Ortaokul 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı 82-83-84-85-86-87-88-89-90-91-92-93-94. Sayfa Cevapları, öğrencilerin ders kitabındaki etkinlikleri kolayca anlamasına ve doğru yanıtlar bulmasına yardımcı olur. Bununla birlikte Ortaokul 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayıncılık Cevapları, öğrenme sürecinde öğrencilere yol gösterici bir kaynak niteliği taşır.

Ayrıca 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar Metni Etkinlik Cevapları, metnin duygusal yönünü daha iyi kavramayı sağlar. Bunun yanında 5. Sınıf Türkçe (1. Kitap) Ders Kitabı MEB Yayınları Kitabı Sayfa 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 Cevapları, öğrencilerin düzenli ve verimli bir şekilde çalışmasına destek sunar.
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar Metni”
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) Sayfa 82-83-84-85-86-87-88-89-90-91-92-93-94
Soru : Millî Mücadele’de yer alan askerlerimizin vatan sevgileri, vatana karşı duydukları sorumluluk ve özgürlüğe olan inançları mektuplarına nasıl yansımıştır? Araştırmanızdan örnekler vererek düşüncelerinizi sınıfla paylaşınız.
Cevap :
Millî Mücadele yıllarında cephedeki askerlerimizin yazdıkları mektuplarda en çok dikkat çeken şey, vatan sevgileri ve özgürlük inançlarıdır. Onlar ailelerine mektup yazarken hem özlemlerini dile getirmişler hem de mücadeleden asla vazgeçmeyeceklerini vurgulamışlardır.
Örneğin bir asker annesine yazdığı mektupta:
“Kara günlerin ardından güneş doğacaktır. Bizler bu toprakları canımız pahasına koruyacağız. Sakın üzülmeyin, vatan için dökülen her damla ter ve kan kutsaldır.” demiştir.
Bir başka asker ise babasına şöyle yazmıştır:
“Bizi merak etmeyin. Buradaki tek düşüncemiz, milletimizin özgürlüğünü kazanmasıdır. Zaferi gördükten sonra evimize dönmek en büyük hayalimizdir.”
Bu örneklerden de anlaşıldığı gibi askerlerimiz, mektuplarında hem sevdiklerine moral vermiş hem de vatanı için canını vermeye hazır olduklarını göstermiştir. Böylece onların sorumluluk duygusu, bağımsızlığa olan inançları ve vatan sevgileri yazılarına yansımıştır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 85 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metnin başlık ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini aşağıya yazınız.
Cevap : Metnin başlığında “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” ifadesi yer aldığı için, içeriğin Millî Mücadele döneminde cephede bulunan bir askerin annesine yazdığı mektupları anlatacağını tahmin ettim. Görselde de asker ve mektup figürleri bulunduğundan, mektuplarda savaş yıllarındaki zorlukların, vatan sevgisinin ve aile özleminin dile getirileceğini düşündüm.
Soru : b. Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizin doğru çıkıp çıkmamasında gerekçelerinizin etkisini yazınız.
Cevap : Tahminlerim doğru çıktı. Çünkü gerçekten de metinde, Hüseyin adlı askerin annesine yazdığı mektupta hem vatan sevgisi hem de aile özlemi anlatılmıştır. Ayrıca cephede yaşanan yokluklar, askerlerin inancı ve halkın desteği de yer almıştır. Bu tahminin doğru çıkmasında, başlıktaki kelimeler ve görselin ipuçları etkili oldu.
2. ETKİNLİK
Soru : Metinden alınan aşağıdaki bölümde duraklamadan okunması gereken kelime veya kelime gruplarını örnekteki gibi belirleyiniz. Yaptığınız ayrıma dikkat ederek metni yeniden okuyunuz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle ayrımlarınızı gözden geçiriniz.
Nevreste daha bebekti bizim gözümüzde. Ama Salih ağabeyim, o birkaç günlük yolculukta koca bir adam oldu çıktı sanki. Birkaç günde on yıl büyüdü ağabeyim. Sana, bana, kardeşlerine sahip çıkma telaşı büyüttü onu Çanakkale’de kaybettiği bacağından önce. Şimdi babamızın yerinde o, içim rahat geldim bu yüzden savaşa, sen ve kız kardeşim emin ellerdesiniz.
Cevap :
Nevreste / daha bebekti / bizim gözümüzde.
Ama Salih ağabeyim / o birkaç günlük yolculukta / koca bir adam oldu çıktı sanki.
Birkaç günde / on yıl büyüdü / ağabeyim.
Sana, bana, kardeşlerine / sahip çıkma telaşı / büyüttü onu / Çanakkale’de kaybettiği bacağından önce.
Şimdi babamızın yerinde o, / içim rahat geldim bu yüzden savaşa, / sen ve kız kardeşim / emin ellerdesiniz.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
1. Okuduğunuz mektup kime ve neden yazılmıştır?
Cevap : Mektup, Hüseyin tarafından annesi Emine Ana’ya yazılmıştır. Hüseyin, hem annesinin merakını gidermek hem de cephedeki duygularını ve vatan için verdiği mücadeleyi anlatmak için yazmıştır.
2. Hüseyin hangi gerekçeyle cepheye gitme kararı almıştır?
Cevap : Hüseyin, kadınların ve çocukların vatansız kalmaması için cepheye gitme kararı almıştır. Vatanını korumak ve bağımsızlık için savaşmaya gönüllü olmuştur.
3. Hüseyin annesine geçmişiyle ilgili neleri hatırlatmıştır?
Cevap : Hüseyin, annesine Manastır’dan düşman zulmü nedeniyle göç ettiklerini, babasının mezarını ve köylerini bırakıp Selanik’e gelişlerini, küçük kardeşlerinin çocukluklarını ve ağabeyi Salih’in yolculukta birdenbire olgunlaşmasını hatırlatmıştır.
4. Mektuptaki bilgilerden hareketle komutanların kişilik özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap : Komutanlar askerlerine evlatları gibi sahip çıkan, onların hâl ve hatırlarını soran, yemeklerini birlikte yiyen, şefkatli ve fedakâr insanlardır.
5. Sizce Hüseyin nasıl biridir? Mektupta yazdıklarından ve yaşantılarından örneklerle açıklayınız.
Cevap : Hüseyin, vatansever, sorumluluk sahibi ve fedakâr bir kişidir. Annesine sürekli teselli edici sözler yazmış, kardeşlerinin güvende olduğunu söylemiş ve vatanı korumak için cesaretle savaşa katılmıştır.
6. Mektupta anlatılanlardan yola çıkarak ülkenin içinde bulunduğu durum kısaca nasıl ifade edilebilir?
Cevap : Ülke işgal altındadır, halk yokluk ve zorluklar içindedir. Ancak milletin bağımsızlığa olan inancı ve askerlerin azmi çok güçlüdür.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 86 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz.
Cevap :
• “Üst baş perişan hepsinde ama hepsinin yüreği vatan aşkıyla çarpar.” cümlesinde “ama” kelimesi düşüncenin yönünü değiştirme işleviyle kullanılmıştır.
• “Hepsinin gözleri ışıl ışıl, imanı tam. Ve her istasyonda gözü yaşlı analar, babalar, evlatlar…” cümlesinde “ve” kelimesi ekleme işleviyle kullanılmıştır.
Soru : b. Okuduğunuz metindeki cümlelerde bulunan altı çizili geçiş ve bağlantı ifadelerini aşağıda verilen işlevleriyle eşleştiriniz.
Cevap :
-
“Sizlerden ayrılalı bir aydan fazla oldu ama Basmane İstasyonu’ndaki anınız hep gözümün önünde.” → c. Zıtlık
-
“Yemek dediğimiz de ya tarhana çorbası ya mercimek.” → a. Seçenek belirtme
-
“Salih ağabeyimin hem gururlu hem buruk bakışları; senin içine akıttığın gözyaşları hiç çıkmaz aklımdan anam.” → b. Ekleme
Soru : c. Siz de metinden bu tür ifadelerin kullanıldığı cümleleri bulup işlevlerini belirterek aşağıya yazınız.
Cevap :
-
“Kış bir yandan, düşman bir yandan birlik olup kast etmişler sanki memlekete.” → c. Zıtlık
-
“Kimi elindeki testiden ayran dağıtıyor askerlere, kimi kendi pişirdiği saç ekmeğini.” → a. Seçenek belirtme
-
“Üst baş perişan hepsinde, ama hepsinin yüreği vatan aşkıyla çarpar.” → c. Zıtlık
Soru : ç. Aşağıdaki metinde altı çizili geçiş ve bağlantı ifadelerini verilen işlevlerle eşleştiriniz.
Cevap :
-
“Atatürk’ün askerî yönü; onun liderlik vasıflarını, stratejik zekâsını ön plana çıkaran en belirgin özelliklerinden biridir. (d. Vurgulama)
-
“Özellikle, I. Dünya Savaşı (e. Ekleme) ve Millî Mücadele sırasında gösterdiği üstün komutanlık becerileri, onun askerî dehasını kanıtlamıştır.”
-
“(a. Zıtlık) Ama Atatürk sadece bir savaşçı değil aynı zamanda bir barış adamıydı.”
-
“(ç. Örnekleme) Mesela yurtta ve dünyada barışın önemini her zaman dile getirmiştir.”
-
“(c. Sonuç bildirme) Sonuç olarak Atatürk’ün askerî yönü, onun (f. Sebep) hem bir komutan olarak yetkinliğini hem de barışa olan inancını yansıtmaktadır.”
Soru : d. Siz de içinde geçiş ve bağlantı ifadelerini kullandığınız üç cümle yazınız.
Cevap :
-
Dersime çok çalıştım, ama yine de heyecanlıydım.
-
Sabah kahvaltısında ya peynir yedim ya da yumurta.
-
Hepimizin ortak amacı bağımsızlıktı, çünkü vatanımızı çok seviyorduk.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 87 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki görseli inceleyiniz ve metni okuyunuz.
Cevap :
CEPHEDEN MEKTUP
Hüseyin cephede bir ağacın altında dinlenmektedir. Elinde kâğıt ve kalem, anasına mektup yazmak niyetindedir. O sırada komutanı, Hüseyin’e yaklaşır. Hüseyin, tam karşısına gelip duruncaya kadar onu fark etmez. Komutanını görür görmez ayağa fırlar ve komutanına selam verir:
— Emret komutanım!
— Hüseyin, evladım, ne yazıyorsun, şiir mi?
— …
Soru : b. Yukarıda verilen metindeki karşılıklı konuşmanın devamını bir arkadaşınızla kurgulayınız. Kurguladığınız karşılıklı konuşmayı arkadaşınızla aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıfta canlandırınız.
• Yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanmaya özen gösteriniz.
• Konuşmanızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerine yer veriniz.
• Konuşma sürecinde uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız.
• Konuşmanızda uygun zamanda söz alıp vermeye özen gösteriniz.
• Karşılıklı konuşma sürecinde anlaşılmayan noktaları açıklığa kavuşturmak için soru sormaya özen gösteriniz.
• Canlandırmanızda konuşmanıza uygun yüz ifadelerini kullanınız ve arkadaşlarınızla göz teması kurunuz.
• Size sorulan soruları uygun biçimde cevaplayınız.
Cevap :
— Hüseyin, evladım, ne yazıyorsun, şiir mi?
— Hayır komutanım, anneme mektup yazıyordum. Onu merak etmesin diye hâlimizi haber vermek istedim.
— Çok güzel düşünmüşsün. Analarımızın duası bize güç verir. Peki, onlara neler yazıyorsun?
— Vatanımızı korumak için azimle çalıştığımızı, hiç umutsuzluğa düşmediğimizi yazıyorum komutanım.
— Aferin evladım, işte asker dediğin böyle olmalı. Umudu ve cesareti hep diri tutmalısın.
— Komutanım, siz hiç ailenize mektup yazıyor musunuz?
— Elbette yazıyorum Hüseyin. Çünkü biz cephedeyken ailelerimiz sabırla bizi bekliyor. Bizim moralimiz onların da gücüdür.
— Doğru söylüyorsunuz komutanım. Bizim için dua eden eller oldukça, düşman ne kadar güçlü olursa olsun yenilecektir.
— Aynen öyle evladım. Şimdi hadi, mektubunu bitir. Sonra talime katılmayı unutma.
— Başüstüne komutanım!
Soru : c. Karşılıklı konuşmanızı yukarıdaki yönergelere uygun bir şekilde gerçekleştirdiğinizi düşünüyor musunuz?
Cevap : Evet, konuşmamda selamlaşmaya, uygun hitaplara ve geçiş ifadelerine dikkat ettim. Soru-cevaplarla anlaşılmayan noktaları açıkladım. Ayrıca uygun yerde söz alıp verdim.
Soru : ç. Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap : Güçlü yönüm, konuşmamda duygu ve saygı ifadelerine yer vermemdir. Ayrıca bağlantı sözlerini doğru kullandım. Geliştirmem gereken yönüm ise konuşurken daha yavaş ve anlaşılır olmaktır. Bir sonraki etkinlikte bu yönümü geliştirmeye çalışacağım.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 88 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki yarım bırakılmış ifadeleri inceleyiniz. Bunların bir anlam bütünlüğüne sahip olup olmadığını arkadaşlarınızla tartışınız. Bu ifadeleri anlam bütünlüğü sağlayacak şekilde bağlamdan hareketle tamamlayınız.
Cevap :
-
Milletimiz vatanını her durumda korumasını bilmiştir.
-
Türk milleti, azim ve kararlılıkla yıllar süren mücadelesini zaferle sonuçlandırmıştır.
-
Vatan sevgisi bir milletin en güçlü bağlayıcı unsurudur.
-
Bayrağımızın gökyüzünde dalgalanması bağımsız olduğumuzun en açık göstergesidir.
-
Çalışkan bireyler olarak vatanımıza borcumuzu çalışarak ve üreterek öderiz.
Soru : b. Cümleleri tamamlamak için yazdığınız kelimeler bir varlığı mı yoksa “iş, oluş, hareketi” mi karşılıyor? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap : Yazdığım kelimeler iş, oluş ve hareketi karşılamaktadır. Çünkü “bilmiştir, sonuçlandırmıştır, öderiz” gibi fiiller bir hareketi veya oluşu bildirir. “Unsurdur, göstergesidir” ifadeleri ise varlık ya da kavram değil, yine bir oluşu anlatmaktadır. Bu yüzden tamamlanan kısımlar isim değil, fiil anlamı taşır.
7. ETKİNLİK
Soru : a. Karekodu okutarak “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metni dikkatlice dinleyiniz.
Cevap : Metni karekod okutarak dinleyiniz.
Soru : b. Dinlediğiniz hikâyeden hareketle kadınların Millî Mücadele’ye ne gibi katkıları olduğunu önceki bilgilerinizden de yararlanarak söyleyiniz.
Cevap : Millî Mücadele’de kadınlar, hem cephede düşmanla mücadele etmiş hem de cephane üretimi ve bu cephanenin orduya ulaştırılmasında önemli katkılar sağlamışlardır.
Soru : c. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Dinlediğiniz metnin içeriğiyle uyumlu olan görseli işaretleyiniz.
Cevap :

Soru : ç. İşaretlediğiniz görselin dinlediğiniz metnin içeriğiyle ilişkisini nasıl kurdunuz? Açıklayınız.
Cevap : Metinde Şerife Bacı’nın hayvanlarla cephane taşımasından bahsediliyor, görselde ise cephane taşıyan kadınlar yer alıyor.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 89 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda bir metnin serim, düğüm, çözüm bölümleri verilmiştir. Bu bölümler neden bu şekilde adlandırılmıştır? Bölümleri okuyup inceleyerek fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından paragrafların karşısında bulunan soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap : Serim bölümünde, metinde yer alacak kişiler, olayın geçtiği yer ve zaman kısaca tanıtılır, yani olay okuyucunun önüne serilir. Düğüm bölümünde, olay gelişir ve merak uyandıracak noktalar ortaya çıkar, adeta bir düğüm atılır. Çözüm bölümünde ise olayın sonuca bağlanmasıyla merak giderilir, düğüm çözülür.
Soru: Serim bölümünde olayın yer, zaman, kişi ya da kişilerine ilişkin bilgiler verilmiş midir? Bu bilgiler nelerdir?
Cevap : Evet, verilmiştir. Olayın zamanı soğuk bir kış günü, mekânı Türkiye Büyük Millet Meclisi’dir. Kişiler ise öğrenciler, Ahmet ve öğretmenidir.
Soru: Düğüm bölümünde okuyucuda merak uyandıran hangi ifadeler bulunmaktadır? Söyleyiniz.
Cevap : Düğüm bölümünde, İstiklal Marşı için açılan yarışmayı kimin kazanacağı ve Mehmet Akif’in yarışmaya katılıp katılmayacağı merak uyandıran noktalardır.
Soru: Düğüm bölümünde merak uyandıran hangi konular bu bölümde çözüme kavuşmuştur? Ahmet’in paltosuna sarılmasına neden olan olay nedir?
Cevap : Yarışmayı Mehmet Akif’in kazanması ve şiirinin Millî Marş olarak kabul edilmesiyle merak giderilmiştir. Ahmet’in paltosuna sarılması ise, Mehmet Akif’in o yıllarda paltosuz dolaşmasına rağmen ödülü kabul etmediğini bilmesi ve bundan çok etkilenmesidir. Bu durum Ahmet’in içinde hem üzüntü hem de derin bir saygı duygusu uyandırmıştır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 90 Cevapları
Soru : Önce aşağıdaki paragraf örneğini inceleyelim, paragraftaki renklendirmenin neye göre yapıldığını belirlemeye çalışalım. Sonra da öyküleyici paragraf yazmayı uygulayarak öğrenelim.
Cevap : Renklendirilmiş bölümler paragraftaki kişi, yer ve zamanı belirtmektedir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 91 Cevapları
Soru: Öğretmenimiz olay, yer, zaman, şahıs/varlık kadrosunu planlarken nelere dikkat etti, planlama sırasında neler söyledi?
Cevap : Öğretmenimiz olay, yer, zaman ve kişileri planlarken bunların birbirine uyumlu olmasına dikkat etti. Hayatın akışına aykırı bir durum olmaması gerektiğini söyledi ve bizi de bu konuda uyardı.
Soru: Taslağını yazarken bu unsurları nasıl bir araya getirdi? Bu sırada nelere dikkat ettiğini söyledi?
Cevap : Taslağını yazarken bu unsurları bir araya getirip olay örgüsünü oluşturdu. Olayların mantıklı ve akıcı olması için çaba gösterdi. Ayrıca bize sağlam bir olay örgüsü kurmanın, metnin anlaşılır olması için çok önemli olduğunu söyledi.
Soru: Öğretmenimiz paragrafını gözden geçirip düzenlerken nelere odaklandı, neler söyledi ve yazısını paylaşmak üzere nasıl hazırladı?
Cevap : Öğretmenimiz yazısını gözden geçirirken yazım ve noktalama kurallarına dikkat etti. Kelimeleri doğru anlamlarıyla kullandı, mümkün oldukça Türkçe sözcükleri tercih etmenin önemini vurguladı. Yazısını paylaşırken de paragraf düzenine, boşluklara ve akışa dikkat ederek sundu.
Biz Uyguluyoruz
Soru: 4–6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Bir Anadolu kadınının cepheye kağnısıyla mermi taşımasını konu alan bir paragrafı planlayıp taslağımızı yazalım. Ardından metnimizi gözden geçirip düzenleyelim ve sınıf panosunda paylaşalım.”
Cevap : Planımız:
-
Kişiler: Asiye Ana, oğlu Mehmet, Komutan Ali Paşa, askerler
-
Yer: Uşak ve Dumlupınar
-
Zaman: Kurtuluş Savaşı yılları (1922)
-
Olay Akışı: Kurtuluş Savaşı’nda cephane sıkıntısı vardır. Asiye Ana ve oğlu Mehmet, zor kış şartlarında cephaneyi kağnılarla Dumlupınar’daki askerlere ulaştırır.
Taslak Metnimiz (Düzenlenmiş):
Yıl 1922… Savaşın ve kışın en çetin günleriydi. Mehmetçiklerin cephaneye ihtiyacı vardı. Bu görev için Uşaklı vatansever Asiye Ana ve oğlu Mehmet gönüllü oldular. O dönemde Uşak düşman işgali altındaydı. Halk gizlice cephane üretiyor ve askerlere ulaştırıyordu.
Asiye Ana ve oğlu, düşmana yakalanmamak için geceleri dağ yollarından ilerlediler. Tipiye yakalandılar, göz gözü görmüyordu. Öküzler yorgun düşünce Asiye Ana hayvanlarına seslendi: “Haydi yiğitlerim, az kaldı!” Nihayet Dumlupınar’a ulaştılar.
Askerler onları kardan bembeyaz görüp hemen çadıra aldılar. Komutan Ali Paşa, Asiye Ana’nın elini öptü. Mehmet duygulanıp gözleri doldu. Hep bir ağızdan askerler haykırdı: “Vatan size minnettar!”
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 92 Cevapları
Soru: Şimdi daha küçük, 2-3 kişilik gruplar oluşturalım ve aşağıdaki gibi bir çalışma kâğıdı tasarlayalım. “Bir öğrencinin Çanakkale şehitlerini anmak için düzenlenen törende okumak üzere şiir seçmesi”ni konu alan bir paragrafı planlayıp taslağımızı yazalım. Ardından metnimizi gözden geçirip düzenleyelim ve düzenlenmiş hâlini arkadaşlarımıza okumak üzere defterimize yazalım. Çalışmamızı yaparken aşağıdakilere dikkat edelim:
-
Önceki uygulamalardaki sırayı takip ederek (planlama, taslak yazma, gözden geçirme, paylaşma) paragrafımızı yazalım.
-
Öğretmenimiz gerekmedikçe bize müdahalede bulunmayacak, ama ihtiyaç duyarsak ondan yardım alalım.
-
Paragraf yazma sürecinde grup arkadaşlarımızla konuşup tartışalım; fakat bu kez her birimiz kendi defterimizi kullanalım.
Cevap :
Planımız
-
Kişiler: Yavuz, Ali Öğretmen, Yavuz’un annesi ve babası
-
Yer: Okul, Yavuz’un evi
-
Zaman: Mart ayı
-
Olay Akışı: Ali Öğretmen, Çanakkale Şehitlerini Anma Töreni’nde şiir okuyacak öğrenciyi seçer. Görevi Yavuz’a verir, şiiri seçme kararını da ona bırakır. Yavuz kararsız kalır ve anne babasının fikrini almak ister.
Taslak Metnimiz Yavuz’un Büyük Kararı
Zil çaldığında öğrenciler sınıftan çıkmaya hazırlanıyordu. O sırada Ali Öğretmen telaşla,
“Çocuklar bir dakika! Size önemli bir şey söyleyeceğim.” dedi. Herkes merakla ona döndü.
“18 Mart Çanakkale Şehitlerini Anma Töreni’nde şiiri sınıfımızdan bir arkadaşımız okuyacak. Bu yıl o görevi Yavuz üstlenecek.”
Yavuz hem sevinmiş hem de biraz heyecanlanmıştı. Çünkü hangi şiiri okuyacağına bir türlü karar veremiyordu. Eve gidince durumu annesi ve babasına anlattı. Annesi ona Mehmet Akif’in bir şiirini önerdi, babası ise daha kısa ama duygulu bir şiir seçmesini söyledi. Yavuz, ailesinin de yardımıyla içinden gelen şiiri seçti. Artık tören için hazırdı.
✅ Karekodu okutarak “Öyküleyici Paragraf Yazma” adlı elektronik içeriği inceleyiniz.
SIRA SENDE
Soru: Artık “öyküleyici paragraf yazma” stratejisini öğrendik. “Yazalım” etkinliğinde öğrendiğimiz bu stratejiyi uygulayalım.
Cevap : Yazarken önce plan yapmalı, sonra taslağımızı oluşturmalı, yazımızı gözden geçirip düzenlemeli ve en sonunda arkadaşlarımızla paylaşmalıyız.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 93 Cevapları
Soru : a. Aşağıda verilen çalışmaları inceleyiniz. İncelediğiniz bu çalışmalardan yola çıkarak bir hikâye planlayınız. Başlangıç olayını da içerecek şekilde en fazla birkaç paragraftan oluşan serim bölümünüzü yazınız.
9. Etkinlikteki serim bölümü örneğini ve açıklamalarını inceleyiniz.
1. Tema’da Basri Amca’nın betimlendiği “metin içi betimleme paragrafı” örneğini inceleyiniz. Önceki yazma etkinliğindeki mekân betimleme örneğini inceleyiniz.
Kişiler: Eren (11 yaşında), Eren’in arkadaşı Ferhat, köylüler, düşman askerleri, Türk gözcü askeri, Atatürk
Yer: Eren’in köyü, cephe hattı
Zaman: Sıcak bir yaz günü
Olaylar: Eren’in uyandığında Türk askerinin köylerinden geçmekte olduğunu görmesi, köylülerin askerlerimizin su ve yiyecek ihtiyacından bahsetmesi, Eren’in de cepheye su götürmek ve Atatürk’ü görmek istemesi, arkadaşı Ferhat’ı ikna edip yola koyulması, yolda konuşmaya dalıp düşman mevzilerine oldukça yaklaşmaları, yakalanma riski yaşamaları, her şeyin bittiğini düşünürken Türk gözcü askerleri tarafından fark edilip kurtarılmaları, Mustafa Kemal Atatürk’ün yanına götürülmeleri
Cevap :
Serim Bölümü
Sıcak bir yaz sabahıydı. Eren uyanır uyanmaz köyün içinden geçen kalabalığı fark etti. Türk askerleri köyden cepheye doğru ilerliyordu. Ellerinde tüfekleri, yüzlerinde kararlılıklarıyla yürüyen askerleri gören Eren’in içi kıpır kıpır oldu.
Köylüler, askerlerin su ve yiyecek ihtiyacından söz ediyorlardı. Kadınlar ekmek pişiriyor, çocuklar su taşımaya yardım ediyordu. Eren de boş durmak istemedi. O an, cepheye su götürmeye ve belki de Mustafa Kemal Atatürk’ü görmeye karar verdi.
Heyecanla en yakın arkadaşı Ferhat’ın yanına koştu. “Ferhat, askerlerimize yardım edelim, cepheye su götürelim.” dedi. Ferhat önce tereddüt etti ama Eren’in kararlı bakışları onu ikna etti. İki arkadaş, ellerinde küçük su testileriyle köyden çıkıp cephe yoluna doğru yürümeye başladılar.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı (1. Kitap) MEB Yayınları Sayfa 94 Cevapları
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. Altı çizili kelimeleri isim ya da fiil olarak sınıflandırıp ilgili kutulara yazınız.
Cevap :
İsimler:
-
ağabey, çocuk
-
ana, kadın
-
düşman, uşak, göz
Fiiller:
-
çıkmak, ağlamak, gelmek
-
üzülmek, kalmak, dolmak
-
gitmek, bilmek, sürmek
Soru : b. Fiiller kutusuna yazdığınız kelimeleri inceleyerek bu kelimelerin ortak özelliklerinin neler olduğunu düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Bu kelimeler bir iş, oluş, hareket bildirir ve cümledeki ana yargıyı oluşturur.
Soru : Atatürk’ün eğitime verdiği önemle ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sürecinizde aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap :
Atatürk’ün Eğitime Verdiği Önem
Atatürk, eğitimi milletin bağımsızlığı ve geleceği için en önemli unsur olarak görmüştür. Ona göre bir milletin ilerleyebilmesi için önce okuma yazma oranının yükselmesi, bilim ve sanat alanında gelişmesi gerekiyordu. Bu nedenle birçok eğitim reformu yapmıştır.
Araştırma Kaynaklarım:
-
Atatürk’ün kendi sözleri (Nutuk, söylev ve demeçler)
-
MEB’in hazırladığı tarih ve Türkçe ders kitapları
-
Güvenilir internet sitelerindeki makaleler ve yazılar
Araştırmada Kullandığım Bilgiler:
-
1928’de Harf İnkılabı yaparak okuma yazmayı kolaylaştırdı.
-
Millet Mekteplerini kurarak halkın kısa sürede okuma yazma öğrenmesini sağladı.
-
Üniversite reformu ile bilimsel çalışmalara önem verdi.
-
“Hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir.” sözüyle eğitimin yol gösterici olduğunu vurguladı.
Değerlendirme:
-
Seçtiğim kaynakların olumlu yönü, güvenilir ve anlaşılır bilgiler vermesiydi. Özellikle ders kitapları bilgileri sade ve açık sundu.
-
Olumsuz yönü ise bazı kaynakların fazla ayrıntılı olması ve yaş düzeyime uygun olmamasıdır. Bu durum araştırma sürecini biraz zorlaştırdı.
-
Bir sonraki araştırmamda yaş seviyeme daha uygun, sade kaynakları tercih ederek çalışmamı daha kolay ve hızlı yapabilirim.