İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Bayram Sabahı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 129, 130, 131, 132, 133
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 129-130-131-132-133. Sayfa Cevapları öğrencilerin metinleri anlayıp yorumlama becerilerini geliştirmeleri için hazırlanmış çalışmalardır. Bu etkinlikler, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları kapsamında ele alınarak öğrencilere rehberlik etmektedir. Kitapta yer alan sorular ve etkinlikler, öğrencilerin hem düşünme hem de yazma becerilerini desteklerken aynı zamanda onların derse aktif katılımını da sağlar.

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : Bayram Sabahı Metni Etkinlik Cevapları çocukların millî kültürümüzün önemli bir parçası olan bayramları tanımalarına ve bu özel günlerin anlamını kavramalarına yardımcı olur. Hazırlanan çalışmalar, öğrencilerin konuya daha bilinçli yaklaşmalarını sağlarken aynı zamanda aile ve toplum değerlerini benimsemelerine katkıda bulunur. Tüm bu etkinlikler 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 129, 130, 131, 132, 133 Cevapları doğrultusunda düzenlenmiş ve öğrencilere öğrenme sürecinde yol gösterici olmuştur.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayram Sabahı Metni”
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 129-130-131-132-133
1. Millî bayramlarımızın adlarını söyleyiniz.
Cevap :
-
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
-
19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı
-
30 Ağustos Zafer Bayramı
-
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
2. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’na nasıl hazırlanıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap : 23 Nisan’a hazırlanırken okulumuzda şiirler ezberliyoruz, şarkılar ve marşlar söylüyoruz. Ayrıca öğretmenlerimizle birlikte çeşitli gösteriler ve oyunlar hazırlıyoruz. Sınıflarımızı bayraklar ve Atatürk posterleriyle süslüyoruz. Bayram günü geldiğinde ise hep birlikte coşkuyla kutluyoruz.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 130 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda metinden alınan bazı kelimelerin harfleri karıştırılarak verilmiştir. Harfleri doğru sıraya koyarak kelimeleri bulunuz. Metinden hareketle kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimeleri anlamlarının bulunduğu kutucuklara yazınız. Bu kelimelerden beşini birer cümlede kullanınız.
Cevap :
- Marş → Ritmi, yürüyen bir kimsenin veya topluluğun adımlarını hatırlatan müzik parçası.
- İnlemek / Çığlık → Acı, üzüntü belirten kesik sesler çıkarmak.
- Gür → Bol ve güçlü olarak çıkan veya fışkıran.
- Dağ → Yer kabuğunun çıkıntılı, yüksek, eğimli yamaçlarıyla çevresine hâkim ve oldukça geniş bir alana yayılan bölümü.
- Haykırmak → Duygu ve düşünceleri güçlü bir tepki ile dışarı vurmak.
- Işık → Cisimleri görmeyi, renkleri ayırt etmeyi sağlayan fiziksel enerji.
- Ilık → Soğukla sıcak arası, ne soğuk ne sıcak.
- Meydan → Düz, açık ve geniş yer, alan, saha.
Kelimelerle ilgili Cümleler
- Marş: Tören alanında hep birlikte İstiklal Marşı söylendi.
- Çığlık: Karanlıkta aniden çıkan ses çocuğun korkudan çığlık atmasına neden oldu.
- Gür: Bahçedeki çeşmeden gür sular akıyordu.
- Dağ: Zirvesi karlı dağ çok görkemli görünüyordu.
- Haykırmak: Takım gol atınca seyirciler sevinçle haykırdı.
- Işık: Odanın perdeleri açılınca içeriye güneşin ışığı doldu.
- Ilık: Yaz akşamları ılık bir rüzgâr eser.
- Meydan: Bayramda insanlar şehrin büyük meydanında toplandı.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 131 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Ayşe sabah kaçta uyanıyor?
Cevap : Saat beşte uyanıyor.
2. Ayşe uyandıktan sonra ne yapıyor?
Cevap : Yatağından fırlıyor, giyiniyor ve hazırlanıyor.
3. Çocuklar nereye, niçin koşuyorlar?
Cevap : Çocuklar meydana koşuyorlar, çünkü 23 Nisan’ı kutlayacaklar.
4. Dağlar nasıl inliyor?
Cevap : Çocukların şiir, şarkı ve marşlarla çıkardıkları gür seslerle inliyor.
5. Çocukların seslerini kimler dinliyor?
Cevap : Bütün dünya dinliyor.
3. ETKİNLİK
Soru : Metnin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
Cevap :
Metnin konusu: 23 Nisan sabahı çocukların bayram coşkusu.
Metnin ana duygusu: Ulusal bayramlarda yaşanan mutluluk, sevinç ve coşku.
4. ETKİNLİK
Soru : Şiire iki yeni başlık ile bu başlıkları neden belirlediğinizi yazınız.
Cevap :
Birinci başlığım: 23 Nisan Coşkusu
Seçme nedenim: Şiirde çocukların 23 Nisan’ı ne kadar sevinçle kutladıkları anlatılıyor.
İkinci başlığım: Çocukların Bayramı
Seçme nedenim: Şiirin kahramanları çocuklar ve onların bayram heyecanı ön planda.
5. ETKİNLİK
Soru : Şiirin en beğendiğiniz bölümünü nedenleriyle yazınız.
Cevap :
Şiirin en beğendiğim bölümü:
“Şiir, şarkı, marşlarla
Dağlar, taşlar inliyor!
Onların gür sesini
Bütün dünya dinliyor.”
Neden: Çünkü bu dizelerde çocukların coşkusu en güzel şekilde anlatılıyor ve bayram sevincinin tüm dünyaya yayıldığı vurgulanıyor.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 132 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Şiirden alınan aşağıdaki dörtlüğü okuyunuz. Dörtlükte bulunan altı çizili kelimeye dikkat ediniz. Sizce altı çizili kelime neden bu şekilde yazılmış olabilir? Bu tür kelimelerle daha önce karşılaştınız mı? Söyleyiniz.
Ayşe, hep gülümsüyor
Bakışı tatlı, ılık,
Yemyeşil gözlerinde
Mutluluk ışık ışık
Cevap :
Dörtlükte altı çizili “yemyeşil” kelimesi pekiştirme yapmak için bu şekilde yazılmıştır. “Yeşil” kelimesine “yem-” pekiştirme hecesi eklenerek rengin çok daha canlı, güçlü ve dikkat çekici olduğu anlatılmak istenmiştir.
Bu tür kelimelere pekiştirilmiş sıfatlar denir. Daha önce “bembeyaz, sapsarı, kapkara, masmavi” gibi örneklerle de karşılaşmıştım. Bu kelimeler, anlatımı güçlendirmek ve duyguyu daha etkili aktarmak için kullanılır.
Soru : Edindiğiniz bilgilerden faydalanarak aşağıda verilen kelimeleri pekiştirerek yazınız. Kelimelerden beş tanesinin pekiştirilmiş hâllerini cümle içinde kullanınız.
Cevap :
Kelimeler ve Pekiştirilmiş Hâlleri
- yeşil → yemyeşil
- yalnız → yapayalnız
- sivri → sipsivri
- çevre → çepçevre
- kuru → kupkuru
- tıp → tıptıp
- sıkı → sapsıkı
- karışık → karmakarışık
Cümlelerim
- Bahçedeki ağaçların yaprakları yemyeşil olmuştu.
- Odanın ortasında yapayalnız kaldı.
- Çocuğun kalemi sipsivri olduğu için kolayca yazıyordu.
- Ev, yüksek duvarlarla çepçevre çevrilmişti.
- Yaz sıcağında toprak kupkuru hale gelmişti.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 133 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’yla ilgili aşağıda verilen görseli inceleyerek haberi okuyunuz.
Coşku Dolu 23 Nisan
Büyük Önder Atatürk’ün dünya çocuklarına armağan ettiği Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlu olsun. Başkent’in dört bir yanında düzenlenecek etkinliklerle Ankaralı çocuklar 23 Nisan coşkusunu yaşayacak. Çocuklar Ata’yı ziyaret edecek, Anıtkabir çocuk sesleriyle şenlenecek.
Soru : Millî bayramların millî değerlere katkıları hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanarak konuşma kurallarına uyunuz.
Cevap :
Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,
Millî bayramlarımız millet olarak bizleri bir araya getiren, birlik ve beraberliğimizi güçlendiren en önemli günlerimizdir. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, bize Atatürk’ün çocuklara verdiği değeri hatırlatır. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, bağımsızlığımızın ve özgürlüğümüzün simgesidir. 30 Ağustos Zafer Bayramı ise milletimizin kahramanlığını gösterir.
Bu bayramlar sayesinde tarihimize sahip çıkar, geçmişimizi unutmadan geleceğe güvenle bakarız. Aynı zamanda millî değerlerimizi yaşatır, vatan sevgimizi pekiştiririz. Bayramlarda hep birlikte coşku içinde kutlama yapmak, bizlere ortak bir kimlik ve güçlü bir dayanışma duygusu kazandırır.
Teşekkür ederim.
8. ETKİNLİK
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayarak sınıfa getirdiğiniz şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından siz de millî bayramlardan biriyle ilgili kısa bir şiir yazınız. Şiirinizde pekiştirmeli sözcükleri de kullanınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız.
Cevap :
Cumhuriyet Işığı
Yemyeşil bayraklarla süslendi meydan,
Kupkuru dallara can verdi bir an.
Sapsarı ışıklar doğarken ufuk,
Cumhuriyetimizle gururlu çocuk.
Gür gür sesimizle haykırırız biz,
Tertemiz yürekle sahip çıkarız.
Bembeyaz sayfada yazılı tarih,
Atamızın yolu sonsuza gidiş.
SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
1. İstiklâl Marşı’mızın hangi şartlar altında yazıldığını araştırınız. Araştırma sonucunda ulaştığınız bilgilerin özetini yazarak sınıfa getiriniz.
Cevap :
İstiklâl Marşı’mız, Kurtuluş Savaşı yıllarında milletimizin bağımsızlık mücadelesi sürerken yazılmıştır. O dönemde Türk milleti yokluk ve zorluklar içinde düşmana karşı direnmekteydi. Meclis, millî duyguları coşturacak bir marş yazılması için yarışma açtı. Bu yarışmaya Mehmet Âkif Ersoy da katıldı. Mehmet Âkif, para ödülünü kabul etmedi ve marşı sadece milletine armağan etmek için yazdı.
İstiklâl Marşı, 12 Mart 1921’de Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edildi. Marş, Türk milletinin bağımsızlık azmini, vatan sevgisini ve inancını en güçlü şekilde yansıtmaktadır.
2. İstiklâl Marşı’mızın tamamını ezberleme çalışması yapınız. Ezberleme yaparken istekli olmanız gerektiğini unutmayınız.
Cevap : Bu kısmı sizin yapmanız gerekmektedir.