5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Sayfa 110-111-112-113-114-115-116-117 Cevapları MEB Yayınları

Ortaokul 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Atatürk ve Çiftlik Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117


Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 110-111-112-113-114-115-116-117. Sayfa Cevapları, öğrencilerin ders kitabındaki etkinlikleri doğru ve anlaşılır bir şekilde tamamlamalarına yardımcı olur. Ayrıca Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, konuların daha iyi kavranması için hazırlanmış yol gösterici çözümler sunar.


“5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Sayfa 110-111-112-113-114-115-116-117 Cevapları MEB Yayınları”

Bunun yanında 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 2. TEMA – ATATÜRK’Ü TANIMAK : Atatürk ve Çiftlik Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metni daha bilinçli şekilde anlamasına destek olur. Aynı zamanda 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 Cevapları, düzenli ve planlı çalışma alışkanlığı kazandırarak başarıya katkı sağlar.


“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Atatürk ve Çiftlik Metni”


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 110-111-112-113-114-115-116-117


Soru : Sizce doğayı sevmemiz neden önemlidir? Doğayı korumamız gerektiğiyle ilgili neler düşünüyorsunuz?


Cevap : Doğayı sevmek çok önemlidir çünkü doğa bizim yaşam kaynağımızdır. Hava, su, toprak ve ağaçlar olmadan hayatımızı sürdüremeyiz. Doğayı sevmek, aslında kendimizi ve geleceğimizi sevmek demektir. Eğer doğayı korumazsak çevre kirliliği artar, hayvanlar ve bitkiler yok olur, sağlıklı bir yaşam süremeyiz. Bu yüzden herkes doğaya sahip çıkmalı, onu kirletmemeli, zarar vermemelidir.


Soru : Atatürk Orman Çiftliği ile ilgili yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Atatürk Orman Çiftliği, Atatürk’ün modern tarımı geliştirmek ve halka örnek olmak amacıyla 1925 yılında Ankara’da kurduğu bir çiftliktir. Burada tarım ve hayvancılık yapılmış, süt ürünleri üretilmiş ve halka sunulmuştur. Ayrıca hayvanat bahçesi, bağcılık ve bahçecilik çalışmalarıyla da önemli bir merkez hâline gelmiştir. Atatürk, çiftliği 1937 yılında devlete bağışlamıştır. Bu, onun milletine duyduğu sevginin bir göstergesidir. Araştırmamdan öğrendiğim kadarıyla Atatürk Orman Çiftliği, hem doğayı koruma hem de halkı bilinçlendirme açısından büyük bir mirastır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 111 Cevapları


Soru : Okuma sürecinizi tema sonundaki “Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.


Cevap :

“Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ne göre kendimi değerlendirdiğimde şunları söyleyebilirim:

  • Metni anlama konusunda başarılı olduğumu düşünüyorum. Atatürk’ün neden çiftlik kurmak istediğini, bu girişimin hangi şartlarda yapıldığını ve ne amaçla halka armağan edildiğini anladım.

  • Ana fikir ve yardımcı fikirleri ayırt etmede dikkatli davrandım. Atatürk’ün “kötü şartları iyileştirip halka örnek olma” düşüncesi ana fikir olarak öne çıktı. Yardımcı fikirler ise çiftliğin kuruluş süreci, uzmanların görüşleri ve çiftliğin tarıma katkıları oldu.

  • Okurken not alma ve önemli kısımları zihnimde canlandırma konusunda da özen gösterdim. Özellikle Atatürk’ün “burayı biz ıslah etmezsek kim yapacak?” sözünü önemli bir mesaj olarak kaydettim.

  • Okuduğumu günlük hayatımla ilişkilendirme yönüm de gelişti. Doğanın korunması, bilimin yol göstericiliği ve çalışmanın önemi gibi konuları kendi hayatıma uyarlayabileceğimi fark ettim.

Sonuç olarak, okuma becerilerimde güçlü yanımın metnin ana fikrini kavrama ve metinden çıkarım yapma olduğunu, gelişmeye açık yönümün ise daha çok not alma ve ayrıntıları düzenli bir şekilde özetleme olduğunu gördüm. Bu yönümü geliştirmek için sonraki metinlerde daha çok alıştırma yapacağım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 112 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Atatürk’ün seçtiği çiftlik arazisinin özellikleri nelerdir? Niçin böyle bir araziyi tercih etmiştir?


Cevap : Atatürk’ün seçtiği çiftlik arazisi bataklık, çorak, fakir ve verimsiz bir yerdi. Böyle bir araziyi özellikle tercih etmesinin sebebi, kötü şartlarda bile çalışarak ve bilimsel yöntemlerle nasıl verimli topraklar elde edilebileceğini göstermekti.


2. Tarım uzmanlarının ve Alman uzmanın araziyle ilgili görüşleri nelerdir? Atatürk bu görüşleri nasıl değerlendirmiştir?


Cevap : Tarım uzmanları ve Alman uzman, bu arazide tarım yapılamayacağını, sabrın ve paranın tükeneceğini söylemişlerdir. Atatürk ise bu görüşleri dikkate almış, ama en kötü koşullarda bile başarı sağlanabileceğini göstermek için bu araziyi seçmiştir.


3. Atatürk çiftliği kurarken hangi adımları atmıştır? Çiftliğin genişlemesi için neler yapılmıştır?


Cevap : Çiftliği kurarken önce 20.000 dönümlük bir arazi satın alınmıştır. Daha sonra çevredeki Etimesgut, Balgat, Çakırlar, Güvercinlik, Macun, Tahar ve Yağmur Baba çiftlikleri de alınarak çiftlik büyütülmüştür. Böylece geniş bir tarım alanı oluşturulmuştur.


4. Atatürk’ün bilimsel çalışmalara ve yöntemlere verdiği önemi hangi ifadelerden anlıyorsunuz?


Cevap : Atatürk’ün, “En kötü toprak bile çalışarak ve bilimsel yöntemlerle en iyi hâle getirilebilir.” anlayışı, onun bilime verdiği önemi gösterir. Ayrıca uzmanlardan görüş alması da bu düşünceyi destekler.


5. Çiftliğin kurulmasıyla halka ve tarıma nasıl bir katkıda bulunulması hedeflenmektedir?


Cevap : Çiftlik sayesinde halka hem gezip eğlenebilecekleri bir yeşil alan sunulmuş, hem de modern tarım yöntemlerinin uygulanacağı bir örnek işletme kazandırılmıştır. Böylece hem toplum hem de Türk tarımı fayda görmüştür.


2. ETKİNLİK


Soru : a. Okuduğunuz metnin konusunu aşağıya yazınız.


Cevap : a. Okuduğum metnin konusu: Atatürk’ün Atatürk Orman Çiftliği’ni kurma süreci ve bu çiftliğin halk ile tarıma katkılarıdır.


Soru : b. Metnin konusuyla ilgili görselleri işaretleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 110-111-112-113-114-115-116-117 Cevapları”

Soru : c. Metnin ana fikrini yazınız.


Cevap : c. Metnin ana fikri: Atatürk, en zor koşullarda bile çalışarak ve bilimsel yöntemleri kullanarak verimsiz toprakları verimli hâle getirmiş ve halkına örnek olacak bir çiftlik armağan etmiştir.


Soru : ç. Ana fikri belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.


Cevap : Ana fikri belirlerken dikkat ettiklerim: Metinde en çok vurgulanan düşüncenin Atatürk’ün çalışmaya, bilime ve halkına duyduğu sevgiye dayalı olduğunu gördüm. Yardımcı fikirler hep bu ana düşünceyi desteklediği için ana fikri böyle belirledim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 113 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : a. Atatürk neden Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir? Bu çiftliğin kuruluş sürecini açıklayınız.


Cevap : Atatürk, Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir çünkü o dönemde Ankara kıraç, susuz ve çorak bir bölgeydi. Atatürk, en kötü şartlarda bile çalışarak ve bilimsel yöntemleri kullanarak verimsiz toprakların verimli hâle getirilebileceğini göstermek istemiştir.

Ayrıca bu çiftlik hem Türk tarımına örnek olacak hem de halka eğlenip dinlenebilecekleri bir alan sunacaktı. Çiftliğin kuruluş sürecinde önce 20.000 dönümlük arazi satın alınmış, ardından çevredeki çiftlikler de alınarak geniş bir tarım alanı oluşturulmuştur.


Soru : b. Atatürk’ün çiftliğin kuruluşundaki etkisini açıklayınız.


Cevap : Atatürk, çiftliğin kuruluşunda bizzat yönlendirici ve karar verici olmuştur. Uzmanların “bu arazide tarım yapılamaz” demesine rağmen, özellikle bu araziyi seçmiştir. Çünkü kötü koşulların bile bilimle ve emekle aşılabileceğini göstermek istiyordu. Çalışmaları yakından takip etmiş, hangi arazilerin alınacağını belirlemiş ve çiftliğin gelişmesi için gerekli adımları atmıştır.


Soru : c. Okuduğunuz metni Atatürk’ün bakış açısıyla nasıl yazabileceğinizi düşününüz.


Cevap : Metni Atatürk’ün bakış açısıyla yazabilmek için onun düşüncelerini ve hedeflerini kendi ağzından aktarmak gerekir. Özellikle millete duyduğu güven, bilime verdiği önem ve kararlı kişiliği ön plana çıkarılmalıdır.


Soru : ç. Aşağıdaki giriş cümlesinden hareketle metni Atatürk’ün bakış açısıyla tekrar yazınız. 


Cevap :

“Bu aziz millete modern tarımın önemini göstermek için bu çorak arazide bir çiftlik kurmalıyım.”

Ankara’nın kıraç ve batak toprakları karşısında birçok kişi burada tarım yapılamayacağını söyledi. Oysa ben tam da bu yüzden burayı seçtim. Eğer bu toprakları biz ıslah etmezsek kim gelip düzeltecek? Milletime göstermek istediğim şey, çalışmanın ve bilimin önünde hiçbir engelin duramayacağıdır.

Uzmanlardan raporlar aldım. Kimisi burada sabrın ve paranın tükeneceğini söyledi. Ben ise en kötü şartlarda bile başarıya ulaşabileceğimize inandım. Çiftliğin kuruluş sürecinde her ayrıntıyı takip ettim, yeni araziler aldırdım. Çünkü biliyordum ki, bu topraklarda modern tarım yöntemleriyle hem halkımıza örnek olacağız hem de çocuklarımıza nefes alacakları yemyeşil bir alan armağan edeceğiz.

Bugün bu çiftlik sadece tarımın gelişmesini değil, aynı zamanda milletimin geleceğe güvenle bakmasını sağlayacaktır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 114 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : a. Metnin anahtar kelimelerini belirleyiniz. Bu kelimelerin metinle ilişkisini örnekteki gibi açıklayınız.

tarım : Atatürk’ün tarıma olan ilgisi ve bu alanda yaptığı yenilikler, metnin
ana odak noktalarından biridir. Tarımı modernleştirip geliştirme
düşüncesi metne hâkimdir.


Cevap :

Metnin anahtar kelimeleri ve açıklamaları:

  • tarım : Atatürk’ün en çok önem verdiği alanlardan biridir. Çorak arazilerin bile bilimsel yöntemlerle verimli hâle getirilebileceğini göstermek için çiftliği kurmuştur.

  • çiftlik : Metnin merkezinde yer alır. Atatürk’ün kurduğu Atatürk Orman Çiftliği, hem tarıma örnek olmuş hem de halka sosyal bir yaşam alanı sunmuştur.

  • çorak arazi : Atatürk’ün özellikle tercih ettiği arazidir. Çünkü en kötü şartların bile çalışarak nasıl iyileştirilebileceğini kanıtlamak istemiştir.

  • yeşil/orman : Atatürk’ün doğaya ve yeşile olan sevgisinin simgesidir. Çiftliği ağaçlandırma hedefiyle geleceğe bırakılmış bir mirastır.

  • bilimsel yöntem : Atatürk’ün her işte olduğu gibi tarımda da kullandığı en önemli ilkedir. Bilim ve çalışkanlık sayesinde başarıya ulaşılabileceğini göstermektedir.


Soru : b. Belirlediğiniz anahtar kelimelerle dilimizin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı cümleler yazınız. Cümleleri gözden geçirip varsa cümlelerinizdeki gereksiz kelimeleri çıkarınız.


Cevap :

  • Tarım, bir milletin geleceğini güvence altına alan en önemli güçlerden biridir.

  • Atatürk, kurduğu çiftlik ile hem modern tarım yöntemlerini tanıtmış hem de halka örnek olmuştur.

  • En verimsiz, çorak araziler bile emek ve bilimle yeşerip ülkeye faydalı hâle gelebilir.

  • Atatürk, yeşil alanların insanların ruhunu dinlendirdiğini ve şehirlerin güzelleşmesini sağladığını düşünmüştür.

  • Başarıya ulaşmanın yolu, her alanda bilimsel yöntemleri kullanmaktan geçmektedir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 115 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin isim mi fiil mi olduğunu tespit ederek örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 115 Cevapları”

Soru : b. İsim olarak belirlediğiniz iki kelimeyi cümle içinde kullanınız. 


Cevap :

  • Toprakların verimli kullanılması ülkemizin geleceği için çok önemlidir.

  • Doğamızı korumak, gelecek nesillere bırakacağımız en değerli mirastır.

  • Vatan sevgisi, milletimizi bir arada tutan en güçlü bağdır.

  • Bilinçli bireyler, çevreyi koruma konusunda sorumluluklarını yerine getirmelidir.

  • Atatürk, her fırsatta tarımın gelişmesi için yapılması gerekenleri anlatmıştır.


6. ETKİNLİK


Soru : a. Yaşadığınız şehrin elli yıl sonra nasıl bir görünüme sahip olabileceğini düşününüz. Ardından tahminlerinize ilişkin 2-3 dakikalık bir konuşma tasarlayınız. Konuşmanızı arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki ölçütleri dikkate alınız.


Cevap :

Sevgili arkadaşlar,

Bugün sizlere yaşadığımız şehrin elli yıl sonra nasıl bir görünüme sahip olabileceğini anlatmak istiyorum. Benim tahminime göre elli yıl sonra şehirlerimiz çok daha modern ve teknolojik bir yapıya kavuşacak. Yüksek binalar, hızlı ulaşım araçları ve akıllı sistemlerle donatılmış yollar göreceğiz. İnsanlar elektrikli ya da sürücüsüz araçlarla yolculuk yapacak, böylece trafik sorunları büyük ölçüde azalacak.

Ancak bunun yanında şehrimizin daha yeşil bir görünüme sahip olacağına da inanıyorum. Parklar, bahçeler ve ağaçlandırılmış alanlar sayesinde insanlar doğayla iç içe yaşayacak. Atıkların geri dönüşümü artacak, çevre dostu enerji kaynakları kullanılacak. Böylece hem doğayı koruyacağız hem de daha temiz bir şehirde yaşayacağız.

Kısacası, elli yıl sonra şehrimizi hem teknolojinin hem de doğanın bir arada olduğu bir yer olarak hayal ediyorum. Eğer biz şimdiden çevremizi korumaya ve bilinçli davranmaya başlarsak, gelecek nesillere daha güzel bir şehir bırakabiliriz.

Teşekkür ederim.


Soru : b. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.


Cevap : Hepsini EVET olarak işaretleyiniz. 


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 116 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Ön bilgileri harekete geçirme ve kullanma stratejisi kapsamında yaşamak istediğiniz yerle ilgili bir broşür hazırlayınız.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 116 Cevapları”

Soru : b. Karekodu okutarak “Nasıl Kesersin?” adlı metni dikkatlice dinleyiniz.


Cevap : Karekodu okutarak “Nasıl Kesersin?” adlı metni dinledim.


Soru : c. Dinlediğiniz metindeki sorunla ilgili aşağıda istenenleri yazınız.


1. Dinlediğiniz metindeki problem nedir? Yazınız.


Cevap : Metinde bahsedilen problem, bahçedeki yolların birinde bulunan yaşlı ve büyük bir ağacın yolu kapatması ve insanların rahat yürüyememesidir.


2. Problemi kendi cümlelerinizle aşağıdaki alana özetleyiniz.


Cevap : Köşkün bahçesindeki kocaman ağacın yolu kapatması nedeniyle yürüyüşlerin zorlaşması.


3. Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle problemin çözümüne yönelik üç öneri yazınız. Bu önerilerden en uygununu seçip çözüm önerisinin karşısındaki kutuyu işaretleyiniz.


Cevap :

➢ Ağacı kökünden söküp uygun başka bir yere dikmek ( )
➢ Ağaca zarar vermeden yolu farklı bir güzergâhtan geçirmek (✔)
➢ Ağacı kesip yerine yeni bir fidan dikmek ( )


4. Sizce öneriniz sorunu çözmek için yeterli midir? Nedenini yazınız.


Cevap : Evet, bence yeterlidir. Çünkü böylece hem ağaç korunur, hem insanlar yolu rahatça kullanabilir, hem de doğaya zarar verilmemiş olur.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 117 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : a. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 9. etkinlikteki çözüm bölümü örneğini 93 ve 103. sayfalarda yazdığınız serim ve düğüm bölümlerini okuyunuz. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle olayın çözüm bölümünü yazınız.


Cevap : Eren ve Ferhat düşman mevzilerine yaklaşınca Türk gözcü askerleri tarafından kurtarılır. Karargâha götürülen çocuklar, Mustafa Kemal Atatürk’le karşılaşır. Atatürk onlara cesaretlerinden dolayı teşekkür eder ve asıl görevlerinin okuyup büyüyünce vatan için çalışmak olduğunu söyler. Çocuklar da bu sözlerden etkilenip ülkeleri için çalışmaya söz verirler.


Soru : b. “Yazalım” etkinliğindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle belirleyiniz. Daha sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.


Cevap :

“Yazalım” etkinliğinde öğretmenimizin geri bildirimleri doğrultusunda güçlü ve gelişmeye açık yönlerimi fark ettim.

Güçlü yönlerim:

  • Konuyu anlamam ve verilen yönergelere uygun şekilde plan yapabilmem.

  • Paragrafları düzenlerken olay akışını mantıklı bir sırayla kurmam.

  • Yazımda duygu ve düşüncelerimi samimi bir şekilde yansıtmam.

Gelişmeye açık yönlerim:

  • Yazarken daha fazla ayrıntıya yer verip anlatımı zenginleştirmem gerekiyor.

  • Noktalama işaretlerini kullanırken dikkatli olmam lazım.

  • Yazımı bitirdikten sonra gözden geçirip küçük hataları düzeltme alışkanlığımı geliştirmeliyim.

Sonraki etkinliklerde yapacaklarım:
Güçlü yönlerimi koruyarak yazmaya devam edeceğim. Ayrıca öğretmenimin önerilerini dikkate alarak özellikle ayrıntı ekleme, dil bilgisi kurallarına dikkat etme ve metnimi düzenleme konusunda kendimi geliştirmeye özen göstereceğim.


Soru : Atölye çalışmasında kullanmak üzere Atatürk ile ilgili görseller, Millî Mücadele’nin önemli olaylarıyla ilgili kısa bilgi, şiir, mektup vb. hazırlayınız. Ayrıca fon kartonu, yapıştırıcı, boya kalemleri vb. malzemeleri yanınızda bulundurunuz.


Cevap :

Atölye çalışmam için hazırlıklarımı şu şekilde planladım:

1. Atatürk ile İlgili Görseller

  • Atatürk’ün eğitim ve çiftlik ziyaretleriyle ilgili fotoğraflar.

  • Millî Mücadele döneminde cepheleri gezerken çekilmiş görseller.

  • Çocuklarla ve gençlerle birlikte olan fotoğrafları.

2. Millî Mücadele’nin Önemli Olayları Hakkında Kısa Bilgiler

  • Samsun’a Çıkış (19 Mayıs 1919): Atatürk’ün Millî Mücadele’yi başlatmak için Samsun’a çıkışı.

  • Amasya Genelgesi (22 Haziran 1919): “Milletin bağımsızlığını yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır.” kararının alınması.

  • Erzurum ve Sivas Kongreleri: Ulusal birlik ve bağımsızlık için atılan önemli adımlar.

  • Sakarya Meydan Muharebesi (1921): Türk milletinin azim ve kararlılıkla düşmana karşı koyması.

  • Büyük Taarruz ve Başkomutanlık Meydan Muharebesi (1922): Kurtuluş Savaşı’nın kesin zaferle sonuçlanması.

3. Şiir ve Mektup

  • Atatürk için yazılmış kısa bir şiir:
    “Atam izindeyiz,
    Yaktığın meşaleyi
    Sonsuza dek taşıyacağız.”

  • Kurtuluş Savaşı’nda cepheden bir askerin ailesine yazdığı mektup örneği.

4. Malzemeler

  • Fon kartonu, yapıştırıcı, makas, boya kalemleri.

  • Görsellerin renkli çıktıları.

  • Bilgi notları ve şiirler için küçük kâğıt kartlar.

📌 Böylece hem görselli hem yazılı materyaller hazırlayarak Atölye çalışmasında kullanmaya hazır hale getirdim.



 

Our Score

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!