4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 134-135-136-137-138 Cevapları Ada Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sadece Millî Şair Mi? (Dinleme Metni) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 134, 135, 136, 137, 138


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 134-135-136-137-138. Sayfa Cevapları öğrencilerin dinleme, anlama ve yorum yapma becerilerini geliştirmek için hazırlanmış etkinlikleri kapsamaktadır. Bu bölümde verilen çalışmalar, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları içerisinde önemli bir yere sahiptir. Öğrenciler, sorulara verdikleri yanıtlarla hem metni daha iyi kavrar hem de yazılı anlatım yeteneklerini pekiştirir.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 134-135-136-137-138 Cevapları Ada Yayıncılık”

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : Sadece Millî Şair Mi? (Dinleme Metni) Metni Etkinlik Cevapları öğrencilerin millî değerleri ve edebiyatımızın önemli şahsiyetlerini daha yakından tanımalarına katkı sunar. Bu etkinlikler, öğrencilerin hem kültürel hem de düşünsel gelişimine destek olur. Tüm içerikler 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 134, 135, 136, 137, 138 Cevapları doğrultusunda hazırlanmış ve öğrencilere derslerde yol gösterici nitelikte sunulmuştur.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sadece Millî Şair Mi? (Dinleme Metni) Metni”


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 134-135-136-137-138


1. Mehmet Âkif Ersoy kimdir? 


Cevap : Mehmet Âkif Ersoy, 1873 yılında İstanbul’da doğmuş, Türk milletinin millî şairi olarak tanınan önemli bir edebiyatçıdır. Aynı zamanda veteriner, öğretmen, vaiz ve milletvekilliği yapmıştır. En büyük eseri, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini anlatan İstiklâl Marşıdır. Safahat adlı şiir kitabıyla da edebiyatımıza değerli katkılar sunmuştur.


2. İstiklâl Marşımızı ezbere bilmek neden önemlidir? Bu konudaki düşüncelerinizi açıklayınız.


Cevap : İstiklâl Marşı, milletimizin bağımsızlık sembolüdür. Onu ezbere bilmek, tarihimize ve şehitlerimize olan saygımızın göstergesidir. Marşımızı söylediğimizde hem vatan sevgimizi hem de birlik ve beraberliğimizi ortaya koyarız. Ayrıca İstiklâl Marşı’nı bilmek, millî kimliğimizi korumak ve gelecek nesillere aktarmak açısından çok önemlidir.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 135 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Metni dinlerken önemli bulduğunuz bilgileri aşağıya yazınız.


Cevap : Mehmet Âkif’in eşyalarının sergilendiği özel bir odası vardır. İstiklâl Marşı’nı Ankara’da kaleme almıştır. Yarışmaya yalnızca ödül almamak şartıyla katılmıştır. Marş, 12 Mart 1921’de kabul edilmiştir. “O benim değil, milletimindir.” diyerek marşın millete ait olduğunu vurgulamıştır.

Ayrıca “Allah bu millete bir daha İstiklâl Marşı yazdırmasın.” sözüyle milletin bir daha böyle zorluklarla karşılaşmamasını dilemiştir. 1925-1936 yılları arasında Mısır’da yaşamış, Safahat adlı tek eserini kaleme almıştır.


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyiniz. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ederek yazınız. Ardından tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanarak yazınız.


Cevap :

Kelimeler – Tahminim – Cümleler

  • Safahat – Tahminim: Mehmet Âkif’in kitabının adı, hayat evreleri anlamına geliyor.
    Cümle: Türk edebiyatında Safahat önemli bir eser kabul edilir.

  • Kördüğüm – Tahminim: Çözülemeyen sıkı düğüm.
    Cümle: Halat öyle bir kördüğüm olmuştu ki açmak çok zor oldu.

  • Darphane – Tahminim: Paranın basıldığı yer.
    Cümle: Osmanlı döneminde çeşitli şehirlerde darphaneler bulunuyordu.

  • Sikke – Tahminim: Tarihî ve değerli para.
    Cümle: Müzedeki altın sikkeler büyük ilgi çekiyordu.


3. ETKİNLİK 


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :

Metnin konusu: Mehmet Âkif Ersoy’un hayatı, eserleri ve İstiklâl Marşı’nı yazış süreci.

Metnin ana fikri: Mehmet Âkif, milletini çok seven, bağımsızlık mücadelesine gönülden inanan ve eserleriyle halkına ışık tutan bir şairdir.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 136 Cevapları


4. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Metinde Mehmet Âkif Ersoy’un hangi özelliklerinden bahsedilmektedir?


Cevap : Onun güçlü şairliği, milletine olan sevgisi, dürüstlüğü ve sağlam inancı üzerinde durulmuştur.


2. Mehmet Âkif Ersoy, iyi bir şair olmasının dışında başka hangi özellikleri taşımaktadır?


Cevap : O, aynı zamanda başarılı bir öğretmen, mücadeleden vazgeçmeyen kararlı bir insan ve vatanına yürekten bağlı bir kişidir.


3. Mehmet Âkif Ersoy, hangi ünlü güreşcimizin huzurunda güreşmiştir?


Cevap : Türk güreşinin efsane ismi Koca Yusuf’un huzurunda güreşmiştir.


4. Dinlediğiniz metinden hareketle Mehmet Âkif Ersoy için neler diyebilirsiniz?


Cevap : Mehmet Âkif, milletini candan seven, inançlı, vatanperver ve örnek bir şahsiyettir. Onun hayatı bizlere ilham veren bir örnektir.


5. ETKİNLİK 


Soru : Dinlediğiniz metinde Mehmet Âkif Ersoy’la ilgili verilen bilgileri yeterli buldunuz mu? Siz olsaydınız bu metinde başka ne gibi bilgiler sunardınız? Yazınız.


Cevap : Metindeki bilgiler değerliydi fakat ben olsaydım Mehmet Âkif’in çocukluk günlerine ve ailesine de yer verirdim. Ayrıca onun dürüstlüğünü, yardımseverliğini ve insanlara karşı merhametini gösteren hatıralardan söz ederdim. Böylece onun kişiliğini daha yakından tanımak mümkün olurdu.


6. ETKİNLİK 


Soru : Mehmet Âkif Ersoy spora önem veriyordu. Bu bilgiden hareketle Mehmet Âkif Ersoy aşağıdaki sporlardan hangilerini yapmış olabilir? Söyleyiniz. Bu sporlardan ata sporumuz olanları işaretleyiniz.


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 134-135-136-137-138 Cevapları”

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 137 Cevapları


7. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Cümlelerdeki “de” ve “ki” nin neden ayrı yazıldığını söyleyiniz. Bağlaçlarla ilgili verilen bilgileri okuyunuz.


“Mehmet Âkif Ersoy’u da okumalısın.”
“Çok sayıda kitap oku ki zihnin daha iyi çalışsın.”

Cümle içinde aynı görevde olan ya da anlamca birbiriyle ilgisi bulunan kelimeleri, kelime gruplarını, anlam bakımından birbiri ile ilgili cümleleri bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Bağlaçlar tek başına anlamı olmayan ama cümlede bir görevi olan sözcüklerdir. Cümleden çıkarıldıklarında cümlenin anlamında bozulma olmaz ve kendinden önceki ve sonraki kelimelerden ayrı yazılırlar. Dilimizde yaygın olarak kullanılan bazı bağlaçlar şunlardır: ama, fakat, ancak, yalnız, oysa, ve, ile, ki, de, çünkü


Soru : Defterinize “de” ve “ki” bağlaçlarının içinde geçtiği üç cümle yazınız.


Cevap :

  • Ben de seninle gelmek istiyorum.
  • Kitapları getirdi, defteri de masanın üstüne koydu.
  • O da bu oyunu çok seviyor.
  • Sınav kolaydı, öğretmen de soruları güzel hazırlamıştı.
  • Çocuklar bahçeye çıktı, öğretmenleri de peşlerinden gitti.
  • Biliyorum ki sen bu işi başaracaksın.
  • Öğretmenimiz söyledi ki yarın geziye çıkacağız.
  • Anladım ki düzenli çalışınca başarı geliyor.
  • Duydum ki yeni bir park açılmış.
  • Görüyorum ki herkes bu etkinliğe çok hevesli.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 138 Cevapları


8. ETKİNLİK 


Soru : Mehmet Âkif Ersoy’un “Allah bir daha bu millete İstiklâl Marşı yazdırmasın.” sözünü açıklayan bir yazı yazınız. Yazınızın ardından kendinizi aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.


Cevap :

Mehmet Âkif Ersoy’un “Allah bir daha bu millete İstiklâl Marşı yazdırmasın.” sözü, milletimizin yaşadığı büyük zorlukları ve acıları anlatır. İstiklâl Marşı, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi sırasında yazılmıştır.

O günlerde halkımız yokluk içinde vatanını korumak için canını feda etmiştir. Mehmet Âkif bu sözle, milletimizin bir daha aynı acıları yaşamamasını dilemiştir.

Çünkü İstiklâl Marşı, sadece bir şiir değil, bir milletin özgürlüğe duyduğu özlemin ve kahramanca mücadelesinin sembolüdür. Bu yüzden Mehmet Âkif, milletimizin bir daha böyle zor şartlara düşmemesini, barış ve özgürlük içinde yaşamasını istemiştir.


Öz Değerlendirme:

  • Yazımda konuyu anladım mı? ✅
  • Düşüncelerimi açık ve anlaşılır biçimde yazdım mı? ✅
  • Noktalama işaretlerini doğru kullandım mı? ✅
  • Yazım kurallarına dikkat ettim mi? ✅
  • Kendimi ifade ederken duygu ve düşüncelerimi yansıtabildim mi? ✅

9. ETKİNLİK 


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından İstiklâl Marşımızın tamamını sınıfça okuyunuz. İstiklâl Marşı’nı okurken hissettiğiniz duygular üzerine arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşurken konuşma kurallarına uygun hareket ediniz.


Cevap :

Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,

“Sonraki Derse Hazırlık” bölümünde yaptığım araştırmalarda, İstiklâl Marşımızın Kurtuluş Savaşı yıllarında, milletimizin en zor günlerinde yazıldığını öğrendim. Mehmet Âkif Ersoy, bu marşı para ödülü için değil, milletine armağan etmek için kaleme almıştır. Marşımız, milletimizin bağımsızlık mücadelesini, vatan sevgisini ve inancını en güçlü şekilde anlatır.

İstiklâl Marşı’nı hep birlikte okuduğumuzda içimde büyük bir gurur ve coşku hissettim. Çünkü o marş, bize atalarımızın ne kadar fedakârlık yaptığını ve vatanı için canını ortaya koyduğunu hatırlatıyor. Aynı zamanda bize özgürlüğün ne kadar kıymetli olduğunu da anlatıyor.

Bence İstiklâl Marşı’nı her okuduğumuzda aynı duyguyu hissetmeli ve milletimize olan sevgimizi daima canlı tutmalıyız.

Teşekkür ederim.



 

4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 129-130-131-132-133 Cevapları Ada Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Bayram Sabahı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 129, 130, 131, 132, 133


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 129-130-131-132-133. Sayfa Cevapları öğrencilerin metinleri anlayıp yorumlama becerilerini geliştirmeleri için hazırlanmış çalışmalardır. Bu etkinlikler, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları kapsamında ele alınarak öğrencilere rehberlik etmektedir. Kitapta yer alan sorular ve etkinlikler, öğrencilerin hem düşünme hem de yazma becerilerini desteklerken aynı zamanda onların derse aktif katılımını da sağlar.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 129-130-131-132-133 Cevapları Ada Yayıncılık”

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : Bayram Sabahı Metni Etkinlik Cevapları çocukların millî kültürümüzün önemli bir parçası olan bayramları tanımalarına ve bu özel günlerin anlamını kavramalarına yardımcı olur. Hazırlanan çalışmalar, öğrencilerin konuya daha bilinçli yaklaşmalarını sağlarken aynı zamanda aile ve toplum değerlerini benimsemelerine katkıda bulunur. Tüm bu etkinlikler 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 129, 130, 131, 132, 133 Cevapları doğrultusunda düzenlenmiş ve öğrencilere öğrenme sürecinde yol gösterici olmuştur.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayram Sabahı Metni”


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 129-130-131-132-133


1. Millî bayramlarımızın adlarını söyleyiniz. 


Cevap :

  • 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı

  • 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı

  • 30 Ağustos Zafer Bayramı

  • 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı


2. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’na nasıl hazırlanıyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap : 23 Nisan’a hazırlanırken okulumuzda şiirler ezberliyoruz, şarkılar ve marşlar söylüyoruz. Ayrıca öğretmenlerimizle birlikte çeşitli gösteriler ve oyunlar hazırlıyoruz. Sınıflarımızı bayraklar ve Atatürk posterleriyle süslüyoruz. Bayram günü geldiğinde ise hep birlikte coşkuyla kutluyoruz.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 130 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıda metinden alınan bazı kelimelerin harfleri karıştırılarak verilmiştir. Harfleri doğru sıraya koyarak kelimeleri bulunuz. Metinden hareketle kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimeleri anlamlarının bulunduğu kutucuklara yazınız. Bu kelimelerden beşini birer cümlede kullanınız.


Cevap :

  1. Marş → Ritmi, yürüyen bir kimsenin veya topluluğun adımlarını hatırlatan müzik parçası.
  2. İnlemek / Çığlık → Acı, üzüntü belirten kesik sesler çıkarmak.
  3. Gür → Bol ve güçlü olarak çıkan veya fışkıran.
  4. Dağ → Yer kabuğunun çıkıntılı, yüksek, eğimli yamaçlarıyla çevresine hâkim ve oldukça geniş bir alana yayılan bölümü.
  5. Haykırmak → Duygu ve düşünceleri güçlü bir tepki ile dışarı vurmak.
  6. Işık → Cisimleri görmeyi, renkleri ayırt etmeyi sağlayan fiziksel enerji.
  7. Ilık → Soğukla sıcak arası, ne soğuk ne sıcak.
  8. Meydan → Düz, açık ve geniş yer, alan, saha.

Kelimelerle ilgili Cümleler 

  1. Marş: Tören alanında hep birlikte İstiklal Marşı söylendi.
  2. Çığlık: Karanlıkta aniden çıkan ses çocuğun korkudan çığlık atmasına neden oldu.
  3. Gür: Bahçedeki çeşmeden gür sular akıyordu.
  4. Dağ: Zirvesi karlı dağ çok görkemli görünüyordu.
  5. Haykırmak: Takım gol atınca seyirciler sevinçle haykırdı.
  6. Işık: Odanın perdeleri açılınca içeriye güneşin ışığı doldu.
  7. Ilık: Yaz akşamları ılık bir rüzgâr eser.
  8. Meydan: Bayramda insanlar şehrin büyük meydanında toplandı.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 131 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Ayşe sabah kaçta uyanıyor?


Cevap : Saat beşte uyanıyor.


2. Ayşe uyandıktan sonra ne yapıyor?


Cevap : Yatağından fırlıyor, giyiniyor ve hazırlanıyor.


3. Çocuklar nereye, niçin koşuyorlar?


Cevap : Çocuklar meydana koşuyorlar, çünkü 23 Nisan’ı kutlayacaklar.


4. Dağlar nasıl inliyor?


Cevap : Çocukların şiir, şarkı ve marşlarla çıkardıkları gür seslerle inliyor.


5. Çocukların seslerini kimler dinliyor?


Cevap : Bütün dünya dinliyor.


3. ETKİNLİK 


Soru : Metnin konusunu ve ana duygusunu yazınız.


Cevap :

Metnin konusu: 23 Nisan sabahı çocukların bayram coşkusu.

Metnin ana duygusu: Ulusal bayramlarda yaşanan mutluluk, sevinç ve coşku.


4. ETKİNLİK 


Soru : Şiire iki yeni başlık ile bu başlıkları neden belirlediğinizi yazınız.


Cevap :

Birinci başlığım: 23 Nisan Coşkusu
Seçme nedenim: Şiirde çocukların 23 Nisan’ı ne kadar sevinçle kutladıkları anlatılıyor.

İkinci başlığım: Çocukların Bayramı
Seçme nedenim: Şiirin kahramanları çocuklar ve onların bayram heyecanı ön planda.


5. ETKİNLİK 


Soru : Şiirin en beğendiğiniz bölümünü nedenleriyle yazınız.


Cevap :

Şiirin en beğendiğim bölümü:
“Şiir, şarkı, marşlarla
Dağlar, taşlar inliyor!
Onların gür sesini
Bütün dünya dinliyor.”

Neden: Çünkü bu dizelerde çocukların coşkusu en güzel şekilde anlatılıyor ve bayram sevincinin tüm dünyaya yayıldığı vurgulanıyor.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 132 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Şiirden alınan aşağıdaki dörtlüğü okuyunuz. Dörtlükte bulunan altı çizili kelimeye dikkat ediniz. Sizce altı çizili kelime neden bu şekilde yazılmış olabilir? Bu tür kelimelerle daha önce karşılaştınız mı? Söyleyiniz.

Ayşe, hep gülümsüyor
Bakışı tatlı, ılık,
Yemyeşil gözlerinde
Mutluluk ışık ışık


Cevap

Dörtlükte altı çizili “yemyeşil” kelimesi pekiştirme yapmak için bu şekilde yazılmıştır. “Yeşil” kelimesine “yem-” pekiştirme hecesi eklenerek rengin çok daha canlı, güçlü ve dikkat çekici olduğu anlatılmak istenmiştir.

Bu tür kelimelere pekiştirilmiş sıfatlar denir. Daha önce “bembeyaz, sapsarı, kapkara, masmavi” gibi örneklerle de karşılaşmıştım. Bu kelimeler, anlatımı güçlendirmek ve duyguyu daha etkili aktarmak için kullanılır.


Soru : Edindiğiniz bilgilerden faydalanarak aşağıda verilen kelimeleri pekiştirerek yazınız. Kelimelerden beş tanesinin pekiştirilmiş hâllerini cümle içinde kullanınız.


Cevap :

Kelimeler ve Pekiştirilmiş Hâlleri

  • yeşil → yemyeşil
  • yalnız → yapayalnız
  • sivri → sipsivri
  • çevre → çepçevre
  • kuru → kupkuru
  • tıp → tıptıp
  • sıkı → sapsıkı
  • karışık → karmakarışık

Cümlelerim

  • Bahçedeki ağaçların yaprakları yemyeşil olmuştu.
  • Odanın ortasında yapayalnız kaldı.
  • Çocuğun kalemi sipsivri olduğu için kolayca yazıyordu.
  • Ev, yüksek duvarlarla çepçevre çevrilmişti.
  • Yaz sıcağında toprak kupkuru hale gelmişti.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 133 Cevapları


7. ETKİNLİK 


Soru : 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’yla ilgili aşağıda verilen görseli inceleyerek haberi okuyunuz.


Coşku Dolu 23 Nisan

Büyük Önder Atatürk’ün dünya çocuklarına armağan ettiği Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlu olsun. Başkent’in dört bir yanında düzenlenecek etkinliklerle Ankaralı çocuklar 23 Nisan coşkusunu yaşayacak. Çocuklar Ata’yı ziyaret edecek, Anıtkabir çocuk sesleriyle şenlenecek.


Soru : Millî bayramların millî değerlere katkıları hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanarak konuşma kurallarına uyunuz.


Cevap :

Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,

Millî bayramlarımız millet olarak bizleri bir araya getiren, birlik ve beraberliğimizi güçlendiren en önemli günlerimizdir. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, bize Atatürk’ün çocuklara verdiği değeri hatırlatır. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, bağımsızlığımızın ve özgürlüğümüzün simgesidir. 30 Ağustos Zafer Bayramı ise milletimizin kahramanlığını gösterir.

Bu bayramlar sayesinde tarihimize sahip çıkar, geçmişimizi unutmadan geleceğe güvenle bakarız. Aynı zamanda millî değerlerimizi yaşatır, vatan sevgimizi pekiştiririz. Bayramlarda hep birlikte coşku içinde kutlama yapmak, bizlere ortak bir kimlik ve güçlü bir dayanışma duygusu kazandırır.

Teşekkür ederim.


8. ETKİNLİK 


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayarak sınıfa getirdiğiniz şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından siz de millî bayramlardan biriyle ilgili kısa bir şiir yazınız. Şiirinizde pekiştirmeli sözcükleri de kullanınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız.


Cevap :

Cumhuriyet Işığı

Yemyeşil bayraklarla süslendi meydan,
Kupkuru dallara can verdi bir an.
Sapsarı ışıklar doğarken ufuk,
Cumhuriyetimizle gururlu çocuk.

Gür gür sesimizle haykırırız biz,
Tertemiz yürekle sahip çıkarız.
Bembeyaz sayfada yazılı tarih,
Atamızın yolu sonsuza gidiş.


SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


1. İstiklâl Marşı’mızın hangi şartlar altında yazıldığını araştırınız. Araştırma sonucunda ulaştığınız bilgilerin özetini yazarak sınıfa getiriniz.


Cevap :

İstiklâl Marşı’mız, Kurtuluş Savaşı yıllarında milletimizin bağımsızlık mücadelesi sürerken yazılmıştır. O dönemde Türk milleti yokluk ve zorluklar içinde düşmana karşı direnmekteydi. Meclis, millî duyguları coşturacak bir marş yazılması için yarışma açtı. Bu yarışmaya Mehmet Âkif Ersoy da katıldı. Mehmet Âkif, para ödülünü kabul etmedi ve marşı sadece milletine armağan etmek için yazdı.

İstiklâl Marşı, 12 Mart 1921’de Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edildi. Marş, Türk milletinin bağımsızlık azmini, vatan sevgisini ve inancını en güçlü şekilde yansıtmaktadır.


2. İstiklâl Marşı’mızın tamamını ezberleme çalışması yapınız. Ezberleme yaparken istekli olmanız gerektiğini unutmayınız.


Cevap : Bu kısmı sizin yapmanız gerekmektedir. 



 

4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121-125-126-127-128 Cevapları Ada Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Gümüşhane Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 121-122-123-124-125-126-127-128. Sayfa Cevapları öğrencilerin hem okuma hem de anlama becerilerini geliştirmek için hazırlanmış etkinlikleri kapsamaktadır. Bu cevaplar, öğrencilere derslerde yön gösterici nitelikte olup, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları kapsamında sunulmaktadır. Kitap içerisinde verilen sorular ve yönergeler, öğrencilerin metinleri dikkatle incelemesini, çıkarımlarda bulunmasını ve yazılı ifade becerisini geliştirmesini hedefler.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121-125-126-127-128 Cevapları Ada Yayıncılık”

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : Gümüşhane Metni Etkinlik Cevapları öğrencilerin kültürel değerlerimizi daha yakından tanımalarını sağlar. Bu etkinlikler, öğrencilere hem tarihî hem de kültürel birikim kazandırırken, aynı zamanda düşünme ve yorumlama becerisini pekiştirir. Tüm çalışmalar 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 Cevapları doğrultusunda hazırlanmış olup, öğrencilerin derslerde daha başarılı olmalarına katkı sunar.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Gümüşhane Metni”


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 121-125-126-127-128


1. Karadeniz’deki illerden hangilerini gördünüz? Gördüyseniz burada yaşadıklarınızı anlatınız. Görmediyseniz, nereleri görmek isteyeceğinizi nedenleriyle açıklayınız. 


Cevap : Karadeniz’deki illerden hiç görmedim ama en çok Trabzon ve Rize’yi görmek isterim. Çünkü bu iller yemyeşil doğası, yaylaları ve temiz havasıyla ünlüdür. Özellikle Uzungöl ve Ayder Yaylası’nı görmeyi çok isterim. Ayrıca Karadeniz mutfağı da çok meşhurdur. Kuymak ve hamsi yemeklerini yerinde tatmak isterim.


2. Ailenizle birlikte gezip gördüğünüz yerlerden en çok hoşunuza gideni anlatınız. 


Cevap : Ailemle birlikte gezdiğim yerlerden en çok Anıtkabir hoşuma gitti. Çünkü burası hem görkemli hem de çok anlamlı bir yerdir. Atatürk’ün anıt mezarını görmek beni çok duygulandırdı. Müze kısmında Atatürk’ün hayatı ve Kurtuluş Savaşı ile ilgili bilgiler vardı. Hem tarih öğrendim hem de gurur duydum.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 125 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Metinde yer alan aşağıdaki kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimeleri bulmacada bularak işaretledikten sonra, altta yer alan anlamlarının başındaki noktalı yerlere yazınız. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazınız.


Cevap :

  • Restore → Eski ve değerli bir yapıyı onarıp eski durumuna getirmek.

  • Kesim → Sınırlanmış, ayrılmış şey.

  • Konak → Büyük ve gösterişli ev.

  • Dikit → Mağaralarda tavandan damlayan kireçli suların katılaşmasıyla tabandan yukarıya doğru oluşan kalker birikintisi.

  • Sarkıt → Mağaraların tavanında aşağıya doğru oluşan, genellikle koni biçiminde kalker birikintisi.

  • Kent → Nüfusunun çoğu ticaret, sanayi, hizmet veya yönetimle ilgili işlerle uğraşan, genellikle tarımsal etkinliklerin olmadığı yerleşim alanı, şehir, site.

  • Han → Yol üzerinde veya kasabalarda yolcuların konaklamalarına yarayan yapı.

  • Göze → Su kaynağı.

  • Sikke → Madenî para.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 126 Cevapları


2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Gümüşhane, Karadeniz Bölgesi’nin neresinde yer almaktadır?


Cevap : Karadeniz Bölgesi’nin Doğu Karadeniz Bölümü’nün iç kesimlerinde yer almaktadır.


2. Gümüşhane’nin iklimi nasıldır?


Cevap : Genel olarak Karadeniz iklimi etkisi altındadır. Ancak bazı kesimlerinde Doğu Karadeniz, bazı kesimlerinde ise Doğu Anadolu iklimine benzer özellikler görülür.


3. Gümüşhane’nin ilk yerleşim yeri neresidir?


Cevap : Eski Gümüşhane Süleymaniye Mahallesi’dir.


4. Tomara Şelalesi’ni diğer şelalelerden farklı yapan özellik nedir?


Cevap : Suyunun çok sayıda noktadan kaynaklanıyor olmasıdır. Bu nedenle “Kırk Gözeler” olarak da bilinir.


5. Gümüşhane’de kış sporları nerede yapılmaktadır?


Cevap : Torul ilçesindeki Zigana Kış Sporları Turizm Merkezi’nde yapılmaktadır.


6. Kadırga Açık Cami’nin özellikleri nelerdir?


Cevap : Dünyada tek olan açık hava camisidir. Osmanlı döneminde yapılmıştır. Yüzyıllardır insanlar burada açık havada ibadet etmektedir. İki minaresi vardır ve bu minareler yaklaşık on beş yıl önce yapılmıştır.


7. Gümüşhane hakkında yeterli bilgiye sahip olduğunuzu düşünüyor musunuz? Neden?


Cevap : Evet, çünkü metinde Gümüşhane’nin tarihi, doğal güzellikleri, iklimi, önemli yapıları ve kültürel özellikleri hakkında detaylı bilgiler verilmiştir.


3. ETKİNLİK 


Soru : “Gümüşhane” metni tür olarak nasıl bir metindir? Nedenleriyle birlikte yazınız.


Cevap : “Gümüşhane” metni tanıtıcı (bilgilendirici) bir metindir. Çünkü Gümüşhane’nin tarihi, doğal güzellikleri, önemli yapıları ve kültürel değerleri hakkında bilgi vermektedir. Amaç okuyucuyu bilgilendirmek ve kenti tanıtmaktır.


4. ETKİNLİK 


Soru : Metne iki farklı başlık öneriniz. Başlıkları ve bu başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.


Cevap :

Birinci başlığım: Gümüşhane’nin Tarihi ve Doğal Güzellikleri

Seçme nedenim: Metin hem Gümüşhane’nin tarihinden hem de doğal güzelliklerinden bahsetmektedir. Bu başlık metnin içeriğini yansıtır.

İkinci başlığım: Doğu Karadeniz’in Saklı Cenneti Gümüşhane

Seçme nedenim: Gümüşhane’nin hem tarihi hem doğal yönüyle değerli bir şehir olduğunu vurgulamak için bu başlığı seçtim.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 127 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıda verilen sayılardan birini harflerle yazarak cümle içinde kullanınız.


Cevap : 2.558 → iki bin beş yüz elli sekiz
Cümle: Okul kütüphanesinde iki bin beş yüz elli sekiz kitap bulunmaktadır.


Soru : Aşağıda verilen sayılardan birine ekler getirerek cümle içinde kullanınız.


Cevap : 478 → 478’den
Cümle: Sınıf listesinde öğrencilerin numaraları 478’den başlayarak devam ediyor.


Soru : İçinde sıra sayılarının geçtiği bir cümle yazınız.


Cevap :

  • Bugün ödevimi birinci dersin sonunda teslim ettim.

  • Kitap okuma yarışmasında ikinci oldum.

  • Annem, tatlıyı yapmak için malzemeleri üçüncü dolaptan aldı.

  • Babam bu yıl iş yerinde dördüncü kez ödül aldı.

  • Filmde en çok beşinci sahneyi beğendim.

  • Takımımız ligde altıncı sıraya yükseldi.

  • Öğretmenim beni listede yedinci sırada okudu.

  • Bugün ödevini yapan sadece sekizinci öğrenci bendim.

  • Yarışmada dokuzuncu sırada koşuya başladım.

  • Kitabın onuncu bölümünde çok güzel bir olay vardı.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 128 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgiler doğrultusunda kültürümüzün geleceğe nasıl aktarılacağı hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,

Bugün sizlere kültürümüzün geleceğe nasıl aktarılacağı konusunda düşüncelerimi paylaşmak istiyorum.

Kültür, bir milletin kimliğini ve geçmişini yansıtan en önemli değerdir. Bu nedenle kültürümüzü gelecek nesillere aktarmak için öncelikle dilimizi korumalıyız. Türkçemizi doğru ve güzel kullanmak, atasözlerimizi ve deyimlerimizi yaşatmak çok önemlidir.

Kısacası kültürümüzü korumak, geleceğe taşımak hepimizin görevidir. Eğer biz sahip çıkarsak, gelecek nesiller de sahip çıkacaktır.

Teşekkür ederim.


7. ETKİNLİK 


Soru : Aşağıdaki bilgileri okuyunuz.


MEKTUP NASIL YAZILIR?
• Mektup yazarken tercihiniz her zaman boş bir beyaz kâğıt olmalıdır. Çizgili, kareli kâğıtları mümkün olduğu kadar az tercih ediniz.
• Kâğıdın bir yüzünü kullanmaya özen gösteriniz, arka sayfaya geçmektense yeni bir kâğıttan devam ediniz.
• Tükenmez ya da dolma kalem kullanınız.
• Mektubunuzu tamamladıktan sonra imza atabilirsiniz.
• Mektup zarfı üzerinde yer alan kısımlarda sol üst köşeye gönderenin adı, soyadı ve altına adresi yazılır.
• Mektup zarfının sağ üst köşesine ise almış olduğumuz pulu yapıştırmanız gerekir.
• Mektup zarfının sağ alt köşesine ise alıcının adı, soyadı ve adres bilgileri yazılmalıdır.


Soru : Yabancı bir ülkede yaşayan hayalî bir arkadaşınıza yaşadığınız yerdeki tarihî eserleri, doğal güzellikleri, gelenek ve göreneklerinizi anlatacağınız bir mektup yazınız.


Cevap :

Sevgili Arkadaşım,

Sana yaşadığım yerden kısaca bahsetmek istiyorum. Burada tarihî camiler, köprüler ve kaleler var. Ayrıca yaylalarımız, ormanlarımız ve berrak sularımızla doğası çok güzeldir.

Bayramlarda büyüklerimizi ziyaret ederiz, düğünlerimiz ise davul ve zurnayla çok eğlenceli geçer. Misafirperverlik bizim en önemli geleneklerimizden biridir.

Bir gün buraya gelirsen, sana tüm bu güzellikleri gezdirmeyi çok isterim.

Sevgiyle,


Soru : Sınıfa millî bayramlarımız konulu bir şiir getiriniz.


Cevap :

Cumhuriyet Bayramı

Cumhuriyet ışığımız,
Atatürk’ün armağanı,
Bizim en büyük bayram,
Milletin gurur kaynağı.

Her yıl coşkuyla dolar,
29 Ekim günü,
Bayraklarla süslenir,
Vatanımın her yönü.


23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı

Bugün bizim günümüz,
23 Nisan’ımız,
Atatürk armağanı,
Parlıyor yıldızımız.

Çocukların bayramı,
Tüm dünyaya seslenir,
Barış, kardeşlik için
Yürekleri beslenir.



 

4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 114-116-117-118-119-120 Cevapları Ada Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Hırsızlarla Hoca Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 114-116-117-118-119-120. Sayfa Cevapları öğrencilerin dil becerilerini geliştirmek, anlamayı pekiştirmek ve düşünme yetilerini güçlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu etkinlikler, İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı ADA Yayıncılık Cevapları arasında önemli bir yere sahiptir. Kitaptaki çalışmalar sayesinde öğrenciler hem metin çözümleme hem de yazılı anlatım becerilerini geliştirir.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 114-115-116-117-118-119-120 Cevapları Ada Yayıncılık”

Bu bölümde yer alan etkinliklerden biri de 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 4. TEMA : MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ : Hırsızlarla Hoca Metni Etkinlik Cevapları başlığıyla öne çıkmaktadır. Buradaki sorular, öğrencilerin milli kültür değerlerini kavramalarını ve yorum yapma becerilerini artırmayı hedefler. Çalışmalar, 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ADA Yayınları Kitabı Sayfa 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120 Cevapları kapsamında hazırlanarak öğrencilere rehberlik eder. Böylece öğrenciler hem okuduklarını daha iyi anlar hem de sorulara doğru ve mantıklı cevaplar üretebilme pratiği kazanır.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Hırsızlarla Hoca Metni”


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 114-116-117-118-119-120


1. Nasrettin Hoca denince aklınıza kim geliyor? 


Cevap : Nasrettin Hoca denince aklıma, zekâsıyla ve hazırcevaplığıyla tanınan, insanlara hem güldüren hem de düşündüren fıkralar anlatan, Anadolu’nun bilge ve nüktedan halk filozofu gelir.


 2. Bildiğiniz Nasrettin Hoca fıkralarından birini anlatınız.


Cevap :

Bir gün Hoca göle yoğurt çalmış. Komşuları görüp sormuş:
— “Hocam, göle yoğurt mayası mı çalıyorsun, hiç olur mu öyle şey?”
Hoca gülümseyerek cevap vermiş:
— “Ya tutarsa?”

Bu fıkra, Hoca’nın hem esprili hem de umutlu bakış açısını gösterir.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 116 Cevapları


1. ETKİNLİK 


Soru : Metinde geçen “vakit, gık, sırt, hayret ve şakacıktan” kelimelerini sınıfınızın tahtasına yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Ardından tahminlerinizin doğruluğunu sözlüğünüzden kontrol ediniz. Kelimeleri birer cümle içinde kullandıktan sonra “Hacivat, Karagöz’e Kelimeleri Öğretiyor” oyunuyla ilgili verilen bilgileri okuyunuz. Oyunu öğretmeninizin kontrolünde oynayınız.


Cevap :

Kelime ve Anlam Tahminleri:

  • Vakit: Zaman, saat.
  • Gık: Çıkarılan en küçük ses.
  • Sırt: İnsan vücudunun arka tarafı.
  • Hayret: Şaşkınlık.
  • Şakacıktan: Şaka yoluyla, ciddi olmadan.

Sözlük Kontrolü Sonrası Doğru Anlamlar:

  • Vakit: Belirli bir zaman dilimi.
  • Gık: Çok hafif ses çıkarma.
  • Sırt: İnsan ve bazı hayvanların arka tarafı.
  • Hayret: Şaşma, şaşkınlık.
  • Şakacıktan: Şaka yaparak, şaka yollu.

Cümle İçinde Kullanımları:

  • Akşam vakit olmadan eve dönmemiz lazım.
  • O kadar sessizdi ki kimse gık bile demedi.
  • Çantasını sırtına takıp okula gitti.
  • Manzarayı görünce hayretler içinde kaldım.
  • Hoca, sözlerini şakacıktan söylemişti.

2. ETKİNLİK 


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Hırsızlar, kimin evine giriyorlar?


Cevap : Hırsızlar, Nasrettin Hoca’nın evine giriyorlar.


2. Hırsızlar, evdeyken Hoca ne yapıyor?


Cevap : Hoca sesini çıkarmıyor, gözlerini kapatıp uyuyormuş gibi yapıyor.


3. Hırsızlar evden neleri götürüyorlar?


Cevap : Dolap, saat, ayna, masa gibi eşyaları götürüyorlar.


4. Hırsızlar, evden çıkınca Hoca ne yapıyor?


Cevap : Hoca yorganını sırtına alıp hırsızların arkasından gidiyor.


5. Hırsızlardan biri, Hoca’yı arkasında görünce ne diyor?


Cevap : “Hoca! Senin burada ne işin var?” diye soruyor.


6. Bu fıkradan hareketle Hoca’nın kişiliği hakkında neler diyebilirsiniz?


Cevap : Hoca zeki, hazırcevap ve olaylara farklı bir bakış açısıyla yaklaşan, esprili bir kişiliğe sahiptir. Zor durumlarda bile mizahı kullanarak olayı yumuşatır.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 117 Cevapları


3. ETKİNLİK 


Nasrettin Hoca’nın Konya’nın Akşehir’in Hortu köyünde doğduğu düşünülmektedir. Medrese eğitimini de bugün Eskişehir’in sınırları içeresinde yer alan Sivrihisar ilçesinde almıştır.

Aşağıda Akşehir’deki Nasrettin Hoca Evi’ni ve ve Sivrihisar’da yer alan Nasrettin Hoca heykelini görüyorsunuz. Ülkemizin pek çok yerinde önemli kişilere ait pek çok önemli yapı bulunmaktadır.

Soru : Daha önce gezdiğiniz yerlerde bu tür yapıları gördünüz mü? Gördüyseniz bu yerlerin özelliklerini anlatınız. Görmediyseniz nereleri, neden görmek istediğiniz hakkında bir konuşma yapınız.


Cevap :

Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,

Ben daha önce Anıtkabir’i gezdim. Anıtkabir, Mustafa Kemal Atatürk’ün anıt mezarıdır. Çok geniş bir alana kurulmuş, görkemli ve etkileyici bir yapıdır. Orada Atatürk’ün hayatını ve Türk milletine yaptığı hizmetleri anlatan bölümler vardır. Gezerken hem duygulandım hem de gurur duydum.

Eğer gezme fırsatım olursa, Kapadokya’yı görmek isterim. Çünkü oradaki peribacaları ve doğal güzellikler dünyanın başka hiçbir yerinde yok. Balon turlarıyla gökyüzünden izlemek de çok keyifli olur diye düşünüyorum.

Teşekkür ederim.


4. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki cümleleri okuyarak koyu yazılmış kısaltmalara dikkat ediniz. Bu kısaltmaların ne anlama geldiğini tahmin etmeye çalışınız.

“Dün hastanede Dr. Ömür Hanım’ı gördüm.”
“Alb. İhsan Boran okulumuzu ziyaret etti.”


Cevap :

  • Dr. : Doktor (hekim) anlamına gelir.

  • Alb. : Albay (Türk Silahlı Kuvvetleri’nde bir rütbe) anlamına gelir.

Yani ilk cümlede geçen “Dr. Ömür Hanım” bir doktordur, ikinci cümledeki “Alb. İhsan Boran” ise bir albaydır.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 118 Cevapları


Soru : b. Aşağıdaki tabloda bazı kelimeler ve bu kelimelerin kısaltmaları verilmiştir. Tabloyu inceleyerek seçeceğiniz kısaltmalardan beş tanesini cümle içinde kullanınız.


Cevap :

  • Mektubu APS ile gönderdik, çok hızlı ulaştı.

  • Okulumuza bir Asb. konuşma yapmak için geldi.

  • Bu konuda daha fazla bilgi için sözlüğe bk. Türkçe bölümü yazıyor.

  • Film tam iki sa. sürdü.

  • Ders programımızda bu dönem kim. dersi de var.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 119 Cevapları


5. ETKİNLİK 


Soru : a. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirden hareketle ana dilimizi konuşmanın önemi hakkında düşüncelerinizi açıklayınız.

Dilde Açan Gül Türkçemiz
(…)
Öyle temiz, öyle berrak;
Annemin sütü gibi ak.
Dünya durdukça duracak,
Dilde açan gül Türkçemiz,
Tutunacak dal Türkçemiz.
Yusuf DURSUN
Yüreğim Kuş Olunca


Cevap : Ana dilimizi konuşmak, kimliğimizin ve kültürümüzün en önemli parçasıdır. Şairin de söylediği gibi Türkçemiz annemizin sütü gibi saf ve temizdir. Dilimiz sayesinde geçmişimizi öğrenir, büyüklerimizin mirasını geleceğe taşırız.

Türkçe bizim ortak bağımızdır; düşüncelerimizi, duygularımızı en iyi onunla ifade ederiz. Ana dilimizi doğru ve güzel konuşmak hem kültürümüze sahip çıkmak hem de milli değerlerimizi korumak anlamına gelir. Bu nedenle Türkçemizi sevmeli, özenle kullanmalı ve gelecek nesillere aktarmalıyız.


Soru : b. Aşağıda verilen bilgileri okuyup tabloyu inceleyiniz. Ardından Türkçemizin korunması için verilen bilgiler dışında neler yapılması gerektiği hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

Sevgili öğretmenim, değerli arkadaşlarım,

Türkçemizin korunması için sadece yabancı kelimelerin yerine Türkçe karşılıklarını kullanmak yetmez. Bunun yanında başka önlemler de almalıyız. Öncelikle kitap okumaya önem vermeliyiz. Ne kadar çok okursak, dilimizi o kadar güzel kullanabiliriz. Ayrıca yazılarımızda imla ve noktalama kurallarına dikkat etmeliyiz. Bu, Türkçemizin düzgün ve doğru aktarılmasını sağlar.

Bir başka önemli nokta ise teknoloji ve sosyal medya kullanımıdır. Orada da Türkçemizi doğru yazmalı, gereksiz yabancı kelimeler kullanmamalıyız. Okullarda da Türkçemizi sevdirecek etkinlikler yapılmalı, şairlerimizin, yazarlarımızın eserleri daha çok okutulmalıdır.

Dilimize sahip çıkarsak kültürümüze de sahip çıkmış oluruz. Çünkü dil, bir milletin en büyük hazinesidir.

Teşekkür ederim.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayıncılık Sayfa 120 Cevapları


6. ETKİNLİK 


Soru : Yaşadığınız il içerisinde nereleri gezdiniz? Gezdiğiniz bu yerlerin özellikleri nelerdir? Gittiğiniz bu yerleri beğendiniz mi? Nedenleriyle birlikte yazınız.


Cevap :

Ben yaşadığım ilde Müzeyi, Tarihi Camiiyi ve Kent Parkını gezdim. Müze’de çok eski dönemlere ait eşyalar vardı. Görevliler bize eserler hakkında ayrıntılı bilgi verdi. Orada yaklaşık bir sa. kaldık. Zamanın nasıl geçtiğini anlamadım.

Tarihi Camii ise şehrimizin en önemli yapılarından biridir. Caminin taş işçiliği ve süslemeleri çok güzeldi. Caminin tarihi hakkında da yaklaşık 15 dk. bilgi verildi.

Kent Parkı ise hem geniş hem de çok temizdi. Parkta yürüyüş yolları, çocuk oyun alanları ve dinlenme yerleri vardı. Ailemle birlikte güzel vakit geçirdik. Orada farklı şovlar yerine çeşitli gösteriler düzenleniyordu. Ayrıca kafelerde özel aromalı değil, doğal ve hoş kokulu içecekler sunuluyordu.

Gezdiğim bu yerleri çok beğendim. Çünkü hem tarihî hem de doğal güzellikleriyle insanı mutlu ediyor. Ayrıca bu yerler kültürümüzü tanımak ve korumak açısından da çok önemlidir.


SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : Yaşadığınız şehrin tarihçesini güvenilir kaynaklardan araştırınız. Aile büyüklerinize örf, âdet ve geleneklerinde geçmişten bugüne ne gibi değişikler meydana geldiğini sorunuz. Edindiğiniz bilgileri sınıfa getiriniz.


Cevap :

Ben yaşadığım şehrin tarihçesini araştırdım. Şehrimiz çok eski bir yerleşim yeridir. Tarihi kaynaklara göre farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış, ticaret yolları üzerinde bulunmuştur. Bu nedenle şehrimizde eski dönemlerden kalma camiler, hanlar, hamamlar ve tarihi evler vardır. Aynı zamanda doğal güzellikleriyle de ünlüdür.

Aile büyüklerime örf, âdet ve geleneklerimizdeki değişiklikleri sordum. Bana, geçmişte düğünlerin birkaç gün sürdüğünü, yemeklerin evlerde yapıldığını ve bütün köy halkının katıldığını anlattılar. Günümüzde ise düğünler genellikle düğün salonlarında daha kısa sürede yapılıyor. Eskiden bayramlarda herkes el öpmeye gider, çocuklara mendil içinde şeker verilirmiş. Şimdi ise daha çok çikolata ve bayram harçlığı veriliyor. Ayrıca eskiden köylerde kış hazırlıkları için salça, tarhana, erişte gibi yiyecekler evlerde yapılırmış. Günümüzde ise çoğu insan bunları hazır alıyor.

Sonuç olarak, şehirlerimiz ve geleneklerimiz zamanla değişse de kültürümüzün özünü korumaya devam ediyoruz.



 

4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 109-110-111-112 Cevapları Ada Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 109, 110, 111, 112


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kitabı 109-110-111-112 Sayfa Cevapları, öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmesi için hazırlanmıştır. Bu kapsamda İlkokul 4. Sınıf Türkçe Kitabı Ada Yayıncılık Cevapları, derslerde yapılan etkinliklerin doğru şekilde anlaşılmasına yardımcı olur.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 109-110-111-112 Cevapları Ada Yayıncılık”

Özellikle 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin konuyu bütüncül olarak değerlendirmesine imkân sağlar. Böylece 4. Sınıf Türkçe Ada Yayınları Kitabı 109, 110, 111, 112 Sayfa Cevapları, derslerin verimli işlenmesini destekler.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Metni”


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 109-110-111-112


ANADOLU ATASÖZLERİNDE ÖZDEŞLEŞİR 

Anadolu’nun yıllanmış sirke gibi keskin, bir kalemde söylenen sözleri vardır. İlkin, kimin söylediği bilinmez. Atalarımız söylemiştir derler ve geçerler. Bu yüzden her gün, tekerlemeler gibi dillerden düşmeyen bu özlü sözlere “atasözleri” adı verilir.

Anadolu’nun sözlü geleneği arasında halk hikâyeleri ve masallarının yanı sıra, atasözleri de önemli bir yer tutar. (…) Her atasözü, bir dünya görüşüne, yüzyılların oluşturduğu bir hayat tecrübesine dayanır. “Atalarım şöyle demiş” diyerek söze başlayan bir kişi, konusuyla ilgili atasözlerini sıralayıverdi mi akan sular durur. Doğru söze, hakçasına yerinde söylenmiş bir çift söze kim ne diyebilir? Söz gelimi “Gülü seven dikenine katlanır.” atasözüyle sohbeti bağlayan kişi karşısında, başka söz yavan olur. Güzelin de kusurları (…) vardır. Seviyorsan, tatlı inciten küçük dikenlerine katlanacaksın. Hele ayrılanların bir gün kavuşabileceklerini belirleyen “Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur.” atasözündeki teselli, insanoğluna umut, umuttan doğan mutluluk verir.

Anadolu’nun bitmez tükenmez binlerce, on binlerce atasözü dilden dile, ağızdan ağıza bize kadar ulaşan baba öğütleri, doğruyu, iyiyi telkin eden insanlık ilkeleridir. “Ayağını yorganına göre uzat.” derken hesaplı ve tedbirli olmayı, “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.” derken birlik ve beraberliği, “Ağaç yaşken eğilir.” derken ailede çocukların küçük yaştan eğitimini öğütler. “Kabahat samur kürk olsa kimse sırtına almaz.” sözündeki gerçek her zaman, her devirde geçerlidir. “Ne ekersen onu biçersin.” “Taşıma su ile değirmen dönmez.” “Keskin sirke küpüne zarardır.”

“Üzüm üzüme baka baka kararır.” atasözleri, elmas parçası gibi devirler geçse de yıpranmaz, değerini yitirmez.

Kökleri tarihimizin derinliklerine inen ve geniş bir hayat felsefesini içine alan Türk atasözlerinin çoğu, zaman içinde Türk bilginlerince derlenmiş, dilden yazıya dökülmüştür. Türk şairleri, atasözleriyle şiirler, destanlar düzmüş; atasözleriyle öğütler vermiştir.

Mehmet ÖNDER
Anadolu Atasözlerinde Özdeşleşir

(1-6. soruları metne göre cevaplayınız.) 


1. Anadolu’nun sözlü geleneğinde hangi unsurlar yer kaplar? 


Cevap : Anadolu’nun sözlü geleneğinde halk hikâyeleri, masallar ve atasözleri yer kaplar.


2. Atasözleri, hangi olaylar sonucunda ortaya çıkmıştır? 


Cevap : Atasözleri, yüzyılların birikimi ve insanların hayat tecrübeleri sonucunda ortaya çıkmıştır.


3. Atasözleri hangi değerli taşa benzetilmiştir? 


Cevap : Atasözleri, elmas parçası gibi değerli taşlara benzetilmiştir.


4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları


4. Metinde geçen atasözleri nelerdir? 


Cevap : “Gülü seven dikenine katlanır.”, “Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur.”, “Ayağını yorganına göre uzat.”, “Sürüden ayrılan kuzuyu kurt kapar.”, “Ağaç yaşken eğilir.”, “Kabahat samur kürk olsa kimse sırtına almaz.”, “Ne ekersen onu biçersin.”, “Taşıma su ile değirmen dönmez.”, “Keskin sirke küpüne zarardır.”, “Üzüm üzüme baka baka kararır.”


5. Atasözleri, insanlara neleri öğütler? 


Cevap : Atasözleri insanlara doğruyu, iyiyi, tedbirli olmayı, birlik ve beraberliği, küçük yaştan eğitimi ve hayatta doğru davranışları öğütler.


6. Atasözlerinin çoğu kimler tarafından derlenmiştir? 


Cevap : Atasözlerinin çoğu Türk bilginlerince derlenmiştir.


7. Metnin ana fikri nedir? 


Cevap : Metnin ana fikri, atasözlerinin Anadolu kültüründe önemli bir yeri olduğu ve insanlara doğru davranışlar ve değerler konusunda yol gösterdiğidir.


8. Erdemler teması içinde en çok hangi metni beğendiniz? Nedenleriyle birlikte yazınız.


Cevap : “Erdemler konusundaki metinlerden en çok ‘Bölüşmek Güzeldir’i sevdim, çünkü paylaşmanın hem adil hem de insanı mutlu eden bir davranış olduğunu vurguluyordu.


9. Erdemler teması sürecinde öğrendiğiniz atasözlerinden ve deyimlerden iki tanesini yazarak bunları kısaca açıklayınız.


Cevap :

Atasözü Anlamı
1. Çalışan kazanır. Emek veren kişi başarılı olur.
2. Azimle bir işin üstesinden gelinir. Kararlılık ve gayretle her iş başarılır.
3. Taş yerinde ağırdır. Her şeyin en uygun olduğu bir yeri vardır; yerinde olmak önemlidir.
4. Ayağını yorganına göre uzat. Gelirine göre harcama yap, israf etme.
5. Damlaya damlaya göl olur. Küçük birikimlerle büyük işler yapılır.
6. Ne ekersen onu biçersin. Yaptığın işin karşılığını alırsın.
7. Gülü seven dikenine katlanır. Güzel şeylere ulaşmak için zorluklara katlanmak gerekir.
8. İşleyen demir ışıldar. Sürekli çalışan kişi başarılı olur.
9. Sabır acıdır, meyvesi tatlıdır. Zorluklara katlanmak sonunda güzel sonuçlar getirir.
10. Acele işe şeytan karışır. Aceleyle yapılan işler genellikle hatalı olur.

4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları


10. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap :

Dinleme esnasında dikkatimi dağıtacak durumlardan kaçınmalıyım. = Doğru
Dinleme esnasında arkadaşımla konuşabilirim. = Yanlış
Konuşan kişinin sözünü kesebilirim. = Yanlış
Dinleme esnasında başka işlerle uğraşabilirim. = Yanlış
Dinlediğim kişiyle aynı fikirde olmasam bile onu saygıyla dinlemeliyim. = Doğru
Dikkatimi dinlediğim şeye ya da konuşmacıya yöneltmeliyim. = Doğru
Dinleme esnasında kendimi konuşan kişinin yerine koymalıyım. = Doğru
Dinleme esnasında gözlerimi kapatabilirim. = Yanlış
Dinleme esnasında söz almadan konuşabilirim. = Yanlış


11. Aşağıda verilen noktalama işaretlerinin nerelerde kullanıldığını söyleyerek bu noktalama işaretlerini birer cümle içinde kullanınız.


Cevap :

İşte noktalama işaretlerinin kullanıldığı yerler ve örnek cümleler:

Nokta (.) → Cümlenin sonunda kullanılır.
Cümle: Bugün hava çok güzel.

Virgül (,) → Cümlede eş görevli sözcükleri veya ara cümleleri ayırmak için kullanılır.
Cümle: Elma, armut ve muz aldım.

Kısa çizgi (-) → Arasözleri belirtmek, tarihler arasında veya satır sonunda bölünen kelimelerde kullanılır.
Cümle: Mustafa Kemal -Atatürk- çok çalışkan bir liderdi.

Soru işareti (?) → Soru cümlelerinin sonunda kullanılır.
Cümle: Okula kaçta gidiyorsun?

Kesme işareti (’) → Özel isimlerin hâl eklerini ayırmak için kullanılır.
Cümle: Ali’nin defteri masada kaldı.

Ünlem işareti (!) → Heyecan, şaşkınlık, sevinç gibi duyguları ifade eder.
Cümle: Ne kadar güzel bir gün!

İki nokta (:) → Açıklama veya örnek verirken kullanılır.
Cümle: Alışveriş listemde şunlar var: ekmek, süt ve peynir.


4. Sınıf Türkçe Ada Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları


12. Aşağıdaki ifadelerde eksik bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.


Cevap :

Atasözleri kısa sözlerdir.
Deyimler en az iki kelimenin bir araya gelmesiyle oluşur.
Deyimlerde kelimelerin yerleri değiştirilemez.
Atasözleri kalıplaşmış ve özlü sözlerdir.
Deyimleri oluşturan sözcükler genellikle mecaz anlamlarıyla kullanılır.
Atasözlerinin kimin tarafından söylendiği belli değildir.
Atasözleri eski zamanlardan günümüze ulaşmışlardır.


13. Aşağıda verilen paragrafı okuyunuz. Siz, Emine’nin yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız? Düşüncelerinizi açıklayınız. Konuşmanızın sonunda konuşmanızı beğenip beğenmediğinizi nedenleriyle açıklayınız.

Emine, beslenme çantasını aldı askıdan. Önce örtüsünü çıkarıp sırasının üzerine serdi. Sonra beslenme kabını çıkardı çantasından. Kabın kapağını sakince açtı.

Annesi, çok sevdiği gözlemeyi iki parçaya bölüp koymuştu. Bir parça alıp iştahla ağzına götürmüştü ki hemen çaprazında oturan Metin’e takıldı gözü. Sırasının üzeri bomboştu. Kabına baktı. Gözlemenin bir parçası öylece duruyordu. Bir parçayla doymasına imkân yoktu. (…)


Cevap : Ben Emine’nin yerinde olsaydım, gözlemeyi Metin ile paylaşırdım. Böylece hem onu mutlu etmiş olur hem de paylaşmanın güzel bir davranış olduğunu gösterirdim. Konuşmamı beğendim çünkü paylaşmanın önemini ve arkadaşça davranmayı vurguladım.


Soru :  İmkânlarınız dâhilinde Hacivat ya da Karagöz maskesi yaparak sınıfa getiriniz. 


Cevap : Ailenizle birlikte bu etkinliği yaparak sınıfa getiriniz. Forum MEB Ailesi olarak iyi eğlenceler dileriz.



 

error: Content is protected !!