelidir.


“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150-151-152-153-154 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.




 

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-88-89-90-91 Tuna Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf  Türkçe Ders Kitabı Aslanla Fare Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 86, 87, 88, 89, 90, 91


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Aslanla Fare Metni Etkinlik Cevapları


İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86, 87, 88, 89, 90, 91 Cevapları, öğrencilerin okuma becerilerini geliştirmeye yönelik etkinliklerle zenginleştirilmiştir. 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Aslanla Fare Metni Etkinlik Cevapları, bu masalsı hikaye aracılığıyla dostluk ve yardımlaşma temalarını işlerken, öğrencilerin metin içindeki anlamı kavramalarını kolaylaştırır.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 86-88-89-90-91 Tuna Yayıncılık”

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Sayfa Cevapları, metnin ana fikrini ve karakterler arasındaki ilişkiyi anlamalarına yardımcı olur. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 86-88-89-90-91 Tuna Yayıncılık sayfaları, öğrencilere metin üzerinde düşünme ve eleştirel bakış açısı geliştirme fırsatı sunar.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91


Hazırlanalım


Soru : Aşağıdaki kelimelerin size çağrıştırdıklarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Yardımlaşma = İnsanların zor zamanlarında birbirlerine destek olmaları, dayanışma içinde hareket etmeleri.

İyilik = Başkalarının hayatını güzelleştirmek, onları mutlu etmek için yapılan güzel davranışlar.

Merhamet = Başkalarının acısını hissedebilmek ve onlara yardım etmek için içten bir istek duymak.


1. ETKİNLİK


Soru : Sizce Büşra Öğretmen’in ifadesi aşağıdakilerin hangileriyle tamamlanabilir? İlgili kutucukları işaretleyiniz.


Cevap :

duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmemizi sağlar,
(✓) okumayı ve anlamayı kolaylaştırır,
yavaş okumamızı sağlar,
(✓) durak ve vurgu yerlerini belirler.
(✓) konuşurken yaptığımız vurgu ve tonlamaların yazıdaki karşılığıdır,
(✓)  metinlerde oluşabilecek herhangi bir karışıklığı önler.


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki ifadelerde geçen altı çizili deyimlerin anlamlarını belirleyerek noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

Büyüklük göstermek: Kendine yapılan bir hata veya haksızlığa karşı hoşgörülü davranmak, olgunluk sergilemek.

Aklına gelmek: Bir şeyi aniden hatırlamak ya da düşünmek.

İşi düşmek: Birisinden bir konuda yardım ya da destek almak zorunda kalmak.


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görsellerden hangisi “Aslanla Fare” metnini anlatmak için kullanılamaz? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.


1. “Umulmadık kimselerden fayda görür insan” dizesinden ne anlıyorsunuz?


Cevap : “Umulmadık kimselerden fayda görür insan” dizesinden, bazen hiç beklemediğimiz kişilerden yardım alabileceğimizi, başkalarını küçümsememek gerektiğini anlıyorum. Herkesin farklı bir yeteneği ve yardımı dokunabilir.


2. Aslan, fareyi görünce ne yapıyor? Bu davranışını nasıl değerlendiriyorsunuz?


Cevap : Aslan, fareyi görünce ona zarar vermiyor, bir büyüklük gösteriyor. Bu davranış, aslanın merhametli ve anlayışlı bir karaktere sahip olduğunu gösteriyor.


3. Aslanın fareye ne zaman işi düşüyor?


Cevap : Aslanın fareye işi, avcıların kurduğu tuzağa düştüğünde düşüyor. O zaman, kendisinden çok daha küçük olan farenin yardımı ona gereklilik haline geliyor.


4. Aslan, tuzaktan kurtulmak için neler yapıyor? Neden başarılı olamıyor?


Cevap : Aslan, tuzaktan kurtulmak için çırpınıyor ve kükreyerek kendini kurtarmaya çalışıyor; ancak gücü, tuzaktan kurtulmasına yetmiyor. Bu yüzden başarılı olamıyor.


5. Fare, aslanı tuzaktan nasıl kurtarıyor?


Cevap : Fare, aslanın ağını dişleriyle kemirerek onu tuzaktan kurtarıyor.


5. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz.


Cevap :

● Güneş, kara bulutların arkasında kayboldu.
● Güneş, sabah olduğunu dört bir yana müjdeliyordu.

Birinci cümlede gerçek bir olay söz konusudur. Güneşin önüne kara bulutlar gelince güneş görünmez olur. Bu olay gerçek hayatta olabilecek bir durumdur. İkinci cümlede hayalî bir durum söz konusudur. Güneşin sabah olduğunu dört bir yana müjdelemesi, gerçek hayatta karşılaşılması mümkün olmayan bir durumdur.


Soru : b. Bu açıklamaya göre okuduğunuz metindeki gerçek ögeler ile hayalî ögeleri belirleyerek defterinize yazınız.


Cevap :

Gerçek Öğeler:

  • Aslan ve fare gibi hayvanların ormanda yaşamaları.
  • Aslanın güçlü bir hayvan olması.
  • Hayvanların avcılar tarafından tuzağa düşürülebileceği.

Hayalî Öğeler:

  • Fare ve aslanın birbirleriyle konuşması ve anlaşması.
  • Fare gibi küçük bir hayvanın, aslan gibi güçlü bir hayvana yardım edebilmesi.
  • Hayvanların insanlara özgü davranışlar sergileyerek karşılıklı iyilik yapması ve birbirlerine saygı göstermeleri.

6. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki kahramanların özelliklerini aşağıdaki tabloya yazarak karşılaştırınız.


Cevap :

Aslan

Fiziksel Özellikleri : Güçlü, büyük, ormanın sultanı

Kişilik Özellikleri : Merhametli, büyüklük gösteren, yardımsever

Fare

Fiziksel Özellikleri : Küçük, zayıf

Kişilik Özellikleri : Sadık, vefalı, cesur, dostlarına yardım eden


4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinde aslan, fareye niçin dokunmamıştır? Bu iyiliğin karşılığını nasıl almıştır?


Cevap : Aslan, fareyi görünce onu küçük bir canlı olarak görüp zarar vermemiş, ona merhamet göstermiştir. Bu iyiliğinin karşılığını ise, tuzağa düştüğünde fare tarafından kurtarılarak almıştır.


8. ETKİNLİK


Soru : “İyilik eden iyilik bulur.” atasözünden hareketle yardımseverlik ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşmanızda beden dilinizi etkin kullanmaya dikkat ediniz.


Cevap : “İyilik eden iyilik bulur” atasözü, başkalarına yardım eden kişilerin zamanla kendilerinin de yardım göreceğini anlatır. Yardımsever olmak, insanları bir araya getiren, güven ve sevgi oluşturan bir özelliktir. Biz birine destek olduğumuzda, yalnızca o kişiyi değil, toplumun bütününü güçlendirmiş oluruz. Yardımlaşmanın gücüne inanmalı ve bunu hayatımızın bir parçası yapmalıyız.


9. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıda “Karga ile Tilki” metnini anlatan görseller verilmiştir. “Karga ile
Tilki” metnini araştırınız. Yaptığınız araştırmadan hareketle görselleri olayların oluşuna göre numaralandırınız.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları


Soru : b. “Karga ile Tilki” metninde geçen olayları oluş sırasına dikkat ederek aşağıya yazınız.


Cevap :

  1. Karga bir parça peynir bulur ve ağzına alarak bir dala konar.
  2. Tilki, kargayı görür ve peyniri almak için bir plan yapar.
  3. Tilki, kargaya güzel sözler söyleyerek onun sesini duymak istediğini belirtir.
  4. Karga, tilkinin iltifatlarına kanar ve ötmeye başlar.
  5. Karga öterken ağzındaki peynir yere düşer.
  6. Tilki, yere düşen peyniri alır ve amacına ulaşmış olur.

10. ETKİNLİK


Soru : a. Karagöz ile Hacivat arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyunuz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları”

Soru : b. Hacivat’ın “Dâhiliye doktorumuzda bulunur.” cümlesinde gördüğü yazım
yanlışı nedir? Yazım yanlışını düzelterek cümlenin doğru hâlini aşağıya yazınız.


Cevap : Hacivat’ın “Dâhiliye doktorumuzda bulunur.” cümlesindeki yazım yanlışı, “doktorumuzda” kelimesinde bulunur. Doğru hali, “Dâhiliye doktorumuz da bulunur.” şeklinde olmalıdır.


Soru : c. Defterinize içinde hayalî ögeler olan bir metin yazınız.


Cevap :

Bir zamanlar, gökyüzünde yalnızca bir güneş değil, parıldayan iki güneş vardı. Bu güneşlerden biri gündüz doğar, diğeri geceyi aydınlatırdı. İnsanlar geceleri de gün gibi parlak bir dünyada yaşar, tarlalarında çalışır, gecenin serinliğinde daha rahat nefes alırlardı.

Bir gün, iki güneş arasında bir anlaşmazlık çıkınca gökyüzü bir yıldırım gibi çatırdadı ve iki güneş bir araya gelemez oldu.

O günden sonra insanlar geceleri yıldızların solgun ışığında, gündüzleri ise tek güneşin altında yaşamaya başladılar. Ama gökyüzüne bakıldığında, iki güneşin birbirine ulaşmak için uzanan ışık izleri hâlâ seçilebiliyor…


“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-88-89-90-91 Tuna Yayıncılık” konusunun ders kitabı cevapları videosunu aşağıda inceleyebilirsiniz.




 

error: Content is protected !!