İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Hırsızlarla Hoca Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 114-116-117-118-119-120. Sayfa Cevapları öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek, anlamayı pekiştirmek ve düşünme yetilerini güçlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu etkinlikler, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları arasında önemli bir yere sahiptir. Kitaptaki çalışmalar sayesinde öğrenciler hem metin çözümleme hem de yazılı anlatım becerilerini geliştirir.

Bu bölümde yer alan etkinliklerden biri de 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : Hırsızlarla Hoca Metni Etkinlik Cevapları başlığıyla öne çıkmaktadır. Buradaki sorular, öğrencilerin milli kültür değerlerini kavramalarını ve yorum yapma becerilerini artırmayı hedefler. Çalışmalar, 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120 Cevapları kapsamında hazırlanarak öğrencilere rehberlik eder. Böylece öğrenciler hem okuduklarını daha iyi anlar hem de sorulara doğru ve mantıklı cevaplar üretebilme pratiği kazanır.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Hırsızlarla Hoca Metni”
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 114-116-117-118-119-120
1. Nasrettin Hoca denince aklınıza kim geliyor?
Cevap : Nasrettin Hoca denince aklıma, zekâsıyla ve hazırcevaplığıyla tanınan, insanlara hem güldüren hem de düşündüren fıkralar anlatan, Anadolu’nun bilge ve nüktedan halk filozofu gelir.
2. Bildiğiniz Nasrettin Hoca fıkralarından birini anlatınız.
Cevap :
Bir gün Hoca göle yoğurt çalmış. Komşuları görüp sormuş:
— “Hocam, göle yoğurt mayası mı çalıyorsun, hiç olur mu öyle şey?”
Hoca gülümseyerek cevap vermiş:
— “Ya tutarsa?”
Bu fıkra, Hoca’nın hem esprili hem de umutlu bakış açısını gösterir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 116 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen “vakit, gık, sırt, hayret ve şakacıktan” kelimelerini sınıfınızın tahtasına yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Ardından tahminlerinizin doğruluğunu sözlüğünüzden kontrol ediniz. Kelimeleri birer cümle içinde kullandıktan sonra “Hacivat, Karagöz’e Kelimeleri Öğretiyor” oyunuyla ilgili verilen bilgileri okuyunuz. Oyunu öğretmeninizin kontrolünde oynayınız.
Cevap :
Kelime ve Anlam Tahminleri:
- Vakit: Zaman, saat.
- Gık: Çıkarılan en küçük ses.
- Sırt: İnsan vücudunun arka tarafı.
- Hayret: Şaşkınlık.
- Şakacıktan: Şaka yoluyla, ciddi olmadan.
Sözlük Kontrolü Sonrası Doğru Anlamlar:
- Vakit: Belirli bir zaman dilimi.
- Gık: Çok hafif ses çıkarma.
- Sırt: İnsan ve bazı hayvanların arka tarafı.
- Hayret: Şaşma, şaşkınlık.
- Şakacıktan: Şaka yaparak, şaka yollu.
Cümle İçinde Kullanımları:
- Akşam vakit olmadan eve dönmemiz lazım.
- O kadar sessizdi ki kimse gık bile demedi.
- Çantasını sırtına takıp okula gitti.
- Manzarayı görünce hayretler içinde kaldım.
- Hoca, sözlerini şakacıktan söylemişti.
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Hırsızlar, kimin evine giriyorlar?
Cevap : Hırsızlar, Nasrettin Hoca’nın evine giriyorlar.
2. Hırsızlar, evdeyken Hoca ne yapıyor?
Cevap : Hoca sesini çıkarmıyor, gözlerini kapatıp uyuyormuş gibi yapıyor.
3. Hırsızlar evden neleri götürüyorlar?
Cevap : Dolap, saat, ayna, masa gibi eşyaları götürüyorlar.
4. Hırsızlar, evden çıkınca Hoca ne yapıyor?
Cevap : Hoca yorganını sırtına alıp hırsızların arkasından gidiyor.
5. Hırsızlardan biri, Hoca’yı arkasında görünce ne diyor?
Cevap : “Hoca! Senin burada ne işin var?” diye soruyor.
6. Bu fıkradan hareketle Hoca’nın kişiliği hakkında neler diyebilirsiniz?
Cevap : Hoca zeki, hazırcevap ve olaylara farklı bir bakış açısıyla yaklaşan, esprili bir kişiliğe sahiptir. Zor durumlarda bile mizahı kullanarak olayı yumuşatır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 117 Cevapları
3. ETKİNLİK
Nasrettin Hoca’nın Konya’nın Akşehir’in Hortu köyünde doğduğu düşünülmektedir. Medrese eğitimini de bugün Eskişehir’in sınırları içeresinde yer alan Sivrihisar ilçesinde almıştır.
Aşağıda Akşehir’deki Nasrettin Hoca Evi’ni ve ve Sivrihisar’da yer alan Nasrettin Hoca heykelini görüyorsunuz. Ülkemizin pek çok yerinde önemli kişilere ait pek çok önemli yapı bulunmaktadır.
Soru : Daha önce gezdiğiniz yerlerde bu tür yapıları gördünüz mü? Gördüyseniz bu yerlerin özelliklerini anlatınız. Görmediyseniz nereleri, neden görmek istediğiniz hakkında bir konuşma yapınız.
Cevap :
Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,
Ben daha önce Anıtkabir’i gezdim. Anıtkabir, Mustafa Kemal Atatürk’ün anıt mezarıdır. Çok geniş bir alana kurulmuş, görkemli ve etkileyici bir yapıdır. Orada Atatürk’ün hayatını ve Türk milletine yaptığı hizmetleri anlatan bölümler vardır. Gezerken hem duygulandım hem de gurur duydum.
Eğer gezme fırsatım olursa, Kapadokya’yı görmek isterim. Çünkü oradaki peribacaları ve doğal güzellikler dünyanın başka hiçbir yerinde yok. Balon turlarıyla gökyüzünden izlemek de çok keyifli olur diye düşünüyorum.
Teşekkür ederim.
4. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki cümleleri okuyarak koyu yazılmış kısaltmalara dikkat ediniz. Bu kısaltmaların ne anlama geldiğini tahmin etmeye çalışınız.
“Dün hastanede Dr. Ömür Hanım’ı gördüm.”
“Alb. İhsan Boran okulumuzu ziyaret etti.”
Cevap :
-
Dr. : Doktor (hekim) anlamına gelir.
-
Alb. : Albay (Türk Silahlı Kuvvetleri’nde bir rütbe) anlamına gelir.
Yani ilk cümlede geçen “Dr. Ömür Hanım” bir doktordur, ikinci cümledeki “Alb. İhsan Boran” ise bir albaydır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 118 Cevapları
Soru : b. Aşağıdaki tabloda bazı kelimeler ve bu kelimelerin kısaltmaları verilmiştir. Tabloyu inceleyerek seçeceğiniz kısaltmalardan beş tanesini cümle içinde kullanınız.
Cevap :
-
Mektubu APS ile gönderdik, çok hızlı ulaştı.
-
Okulumuza bir Asb. konuşma yapmak için geldi.
-
Bu konuda daha fazla bilgi için sözlüğe bk. Türkçe bölümü yazıyor.
-
Film tam iki sa. sürdü.
-
Ders programımızda bu dönem kim. dersi de var.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 119 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirden hareketle ana dilimizi konuşmanın önemi hakkında düşüncelerinizi açıklayınız.
Dilde Açan Gül Türkçemiz
(…)
Öyle temiz, öyle berrak;
Annemin sütü gibi ak.
Dünya durdukça duracak,
Dilde açan gül Türkçemiz,
Tutunacak dal Türkçemiz.
Yusuf DURSUN
Yüreğim Kuş Olunca
Cevap : Ana dilimizi konuşmak, kimliğimizin ve kültürümüzün en önemli parçasıdır. Şairin de söylediği gibi Türkçemiz annemizin sütü gibi saf ve temizdir. Dilimiz sayesinde geçmişimizi öğrenir, büyüklerimizin mirasını geleceğe taşırız.
Türkçe bizim ortak bağımızdır; düşüncelerimizi, duygularımızı en iyi onunla ifade ederiz. Ana dilimizi doğru ve güzel konuşmak hem kültürümüze sahip çıkmak hem de milli değerlerimizi korumak anlamına gelir. Bu nedenle Türkçemizi sevmeli, özenle kullanmalı ve gelecek nesillere aktarmalıyız.
Soru : b. Aşağıda verilen bilgileri okuyup tabloyu inceleyiniz. Ardından Türkçemizin korunması için verilen bilgiler dışında neler yapılması gerektiği hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap :
Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,
Türkçemizin korunması için sadece yabancı kelimelerin yerine Türkçe karşılıklarını kullanmak yetmez. Bunun yanında başka önlemler de almalıyız. Öncelikle kitap okumaya önem vermeliyiz. Ne kadar çok okursak, dilimizi o kadar güzel kullanabiliriz. Ayrıca yazılarımızda imla ve noktalama kurallarına dikkat etmeliyiz. Bu, Türkçemizin düzgün ve doğru aktarılmasını sağlar.
Bir başka önemli nokta ise teknoloji ve sosyal medya kullanımıdır. Orada da Türkçemizi doğru yazmalı, gereksiz yabancı kelimeler kullanmamalıyız. Okullarda da Türkçemizi sevdirecek etkinlikler yapılmalı, şairlerimizin, yazarlarımızın eserleri daha çok okutulmalıdır.
Dilimize sahip çıkarsak kültürümüze de sahip çıkmış oluruz. Çünkü dil, bir milletin en büyük hazinesidir.
Teşekkür ederim.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 120 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Yaşadığınız il içerisinde nereleri gezdiniz? Gezdiğiniz bu yerlerin özellikleri nelerdir? Gittiğiniz bu yerleri beğendiniz mi? Nedenleriyle birlikte yazınız.
Cevap :
Ben yaşadığım ilde Müzeyi, Tarihi Camiiyi ve Kent Parkını gezdim. Müze’de çok eski dönemlere ait eşyalar vardı. Görevliler bize eserler hakkında ayrıntılı bilgi verdi. Orada yaklaşık bir sa. kaldık. Zamanın nasıl geçtiğini anlamadım.
Tarihi Camii ise şehrimizin en önemli yapılarından biridir. Caminin taş işçiliği ve süslemeleri çok güzeldi. Caminin tarihi hakkında da yaklaşık 15 dk. bilgi verildi.
Kent Parkı ise hem geniş hem de çok temizdi. Parkta yürüyüş yolları, çocuk oyun alanları ve dinlenme yerleri vardı. Ailemle birlikte güzel vakit geçirdik. Orada farklı şovlar yerine çeşitli gösteriler düzenleniyordu. Ayrıca kafelerde özel aromalı değil, doğal ve hoş kokulu içecekler sunuluyordu.
Gezdiğim bu yerleri çok beğendim. Çünkü hem tarihî hem de doğal güzellikleriyle insanı mutlu ediyor. Ayrıca bu yerler kültürümüzü tanımak ve korumak açısından da çok önemlidir.
SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
Soru : Yaşadığınız şehrin tarihçesini güvenilir kaynaklardan araştırınız. Aile büyüklerinize örf, âdet ve geleneklerinde geçmişten bugüne ne gibi değişikler meydana geldiğini sorunuz. Edindiğiniz bilgileri sınıfa getiriniz.
Cevap :
Ben yaşadığım şehrin tarihçesini araştırdım. Şehrimiz çok eski bir yerleşim yeridir. Tarihi kaynaklara göre farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış, ticaret yolları üzerinde bulunmuştur. Bu nedenle şehrimizde eski dönemlerden kalma camiler, hanlar, hamamlar ve tarihi evler vardır. Aynı zamanda doğal güzellikleriyle de ünlüdür.
Aile büyüklerime örf, âdet ve geleneklerimizdeki değişiklikleri sordum. Bana, geçmişte düğünlerin birkaç gün sürdüğünü, yemeklerin evlerde yapıldığını ve bütün köy halkının katıldığını anlattılar. Günümüzde ise düğünler genellikle düğün salonlarında daha kısa sürede yapılıyor. Eskiden bayramlarda herkes el öpmeye gider, çocuklara mendil içinde şeker verilirmiş. Şimdi ise daha çok çikolata ve bayram harçlığı veriliyor. Ayrıca eskiden köylerde kış hazırlıkları için salça, tarhana, erişte gibi yiyecekler evlerde yapılırmış. Günümüzde ise çoğu insan bunları hazır alıyor.
Sonuç olarak, şehirlerimiz ve geleneklerimiz zamanla değişse de kültürümüzün özünü korumaya devam ediyoruz.