5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Sayfa 95-99-100-101-102-103-104-105-106-107-108-109 Cevapları MEB Yayınları

Ortaokul 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109


Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 95-96-97-98-99-100-101-102-103-104-105-106-107-108-109. Sayfa Cevapları, öğrencilerin konuları daha iyi anlamalarına ve etkinlikleri doğru şekilde çözmelerine yardımcı olur. Bunun yanında Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, derslerde başarıyı artırmak için hazırlanmış yol gösterici çözümler sunar.


“5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Sayfa 95-96-97-98-99-100-101-102-103-104-105-106-107-108-109 Cevapları MEB Yayınları”

Ayrıca 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 2. TEMA – ATATÜRK’Ü TANIMAK : Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Etkinlik Cevapları, metnin mesajını kavramayı kolaylaştırır. Bununla birlikte 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109 Cevapları, öğrencilerin planlı ve verimli bir şekilde çalışmasına destek olur.


“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni”


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 95-96-97-98-99-100-101-102-103-104-105-106-107-108-109


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 95 Cevapları


Soru : Atatürk’ün “En büyük savaş, cahilliğe karşı yapılan savaştır.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz. Sizce Atatürk’ün cahillik ile yapılan savaşı “en büyük savaş” olarak ifade etmesinin sebebi ne olabilir?


Cevap : Atatürk bu sözüyle, cehaletin yani bilgisizliğin bir millet için en büyük tehlike olduğunu anlatmak istemiştir. Çünkü bilgisiz insanlar doğruyu yanlıştan ayıramaz, ilerleme sağlayamaz. Silahla yapılan savaşlar bir gün biter, ama cehaletle savaş sürerse milletin geleceği garanti altına alınır. Bu yüzden Atatürk, eğitimi en büyük mücadele olarak görmüş ve “en büyük savaş” demiştir.


Soru : Atatürk’ün eğitime verdiği önem ile ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Atatürk, eğitimin milletin geleceği için en önemli güç olduğuna inanıyordu. Bu nedenle Harf İnkılabı’nı yaparak okuma yazmayı kolaylaştırdı, Millet Mekteplerini açarak halkın eğitimine destek oldu. Üniversite reformlarıyla bilimsel çalışmalara önem verdi. “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir.” sözüyle de eğitimin yol gösterici olduğunu vurguladı.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 98 Cevapları


Soru : “Atatürk ve çocuk” konulu metinler bulmak için bir araştırma yapınız. Önce genel ağdan metin adlarını belirleyebilirsiniz. Ardından halk veya okul kütüphanesinden ulaştığınız metinler arasından birini seçiniz. Seçtiğiniz metni inceleyiniz. Gerekirse farklı kaynaklara da başvurabilirsiniz. Elde ettiğiniz bilgileri sınıfta paylaşınız. Araştırma sürecinizi bilgiye ulaşım, konuya ve amaca uygunluk açısından değerlendiriniz.


Cevap :

Atatürk ve Çocuk” konulu metinleri bulmak için önce genel ağda araştırma yaptım. Karşıma “Atatürk ve Çocuk Sevgisi”, “Atatürk’ün Çocuklara Verdiği Önem” ve “Atatürk’ün Çocuklarla İlgili Anıları” gibi metinler çıktı. Daha sonra okul kütüphanesinden “Atatürk’ün Çocuk Sevgisi” başlıklı bir metni seçtim ve inceledim.

Metinde, Atatürk’ün çocuklara çok değer verdiği, onlarla vakit geçirmekten mutlu olduğu ve çocukları geleceğin teminatı olarak gördüğü anlatılıyordu. Ayrıca 23 Nisan’ı çocuklara armağan ederek bu sevgisini gösterdiği vurgulanıyordu.

Değerlendirme:

  • Araştırma sürecinde internet sayesinde farklı kaynaklara hızlıca ulaşabildim. Bu olumlu yönüydü.

  • Ancak çok fazla bilgi olduğu için doğru ve güvenilir olanı seçmekte biraz zorlandım. Bu da olumsuz yönüydü.

  • Kütüphaneden seçtiğim metin, hem konuyla doğrudan ilgili hem de amaca uygun olduğu için işime yaradı.

  • Bir sonraki araştırmamda yine güvenilir kaynaklara odaklanarak daha kısa sürede sonuca ulaşmaya çalışacağım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 99 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.


1. Mustafa neden sığırtmaçlık yapmaktadır?


Cevap : Çünkü fakir bir ailenin çocuğudur. Okula gitmek yerine ailesine destek olmak için sığırtmaçlık yapmaktadır.


2. Mustafa uzaktaki atlıları fark edince şüpheyle “Neler oluyor?” diye mırıldanmıştır. Ardından şüphesinin yersiz olduğunu anlamıştır. Bunun sebebi nedir?


Cevap : Atlıların iyi giyimli ve önemli kişiler olduğunu görünce onların kötü niyetli olmadığını anlamış ve rahatlamıştır.


3. Gazi Mustafa Kemal Sığırtmaç Mustafa’nın neden hasta olabileceğini düşünmektedir?


Cevap : Çocuğun sararmış yüzünü ve şiş karnını görünce hasta olduğunu fark etmiştir.


4. Gazi Mustafa Kemal’in kalbinde çocukların apayrı bir yerinin olmasının sebebi nedir?


Cevap : Çünkü Atatürk, çocukları ülkenin geleceği olarak görmüş ve onların iyi yetiştirilmesini çok önemli bulmuştur.


5. Gazi Mustafa Kemal’in çiftliğe giden yolu kaybetmesine rağmen Sığırtmaç Mustafa ile karşılaşmasına sevinmesinin sebebi ne olabilir?


Cevap : Çünkü bu sayede Mustafa’yı tanımış, onunla sohbet etmiş ve ihtiyaçlarını fark ederek ona yardımcı olabilmiştir.


6. Sığırtmaç Mustafa’nın Gazi Mustafa Kemal’in yanına giderken bayramlıklarını giymesinin sebebi ne olabilir?


Cevap : Çünkü Gazi Mustafa Kemal’le görüşeceği için çok heyecanlanmış ve en güzel kıyafetlerini giymek istemiştir.


2. ETKİNLİK


Soru : a. Okuduğunuz metinde Sığırtmaç Mustafa’nın karşılaştığı problemlerden birini seçip aşağıya yazınız.


Cevap : Sığırtmaç Mustafa’nın en büyük problemi, fakir olduğu için okula gidememesi ve okuma yazma bilmemesidir.


Soru : b. Bu problemin sebebini kısaca belirtiniz.


Cevap : Ailesi çok fakir olduğu için Mustafa okula gönderilememiş, ailesine destek olmak amacıyla sığırtmaçlık yapmak zorunda kalmıştır.


Soru : c. Problemin çözümüne ilişkin metindekinden farklı çözüm önerileri yazınız.


Cevap :

  • Köyde açılacak bir okulda Mustafa ve diğer çocukların ücretsiz eğitim alması sağlanabilirdi.

  • Köy halkı birleşerek fakir çocukların eğitim masraflarını karşılayabilirdi.

  • Mustafa, çalışırken akşamları köyde gönüllü öğretmenlerden okuma yazma öğrenebilirdi.


Soru : ç. Önerileriniz arasından en uygun olanını belirleyiniz. Bu çözümün problemin çözümüne olan katkısını değerlendiriniz.


Cevap : En uygun çözüm, köyde okul açılmasıdır. Çünkü sadece Mustafa değil, köydeki tüm çocuklar eğitim imkânına kavuşmuş olur. Bu sayede cehalet azalır, köy halkı bilinçlenir ve ülkenin geleceği için daha eğitimli nesiller yetişir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 100 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : a. “Dersimiz Cumhuriyete Doğru” ve “Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metinlerinden iki kahraman seçiniz. Seçtiğiniz kahramanların benzer ve farklı yönlerini belirleyerek karşılaştırınız. 


Cevap : “Dersimiz Cumhuriyete Doğru” metninden Mustafa Kemal’i, “Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metninden ise Sığırtmaç Mustafa’yı seçtim. İkisi de vatanını seven, çalışkan ve güçlü karakterlerdir. Ancak Mustafa Kemal bir liderdir, Sığırtmaç Mustafa ise fakir ama onurlu bir çocuktur.


Soru : b. Kahramanların benzer özellikleri (dış görünüş, kişilik özellikleri vb.) listeleyiniz.


Cevap :

  • İkisi de dürüst ve çalışkandır.
  • Vatanına ve milletine karşı sorumluluk duygusu taşırlar.
  • Zorluklara karşı dirençlidirler.
  • İkisi de karakter olarak güvenilir ve saygı uyandıran kişilerdir.

Soru : c. Kahramanların farklı özellikleri (dış görünüş, kişilik özellikleri vb.) listeleyiniz.


Cevap :

  • Mustafa Kemal: Liderdir, eğitimlidir, güçlü ve sağlıklıdır. Ülkenin geleceği için kararlar alır.

  • Sığırtmaç Mustafa: Fakir bir ailenin çocuğudur, hastadır ve okuma yazma bilmemektedir. Ancak onurlu davranışlarıyla çevresine örnek olur.


4. ETKİNLİK


Soru : a. Okuduğunuz metnin unsurlarını aşağıdaki ilgili yerlere yazınız.


Cevap :

  • Kişiler: Gazi Mustafa Kemal, Sığırtmaç Mustafa, kurmaylar, köylüler, Mustafa’nın ailesi

  • Yer: Yalova, köy, dağlar, çiftlik, Himaye-i Etfal Hastanesi, Beşiktaş 19. İlk Mektep, Maçka Fevziye Lisesi, Kuleli Askeri Lisesi

  • Zaman: 1929 yılı, Eylül ayı

  • Olay: Gazi Mustafa Kemal’in Yalova’da kaybolup Sığırtmaç Mustafa ile karşılaşması, onunla konuşması, tedavisini yaptırıp okula göndermesi ve Mustafa’nın eğitim alarak başarılı bir asker olması.


Soru : b. Aşağıda giriş bölümü verilen okuduğunuz metnin olay örgüsünü tamamlayınız.

Gazi Mustafa Kemal, bir gün Yalova’da küçük Mustafa’nın yaşadığı köyün yakınlarında kaybolur.


Cevap :

1- Mustafa, sığırlarını otlatırken Gazi Mustafa Kemal ve yanındakilerle karşılaşır.
2- Mustafa onlara yolu gösterir, sohbet ederler. Mustafa Kemal, çocuğun fakir ve hasta olduğunu fark eder.
3- Gazi Mustafa Kemal, Mustafa’ya yardım etmek ister; önce ona para verir ama Mustafa onurlu davranarak kabul etmez, ceviz karşılığında alır.
4- Gazi Mustafa Kemal, onu daha yakından tanımak için ertesi gün çiftliğe çağırır ve tedavisini yaptırır.
5- Mustafa sağlığına kavuştuktan sonra okula başlar, eğitimini tamamlayıp subay olarak Türk Silahlı Kuvvetleri’ne katılır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 101 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : a. Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa’nın 1937’de karşılaştığını hayal ediniz. Bu durumda sizce aralarında nasıl bir diyalog geçer? Yazınız.


Cevap :

  • Mustafa Kemal: “Mustafa, seni yeniden görmek çok güzel. Artık büyümüş ve güçlü bir genç olmuşsun.”

  • Sığırtmaç Mustafa: “Sayenizde Paşam. Siz bana sahip çıkmasaydınız, belki de hâlâ hasta ve cahil bir çocuk olarak kalacaktım.”

  • Mustafa Kemal: “Asıl başarı senin azminde. Okudun, çalıştın ve vatanına hizmet etmeye hazır bir genç oldun.”

  • Sığırtmaç Mustafa: “Sizin güveniniz bana güç verdi Paşam. Artık tek isteğim, milletim için faydalı bir asker olmaktır.”

  • Mustafa Kemal: “İşte istediğim de bu! Unutma, bu vatanın geleceği sizin ellerinizde.”


Soru : b. Gazi Mustafa Kemal’in “Bugünün küçükleri yarının büyükleridir.” gibi çocuklar ve gençlerle ilgili sözleri vardır. Yukarıdaki yazınızın sonunda siz de bir söz söyleyecek olsaydınız ne söylerdiniz? Aşağıya yazınız.


Cevap : “Çocuklar bilgiyle büyür, gençler çalışkanlıkla güçlenir, millet geleceğe böyle yürür.”


6. ETKİNLİK


Soru : Metnin içeriği ile ilgili bilgiler doğruysa yay ayraçların içine (D), yanlışsa (Y) yazınız.


Cevap :

Serim

  • Sığırtmaç Mustafa tanıtılmıştır. (D)
  • Mustafa’nın en büyük dileğinin ne olduğu anlatılmıştır. (D)

Düğüm

  • Gazi Mustafa Kemal’le tanışması anlatılmıştır. (D)
  • Sığırtmaç Mustafa’nın parayı nasıl aldığı anlatılmıştır. (D)

Çözüm

  • Gazi Mustafa Kemal’le tanışması anlatılmıştır. (Y)
  • Sığırtmaç Mustafa’nın tedavi olup iyileşmesi anlatılmıştır. (D)

7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda ünlem işaretinin bazı kullanım özellikleri ile bu kurallara ait cümleler verilmiştir. Bu cümlelerdeki ünlem işaretinin hangi özelliği karşılayacak şekilde kullanıldığını belirleyiniz. Kural numarasını örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

(2) Ey Türk genci! Bu vatan sana emanet.

(1)  Yaşasın! Cumhuriyet ilan edildi. Yiğitler!

(1) Sakın ha! Kimse bayrağıma el sürmesin.

(2) Hiç durmadan güneye doğru ilerleyin.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 102 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıda boş bırakılan yerlere uygun olan geçiş ve bağlantı ifadelerini yazınız.


Cevap :

Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini simgeleyen destansı bir dönemdi. İşgalci devletler asker ve silah bakımından üstün durumdaydı ancak Türk milleti onlarda olmayan bir güce, birlik ve dayanışma ruhuna sahipti. Onca zorluğa rağmen milletin birliği, azim ve kararlılığı başarıyı getirmeye yetecek düzeydeydi. Bununla birlikte milletin onlara rehberlik edecek bir lidere ihtiyaç duyduğu da açıktı. Tam da bu koşullar altında Atatürk’ün Samsun’da yaktığı meşale milletin kalbindeki vatan sevgisini ve bağımsızlık arzusunu ateşlemeye yetti. Böylece tarihe altın harflerle kazınan gerçek bir destan yazıldı. Öte yandan kazanılan sadece askerî bir zaferdi ve tam anlamıyla bağımsız bir ülke kurmak için bundan çok daha fazlasına ihtiyaç vardı. Evet, yapılacakların listesi uzundu fakat bu milletin çocuklarında ecdadına yakışır bir ülke kuracak güç fazlasıyla vardı.


Soru : b. Yukarıdaki geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanacağınız birer cümle yazınız. 


Cevap :

  • ancak: Çok yorulmuştum, ancak pes etmedim.
  • fakat: Hava soğuktu, fakat biz yürüyüşe devam ettik.
  • rağmen: Yağmura rağmen dışarıda oyun oynadık.
  • bununla birlikte: Zor bir sınavdı, bununla birlikte başarılı oldum.
  • öte yandan: Kitap okumak faydalıdır, öte yandan hayal gücünü de geliştirir.

Soru : c. Geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlatıma olan katkısını yazınız.


Cevap : Geçiş ve bağlantı ifadeleri, cümleler arasında anlam ilişkisi kurar ve anlatımın akışını düzenler. Düşüncelerin daha anlaşılır, düzenli ve etkili ifade edilmesini sağlar.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 103 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : a. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 9. etkinlikteki düğüm bölümü örneğini ve 10. etkinlikte yazdığınız serim bölümünü okuyunuz.


Cevap : Serim bölümünde Eren’in köyünde Türk askerlerini görmesi, onların ihtiyaçlarından bahsedilmesi ve Eren’in cepheye su götürme isteği anlatılmıştı. Düğüm bölümünde ise bu olayın gelişimi yani Eren’in kararını uygulamaya çalışırken yaşadığı sıkıntılar, merak unsuru ve tehlikeli durumlar üzerinde durulmalıdır.


Soru : b. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle düğüm bölümünü yazınız. Düğüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.

✅Yazdığınız serim bölümüne ve hikâyenizin planına uygun olarak olayları kurgulayınız.
✅Olay örgüsünü oluştururken merak unsuru oluşturmaya özen gösteriniz.
✅En az birkaç paragraftan oluşacak şekilde düğüm bölümünüzü yapılandırınız.
✅Kahramanlarınızın karşılıklı konuşmalarına yer vermeyi unutmayınız.
✅Geçiş ve bağlantı ifadelerini (ancak, fakat, rağmen, bununla birlikte, öte yandan vb.) kullanınız.

Kişiler: Eren (11 yaşında), Eren’in arkadaşı Ferhat, köylüler, düşman askerleri, Türk gözcü askeri, Atatürk
Yer: Eren’in köyü, cephe hattı
Zaman: Sıcak bir yaz günü
Olaylar: Eren’in uyandığında Türk askerinin köylerinden geçmekte olduğunu görmesi, köylülerin askerlerimizin su ve yiyecek ihtiyacından bahsetmesi, Eren’in de cepheye su götürmek ve Atatürk’ü görmek istemesi, arkadaşı Ferhat’ı ikna edip yola koyulması, yolda konuşmaya dalıp düşman mevzilerine oldukça yaklaşmaları, yakalanma riski yaşamaları, her şeyin bittiğini düşünürken Türk gözcü askerleri tarafından fark edilip kurtarılmaları, Mustafa Kemal Atatürk’ün yanına götürülmeleri.


Cevap :

Eren ve Ferhat, ellerindeki testilerle yola çıktılar. Önce her şey yolunda gidiyordu, kuş sesleri ve rüzgârın uğultusu arasında ilerlediler. Ancak konuşmaya dalınca fark etmeden düşman mevzilerine oldukça yaklaşmışlardı.

Ferhat telaşla, “Eren, burası tehlikeli olabilir. Belki de geri dönmeliyiz.” dedi.
Eren ise kararlıydı: “Hayır Ferhat, askerlerimiz bizden su bekliyor. Atatürk’ü görmek de benim en büyük hayalim. Birlikte cesur olmalıyız.”

Tam bu sırada yakındaki çalıların arasından düşman askerlerinin sesleri duyuldu. İki çocuk birbirine bakakaldı. Kalpleri hızlı hızlı atıyordu. Yakalanacaklarını düşündüler. Fakat tam o anda, Türk gözcü askerleri onları fark etti. Sessizce yanlarına gelip, “Korkmayın çocuklar, artık güvendesiniz.” dediler.

Çocuklar derin bir nefes aldı. Bununla birlikte içlerindeki heyecan daha da büyümüştü. Çünkü artık cepheye ve belki de Mustafa Kemal Atatürk’e çok yaklaşmışlardı.


Soru : c. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.


Cevap : Güçlü yönüm, olay örgüsünde merak duygusunu ve heyecanı verebilmemdir. Gelişmeye açık yönüm ise betimlemeleri daha ayrıntılı yapmaktır. Sonraki etkinliklerde kahramanların duygularını ve çevreyi daha canlı tasvir etmeye çalışacağım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 104 Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru: Dinlediğiniz şiir, Millî Mücadele’deki hangi olayı anlatmaktadır?


Cevap : Şiirde, Mustafa Kemal’in Samsun’a çıkışı, Erzurum ve Sivas Kongreleri, ardından Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz gibi Millî Mücadele’nin dönüm noktaları anlatılmaktadır.


Soru: Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı neresi olmuştur?


Cevap : Samsun’dan sonra Atatürk, ilk olarak Havza’ya geçmiştir.


Soru: Geminin gelmesiyle kayıklar, takalar, tayfalar neden selam durmuş olabilir?


Cevap : Çünkü gemiden inen kişi Gazi Mustafa Kemal’di. Halk, onun kurtuluş mücadelesini başlatacak önder olduğunu bildiği için ona büyük saygı ve umutla selam durmuştur.


Soru: “Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı / Selam durdu kayığı, çaparı, takası, / Selam durdu tayfası.” Şiirin bu bölümünde insana ait olan hangi özellik cansız bir varlığa verilmiştir? Bu söz sanatı hangisidir?


Cevap : Kayık, taka ve çapaların selam durması insana özgü bir davranıştır. Bu nedenle burada kullanılan söz sanatı kişileştirmedir.


Soru: “Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman / Duman değildi bu! Memleketin uçup giden kaygılarıydı.” Geminin bacasından tüten dumanla ne arasında ilişki kurulmuştur? Bu söz sanatı nedir?


Cevap : Burada duman ile milletin kaygılarının yok olup gitmesi arasında bir benzetme yapılmıştır. Kullanılan söz sanatı benzetmedir.


Soru: Şairin şiirde söz sanatlarını kullanması şiiri nasıl etkilemiştir?


Cevap : Şair, söz sanatlarıyla şiire derinlik kazandırmış, anlatımı daha etkili hâle getirmiştir. Bu sayede duygular daha güçlü ve coşkulu bir şekilde okuyucuya aktarılmıştır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 105 Cevapları


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki rol kartlarını okuyunuz. Yönergelerde belirtilen aşamaları dikkate alarak karşılıklı bir konuşma kurgulayınız. Zihninizde kurguladığınız karşılıklı konuşmayı sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.


Cevap :

(Samsun, 19 Mayıs 1919. Kalabalık büyük bir coşkuyla Atatürk’ü karşılamaktadır. Mehmet, kalabalığın arasından sıyrılır ve asker selamı vererek Mustafa Kemal’in yanına gelir.)

Mehmet: (Asker selamı vererek) Komutanım! Ben Mehmet. 11 yaşındayım. Vatanımızı savunmak için sizin ordunuza katılmak istiyorum.

Mustafa Kemal Atatürk: (Gülümseyerek çocuğun başını okşar) Evladım, senin bu cesaretin ve vatan sevgin beni çok mutlu etti. Fakat daha küçüksün. Senin görevin asker olmak değil, çok çalışmak ve gelecekte bu vatanı bilgiyle, ilimle savunmaktır.

Mehmet: Ama Paşam, düşmanlarımız vatanımızı işgal etti. Ben de sizinle beraber savaşmak istiyorum. Onlara karşı durmazsak topraklarımızı elimizden alırlar.

Mustafa Kemal Atatürk: Haklısın Mehmet. Bu milletin en küçük ferdi bile bağımsızlık için yüreğini ortaya koyuyor. Ancak senin gücün, kaleminle ve bilginle olacaktır. Sen okursan, öğrenirsen, ileride vatanını koruyan güçlü bir birey olursun. Biz cephede savaşacağız, siz çocuklar da geleceğimizi inşa edeceksiniz.

Mehmet: Anladım Paşam. Biz büyüyünce sizin bıraktığınız yerden devam edeceğiz. Vatanı savunmak sadece silahla değil, çalışmakla da olur.

Mustafa Kemal Atatürk: Aferin evladım! Unutma, “Bugünün küçükleri, yarının büyükleridir.” Sen ve senin gibi çocuklar, yarın bu vatanın yöneticileri, öğretmenleri, askerleri olacaksınız. Vatanımızı birlikte yaşatacağız.

Mehmet: Söz veriyorum Paşam! Hem okuyacağım hem de büyüyünce vatanıma her şeyimle hizmet edeceğim.

Mustafa Kemal Atatürk: İşte istediğim de budur evladım. Şimdi ailene dön, derslerine çalış. Biz de sizin için bağımsızlığı kazanacağız.

(Mehmet yeniden asker selamı verir, Atatürk gururla ona bakar. Kalabalık, “Yaşasın Mustafa Kemal Paşa! Yaşasın bağımsızlık!” diye coşkuyla bağırır.)


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 106 Cevapları


Soru: Önceki bilgilerini hatırlamaya çalışırken neleri (daha önce okudukları, dinleyip izledikleri, yaşadıkları) düşündü?


Cevap : Öğretmenimiz, öğrencilik yıllarında öğrendiklerini hatırladı. Ayrıca daha önce derslerde anlattığı konular için hazırladığı notlardan ve geçmişte okuduğu kaynaklardan edindiği bilgileri düşündü.


Soru: Metinle ilgili hatırladığı hangi bilgilere (konusu, yazarı veya türü) yer verdi?


Cevap : Daha önce oluşturduğu notlarda hangi kitaplardan yararlandığını, bu kaynakların yazarlarını ve konuyla ilgili öğrendiklerini bizlerle paylaştı.


Soru: Hatırladığı bilgileri, metni dinleyip izlerken nasıl kullandı?


Cevap : Öğretmenimiz, hatırladığı önemli noktaları tahtaya yazarak vurguladı ve bizden de bu bilgileri not etmemizi istedi. Böylece hem eski hem yeni bilgileri bir arada değerlendirmemizi sağladı.


Soru: Yeni öğrendiklerini ve eski bilgilerini bir araya getirdikten sonra bunları yaşamının hangi alanlarında kullanabileceğini söyledi?


Cevap : Öğretmenimiz, bu bilgileri ileride yapacağı derslerde, günlük sohbetlerde ya da farklı konularda öğrencilere örnek verirken rahatlıkla kullanabileceğini belirtti.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 107-108 Cevapları


Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve “Atatürk’ün Öğrenim Hayatı” başlıklı metni okuyalım. Okurken öğretmenimizin rehberliğinde ön bilgileri harekete geçirme ve kullanma stratejisini uygulayalım. Bu aşamada aşağıdakilere dikkat edelim.


Cevap :

Metnin Adı: Atatürk’ün Öğrenim Hayatı

Önceden Bildiklerim: Atatürk’ün küçük yaşlardan itibaren çok çalışkan bir öğrenci olduğunu, askerî okullarda eğitim aldığını ve Harp Okulu’nu bitirdiğini biliyordum.

Bu Metinden Öğrendiklerim: Atatürk’ün önce Mahalle Mektebi’nde, sonra Şemsi Efendi Mektebi’nde okuduğunu; Selanik Mülkiye Rüştiyesi’ne kısa bir süre devam ettiğini, ardından kendi isteğiyle Askerî Rüştiye’ye geçtiğini öğrendim. Daha sonra Manastır Askerî İdadisi’nde eğitim aldığını, Harp Okulu’nu teğmen olarak bitirdiğini ve Harp Akademisi’nden kurmay yüzbaşı olarak mezun olduğunu öğrendim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 109 Cevapları


Soru : Şimdi 2-3 kişilik küçük gruplar oluşturalım ve ” Vatansever” başlıklı metni okuyalım. Okurken stratejiyi kullanalım. Bu aşamada aşağıdakilere dikkat edelim.


Cevap :

Metnin Adı: Vatansever

Önceden Bildiklerim: Atatürk’ün vatan ve millet sevgisiyle tanındığını, Türk milletini çağdaş uygarlık düzeyine çıkarmayı hedeflediğini biliyordum. Ayrıca Kurtuluş Savaşı’ndaki büyük zaferlerin onun liderliği sayesinde kazanıldığını da biliyordum.

Bu Metinden Öğrendiklerim: Atatürk’ün her zorluk karşısında yılmadan mücadele etmesinin kaynağının vatanına duyduğu derin sevgi ve milletine bağlılık olduğunu öğrendim. Onun başarılarının, akılcı çözümler üretme gücünün ve azmini hiç kaybetmemesinin gerçek sevgi ve bağlılıktan ilham aldığını anladım.


Soru : Artık stratejiyi kullanmayı öğrendik. Şimdi kitabımızdaki “Atatürk ve Çiftlik” metnini okurken stratejiyi kendimiz kullanabiliriz.


Cevap : Artık ön bilgileri harekete geçirme ve kullanma stratejisini öğrendiğim için “Atatürk ve Çiftlik” metnini okurken önce Atatürk’ün tarıma verdiği önemi, çiftlikler kurarak halka örnek olduğunu hatırlayacağım. Daha sonra metni okurken bildiklerimle yeni öğrendiklerimi karşılaştıracağım. Okuma sonunda ise elde ettiğim yeni bilgileri defterime not edip günlük yaşamımda, konuşma ve yazma çalışmalarımda kullanmaya özen göstereceğim.


Soru : Atatürk Orman Çiftliği hakkında araştırma yapınız. Araştırmanızla ilgili bulduğunuz bilgi, belge ve görselleri sınıfa getiriniz.


Cevap :

Atatürk Orman Çiftliği, Mustafa Kemal Atatürk’ün modern tarımı geliştirmek ve halka örnek olmak amacıyla 1925 yılında Ankara’da kurduğu bir tarım işletmesidir. Çiftliğin kuruluş amacı, hem başkent Ankara’nın yeşil alan ihtiyacını karşılamak hem de yeni Cumhuriyet halkına çağdaş tarım tekniklerini gösterebilecek bir örnek oluşturmaktır.

Atatürk Orman Çiftliği’nde tarım, hayvancılık, süt ürünleri üretimi, bağcılık ve bahçecilik faaliyetleri yapılmıştır. Burada üretilen yoğurt, süt, tereyağı gibi ürünler kısa sürede halk arasında tanınmıştır. Çiftlik aynı zamanda hayvanat bahçesi, bira fabrikası ve rekreasyon alanlarıyla da halka açık bir yaşam merkezi hâline gelmiştir.

Atatürk, çiftliği kurarken kendi şahsi mal varlığından büyük bir kısmını bağışlamış, daha sonra ise 1937’de Atatürk Orman Çiftliği’ni devlet hazinesine devretmiştir. Bu davranışı, onun kişisel menfaatten uzak, vatan ve millet için çalıştığının en önemli göstergelerindendir.

Bugün Atatürk Orman Çiftliği, Ankara’nın en önemli tarihî ve kültürel değerlerinden biridir. Hem doğa ve tarım tarihi açısından hem de Atatürk’ün ileri görüşlülüğünü gösteren bir miras olması bakımından ayrı bir öneme sahiptir.

👉 Sınıfta araştırmanızı sunarken çiftliğin kuruluş tarihine, üretim faaliyetlerine, Atatürk’ün çiftliği devlete bağışlamasına ve günümüzdeki önemine değinebilirsiniz. İsterseniz görsel olarak çiftliğin eski ve yeni fotoğraflarını da kullanabilirsiniz.



 

Our Score

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!